2010-02-23, 20:00
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
Hur noga är du med att få i dig omega-3?
|
Noga. Om det inte är från fiskleverolja äter jag fet fisk (sill, makrill) då och då.
Men det räknar jag inte som en energikälla eftersom behovet är så litet.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-02-27, 17:09
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Lördag 27 februari 2010: Cykelpremiär!
Första gången ute med cykeln den här sidan november. Underbart skönt att cykla igen! Snön har smält för det mesta. Mest slask, ytterst lite is.
Blev lite drygt en mil, d v s min vanliga vardagscykeldos: Domkyrkan till hpl Varbergsgatan och tillbaka hem via Delsjövägen.
Tyckte att det var värt att anteckna en så trevlig händelse. :-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-02-27, 17:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Blir lagom avundsjuk när jag ser att du kan cykla utomhus. Själv får jag sitta och trycka på gymmet för att vägarna fortfarande är helt oframkomliga på två hjul. Inom två veckor ser jag mig själv dock cyklade utomhus på min nya mountainbike
|
|
|
2010-02-28, 16:50
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstadspojken
Blir lagom avundsjuk när jag ser att du kan cykla utomhus. Själv får jag sitta och trycka på gymmet för att vägarna fortfarande är helt oframkomliga på två hjul. Inom två veckor ser jag mig själv dock cyklade utomhus på min nya mountainbike 
|
Låter kul! Jag har verkligen saknat att vara utomhus och röra på mig, märker jag nu. MTB långåkning eller i skogen?
Idag blev det en liknande runda, dock inte lika tacksamt underlag. Från Munkebäcksmotet till Sävedalen är det fortfarande mycket slask/snö/is. Lite småhalt. Klarade mig fint ändå!
|
|
|
2010-03-01, 18:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Låter kul! Jag har verkligen saknat att vara utomhus och röra på mig, märker jag nu. MTB långåkning eller i skogen?
Idag blev det en liknande runda, dock inte lika tacksamt underlag. Från Munkebäcksmotet till Sävedalen är det fortfarande mycket slask/snö/is. Lite småhalt. Klarade mig fint ändå!
|
I skogen. Sadeln är för hård för att kunna sitta ner längre sträckor.
|
|
|
2010-03-01, 21:31
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Lördag 20 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 6 (carbup del 2)
Inte så mycket att orda om. 556g slutade fredagen på.
Mat
09.00: 2 dl havregröt, 2 dl mjölk, 1 dl yoghurt => 660
10.45: 2 dl mjölk => 670
12.55: 3 dl mjölk => 685
13.55: 150g ris, ½ burk ICA-tonfisk, ½ burk kesella, chilisås => 810
14.45: 77g polarkraft extrem => 848
15.15: 92g semmelbröd => 890
16.00: ½ burk kesella, 4 dl yoghurt => 910
17.00: 3 dl mjölk => 925
18.00: 37g semmelbröd, kesella => 945
19.45: 1½ dl ris => 1035g
20.00: 145g semmelbröd, kesella, 3 dl mjölk => 1125
21.00: 120g semmelbröd, 3 dl mjölk => 1200
21.30: 77g polarkraft extrem => 1238
22.00: 2 dl yoghurt
00.00: 77g polarkraft extrem, 2 dl yoghurt => 1292
Mättnaden från kolhydrater är verkligen konstig.
Mängden borde med råge räcka för fullständig glykogenfyllning.
|
Det där måste ha känts som det enda du gjorde hela dagen var att käka...
Det räcker att jag käkar mer än 3 ggr per dag för att jag ska känna så själv. Plus att man fortfarande är mätt när man käkar nästa gång, bläh.
Fast mackor är gott och jag blir inte helt sänkt av dem, som av andra kolhydrater i stora mängder (med undantag för kanske nachos) - ultimatmat.
|
2010-03-02, 13:22
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Det där måste ha känts som det enda du gjorde hela dagen var att käka...
Det räcker att jag käkar mer än 3 ggr per dag för att jag ska känna så själv. Plus att man fortfarande är mätt när man käkar nästa gång, bläh.
Fast mackor är gott och jag blir inte helt sänkt av dem, som av andra kolhydrater i stora mängder (med undantag för kanske nachos) - ultimatmat. 
|
Japp, som att äta hela tiden. Särskilt eftersom jag är van vid att bara äta ett huvudmål om dagen (plus ~50-100 kcal från mjölk under dagen). Antagligen därför det var extra påfrestande.
Blir nog inte "sänkt" av något (god glukostolerans!), däremot blir jag inte mätt på mackor! Ondskefulla varelser, om man inte får ha fett till. Sedan handlar det om olika mättnadskänslor och jag har vant mig vid känslan att bli mätt från fett - som är helt annorlunda från att bli mätt från kolhydrater. Föredrar lätt fett där.
|
|
|
2010-03-02, 13:30
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Tisdag 2 mars 2010: Styrketräning (böj, mark)
12.15-12.50
Extra många vilodagar sen senaste träningspasset för att få ordning på handleden. Nu är den bra igen!
Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8
* 102,5 kg x 3 + fail på väg uppåt
* 102,5 kg x 1
* 100 kg x 2
Marklyft (tumlås, pronerat)
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 90 kg x 5
* 120 kg: 5 x 5
Kommentarer
Böj: Gav upp i förtid. Bålpartiet (magen) är den begränsande faktorn. Ser jag tilbaka på tidigare träningspass verkar jag ha blivit mycket klenare, t ex 14 februari 2010 med 5x5 på 100 kg. Förvisso >= 5 minuters setvila, men ändå? Jag undrar svagheten beror på.
Mark: En annan övning som också kräver bålstabilitet, dock mer åt ländryggen än magen som vid böj. Här verkar jag istället ha blivit starkare? Förvillande faktor är att jag använde tumlås, dock är det en förbättring från ett nästan identiskt pass 18 december 2009 där jag bara orkade 120 x 3 + 4 + 4 + 3 med tumlås. Det var dessutom ett kvällspass där jag vanligtvis är starkare.
Så... magen har blivit klenare och ryggen har blivit starkare? o_O
|
|
|
2010-03-03, 09:03
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Du väger väl mindre nu än i februari? Ett par kg gör en ofantlig skillnad i buktryck. Sen finns det alltid dåliga dagar. Själv gjorde jag 120 x 10 ena veckan, veckan därpå trodde jag att jag skulle dö efter 6 reps.
|
|
2010-03-03, 09:06
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Du väger väl mindre nu än i februari? Ett par kg gör en ofantlig skillnad i buktryck. Sen finns det alltid dåliga dagar. Själv gjorde jag 120 x 10 ena veckan, veckan därpå trodde jag att jag skulle dö efter 6 reps. 
|
Jag väger nog mer nu. Min vikt går upp och ned utan rim & reson!
Jo, det är definitivt skillnad i olika dagar. Borde prova igen på eftermiddagen och se - verkar påverka bänk och böj mer än mark.
Bra pass ändå. Nytt personbästa i 5x5-mark! Och ohemul träningsvärk idag. :-)
|
|
|
2010-03-03, 09:16
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Livin' on the edge!
|
|
2010-03-03, 09:43
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Och ohemul träningsvärk idag. :-)
|
Hemulen hälsar att hemul träningsvärk är bättre.
|
|
|
2010-03-03, 16:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Noga. Om det inte är från fiskleverolja äter jag fet fisk (sill, makrill) då och då.
Men det räknar jag inte som en energikälla eftersom behovet är så litet.
|
Fiskleverolja är väl väldigt rikt på A-vitamin?
Varför tar du inte vanlig fiskolja?
Och du kör verkligen UD2.0!
Riktigt tråkigt och jobbigt upplägg. Under tömningsdagarna längtar man till laddningen och sliter igenom långa tömmande pass på låga energinivåer och under kolhydratsladdningen får man inte äta något till sina kolhydrater som gör det gott (tänker på fett och fruktosrestriktionerna) så där äter man en tråkig kost igen :p
Fast du drog kanske inte ner på kalorierna under tömningsdagarna?
|
C4L
|
|
|
2010-03-03, 16:30
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Fiskleverolja är väl väldigt rikt på A-vitamin?
Varför tar du inte vanlig fiskolja?
|
Möllers Tran har citronsmak, annars ingen anledning.
Citat:
Och du kör verkligen UD2.0!
|
Japp! Jag, kolhydratfobikern liksom? :-)
Citat:
Riktigt tråkigt och jobbigt upplägg. Under tömningsdagarna längtar man till laddningen och sliter igenom långa tömmande pass på låga energinivåer och under kolhydratsladdningen får man inte äta något till sina kolhydrater som gör det gott (tänker på fett och fruktosrestriktionerna) så där äter man en tråkig kost igen :p
|
Precis! Det är verkligen hårt, tråkigt & jobbigt. Ris, tonfisk, chilisås & kesella var en riktigt bra kombination dock. Jag tror säkert att man kan se rätt snabba resultat om man har disciplin nog.... men det har jag inte. :-) Eventuellt skulle jag utfört tömningen bättre - approximerade det med skivstångspass på Friskis med paus i mitten av seten, så jag tror att det var okej ändå. En del dubbla träningspass också.
Mycket intressant läsning i både UD2.0 och BODYOPUS för övrigt, lärt mig en hel del därifrån.
Fick du bra resultat när du följde det?
Citat:
Fast du drog kanske inte ner på kalorierna under tömningsdagarna?
|
Första veckan, men inte andra veckan. Ville se om kolhydratladdning hade någon effekt. Och det tyckte jag inte att det hade på mig. Nu har jag lärt mig lite till om min kropp, alltid nyttigt!
|
|
|
2010-03-05, 14:14
|
|
|
Banned User
|
Halloj!
Tänkte höra med dig om lite tips för LCHF
Tänkte ge det ett försök då jag har en tendens att släppa taget lite nu när ja e i okej form för första gången på några år. Morsan e mer eller mindre atlet och har alltid tränat, hon kom förbi häromdagen och lät helt hjärntvättad av Lindqvist. Tydligen funkar det prima på henne. Jag är ganska less på att plåga mig själv med låg kcal och hungrig 24/7 så jag tänkte why not.
Dock är jag vegetarian. Därav behöver jag lite tips om du orkar
Jag tänkte mig;
Avocado (samt random grönsaker)
Grädde
Mycket ägg (Det jag käkar från "djurriket" bortsett från mejeri produkter)
Ost - Dock är jag inte så stort fan utav vanlig hushållsost och dylikt, jag brukar tyvärr mest äta mjukost..
Pesto
Nötter
Röd mjölk (?)
Quornfärs och dylika hög proteins produkter stekta med coccosfett/smör?
Det är ungefär vad jag har kommit fram till. Kan det funka tro? 20-30g kolhydrater om dagen är väl riktlinjen tror jag?
Tänkte förövrigt räkna kalorier också, hade tänkt mig ~1400 om dagen. Pluggar hemifrån och är relativt oaktiv, käkar lite mer när jag tränar.
Thanks
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.
|

|