Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-31, 19:04   #5911
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Tänkte köpa en laptop, någon som kan tipsa om en bra sådan? PC.

Har verkligen inte hängt med i utvecklingen på sistone. Är villig att lägga ut kanske 6-7k max, gärna lite billigare.

Kommer inte spela några krävande spel, på sin höjd spel som World of Warcraft.

Kommer mest filhantera, jobba, surfa, se högupplöst film/serier och dylikt. 4GB minne och 64-bitars OS vore schysst.

Tack på förhand!
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 10:51   #5912
Otur
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Matematikprocessorn

Har problem med min dator, så skulle lite hjälp skulle uppskattas väldigt mycket. Lite kort, Jag har 1 integrerat grafikkort och 1 externt. Bara det integrerade fungerar. När man koppar in skärmen i det externa så fungerar det helt enkelt inte. I enhetshanteraren säger datorn att jag har fel på matematikprocessorn.

Har ingen aning om hur jag ska lösa det. Har försökt tanka hem drivrutiner till det grafikkortet även till det interna. Har plockat bort det och startat datorn utan det för att sedan stänga av och koppla i det. Jag har kollat om uppdateringar till datorn på tillverkarens hemsida. fö. så har jag win 7 Ultimate.

Visst datorn "funkar" ju, men jag kan inte spela StarCraft 2 på det integrerade grafikkortet. Det är väldigt frustrerande. Och att köpa ny dator bara för att kunna spela 1 spel ibland känns inte så lockande.

Tips på vad jag bör göra?
Otur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 11:23   #5913
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Otur Visa inlägg
Har problem med min dator, så skulle lite hjälp skulle uppskattas väldigt mycket. Lite kort, Jag har 1 integrerat grafikkort och 1 externt. Bara det integrerade fungerar. När man koppar in skärmen i det externa så fungerar det helt enkelt inte. I enhetshanteraren säger datorn att jag har fel på matematikprocessorn.

Har ingen aning om hur jag ska lösa det. Har försökt tanka hem drivrutiner till det grafikkortet även till det interna. Har plockat bort det och startat datorn utan det för att sedan stänga av och koppla i det. Jag har kollat om uppdateringar till datorn på tillverkarens hemsida. fö. så har jag win 7 Ultimate.

Visst datorn "funkar" ju, men jag kan inte spela StarCraft 2 på det integrerade grafikkortet. Det är väldigt frustrerande. Och att köpa ny dator bara för att kunna spela 1 spel ibland känns inte så lockande.

Tips på vad jag bör göra?
Nu har jag aldrig haft en dator med integrerat grafikkort så jag vet inte om moderkortet automatiskt borde gå över till det externa. Det jag antar annars är att du kanske behöver "avaktivera" det interna inne i bios för att få det externa att fungera.
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 11:25   #5914
Otur
Registered User

Tackar för tipset ska genast testa. Jag har testat att avaktivera det i enhetshanteraren. Men det hjälpte inte.
Gammal 2010-08-01, 11:30   #5915
grakka
tyyngaste!

grakkas avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cosybear Visa inlägg
Nu har jag aldrig haft en dator med integrerat grafikkort så jag vet inte om moderkortet automatiskt borde gå över till det externa. Det jag antar annars är att du kanske behöver "avaktivera" det interna inne i bios för att få det externa att fungera.
Funderade lite på samma sak. Vet att mitt egna moderkort har integrerad grafik. Vill minnas att jag kan välja mellan att bara använda integrerat eller att bara använda "vanligt" grafikkort. Eller att använda båda men att den prioriterar det ena före det andra.

Otur, menar du att det integrerade är inbyggt i moderkortet eller menar du att det integrerade är ett s.k vanligt som sitter fast i moderkortet? När jag hör externt grafikkort tänker jag på http://www.nordichardware.se/swforum...-f%F6r-laptops , är det något liknande du har?
grakka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 11:47   #5916
Otur
Registered User

Det integrerade är inbyggt i moderkortet eller hur man ska förklara det andra är ditsatt på PCI express bussen eller hur man nu säger. Var nog lite otydlig när jag sa externt. Men det är ett vanligt som man sätter dit själv. Men jag hittar inte det i BIOS var jag kan välja mellan dessa grafikkort.
Gammal 2010-08-01, 11:55   #5917
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Citat:
Det integrerade är inbyggt i moderkortet eller hur man ska förklara det andra är ditsatt på PCI express bussen eller hur man nu säger. Var nog lite otydlig när jag sa externt. Men det är ett vanligt som man sätter dit själv. Men jag hittar inte det i BIOS var jag kan välja mellan dessa grafikkort.
Jaha, men då har du ju ett "externt". Men vad är det du då försöker göra? Köra två samtidigt? Ersätta det nuvarande med det nya? Eller har du någon form av extern enhet som tex grakka länka till?

Förvirrad

Det skulle hjälpa om du skrev moderkortsmodell, grafikkortsmodell (det "integrerade" och "externa") samt effekt på nätaggregat

Senast redigerad av Mr.Cosybear den 2010-08-01 klockan 11:58.
Gammal 2010-08-01, 12:00   #5918
Otur
Registered User

Jag har ett inbyggt (integrerat) som funkar. ett externt som satt i när jag köpte datorn för något år sedan. När jag kopplar inte skärmen i det externa (eller vad vi ska kalla det) står det bara "energispar läge". Det har varit så i någon månad nu. Vill bara att det grafikkortet ska fungera eftersom det är omöjligt att spela på det andra.
Gammal 2010-08-01, 12:13   #5919
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Vad har du för moderkort och grafikkort (det du vill använda)? Är du säker på att du inte hittar någon inställning som heter "onboard graphics" eller liknande?

Har du öppnat datorn och kollat så att det är ikopplat till nätaggregatet? (snurrar fläkten på grafikkortet om du har någon)

Senast redigerad av Mr.Cosybear den 2010-08-01 klockan 12:15.
Gammal 2010-08-01, 12:51   #5920
Otur
Registered User

Grafikkortet jag vill kunna använda är ett ATI Radeon HD 3450. Datorn är en Acer Aspire M1641. Står inget om moderkortet på utsidan, men skulle gissa på Nvidia eller liknande eftersom den säger att det integrerade grafikkortet är ett Nvidia.

Ja datorn står öppen. Det finns ingen fläkt på grafikkortet kan inte heller se någon kabel som ska vara ansluten till det.
Gammal 2010-08-01, 13:39   #5921
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Citat:
Grafikkortet jag vill kunna använda är ett ATI Radeon HD 3450. Datorn är en Acer Aspire M1641. Står inget om moderkortet på utsidan, men skulle gissa på Nvidia eller liknande eftersom den säger att det integrerade grafikkortet är ett Nvidia.

Ja datorn står öppen. Det finns ingen fläkt på grafikkortet kan inte heller se någon kabel som ska vara ansluten till det.
Matematikprocessor-problemet:
"Min bror hade samma problem med samma datorpaket och jag löste det genom att sätta i skivan (Vista) till moderkortet, högerklicka på "Matematikprocessor" välj "Egenskaper" och "Uppdatera drivrutin". Blev ett ordentligt prestanda lyft efteråt. " http://www.sweclockers.com/forum/22-...g/#post9588969

Grafikkortet: För det första, finns ditt "externa" kort i enhetshanteraren? En grej du skulle kunna prova om du inte redan gjort det är att avaktivera det interna kortet i enhetshanteraren och sedan starta om datorn, detta endast om din dator identifierar ditt externa grafikkort i enhetshanteraren.
Gammal 2010-08-03, 17:39   #5922
rQx
Ignorerad

rQxs avatar

Reg.datum: May 2004
Problem!

Kör uTorrent men ingen får kontakt med mig via upload. Jag har kollat portarna och de verkar stängde. Jag öppnade upp portarna i min trådlösa router, dock ligger den efter en vanlig router. Den vanliga routern har jag inte lösenord till och den vill inte reseta sig när jag trycker på den. Tips?

Andra tips om hur jag ska kunna öppna portar mottages gärna.
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 17:53   #5923
Jarod
Kolozzeum Security

Jarods avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av rQx Visa inlägg
Problem!

Kör uTorrent men ingen får kontakt med mig via upload. Jag har kollat portarna och de verkar stängde. Jag öppnade upp portarna i min trådlösa router, dock ligger den efter en vanlig router. Den vanliga routern har jag inte lösenord till och den vill inte reseta sig när jag trycker på den. Tips?

Andra tips om hur jag ska kunna öppna portar mottages gärna.
Vad är fördelarna med att köra en router efter en router?
Gammal 2010-08-03, 17:57   #5924
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Nej. Nu måste jag fråga.

Köpte en laptop med Windows 7, med word osv. Den frågade efter en aktiveringskod, men det struntade jag i då jag var lat. Nu har det slutat funka helt, behöver alltså koden. Vars hittar jag den? Fanns inget med när jag letade igenom papperna som följde med.

Kan det vara så illa att jag behöver köpa Office? Eller kan jag hitta koden någonstans i datorn?
Gammal 2010-08-03, 18:26   #5925
Kimball
Registered User

Kimballs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Nej. Nu måste jag fråga.

Köpte en laptop med Windows 7, med word osv. Den frågade efter en aktiveringskod, men det struntade jag i då jag var lat. Nu har det slutat funka helt, behöver alltså koden. Vars hittar jag den? Fanns inget med när jag letade igenom papperna som följde med.

Kan det vara så illa att jag behöver köpa Office? Eller kan jag hitta koden någonstans i datorn?
Förmodligen bara en trial-version av word / officepaketet, rätt vanligt att det medföljer.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.