Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-10, 07:15   #196
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Hur ser ditt övningsval ut?
Jag väljer på måfå under passet. Försöker att köra varje övning endast en gång i veckan, det är helt vanliga övningar iaf.

Kan ge exempel, mitt senaste pass:

Knäböj
Frenchpress
Utfall i smith
Enarms Triceps extensions, sittande med hantel.
Vadpress i maskin
Latsdrag med smalt grepp
Kabelflyes
Drag till hakan med skivstång (axlar)
Hammercurls

Det var ben/tricepsdagen där muskelgrupperna i fokus körs igenom först.

Idag blir det bröst/biceps och det kommer antagligen se ut något så här:

Bänkpress
Scottcurl superset (hantelcurls, skivstångscurl, skivstångscurl med överhandsgrepp, allt på scottbrädan)
Lutande bröstpress i maskin
Sittande bakåtlutande hantelcurls
Benspark
Hantellyft åt sidan
Pushdowns
Stångrodd
Underarmscurl

Nästa pass blir rygg/axlar och kan komma att se ut såhär:

Marklyft
Militärpress
Chins
Framåtlutande hantellyft åt sidan
Dips
Stångcurl
Bencurl
Bröstpress i maskin
Mage, oftast lite olika situps varianter

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 06:28   #197
Langster
Ninja

Langsters avatar

Vägde exakt 81 kg i morse.
Så här lite har jag inte vägt på säkert 8-9 år.

Egentligen är det konstigt hur snabbt det gått att bli av med de senaste kilona, det är som att ämnesomsättningen ökat i takt med att jag gått ned, inte tvärtom.

30-års journalen
Gammal 2010-08-11, 07:16   #198
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Langster, det verkar som att du inte har något emot lite längre utlägg om din kosthållning och träning, men jag har en liten annorlunda fråga.

Hur ser du på din förmåga mentalt att utföra en så i mina ögon (och troligen många andras) enformig diet? Du har ju onekligen lyckats oerhört bra och jag finner det mycket intressant hur du klarar av att hålla dietandet och den i ditt enformiga kost (no diss.)

// Från en som hoppar av efter 1 veckas diet
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 08:31   #199
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Langster, det verkar som att du inte har något emot lite längre utlägg om din kosthållning och träning, men jag har en liten annorlunda fråga.

Hur ser du på din förmåga mentalt att utföra en så i mina ögon (och troligen många andras) enformig diet? Du har ju onekligen lyckats oerhört bra och jag finner det mycket intressant hur du klarar av att hålla dietandet och den i ditt enformiga kost (no diss.)

// Från en som hoppar av efter 1 veckas diet
Ah, jag har funderat rätt mycket på just detta under dieten!

För mig är det svårt att hålla vikten på en vettig nivå utanför diet... När jag inte har något mål att fokusera på och slutar bry mig om vad jag äter så slutar jag VERKLIGEN att bry mig om vad jag äter, jag älskar god mat, godis, snacks, glass osv. Samtidigt är jag inte särskilt mån om mitt utseende, jag mår inte särskilt dåligt av att vara tjock faktiskt (nu har jag aldrig blivit extremt fet och eftersom jag tränat i princip hela livet så anser nog de flesta att jag ser "vältränad" ut även när jag väger över 100 kg, jag hade nog blivit deppig om jag blev ett sängliggande fettberg). Det enda som blir tråkigare av att vara fet för mig är träningen, jag tycker det är extremt mycket roligare att träna när jag är i form och när träningen är rolig och går bra mår jag bättre överlag. Träningen är ett av mina större glädjeämnen i livet. Det är anledningen till att jag har deffat, att få något att hända med träningen och göra den roligare.

Så vad är det då som får mig att genomgå en strikt diet vecka efter vecka om jag egentligen inte bryr mig så mycket om hur jag ser ut samtidigt som jag älskar god mat? Motivationen är i huvudsak träningen i sig, och att verkligen se resultaten av träningen... Men det räcker inte, det vet jag, eftersom jag helst skulle vilja se resultaten hela tiden, jag skulle alltid vilja vara i så här bra form hela tiden om jag fick välja och det har jag ju misslyckats med de senaste 10 åren. Jag har varit i varierande form hela tiden sen jag började styrketräna och största delen av tiden har jag varit i en form som jag egentligen inte är nöjd med, men helt enkelt inte brytt mig så mycket om det - suget efter god mat har varit större och det har både varit enklare och viktigare för mig att få i mig det goda som jag kan få på 10 sekunder än att lägga ner månader på att komma i form. Det är enklare att trycka i sig två pizzor på rad än att lära sig räkna kalorier. Samtidigt går ju styrketräning rätt bra när man inte har några restriktioner i hur mycket kalorier man får stoppa i sig och att nästa träningspass går "bra" har även det varit enklare än att planera att jag på sikt kommer tycka att det går ännu bättre eftersom jag då kan vara i form...

Lösningen är att skifta fokus. Istället för att fokusera på vad som finns precis framför näsan på en, eller vad man kan få om en halvtimme så måste man fokusera på en punkt längre fram i tiden. Det viktigaste är att bestämma sig för att nå ett mål. Nu menar jag inte att man bestämmer sig för "att kanske vara i rätt bra form om 4 veckor, eller kanske 2 månader, får se hur det går, ska försöka äta lite nyttigare kanske", nej jag menar att man på en djup nivå i sin hjärna bestämmer sig för att förändra sitt beteende för att nå ett specifikt mål med hjälp av en specifik plan, i mitt huvud är det som en strömbrytare som slås på när jag väl bestämmer mig och det är endast jag själv som kan slå av den strömmen, ingen annan eller något annat kan göra det. Viktigast av allt är att förstå att bara är en person som kan slå på strömmen, man själv. När jag väl bestämt mig för att fullfölja dieten så kan jag sitta med pizzor och kakor och vad fan som helst mitt framför näsan utan att bry mig det minsta om det, utan att känna det minsta sug, mitt mål är inte längre att glufsa i mig detta, mitt mål ligger längre fram och jag vet att dessa hinder bara skulle göra att målet hamnade längre bort.
Man måste övertyga sig själv om att ens långsiktiga mål kommer att ge mer tillfredställelse än de kortsiktiga mål som kommer i vägen. Och i verkligheten är det ju faktiskt så, de långsiktiga målen har alltid större värde.

Nu låter det kanske väldigt djupt och svårt, men det är det INTE. Jag vill bara poängtera hur viktigt det är att skifta fokus och bestämma sig. Det är två väldigt skarpa beslut man måste ta, de ska vara absoluta och slutgiltiga. När man väl gjort det är det faktiskt väldigt lätt.

Okej, det var den mentala biten och det är ju det viktigaste.
Fysiskt sett så ja, det är lite jobbigt de första veckorna, när man är van vid att äta precis vad som helst, det är då kroppen är sugen på annat. Men kroppen vänjer sig snabbt vid hur läget ser ut, detta är vad huvudet tillåter nu.
Att ha restriktioner på hur mycket och vad man får äta hjälper ju faktiskt också, är man lite hungrig så blir det mesta gott, hur enahanda och torftigt det än är.
Efter ett tag blir det lätt och problemfritt i vilket fall, man blir inte sugen på något annat än det man bestämt att man ska äta.
När man väl börjar se resultaten blir det ännu lättare och man börjar bli sugen på just den maten man äter under dieten, eftersom man vet att den ger resultat.
Jag ser faktiskt fram emot precis varenda mål, jag tycker det är gott och vet att jag får äta mig mätt, det är den stora fördelen med periodisk fasta.
Ja det är kanske något enformigt, men jag bryr mig inte om det. Jag hade kunnat äta pizza varje dag utan att tycka att det blev enformigt också. Hur många äter inte EXAKT samma saker till frukost år ut och år in utan att tycka att det blir enahanda?

30-års journalen
Gammal 2010-08-11, 08:36   #200
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Intressant läsning. Känner igen "strömbrytaren." Det var den jag slog på när jag började gå ner från fetmastadiet (145kg.) En dag började jag bara promenera och äta mindre, tufft ibland men man hade ju bestämt sig. Har tyvärr inte samma motivation när jag nu är någotsånnär nöjd men inte riktigt 100%igt nöjd

Tack för ett riktigt kul inlägg!
Gammal 2010-08-11, 08:51   #201
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Intressant läsning. Känner igen "strömbrytaren." Det var den jag slog på när jag började gå ner från fetmastadiet (145kg.) En dag började jag bara promenera och äta mindre, tufft ibland men man hade ju bestämt sig. Har tyvärr inte samma motivation när jag nu är någotsånnär nöjd men inte riktigt 100%igt nöjd

Tack för ett riktigt kul inlägg!
Tack själv.
Jag antar att just det du beskriver om att vara rätt nöjd är anledningen till att jag inte hållt bra form hela livet. Även när jag vägt över 100 har jag varit rätt nöjd, trots att jag vet att jag skulle vara helnöjd om jag var i bra form istället.
Det är antagligen lättare att strunta i att ta några beslut när man är rätt nöjd. Fast det är ett större steg att ta ett beslut när man inte alls är nöjd, eftersom målet kan kännas oändligt långt bort...
Anledningen till att jag tagit beslutet var nog att jag började närma mig att inte alls vara nöjd.

30-års journalen
Gammal 2010-08-11, 08:52   #202
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Tack själv.
Jag antar att just det du beskriver om att vara rätt nöjd är anledningen till att jag inte hållt bra form hela livet. Även när jag vägt över 100 har jag varit rätt nöjd, trots att jag vet att jag skulle vara helnöjd om jag var i bra form istället.
Det är antagligen lättare att strunta i att ta några beslut när man är rätt nöjd. Fast det är ett större steg att ta ett beslut när man inte alls är nöjd, eftersom målet kan kännas oändligt långt bort...
Anledningen till att jag tagit beslutet var nog att jag började närma mig att inte alls vara nöjd.
Utan motivation är det svårt att besluta sig 100%igt. Men man kan ju skapa motivation genom lite (mycket tankearbete.)

Sjukt bra jobbat med deffen Langster. Imponerande är bara förnamnet.
Gammal 2010-08-11, 10:23   #203
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Inspirerande och jävligt klokt inlägg om fokuset!

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 10:32   #204
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Sjuk form Lange

Extremt välbehållen styrka också, främst i marken givetvis där du är ett monster.

Citat:
Lite enahanda kanske, men jag tycker det är gott, ibland byter jag ut kycklingen mot annat kött eller fisk, i princip vadsomhelst.

Dieten har sett likadan ut i typ 17 veckor och jag har inte ändrat någonting egentligen.
Variation är, beträffande kost, högst överskattat

Citat:
Ah, jag har funderat rätt mycket på just detta under dieten!
Mycket intressant läsning!

"När jag väl bestämt mig för att fullfölja dieten så kan jag sitta med pizzor och kakor och vad fan som helst mitt framför näsan utan att bry mig det minsta om det, utan att känna det minsta sug, mitt mål är inte längre att glufsa i mig detta, mitt mål ligger längre fram och jag vet att dessa hinder bara skulle göra att målet hamnade längre bort."

Karaktär.
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2010-08-11 klockan 10:36.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 11:24   #205
PepzAdept
Fitnessfjolla

PepzAdepts avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Variation är, beträffande kost, högst överskattat
Tycker heeeeeelt tvärt om i den frågan!

Citat:
Bra text
Riktigt bra skrivet. Det är nog ganska precis så som jag tänker och fungerar också. Går också alltid antingen upp i vikt (offseason) och sen ner igen till tävling. Och så snurrar ekorrhjulet på
Trivs absolut bäst när jag är i bra form. Kanske nångång strax innan tävlingsform egentligen. Men det som du skriver om att man bara bestämmer sig och sen försvinner alla andra begär håller jag verkligen med om. Har man ett större syfte med vad man gör så är det inte så svårt att strunta i allt annat. Det viktigaste är ju att nå målet och den tillfredställelsen är långt bättre än att gaffla i sig något skit på vägen.
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 13:15   #206
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Motiverande text i inlägg 199!
Gammal 2010-08-11, 13:19   #207
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Du får nog byta namn på journalen.

Tack för utförlig träningsförklaring. Och massa andra bra inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 17:41   #208
JoeyP
Banned User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Tack,
Alla upplägg passar rätt bra. Jag tror inte det finns ett sätt att träna som är absolut bäst. Nöter man på och är konsekvent kan man nog komma undan med rätt bra resultat oavsett träningsmetod/filosofi/upplägg.
Det viktiga är nog att det är så pass kul så man orkar hålla på tillräckligt länge... Det viktiga med träningsmetoden är nog egentligen att man tycker att den är kul, samtidigt som det självklart måste vara lite utmanande.

Vad menar man med högvolym egentligen? Många set per muskel eller många pass i veckan? Jag kör nog rätt många set per muskel i veckan och rätt få pass i veckan, 3.

Jag gillar att köra långa hårda pass, brukar sällan köra mer än 10-12 reps, förutom när det gäller typ dips och sånt där det blir fler. Oftast ligger jag nog mellan 4-10 reps. Eftersom jag brukar köra pyramidset så blir det oftast både 4 reppare och 10 reppare i samma pass.

Det enda sätt som jag testat och inte gillat är när passen är så korta att det knappt känts att man tränat. Jag har nog lite svårt att arbeta upp den intensitet som krävs på så kort tid. Jag tror dock att dessa upplägg funkar bra för dem som har rätt inställning till dem. För mig känns det inte som att det är värt att gå till gymmet om passet är över på 25 minuter. För mig är det inte roligt.
Okej! Intressant svar Gav en tankeställare och jag gillar de!
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 05:43   #209
Langster
Ninja

Langsters avatar

Oj, vilken respons det blev. Tack.
Hade faktiskt tänkt skriva ihop något om just motivation och fokus, nu blev det kanske inte lika sammanhängande som jag tänkte mig, men kul att tankarna uppskattades!

Rätt tankar och fokus kan göra stor skillnad. Speciellt när det gäller träning. Jag har bl.a. testat att tänka på en övning, marklyft t.ex. hela dagen inför ett pass då jag vill sätta nytt PB. Går igenom övningen steg för steg, om och om igen i huvudet, hur det kommer att kännas, hur rörelsen bör vara osv. och detta har funkat väldigt bra.

30-års journalen
Gammal 2010-08-12, 05:45   #210
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Citat:
Oj, vilken respons det blev. Tack.
Hade faktiskt tänkt skriva ihop något om just motivation och fokus, nu blev det kanske inte lika sammanhängande som jag tänkte mig, men kul att tankarna uppskattades!

Rätt tankar och fokus kan göra stor skillnad. Speciellt när det gäller träning. Jag har bl.a. testat att tänka på en övning, marklyft t.ex. hela dagen inför ett pass då jag vill sätta nytt PB. Går igenom övningen steg för steg, om och om igen i huvudet, hur det kommer att kännas, hur rörelsen bör vara osv. och detta har funkat väldigt bra.
Jag gjorde det samma inför min senaste lyckade maxning i marklyft Fungerar riktigt bra. Gäller att verklligen leva sig in i fantasin sedan är det bara att åka till gymet och göra det. Blir mer verkligt när man spelat upp bandet i huvudet innan 20-30 gånger.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.