2010-04-03, 09:20
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Arbetsmiljö - kollegor etc. - betyder väldigt mycket också.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-04-03, 12:11
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Du nämner inget hur det funkar med andra bitar, dvs kanske saker utanför jobbet. Lär ju inte hålla om jobbet är bra men inget annat funkar
Konsult kan vara en bra merit, även om företag nr. 1 låter som du får prova på mer. Lönen skulle jag inte bry mig om jättemycket om det inte rör sig om betydligt mer. Om det är olika orter kan man fundera på om man verkligen har mer pengar efter räkningarna är betalda. 2000 kr mer i Stockholm behöver inte vara mer i slutändan jämfört med en mindre ort, ja, t.o.m. jämfört med Göteborg förmodligen.
|
Det stämmer bra
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Arbetsmiljö - kollegor etc. - betyder väldigt mycket också.
|
Denna är ju svår att veta innan när man ska välja!
|
|
|
|
2010-04-03, 12:19
|
|
Vrickad & älskvard
|
Besök på arbetsplatsen brukar ge en fingervisning.
Övriga arbetsförhållande, som hur ofta de har möten, flextid m.m. kan man också ta reda på innan.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-04-03, 14:41
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
När det gäller flextid, och arbetstider så är nr #1 överlägset, det är endast 7 timmars arbetsdag, stor frihet med flex, jobb nr #2 är skiftjobb, 8 eller 12 timmars pass, troligtvis ingen flex alls, men som jag sade; skitgöra första året... det är svårt det här.
|
|
|
|
2010-04-03, 20:08
|
|
Vrickad & älskvard
|
Jag vill plotta styrkedata i en graf.
Y-axeln: vikt i kg
X-axeln: rep
Z-axeln: set
Med vilket program, och hur, gör jag det i Linux?
|
|
|
2010-04-03, 20:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Gnuplot? Jag har noll koll, googlade.
|
|
|
2010-04-03, 21:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
När det gäller flextid, och arbetstider så är nr #1 överlägset, det är endast 7 timmars arbetsdag, stor frihet med flex, jobb nr #2 är skiftjobb, 8 eller 12 timmars pass, troligtvis ingen flex alls, men som jag sade; skitgöra första året... det är svårt det här.
|
För mig är en flexibel arbetstid värt ca 5000 i månadslön, om jag skulle skatta hur mycket mer jag behöver för att stå ut med någon som bryr sig om vilken minut jag kommer till jobbet eller exakt hur många timmar jag jobbar. Jag har provat båda varianterna, och jag trivs mycket bättre med flex. Faktum är att 5000 kan vara i underkant, pengar är inte så roligt om man inte trivs med sin arbetssituation och hinner med att göra andra saker bara för att det finns en stämpelklocka i Margarinfabriken (R).
|
|
|
2010-04-03, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Jag vill plotta styrkedata i en graf.
Y-axeln: vikt i kg
X-axeln: rep
Z-axeln: set
Med vilket program, och hur, gör jag det i Linux?
|
Testat Matlab? Tror det finns en Linuxversion ute.
|
|
|
2010-04-03, 21:08
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jagärsvag
Gnuplot? Jag har noll koll, googlade.
|
För jäkla svårjobbat. Får inte alls ordning på det. Vilket är synd, eftersom det kan scriptas. Problemen är att jag a) inte får till en datakolumn med icke-numeriska värden (på formen "SETxREP"), b) inte ser punkterna tillräckligt bra.
splot "squat.txt" with points
set ytics 1,1,8
... sedan tar det stopp.
Citat:
Ursprungligen postat av Ajin
Testat Matlab? Tror det finns en Linuxversion ute.
|
Det borde det göra, eftersom jag körde det i skolan, nu när du nämner det. Om det finns en gratis-för-icke-komersiellt-bruk-version, så kanske det vore nå't.
----
Matplotlib, kanske. Någon med erfarenhet?
Senast redigerad av mikaelj den 2010-04-03 klockan 21:15.
|
|
|
2010-04-04, 01:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Att använda C++ att göra en desktop-app som inte har extrema performance-krav på sig är enligt min åsikt rätt dumt. Det har hänt en del och C++ är väldigt många fall ett alldeles för fult och klumpigt språk.
|
Behärskar du språket C++ så finns det inget bättre.
|
|
|
2010-04-04, 01:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av David Brent
Vad har ni som skriver i tråden (trance, jwzrd, mikaelj m.fl) för utbildning? Jag funderar nämligen på att börja plugga igen och något inom it, ex programmering verkar intressant. Skulle vara kul att höra.
|
Även om inte frågan var till mig så de bästa programmerarna jag vet är självlärda. Det kan ha och göra med att man då samtidigt har ett mycket starkt intresse samt lär sig att lära sig själv. Bra och kunna om man skall fortsätta utvecklas.
En fantastisk kurs finns på nätet för den som vill lära sig:
http://www.youtube.com/watch?v=hE7l6Adoiiw
Gå igenom de avsnitten
|
|
|
2010-04-04, 08:04
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av vespa
Behärskar du språket C++ så finns det inget bättre.
|
|
|
|
2010-04-04, 11:49
|
|
Registered User
|
Citat:
....... bild .........
|
Ta en titt på denna listan: http://www.reddit.com/tb/b9iiv
Hittar du någon annan tävling eller utmaning inom programmering så kommer du finna att C++ programmerare toppar nästan alla.
Problemet i diskussioner om vilket språk som är bäst är vanligen att de som förespråkar andra inte riktigt har kunskap och förstå varför.
Många säger exempelvis att java, C# är bättre val. Och orsakerna är att det är enklare. Om en programmerares mål är att det skall vara så enkelt som möjligt så kanske man inte är så intresserad av programmering.
C++ programmerare (som är intresserade) brukar ha ett annorlunda mål. Det är ofta utmaningen som lockar. Språket är heller inte designat för att det skall vara enkelt, språket är gjort för att man skall kunna lösa en uppgift på bästa möjliga sätt.
Det går och göra saker enkelt i C++ med. Man behöver inte använda sig av språkets alla möjligheter. Det finns mängder av tredjepars bibliotek och ta del av så man slipper koda själv.
|
|
|
2010-04-04, 11:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av vespa
Ta en titt på denna listan: http://www.reddit.com/tb/b9iiv
Hittar du någon annan tävling eller utmaning inom programmering så kommer du finna att C++ programmerare toppar nästan alla.
Problemet i diskussioner om vilket språk som är bäst är vanligen att de som förespråkar andra inte riktigt har kunskap och förstå varför.
Många säger exempelvis att java, C# är bättre val. Och orsakerna är att det är enklare. Om en programmerares mål är att det skall vara så enkelt som möjligt så kanske man inte är så intresserad av programmering.
C++ programmerare (som är intresserade) brukar ha ett annorlunda mål. Det är ofta utmaningen som lockar. Språket är heller inte designat för att det skall vara enkelt, språket är gjort för att man skall kunna lösa en uppgift på bästa möjliga sätt.
Det går och göra saker enkelt i C++ med. Man behöver inte använda sig av språkets alla möjligheter. Det finns mängder av tredjepars bibliotek och ta del av så man slipper koda själv.
|
Konstigt att C++ används flitigt i en spel/AI-programmeringstävling/.
Senast redigerad av Jagärsvag den 2010-04-04 klockan 11:54.
|
|
|
2010-04-04, 11:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jagärsvag
Konstigt att C++ används flitigt i en spel/AI-programmeringstävling/.
|
Har du möjlighet och hitta kompetensen (mycket svårare och hitta C++ programmerare än C# exempelvis) så är valet ganska enkelt.
Är du duktig på C++ så är du även snabbare och få fram enklare applikationer i C++ jämfört med andra språk, möjligheterna till och göra smarta lösningar är enormt mycket större. Man är inte alls styrd på samma sätt
Har man inte riktigt intresset eller kunskapen däremot, då skall man hålla sig borta från C++
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:03.
|

|