2010-08-05, 16:38
|
|
Oomkullrunkelig.
Reg.datum: Feb 2008
|
Om detta stämmer blir man ju milt upprörd. Minst sagt.
http://politisktinkorrekt.info/2010/...en/#more-50945
|
2010-08-05, 16:41
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Currenthill
|
Men...men...va...Hur?
Kan någon förklara?
|
|
|
2010-08-05, 16:43
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
|
Jo det verkar stämma, man kan läsa om verkställighetshinder här:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/108/a/730
Lustigt nog så gällde detta också den unga killen som hade ihjäl den äldre damen i Landskrona.
|
|
|
|
2010-08-05, 16:46
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
|
Jag skulle gärna vilja ha fler källor innan jag roidar över detta.
|
|
|
2010-08-05, 16:46
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Jag har lite bråttom, men jag vill ge några synpunkter för att förhoppningsvis nyansera diskussionen lite.
*Att en majoritet vill ha hårdare straff är egentligen inte ett jättebra argument för att införa hårdare straff, eftersom det inte på något sätt är säkert att man tillfredsställer majoriteten genom detta. Tvärtom kommer majoriteten då vilja ha ännu hårdare straff för de grövsta brotten av den anledningen att det inte egentligen finns något humant straff som i tillräckligt hög grad motsvarar kränkningen av brottet. Vi kan inte ha öga för öga, tand för tand - det passar inte in i ett civiliserat samhälle. Vidare finns det inget straff som är tillräckligt hårt för att ge anhöriga upprättelse, så det är inte heller en bra utgångspunkt. En annan anledning till att vara försiktig är att det inte går att "backa", eftersom det är politiskt självmord.
*Det är en ytterst liten andel av alla brott som klaras upp. Straffens preventiva funktion är dessutom väldigt begränsad. Straffets viktigaste funktion är att det riktar klander mot den som begått ett brott, vilket visar att samhället tar avstånd från brottsligt beteende. En sorts moralisk vägvisare alltså. Som det mesta annat ingår det en avvägning mellan nytta och kostnad. Ett hårdare straff avskräcker inte i särskilt mycket högre grad, så den preventiva nyttan är liten. Kostnaderna för samhället att hålla folk inspärrade är dock ganska rejäla. Runt 3000 kr per dygn kostar det att ha en person i svenskt fängelse. Att ha en enda person instängd i 50 år kostar då runt 50 miljoner. Visst finns det en individualpreventiv funktion med fängelsestraff, men enligt min mening, och särskilt då man beaktar hur liten andel av alla brott som bestraffas, gör de pengarna större nytta om man lägger dem på annat, såsom att sysselsätta ungdomar och hjälpa utsatta personer i samhället. Förebyggande arbete alltså, istället för reparativt. Med 50 miljoner kan man säkert hindra mer än en person från att begå brott under resten av deras liv.
*Slutligen, 3 år för mord. Det är inte lång tid, men det har att göra med att man inte vill fucka upp killens liv för all framtid. Ungdomar har en rejäl straffrabatt samt att inställningen är att man vill att de ska komma ut utan att vara alltför trasiga. Ger man en 16-åring tio år i fängelse är risken betydligt högre att han inte kommer att kunna återanpassa sig och att han kommer ställa till med mer djävulskap.
Det blev lite hafsigt det här, men förhoppningsvis kan vi ha en diskussion på lite högre nivå.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Senast redigerad av Hades den 2010-08-05 klockan 16:48.
|
|
|
2010-08-05, 16:48
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
Jag har lite bråttom, men jag vill ge några synpunkter för att förhoppningsvis nyansera diskussionen lite.
*Att en majoritet vill ha hårdare straff är egentligen inte ett jättebra argument för att införa hårdare straff, eftersom det inte på något sätt är säkert att man tillfredsställer majoriteten genom detta. Tvärtom kommer majoriteten då vilja ha ännu hårdare straff för de grövsta brotten av den anledningen att det inte egentligen finns något humant straff som i tillräckligt hög grad motsvarar kränkningen av brottet. Vi kan inte ha öga för öga, tand för tand - det passar inte in i ett civiliserat samhälle. Vidare finns det inget straff som är tillräckligt hårt för att ge anhöriga upprättelse, så det är inte heller en bra utgångspunkt. En annan anledning till att vara försiktig är att det inte går att "backa", eftersom det är politiskt självmord.
*Det är en ytterst liten andel av alla brott som klaras upp. Straffens preventiva funktion är därmed väldigt begränsad. Straffets viktigaste funktion är att det riktar klander mot den som begått ett brott, vilket visar att samhället tar avstånd från brottsligt beteende. En sorts moralisk vägvisare alltså. Som det mesta annat ingår det en avvägning mellan nytta och kostnad. Ett hårdare straff avskräcker inte i särskilt mycket högre grad, så den preventiva nyttan är liten. Kostnaderna för samhället att hålla folk inspärrade är dock ganska rejäla. Runt 3000 kr per dygn kostar det att ha en person i svenskt fängelse. Att ha en enda person instängd i 50 år kostar då runt 50 miljoner. Visst finns det en individualpreventiv funktion med fängelsestraff, men enligt min mening, och särskilt då man beaktar hur liten andel av alla brott som bestraffas, gör de pengarna större nytta om man lägger dem på annat, såsom att sysselsätta ungdomar och hjälpa utsatta personer i samhället. Förebyggande arbete alltså, istället för reparativt. Med 50 miljoner kan man säkert hindra mer än en person från att begå brott under resten av deras liv.
*Slutligen, 3 år för mord. Det är inte lång tid, men det har att göra med att man inte vill fucka upp killens liv för all framtid. Ungdomar har en rejäl straffrabatt samt att inställningen är att man vill att de ska komma ut utan att vara alltför trasiga. Ger man en 16-åring tio år i fängelse är risken betydligt högre att han inte kommer att kunna återanpassa sig och att han kommer ställa till med mer djävulskap.
Det blev lite hafsigt det här, men förhoppningsvis kan vi ha en diskussion på lite högre nivå.
|
lol sluta lek intelligent du gör dej bara löjlig. att argumentera med en sosse är som att lära negrer att tvätta händerna efter dom har varit på toaletten, helt omöjligt
Senast redigerad av CpÅke den 2010-08-05 klockan 16:55.
|
|
|
2010-08-05, 16:48
|
|
Mother love bone
|
Här är också ett argument för att begränsa invandringen, om man är lagd åt det hållet: http://www.expressen.se/kronikorer/u...a-livet-av-sig
Jag tycker väl iofs inte om när man spelar det kortet. Vi blir färre, ooh noes.
Man kan göra som i Japan eller om det var något annat asiatiskt land, där automatiserar man arbeten med robotar, för de vill ej ta in invandrare som arbetskraft. På köpet blir man världsledande i robotteknik vilket kommer bra till hands sen när vi ska erövra universum.
Å andra sidan köper jag inte det här med att man ska ta in så mycket folk för arbetets skull, det är ju svårt för alla att få jobb och har varit ganska länge.
Robotar ftw!
|
|
|
|
2010-08-05, 16:50
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Återfaller inte 3 av 4 kriminella ungdomar i brott? Jag ser inte hur den enorma straffrabatten kan motiveras då, speciellt inte när man får tänka på att det blir fler helt oskyldiga som straffas av brottslingarna istället.
Jag antar att det handlar på vem man fokuserar på. Brottslingen eller offren.
|
|
|
2010-08-05, 16:51
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
|
jag e helt på din sida!
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Återfaller inte 3 av 4 kriminella ungdomar i brott? Jag ser inte hur den enorma straffrabatten kan motiveras då, speciellt inte när man får tänka på att det blir fler helt oskyldiga som straffas av brottslingarna istället.
Jag antar att det handlar på vem man fokuserar på. Brottslingen eller offren.
|
I sverige är förövarna offer
Senast redigerad av CpÅke den 2010-08-05 klockan 16:52.
|
|
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
|
ja det stämmer och ingen av dom etablerade partierna kommer ändra på detta.
|
|
|
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av CpÅke
lol sluta lek intelligent du gör dej bara löjlig
|
Rätt käft har talat.
Vad exakt är det som är löjligt med Hades inlägg i relevans till vad som diskuteras?
|
|
|
2010-08-05, 16:52
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
*Det är en ytterst liten andel av alla brott som klaras upp. Straffens preventiva funktion är dessutom väldigt begränsad. Straffets viktigaste funktion är att det riktar klander mot den som begått ett brott, vilket visar att samhället tar avstånd från brottsligt beteende. En sorts moralisk vägvisare alltså. Som det mesta annat ingår det en avvägning mellan nytta och kostnad. Ett hårdare straff avskräcker inte i särskilt mycket högre grad, så den preventiva nyttan är liten. Kostnaderna för samhället att hålla folk inspärrade är dock ganska rejäla. Runt 3000 kr per dygn kostar det att ha en person i svenskt fängelse. Att ha en enda person instängd i 50 år kostar då runt 50 miljoner. Visst finns det en individualpreventiv funktion med fängelsestraff, men enligt min mening, och särskilt då man beaktar hur liten andel av alla brott som bestraffas, gör de pengarna större nytta om man lägger dem på annat, såsom att sysselsätta ungdomar och hjälpa utsatta personer i samhället. Förebyggande arbete alltså, istället för reparativt. Med 50 miljoner kan man säkert hindra mer än en person från att begå brott under resten av deras liv.
|
Lösningen är helt enkelt att minska kostnaderna för fängelserna. Sitter man i fängelse så kan man väl sitta .. i fängelse? Jag minns en kompis som fick tre måndaders fängelse för rattfylla, körde utan körkort, olovligt fordon. Han fick ta med sig playstation och hade ett eget rum, hade tid att träna, studera, läsa, fick gratis mat, även "lön".
Helt seriös är jag dock inte, men det svider lite att standarden på fängelserna är så höga.
|
|
|
|
2010-08-05, 16:55
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2002
|
|
|
|
2010-08-05, 16:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
|
Och så var denna dagen förstörd.
AVGÅ ALLA!
|
|
|
2010-08-05, 16:57
|
|
Banned User
|
Jag tycker helt ärligt att samhället bär en skuld i det som hände. Visst är förövaren den som bär den största skulden, men vi borde lära oss mer om andra kulturer, skillnader i moral och värderingar mot det vi själva anser, och faran med det, så att ungdomar och vuxna vet mer vad de ger sig in på när de ger sig in i "en annan värld" sas. Då kan säkert en del dylika fall förhindras.
Det där var en smula rasistiskt, men det får det gärna vara.
Vet inte om ett par år till i fängelse hade gjort till eller från i fallet, men jag lider med flickans familj.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:40.
|

|