Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Nå?
Ja 70 56.91%
Nej 36 29.27%
Enbart för vissa hundraser 14 11.38%
Vet inte 3 2.44%
Antal röster: 123. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-08, 19:13   #61
tjabon
Joser

tjabons avatar

Reg.datum: May 2007
Här ute på landet fungerar det lite annorlunda.
Folk känner hundarna och hundarna känner folk.
Voffsingarna är också mer harmoniska.

Så jag (och alla andra) tänker inte ens på om hundarna är kopplade
eller inte när dom är ute med sina ägare.

Problem för stadsbor.
Gammal 2010-05-08, 19:14   #62
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av joriice Visa inlägg
En hund är lika mycket värd som en kaninunge då med. Och nej, jag anser inte att en katt är lika mycket värd, jag tror inte många (förutom kattahatare då såklart) anser det heller, man äter ju kanin rätt ofta eller hur var det nu? Man undrar lite vad en kaninunge gör ute ensam på en gräsmatta med...

Jo farligheten och aggressiviteten är något att ta i beaktning. Katter jagar inte människor, oavsett om de vill "leka", hundar gör det.
Ja i konsekvensens namn så är min älskade hund lika mycket värd som någons älskade kanin eller någons älskade fågel eller någons älskade häst eller någons älskade katt. Om en del hästar blir mat, om man äter en del kaniner, ifall man äter hundar i kina, etc spelar ingen roll, det är min personliga relation till mitt utvalda djur som är relevant, inte andra människors kulinariska smak.
Närmast obehaglig syn du har där tycker jag.

Otrygga katter är farliga till sin bästa förmåga, precis som en otrygg chihuaha är det. Jag gillar inte alls att gå emallan när katter har sina revirslagsmål och när de ligger och vässer, säkert inte ensam om detta. Om din personliga åsikt är att hundar är farliga så får jag respektera detta och kontrollera min hund, ifall andra människor tycker att de blir otrygga av din katt så får ju du naturligtvis respektera detta. Din katt är objektivt lika farlig som vilken hund som helst genom de trafikolyckor de kan förorsaka.
Gammal 2010-05-08, 19:15   #63
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av krellik Visa inlägg
Uppenbara saker som över huvudtaget knappt har nämnts är att det närmast är djurplågeri att inte låta vissa hundar få sträcka ut benen och springa (på en plats som är lämplig för detta vilket inte bara måste vara en byråkratiskt utnämnd hundrastningsplats).

En hel del moment i hundträning bygger på att hunden kan vara lös, gör man det svårare för hundmänniskor att träna så gör man också att man sänker nivån på kunandet om att träna hund i Sverige, vilket i sig borde ha negativa konsekvenser. Koppel eller inte koppel, den stora frågan är naturligtvis att så många av hundarna i Sverige som möjligtvis ska vara sunda och trygga och välltränade.

Ingen snackar om att förbjuda jakthundar, ska jakthundar kunna släppas lös i skogen så måste de rimligtvis kunna tränas mycket när det inte är jakttid att komma när husse kallar in, detta blir extra viktigt när det är hundar med extremt hög jaktdrift vi snackar.

Bara några argument som jag ser till att undvika ett 100% koppeltvång i Sverige, däremot ska man ha tvång på att kontrollera sin hund och det bör få konsekvenser om man upprepat inte kan göra detta.
Ja man måste fundera på var är man är och hur vältränad hund man har.Klart att jakthundar skall få springa löst i skogen, de är ju tränade för det och ofta har de sändare så de är lätta att få fast.Några ggr har jag sett jakthundar som har kommit av sig och vandrat längs landsvägen.För att kunna ha hunden löst måste det vara en plats där det inte finns någon trafik i närheten eller där det finns en massa människor.Många tycker att det är obehagligt med hälsande hundar.Vill man träna sin hund finns det ju hundparker ochså eller så kan man ju åka ut och vandra i skogen.Att lita 100% på att hunden kommer jag aldrig att göra
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 19:16   #64
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Kan vi inte lösa det såhär. Inga husdjur får vara inne på andras tomter? Om andras husdjur upprepade gånger springer in på ens tomt så skall man få avliva det djuret.

Det känns väl mest rättvist?
Barn då? Borde det inte gälla dem också?
Gammal 2010-05-08, 19:17   #65
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det var ju en bra jämförelse
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 19:18   #66
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Ja man måste fundera på var är man är och hur vältränad hund man har.Klart att jakthundar skall få springa löst i skogen, de är ju tränade för det och ofta har de sändare så de är lätta att få fast.Några ggr har jag sett jakthundar som har kommit av sig och vandrat längs landsvägen.För att kunna ha hunden löst måste det vara en plats där det inte finns någon trafik i närheten eller där det finns en massa människor.Många tycker att det är obehagligt med hälsande hundar.Vill man träna sin hund finns det ju hundparker ochså eller så kan man ju åka ut och vandra i skogen.Att lita 100% på att hunden kommer jag aldrig att göra
Vi har inga hundparker i Kalmar så vitt jag vet. Absolut jakthundar ska få springa lösa och för att de ska kunna göra detta behöver de tränas ordentligt i att vara lösa och svara på inkallning, detta måste rimligtvis börja en bra tid innan jaktperioden och en bra tid innan de över huvudtaget blir släppta första gången. Man kan inte bara lita på sändaren.
Gammal 2010-05-08, 19:21   #67
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Det var ju en bra jämförelse
Se min föregående post.
Gammal 2010-05-08, 19:21   #68
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Är ju inte det enda som det borde vara skottpengar på.

Sagt i all ovänlighet.
Sant. Katter också.
Gammal 2010-05-08, 19:29   #69
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Är ju inte det enda som det borde vara skottpengar på.

Sagt i all ovänlighet.
Pengar? Tror du inte folk skulle göra det gratis i det fallet?
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 19:58   #70
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Klart som fan det ska gälla barn, barn får man ju inte försvara sig mot .
Gammal 2010-05-08, 21:07   #71
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av n1tro Visa inlägg
det gav mig ett fint ärr på handen, 4cm långt!

mvh

Det är oturligt och jag beklagar det. Men detta har ju varit en stark bidragande orsak till dina känslor över hundar också. Att bli biten av en hund hör absolut inte till det normala. Hundar som förövrigt biter (så länge de inte är valpar) oprovcerat kan man skicka till veterinären.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 22:06   #72
Dåligt Original
Registered User

Dåligt Originals avatar

Reg.datum: Mar 2010
Alla hundar ska vara kopplade anser jag. Lösa kan dom vara i inhägnat område där det inte finns en chans att dom hoppar över stängslet.

Allt för ofta stöter jag på lösa hundar när jag är ute med mina, som förövrigt inte funkar med andra hundar öht, och när den andra hunden kommer i full kareta mot oss och jag skriker på ägaren att ropa in hunden så får man ALLTID samma svar: "Nej men h*n är sååå snääääll, vill ju bara leka..."
Att mina hundar inte är ett dugg snälla mot andra hundar verkar ingen bry sig i alls, och att jag får gå därifrån med min hund, skrikandes som ett jehu, under armen är inte så jävla kul. Och att stå och försöka sparka bort den lösa hunden som försöker hoppa upp mot min är ju tydligen fel, deras lilla gullipluttfnutt skulle ju aldrig göra en fluga förnär, och frågar man idioten vad som är bäst, en lagom lös/hård spark, eller ett bett rätt i ansiktet, eller i halsen med risk för stora skador, så fastnar dom bara vid att man försöker kicka undan hunden. Jisses.

Det råder strikt ägaransvar, men de flesta verkar inte bry sig och släpper sina hundar vind för våg. Dessutom får man inte släppa hundar lösa var som helst heller, men åter igen, ingen bryr sig. Men när det väl händer ngt, hunden kanske springer ut i vägen och blir ihjälkörd, eller springer på en aggressiv hund eller vad tusan som helst, då är det aldrig ägarens fel, aldrig aldrig aldrig..!!!

Så jag röstar på koppeltvång ÖVERALLT, förutom ett säkert inhägnat område då, som sagt.
Dåligt Original är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 23:22   #73
oTure
Registered User

oTures avatar

Reg.datum: Dec 2009
Brukar stampa/sparka främmande hundar rakt i ansiktet när dom kommer... och det är en mild behandling mot vad min hund skulle ge dom.
oTure är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 07:19   #74
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Dåligt Original Visa inlägg
Alla hundar ska vara kopplade anser jag. Lösa kan dom vara i inhägnat område där det inte finns en chans att dom hoppar över stängslet.

Allt för ofta stöter jag på lösa hundar när jag är ute med mina, som förövrigt inte funkar med andra hundar öht, och när den andra hunden kommer i full kareta mot oss och jag skriker på ägaren att ropa in hunden så får man ALLTID samma svar: "Nej men h*n är sååå snääääll, vill ju bara leka..."
Att mina hundar inte är ett dugg snälla mot andra hundar verkar ingen bry sig i alls, och att jag får gå därifrån med min hund, skrikandes som ett jehu, under armen är inte så jävla kul. Och att stå och försöka sparka bort den lösa hunden som försöker hoppa upp mot min är ju tydligen fel, deras lilla gullipluttfnutt skulle ju aldrig göra en fluga förnär, och frågar man idioten vad som är bäst, en lagom lös/hård spark, eller ett bett rätt i ansiktet, eller i halsen med risk för stora skador, så fastnar dom bara vid att man försöker kicka undan hunden. Jisses.

Det råder strikt ägaransvar, men de flesta verkar inte bry sig och släpper sina hundar vind för våg. Dessutom får man inte släppa hundar lösa var som helst heller, men åter igen, ingen bryr sig. Men när det väl händer ngt, hunden kanske springer ut i vägen och blir ihjälkörd, eller springer på en aggressiv hund eller vad tusan som helst, då är det aldrig ägarens fel, aldrig aldrig aldrig..!!!

Så jag röstar på koppeltvång ÖVERALLT, förutom ett säkert inhägnat område då, som sagt.

I hear ya!

Håller med på alla punkter utom koppel-tvånget. Det är inte rätt att straffa den stora grupp som verkligen har koll på sina hundar för att en liten grupp rötägg inte kan kontrollera sin hund, och kanske inte ens borde ha hund.

Just det där "han är så snäll" tjafset tycker jag också är oerhört irriterande. För att ta ett exempel så vill jag fan inte hålla på att hälsa på någon jävla hund när jag är ute och promenerar eller är på väg någonstans. Man måste respektera att det finns människor som är rädda för hundar och inte kommer reagera bra om det kommer en lös hund springandes.

Själv går jag ofta med min hund lös, men spanar alltid långt framåt och håller in i hunden om vi kommer till något ställe där det kan dyka upp personer "out of the blue". och om jag ser någon person längre fram så kopplar jag hunden tills vi mött denna person och gått förbi.
Följer man bara de "reglerna" tycker jag det är helt okej att hunden springerlös.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 08:57   #75
Dåligt Original
Registered User

Dåligt Originals avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
I hear ya!

Håller med på alla punkter utom koppel-tvånget. Det är inte rätt att straffa den stora grupp som verkligen har koll på sina hundar för att en liten grupp rötägg inte kan kontrollera sin hund, och kanske inte ens borde ha hund.

Just det där "han är så snäll" tjafset tycker jag också är oerhört irriterande. För att ta ett exempel så vill jag fan inte hålla på att hälsa på någon jävla hund när jag är ute och promenerar eller är på väg någonstans. Man måste respektera att det finns människor som är rädda för hundar och inte kommer reagera bra om det kommer en lös hund springandes.

Själv går jag ofta med min hund lös, men spanar alltid långt framåt och håller in i hunden om vi kommer till något ställe där det kan dyka upp personer "out of the blue". och om jag ser någon person längre fram så kopplar jag hunden tills vi mött denna person och gått förbi.
Följer man bara de "reglerna" tycker jag det är helt okej att hunden springerlös.

Jo men samtidigt är det bara ett djur som när som helst kan sticka iväg, fast den aldrig gjort så förr. Det är lite så jag tänker.

Man kan aldrig lita på ett djur till 100%.

En vän till familjen har hundar, och dom är så fruktansvärt lydiga, lämnar inte ägarens sida på promenader, aldrig kopplade, ja du förstår. Men så en dag drar den ena iväg, vilket den aldrig hade gjort på nästan 7 år.

Samma gäller folk med lydiga hundar, främst hanar, som går med hundarna lösa, för att dom aldrig sticker iväg. Jag har sett dom dra iväg när dom får vittring på en löptik, och löptikar kan man tyvärr inte undvika.

Jag har sett så mycket skit hända med hundar som normalt aldrig går emot förarens kommando, därför tycker jag att det ska vara koppeltvång, överallt och hela tiden. Förutom då i inhägnader, och är man lite blödig så där och anser att en hund som BARA går kopplad mår dåligt kan leta upp en sådan rastplats där hunden inte kan hoppa över stängslet. Där kan den springa och dona med sitt bäst den/dom vill.
Dåligt Original är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00.