|
Visa resultat för omröstning: Är det rätt att elda upp 100.000 för att uppmärksamma löneskillnader
|
|
Ja, det är ett bra sätt att uppmärksamma ett problem
|

|
32 |
12.40% |
|
Nej, det finns bättre sätt
|

|
19 |
7.36% |
|
Ren idioti på alla plan
|

|
207 |
80.23% |
2010-07-06, 16:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Om de istället hade eldat upp Gudrun Schyman offentligt, då hade de vunnit min röst!
|
|
|
2010-07-06, 16:23
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Nej, du hävder att kvinnor inte klarar att hantera polisyrket lika bra som män. Alltså ligger bevisbördan på dig. Jag är villig att acceptera det om du klarar att lägga fram några som helst bevis.
Än så länge ser jag inga.
|
Japp, och jag står fast vid det. Sist jag kollade de fysiska kraven för polisyrket så var de lägre för kvinnor än män, säger det dig något?
|
|
|
2010-07-06, 16:24
|
|
|
FFFUUU
Reg.datum: Jun 2003
|
Handlingen är lika tragisk som deras politik, uppmärksamhet eller ej
|
|
|
2010-07-06, 16:26
|
|
|
Gillar just DIG!
Reg.datum: May 2005
|
Jävla ripoff ifrån KLF http://en.wikipedia.org/wiki/K_Found...a_Million_Quid
Fast de spelar inte med såna struntsummor =)
Smart sätt att få mediauppmärksamhet såklart, men tycker inte har ett dugg med deras sak att göra, så jag är lite kluven.
|
|
|
2010-07-06, 16:26
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av bb X
Japp, och jag står fast vid det. Sist jag kollade de fysiska kraven för polisyrket så var de lägre för kvinnor än män, säger det dig något?
|
Ja, att man värderar fysisk styrka ganska lågt bland alla kvaliteter som en polis bör ha.
Vad säger det dig?
|
|
|
2010-07-06, 16:27
|
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
|
|
|
2010-07-06, 16:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av bb X
ok, kvinnor är lika starka som män och hanterar alla situationer exakt lika bra, ENLIGT DIG. Men jag har lönerna som bevis på min sida. Vill du ge bort lite av din lön till din kvinnliga kollega som tjänar mindre än dig, be my guest. 
|
Upp till bevis nu då. Vilka studier visar att män och kvinnor på samma arbetsplats, med samma erfarenhet och med samma arbetsuppgifter, har olika lön?
|
|
|
2010-07-06, 16:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Ganska kul att vissa i ena stunden kan hylla Schyman för hennes bål för att sekunden senare döma ut SD som populister
|
|
|
2010-07-06, 16:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2010
|
Citat:
Ja, att man värderar fysisk styrka ganska lågt bland alla kvaliteter som en polis bör ha.
Vad säger det dig?
|
Anser du att manliga och kvinnliga poliser har likvärdiga icke-fysiska egenskaper (som är relevanta för deras arbetsuppgifter)?
|
|
|
2010-07-06, 16:34
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst
Ganska kul att vissa i ena stunden kan hylla Schyman för hennes bål för att sekunden senare döma ut SD som populister
|
Jag förstår inte, på vilket sätt är detta populism?
Jag kanske har missförstått ordet populism, men för mig är det att skifta åsikter för att tillfredsställa en tillfällig strömning inom folkets åsikter, inte att göra ett PR-stunt.
|
|
|
2010-07-06, 16:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst
|
Varför tycker du detta är populism?
|
2010-07-06, 16:36
|
|
|
Böj i curlracket
Reg.datum: Jun 2009
|
Löneskillnader på grund av kön är ju rätt gammalt, något som grävs fram hela tiden och ska plåga män i alla dagar. Jag menar, om en kvinna kommer till ett lönesamtal och vill ha en lön på 21 000 istället för 20 000 men arbetsgivaren tycker inte att hon ska ha det. Då är det ju klart att det inte är för att hon är kvinna. Den skillnad i lönerna vi har i Sverige beror på att de yrken som är mansdominerande är bättre betalda än yrken med liknande utbildning som är kvinnodominerande. Detta beror rätt och slätt på marknaden, inte på någon slags påhittat könskamp. Sedan att kvinnor generellt sett har sämre lön inom mansdominerande yrken beror ju förståss på att de är just mansdominerade och att män generellt sett har bättre förutsättningar för sådana yrken, aka yrken som kräver fysisk kraft som t ex byggjobbare, brandman, polis eller militär. Kvinnor kvoteras in på polis- och brandmansutbildningarna med lägre krav på fysisk styrka än männen och på samma gång ska de ha samma lön, något har gått fel känns det som...
|
|
|
2010-07-06, 16:37
|
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Nej, du hävder att kvinnor inte klarar att hantera polisyrket lika bra som män. Alltså ligger bevisbördan på dig. Jag är villig att acceptera det om du klarar att lägga fram några som helst bevis.
Än så länge ser jag inga.
|
Polisyrket är ju mångfacetterat. Men i yttretjänst så kan man ha 100% män i tjänst men inte 100% kvinnor.
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2010-07-06, 16:38
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dansande Draken
Anser du att manliga och kvinnliga poliser har likvärdiga icke-fysiska egenskaper (som är relevanta för deras arbetsuppgifter)?
|
Jag tror att polisernas chefer har vett nog att sätta rätt person på rätt uppgift. Det skiljer sig ganska markant över dessa två grupper för att säga att manliga poliser har en fysik och kvinnliga har en.
Precis som svaga snubbar inte hanmar i instatstyrkan kan enstaka starka kvinnor klara uppgifter som inte svaga killar klarar.
Vilka uppgifter tilldelas poliskvinnor i allmänhet som de inte klarar att hantera pga sin underlägsna fysiska styrka?
|
|
|
2010-07-06, 16:38
|
|
|
Böj i curlracket
Reg.datum: Jun 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av dansande draken
upp till bevis nu då. Vilka studier visar att män och kvinnor på samma arbetsplats, med samma erfarenhet och med samma arbetsuppgifter, har olika lön?
|
Citat:
Ursprungligen postat av dansande draken
anser du att manliga och kvinnliga poliser har likvärdiga icke-fysiska egenskaper (som är relevanta för deras arbetsuppgifter)?
|
+1
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.
|

|