2010-07-19, 09:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av bug
Det finns öl i Sverige för 1 euro, 9.90 kr också.
|
Skulle precis skriva det. Det finns billigare än så också. Sen har vi systembolaget att tacka att vi kan hålla så låga priser för öl i de högre prisklasserna. Jämfört med Danmark t.ex., så håller systembolaget ofta bättre priser när det handlar om annat än dansk fulpilsner.
|
|
|
2010-07-19, 09:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Vafan är det som är så jävla svårt att ta sig till systembolaget och handla alkohol? Man har ju hela veckan på sig att handla tills helgen, och det finns visst bira för 1 EURO...........................
|
|
|
2010-07-19, 09:18
|
|
|
Registered User
|
Öppettiderna är det jag kan ogilla med bolaget. Det är ju en fördel att kunna handla alkohol i dygnet runt-butikerna.
|
|
|
2010-07-19, 09:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Jo klart det vore fördel om det var öppet dygnet runt, men knappast så att det är jobbigt. Vissa stänger ju 20 på vardagar, det torde man ju hinna me
|
|
|
2010-07-19, 09:26
|
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Jag har börjat köpa en hel del 3,5-or på ICA nu i sommarhettan. Drömscenariot är helt klart att ICA får sälja starkare doningar och ffa lagerhålla ett större utbud. När, oh, när?
|
2010-07-19, 09:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av birra_peroni
Jo klart det vore fördel om det var öppet dygnet runt, men knappast så att det är jobbigt. Vissa stänger ju 20 på vardagar, det torde man ju hinna me
|
Vardagar ja, vad hande med helger?
|
|
|
2010-07-19, 09:42
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Jag har börjat köpa en hel del 3,5-or på ICA nu i sommarhettan. Drömscenariot är helt klart att ICA får sälja starkare doningar och ffa lagerhålla ett större utbud. När, oh, när?
|
Här har du bolagets toppsäljare, så det är väl framför allt något i den stilen man kommer få se i mindre sorterade ICA-butiker/kjollarna. Kanske någon avstickare, om man har tur.
http://olradet.blogspot.com/2010/07/...topplista.html
|
|
|
2010-07-19, 09:43
|
|
|
Softpr0n 4 Life
Reg.datum: Apr 2003
|
Det här låter som en tråd jag hade kunnat skapat själv, kanske tom gjort nåt liknande förut. Men jag har nu delvis ändrat inställning till detta monopol faktiskt.
Kanske för att jag slutat bry mig om skiten, jag vet inte. Jag kan varken säga längre om det är fördel att ha bolaget eller nackdel.
Jag jämför med mitt hemland där ungdomarna dricker mindre än svenska ungdomar, i låga åldrar och även över tonåren, de börjar däremot dricka som vuxna men då normalt.
Vodka är billigare än vatten och du kan få det 24/7 på alla gator av vem som helst. Ändå är alla nyktra på gatorna, dag som natt, du ser inte fyllon ränna runt ute, slå sönder saker, bråka eller trakassera.
Folket där har vettet att inte dricka in public och med måtta faktiskt. Det är inte coolt att dricka där helt enkelt, det är inte någon som helst whaokänsla att supa sig full och ränna runt stan.
Folket där går ut i grupper, dricker och har kul istället. Inget går till överdrift, även om det gör det så har polarna kontrollen över denna person.
Så ÄR det i mitt hemland, gör inget reklam eller något, skriver det då jag är fashinerad helt enkelt. Varje gång jag ser på stan fjortisar eller äldre asfulla som svär och spyr på Stockholms gator skakar jag på huvet.
Det går inte igenom hos mig, jag kan inte förklara varför det är så helt enkelt.
I hemlandet ser varenda unge att förläldrarna dricker hemma till maten, det är traditionellt och fint, det är vodka och det är fult för oss eller hur, här är det istället ett glas vin som är fint. Kulturer krockar.
Nu är frågan varför det är så här. Min gissning är tillgängligheten? Det finns överallt och är skitbilligt för alla där, även de som inte tjänar bra, så billigt är det. Per liter kostar vodka hälften som vatten.
En 9 åring kan gå och köpa en flaska vodka från kiosken, det är pappa som skickat honom, det är inte konstigt för mig. Här är det chokerande.
Här måste man komma ihåg sitt leg, ha dyra pengar, kunna öppettiderna, kunna ta sig till bolaget osv. - dvs planera innan, söndagar stängt osv.
Kan det vara detta? till viss del?
Varför finns smuggelsprit här men inte där?
Ja som sagt jag vet inget mer än min jämförelse.
Och min åsikt om bolaget här är att jag skiter i vad det ger för effekt längre, det verkar varken hjälpa eller skada känns det som.
Monopolet föder smuggelspriten gissar jag på, för de som vill tjäna pengar är bolaget bra att det finns, de vet att ungdomar inte har råd eller åldern inne.
|
|
|
2010-07-19, 09:45
|
|
|
Softpr0n 4 Life
|
Tillägg:
Tycker bolaget ska finnas, men ej i monopol. De kan agera top of the line importörer som tar in lite exklusivare drycker samt vanligt medans allt annat skit blir fritt?
Drack Tequila för 1200 kr igår som polaren specialbeställt så sånt kan ju inte ICA tillhandahålla såklart.
|
|
|
2010-07-19, 09:52
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Kultur min gode herre, kultur.
Svenska folket skulle inte klara av att hantera en större/friare tillgång till sprit. Vi kommer fortfarande bete oss som grottmänniskor och satsa på att hinka sprit som om det vore just vatten och sedan bli odrägliga och tappa kontrollen. Det blir bara ännu fler kräkande fjortisar, fler knivdåd, mer rattfylla osv.
|
|
|
2010-07-19, 09:55
|
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Fan, jag är absolut för att ha kvar systembolaget. Se bara hur jävla bra det gått för Apoteken sedan de blev privatägda. Priserna har ju knappast sänkts enligt planerna om man uttrycker sig så.
|
|
|
2010-07-19, 09:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gabber
Jag jämför med mitt hemland där ungdomarna dricker mindre än svenska ungdomar, i låga åldrar och även över tonåren, de börjar däremot dricka som vuxna men då normalt.
Vodka är billigare än vatten och du kan få det 24/7 på alla gator av vem som helst. Ändå är alla nyktra på gatorna, dag som natt, du ser inte fyllon ränna runt ute, slå sönder saker, bråka eller trakassera.
Folket där har vettet att inte dricka in public och med måtta faktiskt. Det är inte coolt att dricka där helt enkelt, det är inte någon som helst whaokänsla att supa sig full och ränna runt stan.
Folket där går ut i grupper, dricker och har kul istället. Inget går till överdrift, även om det gör det så har polarna kontrollen över denna person.
Så ÄR det i mitt hemland, gör inget reklam eller något, skriver det då jag är fashinerad helt enkelt. Varje gång jag ser på stan fjortisar eller äldre asfulla som svär och spyr på Stockholms gator skakar jag på huvet.
Det går inte igenom hos mig, jag kan inte förklara varför det är så helt enkelt.
I hemlandet ser varenda unge att förläldrarna dricker hemma till maten, det är traditionellt och fint, det är vodka och det är fult för oss eller hur, här är det istället ett glas vin som är fint. Kulturer krockar.
Nu är frågan varför det är så här. Min gissning är tillgängligheten? Det finns överallt och är skitbilligt för alla där, även de som inte tjänar bra, så billigt är det. Per liter kostar vodka hälften som vatten.
En 9 åring kan gå och köpa en flaska vodka från kiosken, det är pappa som skickat honom, det är inte konstigt för mig. Här är det chokerande.
|
Detta strider verkligen mot den traditionella Rysslandsbilden.
|
2010-07-19, 09:59
|
|
|
Softpr0n 4 Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
Detta strider verkligen mot den traditionella Rysslandsbilden.
|
Jämför inte oss med Ryssar bara för att det var Sovjetstat till 75 eller nåt.
Vad jag än skriver kommer ingen tro att det verkligen är så där.
|
|
|
2010-07-19, 10:10
|
|
|
Kärlek
Reg.datum: Mar 2005
|
Systembolaget har bra priser och ett extremt bra utbud. Ni som klagar på öppettiderna och vet med er att ni inte kan förutse när ni ska dricka kan väll köpa hem ett litet lager så slipper ni "bli utan nubbe på midsommar".
Citat:
|
Ursprungligen postat av Potatiskillen
Är det någon här som egentligen vet varför vi har detta sk Systembolaget? Jag tror fasiken att vi är ensammast i världen med att ha det.
|
Mest ensamma i hela världen om att ha systembolaget, förutom då:
Citat:
|
Ursprungligen postat av wiki
Alabama Alcoholic Beverage Control Board, USA[12]
Alcool New Brunswick Liquor, Canada [13]
Alko, Finland
British Columbia Liquor Distribution Branch, Canada[14]
City of Edina Liquor, Minnesota, USA (ett lokalt monopol för denna stad)[15]
Idaho State Liquor Dispensary, USA [16]
Liquor Control Board of Ontario, Canada[17]
Maine State Liquor Stores (Maine Bureau of Alcoholic Beverages & Lottery Operations, USA[18]
Manitoba Liquor Control Commission, Canada [19]
Mississippi Office of Alcoholic Beverage Control [20]
Montgomery County Department of Liqour Control, Maryland, USA (ett lokalt monopol för detta county) [21]
New Hampshire Liquor Commission, USA [22]
Newfoundland Labrador Liquor Corporation, Canada [23]
Nova Scotia Liquor Corporation, Canada [24]
North Carolina Alcoholic Beverage Control Commission, USA [25]
Northwest Territories Liquor Commission, Canada [26]
Nunavut Liquor Commission, Canada [27][28]
Pennsylvania State Liquor Control Board, USA [29]
Prince Edward Island Liquor Control Commission, Canada [30]
Rúsdrekkasøla Landsins, Färöarna
PT Sarinah, Indonesien (importmonopol) [31][32]
Société des alcools du Québec, Canada [33]
Oregon Liquor Control Commission, USA [34]
Saskatchewan Liquor and Gaming Authority (SLGA), Canada [35]
Utah Liquor Stores and Package Agencies (Utah Department of Alcoholic Beverage Control), USA [36][37]
Vermont Department of Liquor Control, USA[38]
Vinmonopolet, Norge
Virginia Department of Alcoholic Beverage Control, USA [39]
Vínbuðin, Island
Yukon Liquor Corporation, Canada [40]
Washington State Liquor Control Board, USA [41]
|
....och ett gäng andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av Gabber
Vodka är billigare än vatten och du kan få det 24/7 på alla gator av vem som helst.
[...]
Varför finns smuggelsprit här men inte där?
Monopolet föder smuggelspriten gissar jag på, för de som vill tjäna pengar är bolaget bra att det finns, de vet att ungdomar inte har råd eller åldern inne.
|
Ja det är verkligen jättekonstigt att det inte flödar av smuggelsprit i ditt hemland om det är billigare än vatten. Det måste vara för att ni inte har monopol!
|
|
|
2010-07-19, 10:12
|
|
|
Softpr0n 4 Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc
Systembolaget har bra priser och ett extremt bra utbud. Ni som klagar på öppettiderna och vet med er att ni inte kan förutse när ni ska dricka kan väll köpa hem ett litet lager så slipper ni "bli utan nubbe på midsommar".
Mest ensamma i hela världen om att ha systembolaget, förutom då:
....och ett gäng andra länder.
Ja det är verkligen jättekonstigt att det inte flödar av smuggelsprit i ditt hemland om det är billigare än vatten. Det måste vara för att ni inte har monopol!
|
Det är monopol där min vän, det är MAFFIAN som styr och importerar ALLT, ingen tar in eller ut något ur landet utan bara maffian.
MEN tom Maffian har hjärna att sprida ut sitt gods till alla så det blir TILLGÄNGLIGT!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.
|

|