Ok nu håller jag på att explodera så smått inombords. Har köpt en Asrock 330 (som HTPC) som håller på att jävlas med mig. Kortfattat då har följande hänt:
Inledningsvis hackade bilden rätt duktigt, detta löstes dock hyfsat efter lite fixande främst med hjälp av denna guide:
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=809943.
Kör alltså Media Player Classic Home Cinema som mediaspelare, gammalt xp som OS.
Datorn uppträdde dock lite instabilt och då jag exempelvis stängde ner en låt fortsatte det låta hackande ljud i bakgrunden. När jag sedan gick in och ändrade under "shades" så som beskrivs i guiden jag länkat till ovan började bilden frysa då jag satte filmen på helskärm och MPC-HC slutade svara. Gick då in och avaktiverade "shades" (vilket inte går att aktivera igen nu...).
Detta hjälpte dock inte och jag avinstallerade då MPC-HC och installerade det på nytt, men det är fortfarande samma problem (och shades går fortfarande inte att aktivera, trots att jag valde att inte behålla några inställningar vid nyinstallation, fanns det alternativet).
Nu då så fryser bilden fortfarande rätt ofta och då det väl fungerar hackar bilden och det är vita prickar i filmen som syns rätt ofta. Tänkte då uppdatera BIOS då jag har version 1.0 och det finns 1.6, detta fungerar dock givetvis inte heller... Man kan göra det på två alternativ, antingen via windows (kör ett gammalt xp) eller via DOS. Via DOS ska man lägga över uppdateringsfilen på ett usb-minne och sen uppdatera därifrån, den hittar stickan men hittar ingen uppdateringsfil på den av någon outgrundlig anledning. Om jag istället försöker uppdatera via windows klickar jag på filen och den säger då "ROM file size incorrect". Funkar inte heller alltså.
Så, det största problemet jag har nu är att jag inte kan uppdatera bios, hoppas nämligen att detta ska lösa problemen med instabiliteten. Funderar på att installera om datorn men antar att det kommer bli samma problem med uppdateringen då...
Så, förslag välkomnas varmt!
/Glen