Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-27, 12:59   #46
the spotter
Registered User

Reg.datum: Apr 2010
Hur menar du nu?[/QUOTE]

Vad jag menar är att människor och kvinnor är extremt olika. Tror att om man ser på genomen så är människan mer lik en daggmask
the spotter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 13:07   #47
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av the spotter Visa inlägg
Jag sa inte att du skulle få diabetes.
Jo:

Citat:
Ursprungligen postat av the spotter
Studierna jag talar om har visat på att möss som går på en diet med 58% fett utvecklar diabetes.
Citat:
För övrigt tycker jag att det är mycket bra att studera möss. De är mycket mer lika oss än vad man kan tro när man studerar genomet.
Så, när får jag diabetes?

----

Citat:
Du svarade aldrig på var det står att jag kan sluta ta insulin om jag trycker i mer fett varje dag?
Du frågade aldrig.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 13:10   #48
the spotter
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jo:

Så, när får jag diabetes?

----
Om du är en mus så efter 8 veckor....

Du frågade aldrig.
Jag frågar nu
Gammal 2010-04-27, 13:11   #49
the spotter
Registered User

Kan jag gå till min diabetesläkare och säga att jag vill ha ett lass med frityrölja istället för insulin?
Gammal 2010-04-27, 13:12   #50
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Medicinfri typ 2-diabetiker = typ 2-diabetiker som inte behöver ta metformin för att få ned blodsockret.

Annars hade jag skrivit insulinberoende typ 2-diabetiker, d v s både typ 1 & 2.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-04-27, 13:14   #51
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Kan jag gå till min diabetesläkare och säga att jag vill ha ett lass med frityrölja istället för insulin?
Ja det kan du säkert. Men jag tror inte svaret blir ja.

Inte ens den mest LCHF-frälsta läkaren skulle drömma om att rekommendera frityrolja. Men det vet du såklart. Vad är det som är så orimligt i att mindre påverkan på blodsockernivåer kräver mindre insulin?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 13:21   #52
the spotter
Registered User

Det tycker jag inte är orimligt men vad kommer långtidskonsekvensen bli av ett högt fettintag? Det har ju visat sig vara dåligt för möss
Gammal 2010-04-27, 13:25   #53
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Det tycker jag inte är orimligt men vad kommer långtidskonsekvensen bli av ett högt fettintag?
Hur lång tid? Räcker två år?
Gammal 2010-04-27, 13:25   #54
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Det tycker jag inte är orimligt men vad kommer långtidskonsekvensen bli av ett högt fettintag?
Att man slipper konsekvenserna av höga blodsocker och höga insulinnivåer t.ex. Hur råttors tolerans för fett kan jämföras med männinskor vet jag inte och inte heller vilken kost de råttorna fick (det kan ha varit rena skräpet) men kaniners och människors kolesterolomsättning är ju inte direkt jämförbar i alla fall.
Gammal 2010-04-27, 13:29   #55
the spotter
Registered User

Råttor? Kaniner? Ska vi namedroppa djur
Gammal 2010-04-27, 13:31   #56
the spotter
Registered User

Citat:
Det beror väl lite på vad man skall göra. Springa 100 m gör jag på 17 sek. På två år så hinner jag mycket mer
Gammal 2010-04-27, 13:32   #57
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Råttor? Kaniner? Ska vi namedroppa djur
Nej varför det?

JAg skrev bara att jag inte har så bra koll på människors likhet med råttor avseende omsättning av dietärt fett och inte heller vilka fettkällor och vilken övrig kost råttorna fick i studien du nämner.
Gammal 2010-04-27, 13:35   #58
the spotter
Registered User

Jag har aldrig sagt något om råttor. Fast råttor är väl feta möss. Det fick iallafall jag lära mig på biologin
Gammal 2010-04-27, 13:53   #59
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Vad jag menar är att människor och kvinnor är extremt olika. Tror att om man ser på genomen så är människan mer lik en daggmask
Citat:
Jag har aldrig sagt något om råttor. Fast råttor är väl feta möss. Det fick iallafall jag lära mig på biologin
Jag gissar att du trollar.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 15:16   #60
Noz
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
Högfettsdiet och insulinresistens

Citat:

Vad sägs om nedsatt insulinkänslighet efter 3 dagar på högfettsdiet? Här har du lite kvällslektyr som kan få dig att tänka två gånger om LCHF...

"After the high-fat diet, IMCL levels increased significantly in TA muscle (to 148.0 +/- 16.9% of baseline; P = 0.005), but not in SOL muscle (to 114.4 +/- 8.2% of baseline; NS). Insulin sensitivity decreased to 83.3 +/- 5.6% of baseline (P = 0.033)."

Bachmann OP, Dahl DB, Brechtel K, Machann J, Haap M, Maier T, Loviscach M, Stumvoll M, Claussen CD, Schick F, Häring HU, Jacob S. Effects of intravenous and dietary lipid challenge on intramyocellular lipid content and the relation with insulin sensitivity in humans. Diabetes. 2001 Nov;50(11):2579-84.

"We conclude that acute bouts of overnutrition lead to changes at the cellular level before whole-body insulin sensitivity is altered. On a signaling level, HC overfeeding resulted in changes compatible with increased insulin sensitivity. In contrast, molecular changes in HF overfeeding were compatible with a reduced insulin sensitivity."

Nutr Metab (Lond). 2009 Sep 28;6:37. Early responses of insulin signaling to high-carbohydrate and high-fat overfeeding. Adochio RL, Leitner JW, Gray K, Draznin B, Cornier MA.

Exp Physiol. 2006 Jul;91(4):693-703. Epub 2006 Apr 20.
Effect of short-term starvation versus high-fat diet on intramyocellular triglyceride accumulation and insulin resistance in physically fit men.
Johnson NA, Stannard SR, Rowlands DS, Chapman PG, Thompson CH, O'Connor H, Sachinwalla T, Thompson MW.
Noz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.