Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-21, 19:25   #16
HyunJin
Registered User

HyunJins avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag vägde 115kg en gång i tiden på 181cm. Mitt problem var dåliga vanor. Vissa kaksorter innehåller uppåt 500kcal på 100g, fullpackat med energi. Sockrad läsk ger ingen mättnadskänsla så det är lätt att få i sig mycket energi på kort tid. Ett glasspaket kan innehålla ett halvt dagsbehov av energi. Mitt problem var aldrig vanlig mat, utan extra energi från onödig föda, i kombination med att jag slutade idrotta men åt fortfarande lika mycket.
"Dåliga vanor."

Kalla det vad du vill men kakor, läsk och glass har ju något gemensamt...
HyunJin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 19:26   #17
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av HyunJin Visa inlägg
Är garanterat andra anledningar än just aptiten som gör att man överäter eller ligger på ett kcal-överskott! Tror absolut inte att varken okunskap eller hunger som gör människor överviktiga!
Kanske inte hunger, men aptit kan vara en utav faktorerna.
Såg ett enkelt test de gjorde på ett dagis där de gav den vanliga maten till ungarna vid ett tillfälle. När maten var uppäten fick de äta ad-libitum kakor. Det var väldigt varierande reaktioner, från nån liten tugga i en kanten på en kaka för att sen vara helt ointresserad (mätt) till flertalet kakor innan vissa fick för sig att lämna matbordet.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 19:34   #18
HyunJin
Registered User

HyunJins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Kanske inte hunger, men aptit kan vara en utav faktorerna.
Såg ett enkelt test de gjorde på ett dagis där de gav den vanliga maten till ungarna vid ett tillfälle. När maten var uppäten fick de äta ad-libitum kakor. Det var väldigt varierande reaktioner, från nån liten tugga i en kanten på en kaka för att sen vara helt ointresserad (mätt) till flertalet kakor innan vissa fick för sig att lämna matbordet.
Jo, men ge barnen ad lib torkad fisk, doppad i congac och se hur deras "aptit" blir...
Gammal 2010-02-21, 20:17   #19
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Jo, men ge barnen ad lib torkad fisk, doppad i congac och se hur deras "aptit" blir...
Du ser inte ett problem i att försöka studera individuell variation i aptit/ätbeteendereglering genom att ge försökspersonerna mat som samtliga garanterat tycker smakar skit?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 20:34   #20
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Själv kan jag en dag hålla mig mätt och mycket belåten på 2000kcal och en annan dag uppleva en mindre mättnad på 4-5000kcal. Det beror helt enkelt på vad man äter. Ett par liter öl/läsk och 300g godis ger jävligt mycket sämre mättnad än en rejäl kycklingsallad fastän den sistnämnda kanske bara är på 1000kcal medan det första alternativet ligger närmare det dubbla.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 20:42   #21
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
"Dåliga vanor."

Kalla det vad du vill men kakor, läsk och glass har ju något gemensamt...
Ja det är exakt vad det var. Jag gick ned till 85kg från 115kg inom ett år bara genom att äta annorlunda. Dvs jag skaffade mig den kunskapen som behövdes för att förändras. Och bröt gamla rutiner. sprang 2-3 gånger i veckan. Jag åt helt normalt, bara skippade allt som jag inte tyckte vara värt som efterätt, godis, etc.

Jag har aldrig följt någon diet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 20:47   #22
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Efter att ha bott i USA ett tag vet jag att det största problemet där är läsk. Majs baserad sötning med högt energi innehåll, som inte alls ger någon mättnadskänsla. Fanns många där som drack det som många här dricker vatten. Fanns automater utanför varje köpcenter, från 3kr st. Vet man inte om exakt vad det gör är det svårt att göra något åt det.
Gammal 2010-02-21, 21:55   #23
HyunJin
Registered User

HyunJins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Du ser inte ett problem i att försöka studera individuell variation i aptit/ätbeteendereglering genom att ge försökspersonerna mat som samtliga garanterat tycker smakar skit?
Jo, men kakor är ju inte speciellt "rättvist" att mäta barns aptit med. Hur många barn tackar nej till kakor? Det är ju lag på att inte tacka nej till det när man är barn...
Gammal 2010-02-21, 22:01   #24
HyunJin
Registered User

HyunJins avatar

Citat:
Ja det är exakt vad det var. Jag gick ned till 85kg från 115kg inom ett år bara genom att äta annorlunda. Dvs jag skaffade mig den kunskapen som behövdes för att förändras. Och bröt gamla rutiner. sprang 2-3 gånger i veckan. Jag åt helt normalt, bara skippade allt som jag inte tyckte vara värt som efterätt, godis, etc.

Jag har aldrig följt någon diet.
Du trodde med andra ord att det var "nyttigt" med glass, läsk och kakor?
Gammal 2010-02-21, 22:12   #25
oTure
Registered User

oTures avatar

Det är ju vanorna som spökar.
Går på diet nu men ibland tänker man inte efter och så sitter man där med 2 hamburgare i magen tillsammans med 1L cola.

Inte för att jag blir mättare utan bara att det går av sig själv.
oTure är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 22:26   #26
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Citat:
Du trodde med andra ord att det var "nyttigt" med glass, läsk och kakor?
Jag tänkte inte på det sättet, på samma sätt som 90% av befolkningen inte tänker så. Hur många svensson känner du som har 100% koll på energimängd i vad de äter varje dag utan något som helst intresse av träning eller energi innehåll i mat?

Onyttig vs nyttig mat, när man är 18 bor hemma och lever ett normalt liv är det inte ofta den tanken kommer upp. Jag känner många personer som dricker en 1.5l läsk om dagen, utan en tanke på att det ger 630kcal extra, jämfört med att dricka samma mängd i vatten. Man måste se ett problem för att kunna göra något åt det.
Gammal 2010-02-21, 22:45   #27
Sgart
Registered User

Sgarts avatar

Reg.datum: Feb 2010
Största problemet som jag ser det är brist på information för folk i tidigt stadium.

Det borde exempelvis vara mega-obligatoriskt med kostlära i grundskolan. Men det är det inte (det var åtminståne inte det när jag gick skolan).

Gemene svensson vet inte tillräckligt mkt om det dom äter. Dom ser endast det som står på Aftonbladets löpsedel. (Typ nått i stil med, "Ät vad du vill, gå ner i vikt")

Jag tror att folk hinner bli för nedsänkta och deprimerade så att de tappar hoppet att göra något åt det innan de fått kunskapen om hur de skulle göra det.

Detta är bara min egna tro.
Sgart är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 22:48   #28
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag skyller allt på bröd och läsk. Bröd, läsk och fettskrämdhet är djävulens två verktyg. Eller vänta, djävulens tre verktyg är bröd, läsk, fettskrämdhet och mysiga fåtöljer.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 23:06   #29
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag skyller allt på bröd och läsk. Bröd, läsk och fettskrämdhet är djävulens två verktyg. Eller vänta, djävulens tre verktyg är bröd, läsk, fettskrämdhet och mysiga fåtöljer.
Finns det något som tyder på att gravt överviktiga är "fettskrämda"? Jag har inte sett något som tyder på att de generellt undviker fett.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 23:08   #30
HyunJin
Registered User

HyunJins avatar

Citat:
Jag tänkte inte på det sättet, på samma sätt som 90% av befolkningen inte tänker så. Hur många svensson känner du som har 100% koll på energimängd i vad de äter varje dag utan något som helst intresse av träning eller energi innehåll i mat?

Onyttig vs nyttig mat, när man är 18 bor hemma och lever ett normalt liv är det inte ofta den tanken kommer upp. Jag känner många personer som dricker en 1.5l läsk om dagen, utan en tanke på att det ger 630kcal extra, jämfört med att dricka samma mängd i vatten. Man måste se ett problem för att kunna göra något åt det.
Spelar ju egentligen ingen roll hur många av befolkningen som känner till energimängden de äter om de inte vet vad de gör av med, om det är viktnedgång man vill åstadkomma.

Jag är rätt övertygad om att de flesta känner till att energimängden är rätt hög i t.ex läsk. Men för att energimängden är "hög" innebär ju inte det att något är "onyttig".

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.