Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-11, 13:27   #46
Ashenshugar777
Hård som stål

Ashenshugar777s avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnäsvag Visa inlägg
Jag har lyssnat tillräckligt på Scott Connelly för att bli övertygad om att kolhydrater är i allmänhet meningslösa. Trots det äter jag dom, dock.
Du borde lyssna mer på Lyle mcdonald så ska du nog se att kolhydrater det är vänliga knölar
Gammal 2010-04-11, 13:43   #47
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det vet jag mycket väl. Det är därför jag inte tycker att de ska ge ut kostråd.
Vilka skall göra det då och i vilken form anser du? Själv skulle jag nog inte vara främmande för att den delen av uppdraget där kostråd bearbetas skulle lyda under socialdepartementet i någon form.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 13:47   #48
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Vilka skall göra det då och i vilken form anser du?
Du utgår från att jag tycker man ska ha officiella kostråd överhuvudtaget. Men det tycker jag inte.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 13:54   #49
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Hur styrs matplaneringen i skolan och omsorgen ? Att vården baseras på medicinska bedömningar får vi antaga.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 13:58   #50
stridis

stridiss avatar

Citat:
Du utgår från att jag tycker man ska ha officiella kostråd överhuvudtaget. Men det tycker jag inte.
Så med andra ord: de som tillhör den friska befolkningen: Ät det ni tycker är nyttigt, gott eller vad som helst. Folkbildningen när det gäller kostvanor får inte något officiellt att förhålla sig till och om den gode medborgaren frågar sig vad som är nyttigt att äta så får de inte något expertutlåtande serverat sig.

Nåja, det här är väl ämne för en egen tråd egentligen.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
Gammal 2010-04-11, 14:01   #51
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Ät det ni tycker är nyttigt, gott eller vad som helst.
Hur skiljer sig det där mot hur det ser ut då? Jag ser inte kostråd som något fel i sig men jag tycker att det syns med all tydlighet att ingen bryr sig och då känns det som slöseri med skattepengar bara.

SLV har ju som sagt mer uppgifter att sköta så kostråd som ingen bryr sig om känns i mina ögon onödigt helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur styrs matplaneringen i skolan och omsorgen ?
Det finns ju en grundtanke på kontoren där kostcheferna planerar. På plats får ju de äldre och barnen den mat de väljer att ta i de proportionerna de önskar. I alla fall sålänge det inte handlar om matlådor där man utgår från att varje smula äts.
Gammal 2010-04-11, 14:06   #52
stridis

stridiss avatar

Citat:
Hur skiljer sig det där mot hur det ser ut då? Jag ser inte kostråd som något fel i sig men jag tycker att det syns med all tydlighet att ingen bryr sig och då känns det som slöseri med skattepengar bara.
Nu är du nog lite cynisk. Men jag tycker att Livsmedelsverket får skärpa sig lite så att de blir tagna på allvar mitt i mediebruset.

Gammal 2010-04-11, 15:58   #53
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Jag antar då att grundtanken baseras på kostrekomendationerna
Gammal 2010-04-11, 18:59   #54
Englund
Registered User

Englunds avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
jag tycker att det syns med all tydlighet att ingen bryr sig
Ovan gör du nästan en Frank Nilsson. Specifika individers intuition i en sådan här fråga är inte mycket värt egentligen. Du säger mycket klokt men ovanstående är en liten groda. Vet du hur Sveriges kostvanor hade sett ut om inga kostrekommendationer fanns? Jag kan tänka mig att väldigt många skolor och eventuellt vårdhem hade haft undermålig mat. I dagsläget tror jag att dessa arenor utgår från SLVs kostrekommendationer. Kostrekommenationer som absolut inte är dåliga i sig.
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 19:42   #55
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Englund Visa inlägg
Ovan gör du nästan en Frank Nilsson. Specifika individers intuition i en sådan här fråga är inte mycket värt egentligen. Du säger mycket klokt men ovanstående är en liten groda. Vet du hur Sveriges kostvanor hade sett ut om inga kostrekommendationer fanns? Jag kan tänka mig att väldigt många skolor och eventuellt vårdhem hade haft undermålig mat. I dagsläget tror jag att dessa arenor utgår från SLVs kostrekommendationer. Kostrekommenationer som absolut inte är dåliga i sig.
Lassade du själv på tallriken enligt SNR när du gick i skolan och skulle du tvinga en gammal person att äta enligt SNR varje dag även om vederbörnade ber om en annan typ av portion?

Har du några siffror som visar att länder med mest råd och rekommendationer från myndigheter har mindre förekomst av övervikt, metabol sjuklighet etc.?
Gammal 2010-04-11, 21:58   #56
Tanner
Registered User

Tanners avatar

Jag har själv varit väldigt kritisk mot SLV och de svenska näringsrekommendationerna SNR fram tills jag var på en föreläsning med Wulf Becker på livsmedelverket.

Då la han fram följande text om vad näringsrekommendationerna är avsedda för:
Citat:
Vad är NNR/SNR?

Rekommendationer för planering av kost för grupper av friska individer

Energibalans - Referensvärden för energiintag baseras på grupper med normalvikt (BMI 18,5-25)

NNR/SNR är primärt inte avsedda för sjuka, bantning, bota undernäring m.m.
Väldigt ofta när man kritiserar livsmedelsverkets råd så är i samband med kost rekommendationer för någon "subgrupp" av sjuka, överviktiga individer osv... eller varför inte en muskelskalle med ett BMI på +30. Har man denna text i bakhuvudet så kommer rekommendationerna lite mer till sin rätt.

Och på punkt 1 så faller rätt mycket bort med men samtidigt tycker jag att det är precis så en myndighet skall gå ut och göra rekommendationer.

Att ha en rekommendation som skall detaljstyra på individnivå fungerar inte.

Senast redigerad av Tanner den 2010-04-11 klockan 22:02.
Tanner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-12, 04:38   #57
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tanner Visa inlägg
Vad är NNR/SNR?

Rekommendationer för planering av kost för grupper av friska individer

Energibalans - Referensvärden för energiintag baseras på grupper med normalvikt (BMI 18,5-25)

NNR/SNR är primärt inte avsedda för sjuka, bantning, bota undernäring m.m.
Två allvarliga fel i resonemanget.

1) Att det skulle finnas en klar skiljelinje mellan friska och sjuka människor

2) Att sjuka människor är i behov av annan typ av kost än friska människor
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-12, 05:14   #58
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Två allvarliga fel i resonemanget.

1) Att det skulle finnas en klar skiljelinje mellan friska och sjuka människor

2) Att sjuka människor är i behov av annan typ av kost än friska människor
Utveckla gärna.
Gammal 2010-04-12, 05:54   #59
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Jag väntar också.
Gammal 2010-04-12, 07:52   #60
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Lassade du själv på tallriken enligt SNR när du gick i skolan och skulle du tvinga en gammal person att äta enligt SNR varje dag även om vederbörnade ber om en annan typ av portion?
Skulle du tvinga en gammal person att äta LCHF (substituera valfritt sätt att arrangera sitt ätande här)? Retorisk fråga.

Med all respekt, så förvånas jag en smula över hur onyanserad du blir så fort SNR/SLV nämns; det solkar något lite det intryck du annars ger och vill ge. Diskussionen om externfinansierad forskning och adjungerade professurer är jag så in till döden trött på att det enda jag kan tillföra i frågan är följande: Du har ju själv forskningsambitioner, kom igen när du har sett hur det funkar med forskningsfinansiering i Sverige. Ganska ofta är valet inte mellan att sälja sin själ till djävulen och att vandra den smala, obesmittade vägen utan mellan att kunna bedriva forskning överhuvudtaget och att inte kunna göra det - forskning är inte gratis, och som forskare förväntas man faktiskt i stor utsträckning själv dra in sin lön genom att - tadaaa! - tigga den från olika finansiärer. Det finns förstås en gräns för vad som är lämpligt även här (vilken man i de allra flesta fall är noga med att hålla sig inom, eftersom det skulle skada ens anseende - i sammanhang som man bedömer som lite viktigare än hobbybloggar och diskussionsfora - rätt rejält att inte göra det), men om vi skulle sätta upp kravet att ingen forskning någonsin får ta emot pengar från någon som helst "oren" källa skulle det inte bli så mycket forskning kvar. Det finns brandväggssystem, och externfinansiering är inte alltid = att man sitter i knät på industrin. Tro det den som vill.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.