2010-05-01, 17:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Mycket trevlig mat i denna tråden som ska testas.
|
Tack.
Samlade recept i .doc
Fil 1
- Vegetariskt (plus ägg i några rätter)
- Fisk- och skaldjur
Fil 2
- Kött, vilt & fågel
- Frukträtter & desserter
- Förfriskningar
Håll till godo!
Senast redigerad av Gute den 2010-05-01 klockan 17:11.
|
|
|
2010-06-10, 12:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Hur mycket äter ni ungefär på en dag för att hålla vikten stabil? Jag går ner alldeles för mycket nu känner jag.
|
|
|
2010-07-03, 18:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bruch
Hur mycket äter ni ungefär på en dag för att hålla vikten stabil? Jag går ner alldeles för mycket nu känner jag.
|
Ursäkta att jag dröjt lång tid med svar på din fråga. Min erfarenhet är följande, du kan äta obegränsad mängd av all paleoföda utom kanske nötter som du kan hålla till några nävar per dag och ändå tappar du i vikt under det första året. Förutsatt att du har god aptit, kommer viktfallet bromsas upp, planas utdå du nått din "naturliga" vikt, plus lite extra muskelvikt. Att gå upp snabbt i vikt är i princip omöjligt med strikt paleokost, (har aldrig träffat någon person som lyckats i alla fall) mättnadskänslan kommer klart innan du fått i dig den mängd föda som behövs.
Jag har aldrig behövt tänka en tanke på mängden föda, mättnadskänslan och kroppens naturliga rytm jämnar ut det i längden. Samtlig mat är hemlagad, och det enda tillsatta sötningsmedlet är honung. Inför SM-tävlingar i bänkpress härom åren gick jag på en "extrafruktig paleokost".  Upp mot 3 kg blandad färsk frukt per dygn var ingen omöjlighet. Under lyftardagen kunde jag dricka i mig rejält honungssötat te med torkade fikon och färska dadlar. Avokado äter jag dagligen och en del frukt som kommit långväga. I övrigt gäller så mycket lokalproducerat och giftfria grönsaker, som möjligt. Anpassar mig efter växtsäsongen, mycket rotfrukter vintertid och bladsallader etc. under sommarhalvåret.
Paleokost exempel
Ät/drick obegränsat av
• magert kött, gärna naturbeteskött eller vilt, fisk, skaldjur. Såväl fet fisk som mager fisk.
• grönsaker, rotfrukter
• frukt (färsk och torkad)
• kranvatten
Undvik så långt som möjligt
• mejeriprodukter (även magra)
• smör, alla sorters margarin, olja av annan typ än raps- och olivolja
• spannmål (vete, havre, ris etc.)
• socker (godis, läsk, saft)
• öl, vichyvatten
• salt, kryddor med salt
|
|
|
2010-07-03, 18:40
|
|
Registered User
|
Paleosåserna (exempel nedan) kanske kan vara något...
OMEGA 3-MAJONÄS (3 dl)
2 hela ägg
1 msk pressad citron
1/4 tsk osötad senap
1 dl olivolja
1 dl linfröolja
Lägg ägg, senap och citronsaft i en mixer och mixa i 3-5 sekunder. Fortsätt att mixa och tillsätt oljan droppvis. Mixa tills majonnäsen är tjock. Förvara i en tättslutande plastburk. Hållbar upp till 7 dagar i kylskåp.
VEGODIPP (2 dl)
1 dl Omega 3-majonäs (se ovan)
1 tsk torkad dill
1/2 tsk vitlökspulver
svartpeppar efter smak
Blanda ihop alla ingredienser. Du får bästa resultat om du låter dippen stå kallt i kylskåp en timme före serveringen, men det är inte nödvändigt.
TARTARSÅS (2.5 dl)
1 dl Omega 3-majonäs (se ovan)
1/2 dl röd lök, finhackad
1/2 msk pressad citron
1/2 tsk torkad dill
1/4 tsk paprikapulver
1 nypa vitlökspulver
Blanda alla ingredienser. Kyl före servering.
GUACAMOLE FIESTA (3 dl)
3 mogna avokado
1 tsk pressad citron
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk vitlökspulver
1 jalapêno, finskuren (ta bort kärnor och saft)
Mosa avokadorna med en gaffel eller stamp till en jämn smet. Rör ner övriga ingredienser och blanda väl.
SNABB GUACAMOLE (6 dl)
4 skalade avokador
1/2 tsk lökpulver
1/2 tsk malen svartpeppar
1/2 tsk cayennepeppar
1/2 tsk vitlökspulver
2 tsk pressad citron
Kärna ur avokadorna och lägg dem i en skål. Mosa dem väl. Blanda resten av ingredienserna till en jämn smet. Citronsaften förhindrar att guacamolen blir brun.
SENAPSDRESSING (10 dl)
3 msk osötad senap
1 vitlöksklyfta, hackad
1 msk svartpeppar
1 tsk cayennepeppar
1 tsk paprikapulver
2 dl rött vin
2 dl färska tomater, passerade
4 dl linfröolja
2 dl pressad citron
Blanda alla ingredienserna i en mixer. Häll upp på flaska och skaka väl före användning.
DRESSING COLORADO (2 dl)
75 ml pressad apelsin
75 ml pressad citron
färskmalen svartpeppar
1 tsk dragon, hackad
75 ml olivolja
75 ml linfröolja
Blanda apelsin och citronsaft väl. Tillsätt peppar och dragon och rör om. Häll blandningen på flaska, tillsätt oljorna och skaka kraftigt för att blanda.
RYSK OMEGA-3 DRESSING (2 dl)
2 dl färska tomater
1 dl linfröolja
1 dl pressad citron
3 msk pressad apelsin
1 tsk paprikapulver
1 liten salladslök eller 1 tsk lökpulver
1 tsk pepparrot (valfritt)
1 vitlöksklyfta (valfritt)
Lägg alla ingredienserna i en mixer och mixa till en jämn och slät röra.
TOMATDRESSING OMEGA
2 dl färska tomater
1 dl linfröolja
1 dl pressad citron
1 vitlöksklyfta
1 lök, hackad
Lägg alla ingredienserna i en mixer och mixa till en jämn och slät röra.
TOMATDRESSING
2 dl neutral tomatsås
1 dl olivolja
½ dl balsamvinäger
1 knippa dill.
Hacka dillen och vispa ihop övriga ingredienser.
SENAPSDRESSING
Osötad senap (valfri mängd)
1 dl olivolja
1 knippa dill
Vispa ihop oljan med senapen, droppvis. Hacka dillen och blanda
|
|
|
2010-07-03, 18:59
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gute
Ursäkta att jag dröjt lång tid med svar på din fråga. Min erfarenhet är följande, du kan äta obegränsad mängd av all paleoföda utom kanske nötter som du kan hålla till några nävar per dag och ändå tappar du i vikt under det första året
|
Nää, det kan man inte.
|
|
|
2010-07-03, 19:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Nää, det kan man inte.
|
Utveckla gärna ditt resonemang ytterligare. För egen del håller jag nog gärna mig till att posta recept och svarade endast på frågan av egen erfarenhet. Jag är inte läkare eller dietist-utbildad men kan länka till läkare som ägnat sin yrkeskarriär tilll studier/forskning av paleokost. Ovanstående kommentarer brukar alltid dyka upp när man avviker från att posta recept, samt framförallt något som kan göra det tröttsamt, att kärnan i resonemanget försvinner, och det är att hamna i en diskussion om ett särskilt livsmedel som någon inte tycker ingår i paleokost och någon tycker gör det.
Mitt svar ovan om att i princip "garanterat" gå ned i vikt bygger på att man undviker helt:
• öl, vichyvatten
• salt, kryddor med salt
Lägg därtill följande:
- att du bör undvika all alkohol helt, eller maximalt 1 glas vin om dagen.
- Försiktigt med allt för många ägg
- Max 50 gram nötter/dygn
- Ej medicinerar mot sjukdom där läkemedel kan inverka på viktuppgång, eller särskilda medicinska tillstånd.
- rapsolja, olivolja (högst 1 msk per dag)
- Förutsätter att du inte från början redan ligger mycket lågt i vikt förhållande till din naturliga vikt.
- Äter inte potatis alls.
Den person som är inte lider av någon sjukdom och inte äter något av ovanstående punktlista, samt mina tillägg och ändå går upp i vikt av paleokost får gärna diskutera det med en kunnig läkare eller dietist, inte med mig då jag endast vinklar egna erfarenhet och andra vänner omkring mig som är paleokostare.
Senast redigerad av Gute den 2010-07-03 klockan 19:27.
|
|
|
2010-07-03, 19:33
|
|
Registered User
|
Tillbaka till receptdelen som var meningen med denna tråd från början. Min tanke var att utveckla denna tråd till att gå igenom grönsak för grönsak, frukt för frukt etc. I samband med näringsinnehåll så kan några recept postas till resp. livsmedel. Hjälp gärna till att posta paleorecept. Det finns ingen yttre gräns för antalet recept.
|
|
|
2010-07-03, 19:49
|
|
Registered User
|
Kålrabbi
Näringsinnehåll
100 g kålrabbi innehåller 25,7 kcal, 61 mg C-vitamin och 0,6 mg järn.
Förvaring
Används färsk, tidiga sorter kan förvällas och frysas in.
Användningsområde
Väl skalad rå kålrabbi som tärnas och läggs i bladsallad. Pamsans specialsallad görs av krispsallad, vit balsamvinäger, physalis, körsbärstomat, paprika, mynta, olivolja och kålrabbi.
Ett annat användningsområde är i en asiatisk wok. Främst rekommenderad ersättare till den krispiga vattenkastanjen. Mycket lätt wokad, det är krispigheten som söks.
|
|
|
2010-07-03, 19:59
|
|
Registered User
|
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som baserar sitt matintag på paleolitisk föda. Tillsammans skulle vi kunna bestämma en särskild grönsak, frukt, rotfrukt etc. som vi äter rejält av och provlagar mat med i någon vecka och sedan redovisar vi gemensamt recepten i denna tråd. Du behöver inte vara yrkesprofessionell, det är inte jag. Givetvis om det finns någon kock/köksmästare i yrkesprofession som är intresserad av paleolitisk föda får du gärna höra av dig.
Må väl
/Gute
Senast redigerad av Gute den 2010-07-03 klockan 20:01.
|
|
|
2010-07-03, 23:30
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gute
Utveckla gärna ditt resonemang ytterligare. För egen del håller jag nog gärna mig till att posta recept och svarade endast på frågan av egen erfarenhet. Jag är inte läkare eller dietist-utbildad men kan länka till läkare som ägnat sin yrkeskarriär tilll studier/forskning av paleokost. Ovanstående kommentarer brukar alltid dyka upp när man avviker från att posta recept, samt framförallt något som kan göra det tröttsamt, att kärnan i resonemanget försvinner, och det är att hamna i en diskussion om ett särskilt livsmedel som någon inte tycker ingår i paleokost och någon tycker gör det.
Mitt svar ovan om att i princip "garanterat" gå ned i vikt bygger på att man undviker helt:
• öl, vichyvatten
• salt, kryddor med salt
Lägg därtill följande:
- att du bör undvika all alkohol helt, eller maximalt 1 glas vin om dagen.
- Försiktigt med allt för många ägg
- Max 50 gram nötter/dygn
- Ej medicinerar mot sjukdom där läkemedel kan inverka på viktuppgång, eller särskilda medicinska tillstånd.
- rapsolja, olivolja (högst 1 msk per dag)
- Förutsätter att du inte från början redan ligger mycket lågt i vikt förhållande till din naturliga vikt.
- Äter inte potatis alls.
Den person som är inte lider av någon sjukdom och inte äter något av ovanstående punktlista, samt mina tillägg och ändå går upp i vikt av paleokost får gärna diskutera det med en kunnig läkare eller dietist, inte med mig då jag endast vinklar egna erfarenhet och andra vänner omkring mig som är paleokostare.
|
Du menar på fullt allvar att man kan äta hur mycket som helst av "paleo-mat" utan att gå upp vikt? Man kan alltså äta obegränsad och tillochmed tappa vikt?
Energi in vs energi ut, gäller alltid som generell princip. Sedan att man kan uppleva det svårare att överäta dessa livsmedel är en annan femma, men då ska du inte heller skriva att man kan äta obegränsat av det.
|
|
|
2010-07-04, 06:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Jag skulle tro att Gute syftar på att man kan äta den mängd man känner för vid måltiderna, utan att behöva oroa sig över att dundra upp i vikt. Det kan ju givetvis inte gå till överdrift där man äter en normal måltid varannan timme, grisar i nötter osv.
Ett normalt förhållande till mat med frukost, lunch, middag och något mellanmål, ät tills du är mätt och överdriv inte.
Paleotisk föda baseras ofta på rätt energisnåla livsmedel, vilket leder till att om en person utan kunskap om kalori in/ut byter ut sin kost mot denna, skulle denna gå ner i vikt.
Man äter sig mätt varje måltid men hamnar ändå på energiunderskott.
Samma visa med de som höjer LCHF till skyarna.
Gute, fortsätt gärna posta recept! Jag gillar idén starkt och kommer försöka prova på många recept framöver!
|
|
2010-07-04, 07:08
|
|
Registered User
|
Fick jag välja en medlem som personlig kock från Kolo är Gute det givna valet!
|
|
|
2010-07-04, 19:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Du menar på fullt allvar att man kan äta hur mycket som helst av "paleo-mat" utan att gå upp vikt? Man kan alltså äta obegränsad och tillochmed tappa vikt?
Energi in vs energi ut, gäller alltid som generell princip. Sedan att man kan uppleva det svårare att överäta dessa livsmedel är en annan femma, men då ska du inte heller skriva att man kan äta obegränsat av det.
|
Mitt val av ordet "obegränsat" baseras på de studier genomförda av läkare och docent Lindeberg och hans team. Han använder ordet obegränsat och motiverar det med att dessa livsmedel är så pass mättande att ingen gräns behövs sättas vid vetenskapliga studier.
Ordagrant formulerat:
"Dessa råd gav vi i vår lyckade studie:
Ät/drick obegränsat av
• magert kött, gärna naturbeteskött eller vilt, fisk, skaldjur
• grönsaker, rotfrukter
• frukt (färsk och torkad)
• kranvatten"
Kanske kan vi enas om att det är möjligt att äta obegränsat av dessa livsmedel om du lever ett aktivt liv?
Låt oss säga aktivt som 3-5 km promenad/dygn samt 3 skivstångspass, med fördel bänkpress.
Citat:
Ursprungligen postat av forslund
Jag skulle tro att Gute syftar på att man kan äta den mängd man känner för vid måltiderna, utan att behöva oroa sig över att dundra upp i vikt. Det kan ju givetvis inte gå till överdrift där man äter en normal måltid varannan timme, grisar i nötter osv.
Ett normalt förhållande till mat med frukost, lunch, middag och något mellanmål, ät tills du är mätt och överdriv inte.
Paleotisk föda baseras ofta på rätt energisnåla livsmedel, vilket leder till att om en person utan kunskap om kalori in/ut byter ut sin kost mot denna, skulle denna gå ner i vikt.
Man äter sig mätt varje måltid men hamnar ändå på energiunderskott.
Samma visa med de som höjer LCHF till skyarna.
Gute, fortsätt gärna posta recept! Jag gillar idén starkt och kommer försöka prova på många recept framöver!
|
Tack hjärtligast!
Precis så menar jag.
Obegränsat som ordval kan bytas ut mot "du behöver inte väga maten"
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Fick jag välja en medlem som personlig kock från Kolo är Gute det givna valet! 
|
Tack hjärtligast!
Jag ska undvika spam men eftersom det är valår i år måste jag dedikera nästa post till min far som hjärntvättat? mig i snart 30 år med honung, honung, honung, honung som enda godkända sötningskälla.  :  Jag bor granne med en biodlare dessutom...
|
|
|
2010-07-04, 20:12
|
|
Registered User
|
"HONIG ESSEN NICHT VERGESSEN"
Honung är en ren naturprodukt!
Honung är enligt Livsmedelsverket (SLVSFS 2003-10), något förenklat, den produkt som bin framställer av pollen och nektar, alternativt sekret från levande växtdelar, eller utsöndringar från växtsugande insekter, t ex bladlöss (Aphididae). För att en produkt skall få kallas honung får inget ha tillförts eller borttagits.
Näringsinnehåll
Honung (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 334.4kcal/1399.1kJ
Vatten: 18g
Protein: 0.3g
Fett: 0g varav mättat: 0g, enkelomättat: 0g, fleromättat: 0g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 82g, varav sockerarter: 74.7g
Fibrer: 0g
Vattenlösl. vitaminer: C: 2mg, Niacin: 0.3mg, B2: 0.04mg, B6: 0.02mg
Fettlösl. vitaminer:
Mineraler: Fosfor: 6mg, Järn: 0.5mg, Kalcium: 5mg, Kalium: 51mg, Magnesium: 3mg, Natrium: 5mg, Zink: 0.6mg
Användningsområden
Skulle jag introducera någon till universalmedlet honung skulle det nog bli följande tre (redovisar för fler användsområden tidigare i denna tråd):
Honungmarinad
1 del honung, 1 del rapsolja, 1 del vit balsamvinäger. Särskilt uppskattat till kycklingfilésmarinad. Jag tillämpar en vågad stategi. Marinerar före stekning och efter.
Hemlagad honungssötad saft
Blåbär, slånbär etc.
Fruktsallad
Ringla lite honung över.
Som kuriosa kan nämnas att min användning av honung är 17 kg/år till hushållet. (OBS! Inga andra sötningskällor används såvida inte en fruktsallad kan räknas till sötningskällor). För den som äter honung i den storleksordningen finns det ingen ekonomi i att handla burkar å maximalt 700 gram som handeln säljer utan jag köper hinkar på 3 kg. KRAV-honung är mitt val och jag tillämpar måttot: Honung från en blomma nära dig. En hink KRAV-honung ligger på omkring 220 kr. Konventionell honung bör kunnas få för 180-200 kr hinken.
|
|
|
2010-07-04, 20:19
|
|
Registered User
|
[QUOTE=Gute;4460917]Låt oss säga aktivt som 3-5 km promenad/dygn samt 3 skivstångspass, med fördel bänkpress.  [QUOTE]
3 skivstångspass per vecka syftas på, inte per dag.
Vad jag ville komma till var att med tanke på att Kolozzeum "är en mötesplats för dig som tränar" utgick jag att de som läser denna tråd vill leva aktiva liv.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:38.
|

|