2010-07-04, 20:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av bruch
Hur mycket äter ni ungefär på en dag för att hålla vikten stabil? Jag går ner alldeles för mycket nu känner jag.
|
Här kommer ett recept som man garanterat inte kan äta obegränsat av då nötmängden gör att man kommer upp i 1000 kcal eller mer.
Du kan äta detta enbart eller tillsammans med en rejäl skål fruktsallad. Tänker mig 10-talet frukter. Extremt mättande enligt min åsikt och mäktigt.
Gutes nötgröt
100 gram cashewnötter
5-6 små päron
Lite pressad lime
½ msk honung
½ vaniljstång
Skala päronen och ta bort kärnhus och blomfästen. Skiva päronen och placera dem tillsammans med nötterna i en mixer. Mixa tills gröten påminner om mannagrynsgröt. Pressa i citron och tillsätt honungen. Dela vaniljstången* och skrapa ut innandömet. Tag fram en matsked och rör omsorgsfullt om i gröten. Servera!
OBS! Tänk på att smakarom från en vaniljstång kan återanvändas flera gånger om genom att exempelvis lägga "använd" stång i honungslösning. Detta gör att man enligt mig absolut bör unna sig och handla vaniljstänger trots att de ligger på ungefär 20 kr i handeln. Tänk på att Vanillinsocker endast är syntetiskt framställd vanillin blandat med florsocker. Vaniljsocker innehåller däremot äkta vanilj från vaniljstång men jag personligen väljer alltid bort socker till förmån för honung som sötningskälla.
*Äkta vanilj utvinns från den jästa och torkade frukten på en orkidé, Vanilla planiflora.
|
|
|
2010-07-04, 20:37
|
|
Registered User
|
Nötgröten är alltså en gröt där havregryn (eller kanske mer korrekt mannagryn) byts ut till cashewnötter. Användningsområdet är inte till frukost annat än periodvis (pga. dess mäktighet) utan som utbyte till vaniljsås. Har lagt märke till att vissa väljer att hälla vaniljsås över en fruktsallad så jag brukar laga till nötgröten när jag bjuder på efterrätt. Äter du denna gröt med en fruktsallad på 10 frukter får du i dig ett hekto nötter och 15 frukter. Det är extremt i min bok.
(Studier har visat på att det kan finnas faror med att äta mer än 10-15 frukter per dag. Har för mig att det handlade främst om vissa ögonsjukdomar. Kan inte svara mer utförligt, men riktlinjen 10-15 frukter fick jag med mig som lärdom gällande maximal fruktkonsumtion/dygn i genomsnitt på årsbasis).
Senast redigerad av Gute den 2010-07-04 klockan 20:44.
|
|
|
2010-07-05, 13:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Fick jag välja en medlem som personlig kock från Kolo är Gute det givna valet! 
|
Kan inte annat än att hålla med.
Gute dina recept är grymt inspirerande.
|
|
|
2010-07-05, 13:25
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Gute jag förstår självklart vad du syftade på med dina inlägg. Det jag ville anmärka på var att just energi in och ut inte fanns med i tänket riktigt.
Detta då det finns många missledda människor som delar in livsmedel i bra och dåliga, enbart pga av att vissa går man upp av och andra inte. Ungefär som att man blir fet av fett.
Recepten är inspirerande och paleokost i sig skulle jag med min lilla kunskap (  ) generellt säga är mycket hälsosam och god.
|
|
|
2010-07-06, 22:27
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
Kan inte annat än att hålla med.
Gute dina recept är grymt inspirerande.
|
Tack. Hela tänket bygger på att modifiera vanliga recept till en paleostil som fungerar. En sak jag hoppas någon kan komplettera med är olika viltrecept, stekar osv. En hel del wokrecept också. Är det någon som är skicklig på grönsakswok?
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Gute jag förstår självklart vad du syftade på med dina inlägg. Det jag ville anmärka på var att just energi in och ut inte fanns med i tänket riktigt.
Detta då det finns många missledda människor som delar in livsmedel i bra och dåliga, enbart pga av att vissa går man upp av och andra inte. Ungefär som att man blir fet av fett.
Recepten är inspirerande och paleokost i sig skulle jag med min lilla kunskap (  ) generellt säga är mycket hälsosam och god.
|
Ja, det låter trovärdigt. Kan leda till en kraftig generalisering, en sortering som gör att helheten missas. Det blir till att försöka vara mer tydlig i fortsättningen. Har också lagt märke till att jag använder ordet "naturligt" ofta, vilket även det är lite farligt vatten.
Mitt nästa steg, förutom att rada upp olika grönsaker, frukter etc. en efter en är att rådfråga de forskare, läkare etc. som varit bosatt under längre tidsperioder i ursprungliga samhällen, tex. papua nya guinea och få ut en del recept av dem där man kan byta ut råvaror mot mer lättåtkommna råvaror, svenska/europeiska som ändå påminner så mycket det bara går om ursprunget.
Sedan kan ju paleomaten blir mycket dyr i jämnförelse med konventionell mat, så jag skulle vilja göra ett litet studentkompendium med billigare alternativ.
Har en god vän som har en nyfödd hemma som har lust att få till olika barnmatsalternativ för att fasa ut halvfabrikat tex. näringrika puré historier med mera. Kanske kan bli något.
Hemlagad äppelmos och att byta ut fiskpinnarna mot torskfiskpinnar är dock en standardbas för småbarnsföräldrar.
|
|
|
2010-07-06, 22:31
|
|
Registered User
|
Sedan vill jag ha en uppdatering av Bruch där det framgår att hans överdrivet raska viktnedgång har bromsats upp....
|
|
|
2010-07-06, 22:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gute
Sedan kan ju paleomaten blir mycket dyr i jämnförelse med konventionell mat, så jag skulle vilja göra ett litet studentkompendium med billigare alternativ.
|
Det där låter riktigt intressant, för det är i den situationen jag befinner mig.
Ägg, färs och kyckling tillsammans med kålrot, rödbetor, vitkål, morötter och lök har då blivit basen i min kost. Dock har jag varit dålig på att laga till något som skulle locka någon annan. Men jag ska försöka bättra mig och se om jag kanske kan bidra med något recept.
En sak som jag funderat på ett tag som vore riktigt passande till paleolitisk kosthållning vore att samla recept efter säsong. Detta faller sig säkert naturligt när man hållt på ett tag, men för nybörjare kan det kanske vara en bra hjälp på vägen.
|
|
|
2010-07-09, 10:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
En sak som jag funderat på ett tag som vore riktigt passande till paleolitisk kosthållning vore att samla recept efter säsong. Detta faller sig säkert naturligt när man hållt på ett tag, men för nybörjare kan det kanske vara en bra hjälp på vägen.
|
Utmärkt förslag!
Posta gärna recept!
|
|
|
2010-07-09, 10:26
|
|
Registered User
|
FISK PÅ GRILLEN?
Grillad tartar på laxfisk och sej
300 gram laxfisk
300 gram sej
4-5 små schalottenlökar
3 msk hackad dill
Lite olja till stekning
Färskmalen svartpeppar
Om så önskas går försiktigt med chiliflakes att användas
I köket
Hacka laxfisken och sejen grovt. Lägg fisken i en skål och tillsätt hackad dill, lök, peppar och ev. chiliflakes. Låt stå i 15 minuter.
Vid grillen
Forma fisken och grilla dem på en het oljad stekpanna (gärna gjutjärnsstekpanna). Tartaren måste få en bra stekyta innan den vänds, eftersom den inte innehåller något som håller ihop (binder) dem. Grilla tartaren i 3-4 minuter på varje sida.
Servering
Gärna med kapris och rödbetor och eventuellt pepparrot.
Grillad gös (eller annan vit, fast fisk) med citrusspett
600-800 gram filéer av gös, abborre eller anna fast, vit fisk.
2-5 msk mandelmjöl
Nymalen svartpeppar
Olja till stekning och pensling
Citrusspett
1/2 citron i 4 klyftor
1 lime i 4 klyftor
1 persika/nektarin, urkärnad och delad i 4 klyftor
Rapsolja
I köket
- Lägg bambuspett i blöt, minst 10 minuter innan grillningen.
- Fisken ska vara urbenad. Skölj den under rinnande vatten, torka med hushållspapper och dela längs ryggfenan i två lika stora filéer. Gör 2-3 snitt på skinnsidan på vardera filén. För att fisken ska få bättre stadga sticker du in dubbla grillspett i fisken, från ände till ände, så nära skinnet som möjligt.
-Blanda en lätt panering av mandelmjöl och peppar. Panera endast skinnsidan med ett tunt lager av mandelmjölsblandningen. Tillsätt givmilt med nymalen svartpeppar på översidan.
-Trä upp fruktklyftorna på våta bambuspett. Pensla citrusspetten med olja.
Vid grillen
-Lägg citrusspetten på ett välsmort grillgaller över den direkta värmen. Grilla dem i ungefär 3 minuter per sida och pensla dem med oljan när du vänder dem. Flytta fruktspetten till den indirekta värmen medan du grillar fisken.
- Grilla därefter fisken på skinnsidan. Fisken är färdig när den har ändrat färg och blivit fast.
Hel gösfilé med citron och lök
2 hela stora gösfiléer
Nymalen svartpeppar
2 salladslökar
1 citron
Färsk gräslök
I köket
Lägg hela gösfiléerna på en oljad grillbricka. Pressa citronen och häll saften över fisken. Garnera med hackad salladslök, gräslök och skalet från citronen. Nymalen svartpeppar tillsätts.
Vid grillen
Lägg grillbrickan med fisken på gallret över indirekt värme och låt grilla i cirka 25 minuter.
Varmrökt lax på grillen
1 laxsida
Svartpeppar, chiliflakes
Ev. gula och bruna senapsfrön
I köket
Avlägsna ev ben, låt skinnet sitta kvar och krydda.
Lägg rökspån i blöt, minst 30 minuter före grillning, spånen ska ryka och inte brinna på grillen! Körsbär, äpple, al eller enris är exempel på användbara rökspån.
Vid grillen
-Tänd grillen med briketter på en sida så att laxen kan placeras så långt som möjligt ifrån briketterna. Det ska inte vara någon värme under laxen, indirekt grillning.
-Lägg en näve fuktat spån rakt ned i briketterna, använd öppningen i vikgallret.
- Idealisk tillagningstemperatur är 90-120 grader, då blir tillagningstiden ungefär 45-60 minuter beroende på tjockleken på laxen. Vid högre temperatur förkortas tillagningstiden. Vänd inte på laxen!
- Det är lätt att lyfta av laxen då skinnet håller ihop den fint, använd två stekspadar.
|
|
|
2010-07-12, 20:51
|
|
Registered User
|
Paleoäppelkaka
5-8 äpplen
1/2 dl olja
1 dl kokos flingor
1 dl finmalda cashewnötter
1/2 dl finmalda hasselnötter
1/2 dl honung
Kanel
Kardemumma
Skala och skiva äpplen, lägg i ungfast form. strö rikligt med kanel och kardemumma över äpplena. Mal ceashew+hasselnötter fint i en nötkvarn eller mixer. Blanda nötgojset med kokos, honung och olja. Smula över äpplena. Ställ in i ugn 220 grader i ca 20 minuter.
Tack till Mony för recept!
|
|
|
2010-07-13, 08:28
|
|
Registered User
|
Bidrar med ett recept från igår.
Lammfärsbiffar
500 g lammfärs
2 vitlöksklyftor
1 ägg
3 msk strimlad bladpersilja
1 msk rivet citronskal
2 tsk spiskummin
2 krm chilipeppar
|
|
|
2010-07-13, 10:19
|
|
Registered User
|
Tack till Benganna!
Päronpaj, ca 4 portioner
* 120g päron (går bra med äpple, äpple+blåbär mm också)
* 20g kokosolja
* 20g kokosmjölk
* 1 äggvita
* 10g fikon
* 8g honung
Skiva päronen och lägg i en form. Finhacka fikonen och blanda i en skål tillsammans med resten av ingredienserna. Lägg röran på päronen och sätt in i ugnen. Den är klar när den börjar bli brunaktig.
Servera med en klick fet kokosmjölk.
Paleo muffin med torkad frukt 7-8 st, eget recept.
* 65g kokosfett
* 35g kokosflingor
* 2 äggvitor
* 12g torkade fikon
* 5g russin
* 15g honung
Vispa äggvitorna hårt i en skål (man kan säkert använda gulan i den andra blandningen, jag är själv allergisk så jag har inte testat. Blanda samman de andra ingredienserna i en skål, frukten kan hackas fint innan eller ta kniv och gaffel och skär runt i skålen så brukar det bli bra. Blanda allt med äggvitan, rör om och klicka ut i formar (brukar använda muffinformar och bara göra dem halvfulla).
Baka i ugn, ca 10 min 150-175 grader. Gott med lite tunna äppelskivor i botten i varje form. Ät med kokosmjölk till. Variera den torkade frukten för andra smaker.
Äpplekaka
2 port
• 90 g äpple
• 15g torkade fikon (finhackade) byta ev ut en del mot russint.ex
• 45-50g kokosfett
• 5g honung (el ca 7g lönnsirap)
• Ev. kokosflingor
• Ev annan frukt el bär, tex någon druva, lite blåbär t.ex
* Ev. hackade nötter
Hacka äpple i smala bitar, sätt in i ugn (175 grader) och blanda samman de andra finhackade ingredienserna i kokosfettet, ta ut äpplena och klicka på geggan, sätt in i ugnen ca 10 min till.
Godare än man kan tro!
Ät med kokosmjölk till!
|
|
|
2010-07-13, 10:20
|
|
Registered User
|
Mandelmjölk
2,5 dl mandel
5 dl vatten
Börja med att koka upp vattnet. Mal mandeln, häll det kokande vattnet över den malda mandeln. Låt det stå och dra ca 5 minuter häll sedan över allt i en silduk. Eller häll vatten och mald mandel i en mixer blanda till det är en vit mjölkliknande vätska.sila ev. Amnvänder du silduk, pressa ut all vätska ur massan. Du har nu en vit mjölkliknande vätska som används på samma sätt som mjölk.
Tack till Mony!
|
|
|
2010-07-13, 10:21
|
|
Registered User
|
Emmas chokladbollar
1 banan
ca 1 dl malen mandel
ca 1 dl grovhackad mandel
ca 1 dl riven kokos
2 msk kakao
Mosa banan och blanda i kakao, all mandel och kokos. Forma bollar och rulla i kokos. Servera kylda.
Tack till Bingo Boy och Emma!
|
|
|
2010-07-13, 10:23
|
|
Registered User
|
Paleosnacks?
Hallonsnören:
Mixa en halv liter tinade hallon med två små mogna bananer till en jämn smetig sås. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och torka på 50-70 graders värme i ugnen tills smeten håller ihop som ett läder. Klipp sjoket i strimlor.
Vitkålsfras:
Skär vitkål i tunna skivor. Blanda lite olivolja med havssalt och spicy curry. Vänd ner vitkålen i kryddmarinaden och sprid sedan ut den på ett bakplåtspapper. Torka på 50-70 graders värme över natten tills kålen blivit krispig.
Äppelchips:
Skär äpplen i tunna skivor, krydda med lite kardemumma. Torka som vitkålen. Man kan ha tre plåtar inne samtidigt, och torktiden varierar beroende på råvaran.
Cashewdip
4 portioner
3 dl cashewnötter
1 kruka koriander (det går lika bra med persilja)
1 dl mandelmjölk eller vatten
Mixa alla ingredienser och servera – passar till allt!
Tack till Elding och Renée V!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:39.
|

|