Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-18, 13:33   #4126
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Du såg grymt kompakt ut i kronlyft och behåller vinklarna på ett föredömligt sätt. Enormt spännande med materiallyftning mot slutet av veckan. Håller tummarna att det skall kännas bra. Märkligt nog har det ju en förmåga att göra det med knälindor. Konkurrerande, inhiberande, smärta kan nog tänkas vara orsaken

Också spännande. Hoppas du sedan hinner köra nått pass med din tävlingströja också innan lucia eller "spar" du den till SM? Som det sett ut nu är du ju god för väldigt fina vikter även med X-tröjan. Lite mer offensiv/van dragning på ett 2:a och 3:e lyft bör kunna ge god utdelning.
Vi får hålla tummarna för att det går bra nu. Har så otroligt kort om tid på mig att vänja mig vid utrustning igen så jag får nog sikta på att slå pers i en av delgrenarna. Tror inte jag hinner få tillbaka viktvanan i knäböj så att det räcker till pers där. Ska försöka hinna med att träna med tävlingströjan. Kanske gör jag det nu på fredag?

Jag får kanske försöka dundra till ordentligt på serieomgång 1 eller nåt sånt. Skulle verkligen vara roligt med ett bra resultat innan SM.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 13:35   #4127
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KRILLE! Visa inlägg
Hoppas du håller ihop nu tjockis! Hur kan man skada späcket egentligen?

Ser framemot en liten dräktböjsfilm i HD-kvalité så att man får se ögonen ploppa ur den lilafärgade köttmassan
Ha ha, skrattade så jag föll i tårar när jag läste din målande beskrivning av utrustningträningen Vad gäller späckskador så förstår jag inte hur det går till? Nästan så jag börjar misstänka att det finns någon liten sena djupt därinne också, för vad kan jag annars skada
Gammal 2009-11-19, 20:55   #4128
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Marklyft

Torsdag 20091119: Sumomarklyft: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5.

Sumomarklyft med dräkt och bälte: 180kg/5, 220kg/5, 260kg/3.

Testade nya dräkten (Inzer Max DL) idag för att se hur den fungerar. Vågade inte gå så tungt då jag tränar på fel dag och har böj med utrustning i morgon. Körde också passet tidigt på morgonen och då känns det alltid segt tycker jag. Dräkten upplevdes hur som helst lovande, men det krävs en del syslöjdande innan jag vet med säkerhet hur den fungerar. Gillade skarpt att den var elastisk i tyget, precis som en gammal Marathondräkt. Lite oroande dock att tyget är så elastiskt att den ger sparsamt med hjälp i bottenläget. Hoppas att det blir bättre när jag syr in dräkten. Riktigt bra kändes det att jag kan pressa mig ner i de vinklar där jag är som starkast. Ska testa gå lite tyngre på måndag, med förhoppning om att det kommer att kännas bra.
Gammal 2009-11-20, 19:59   #4129
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Knäböj och bänkpress

Fredag 20091120: Smal bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 130kg/5, 160kg/2, 180kg/1, 195kg/0, 195kg/0, 165kg/2*4, 165kg/3.

Djup styrkelyftsböj med bälte: 70kg/3*5, 120kg/5, 170kg/5, 220kg/3, 250kg/1.

Djup styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 305kg/3 (5cm, 2cm, 2cm grund), 335kg/2 (5cm, 5cm grund), 370kg/1 (4cm grund).

Vilken frustration. Var i fin form i bänkpress men golvet i nya hallen var lite halkigt och vi har inte hunnit få den halkfria matta vi har beställt. Jag missade därför första försöket i bänkpress på 195 då fötterna gled iväg och jag tappade brygga. Gled också lite med axlarna på bänken. Gjorde sedan ett omförsök och försökte hitta bättre fäste genom att trycka fast fötterna mot bänken. Var då väääldigt nära att trycka ut 195kg men det blev lite för tungt. Kanske hade det lyckats om jag redan i första försöket hade anlagt lyftet som i omförsöket.

Blev förbannad över misslyckandet och bestämde mig för att persa i en femma. Missade två gånger på 165kg men var väldigt nära, ffa i andra setet. Tror dock att det kommer att gå bättre när allt stämmer och jag lägger upp träningen på samma sätt som den här veckan.

Gick sedan vidare till knäböj och gjorde en ganska lätt uppvärmning utan utrustning. Kände av höger knä lite på 250kg men hoppades att smärtan skulle försvinna med lindorna på. Böjde tämligen lätt på alla vikter men var extremt ovan vid utrustningen. Lindorna gjorde hur ont som helst och jag vågade inte ta fart på nedvägen. Gjorde därför genomgående grunda böjar men är trots allt ganska nöjd eftersom det brukar kännas ännu värre när jag inte använt utrustning på länge. Böjen på 370kg var ganska lätt, men tung att gå ut med från ställningen. Har ingen viktvana alls efter att ha tränat lätt en längre tid pga knäskadan. Hoppas det ska gå bättre nästa fredag.
Gammal 2009-11-20, 20:44   #4130
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Glömde att jag körde in vår nya hacklift efter knäböj. Tränade försiktigt enligt följande: 60kg/3*8, 100kg/8, 140kg/3*8.
Gammal 2009-11-23, 21:17   #4131
JSLK
Registered User

JSLKs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Hoppas resan Jokkmokk-Öjebyn-Pajala gick bra.
Vill även här tacka för besöket i helgen.
Det blev en vitaminkick för alla som var närvarande.
Kändes som att tiden inte räckte till men vi tar nya tag till våren.
Att 2 dagar kan gå så fort
Nästan alla känner av böjpasset rejält.
Tacka Erik för tipset med bla det så kallade dubbelvarvet i knälindningen.
Vad hette markdräkten som du tipsade om? Inzer.......?
Vi ses på Lucia och om ni vill så kommer vi ner dan före och hjälper till om det behövs.
JSLK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 22:28   #4132
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Ta det lugnt med hackliften! Så det inte blir samma elände som när du testade hackliften i Umeå. Var noga med att gå rakt med knäna och inte ut åt sidan.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 10:11   #4133
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JSLK Visa inlägg
Hoppas resan Jokkmokk-Öjebyn-Pajala gick bra.
Vill även här tacka för besöket i helgen.
Det blev en vitaminkick för alla som var närvarande.
Kändes som att tiden inte räckte till men vi tar nya tag till våren.
Att 2 dagar kan gå så fort
Nästan alla känner av böjpasset rejält.
Tacka Erik för tipset med bla det så kallade dubbelvarvet i knälindningen.
Vad hette markdräkten som du tipsade om? Inzer.......?
Vi ses på Lucia och om ni vill så kommer vi ner dan före och hjälper till om det behövs.
Resan gick fint. Vacker natur och glest mellan husen/byarna gjorde resan riktigt trevlig. Vi såg också några djur efter vägen som försvann in i snön vid sidan om vägen. Roligt att ni fick en riktig nytändning. Vi kan försöka fokusera mer på tekniken nästa gång nu när teorigenomgången är gjord. Kan naturligtvis göra en djupare dykning i litteraturen om någon är intresserad, men det känns som att ni borde behärska de teoretiska delarna ganska bra efter helgen. Kanske är det då bättre att lägga tiden på det tekniska utförandet med utrustning i de tre delgrenarna. Jag ska tacka Erik från er.

Marklyftsdräkten heter "Inzer Max DL". Den är väldigt mjuk i tyget så man måste sy in den en hel del runt lår och höfter för att få bra med hjälp, men den stora styrkan är att dräkten gör det möjligt att komma ner till stången med bibehållna vinklar. Det borde ge en hel del kilon jämfört med dom helt stumma tygerna som Titans knäböjsdräkter är gjorda av.
Gammal 2009-11-24, 10:12   #4134
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
Ta det lugnt med hackliften! Så det inte blir samma elände som när du testade hackliften i Umeå. Var noga med att gå rakt med knäna och inte ut åt sidan.
Jo jag lärde mig läxan den gången. Men jag tror ändå att det allvarligaste felet den gången var att jag började om för hårt efter en månads vila. Nu är risken inte lika stor för skador. Ska dock vara väldigt försiktig för nu börjar det dra ihop sig mot en SM-satsning.
Gammal 2009-11-24, 10:14   #4135
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
...men den stora styrkan är att dräkten gör det möjligt att komma ner till stången med bibehållna vinklar. Det borde ge en hel del kilon jämfört med dom helt stumma tygerna som Titans knäböjsdräkter är gjorda av.
Och Titans Velocity, markdräkt, är ännu styvare.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 10:23   #4136
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Knäböj och marklyft

Måndag 20091123: Sumomarklyft med bälte: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5.

Sumomarklyft med dräkt och bälte: 220kg/5, 250kg/3, 280kg/3, 300kg/2.

Djup olympisk knäböj med bälte: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/5, 180kg/5, 200kg/5, 180kg/5.

Ett riktigt bra pass idag. Körde andra passet med min nya marklyftdräkt och trots att den är stor som ett hus gjorde jag två reps på 300kg i marklyft tämligen komfortabelt. Den sitter liiite tight över axlar och höfter, men tyget är så elastiskt att den ändå inte ger vidare mycket starthjälp. Jag får helt enkelt trycka på väldigt mycket med lår och höfter för att starta vikten från golvet, men då jag med den här dräkten kommer ner i de vinklar där jag är som starkast så gör det att jag trots allt kan lyfta ganska mycket. Gissar att jag igår hade kunnat göra två reps på 310kg, och det är riktigt bra för att vara mig, och ffa för att vara det första passet på väldigt länge med dräkt. Det känns som att jag borde kunna göra ganska mycket mer när jag syr in dräkten så att den sitter tightare runt lår och höfter.

I böj tränade jag lite lättare eftersom jag kände av knät så sent som i torsdags. Var helt symtomfri under passet men det känns som att jag måste vara försiktig ett tag till. Kort sagt känns det som att jag äntligen har hittat något som fungerar bra för mig i marklyft, och då det är där jag är som sämst på tävling borde det kunna göra mig till en ganska mycket bättre lyftare om allt går enligt planeringen
Gammal 2009-11-24, 10:26   #4137
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Och Titans Velocity, markdräkt, är ännu styvare.
Det låter ju inte alls bra. För lätta lyftare kanske det kan fungera bra, men stora och tunga lyftare kommer inte att ha en chans att komma ner i perfekta marklyftsvinklar. Jag har testat Inzers nya marklyftsdräkt och den ska jag göra en djupare analys av senare i vinter. Den känns verkligen spännande. Den sitter tight runt axlarna men gör det möjligt att pressa ut knäna åt sidorna för dem som drar sumo. Tyget är inte heller helt stumt utan ger efter lite, men inte som Inzer Max DL. Jag tror att den dräkten kan visa sig vara riktigt riktigt bra, men det återstår att se.
Gammal 2009-11-24, 11:17   #4138
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Det låter ju inte alls bra. För lätta lyftare kanske det kan fungera bra, men stora och tunga lyftare kommer inte att ha en chans att komma ner i perfekta marklyftsvinklar. Jag har testat Inzers nya marklyftsdräkt och den ska jag göra en djupare analys av senare i vinter. Den känns verkligen spännande. Den sitter tight runt axlarna men gör det möjligt att pressa ut knäna åt sidorna för dem som drar sumo. Tyget är inte heller helt stumt utan ger efter lite, men inte som Inzer Max DL. Jag tror att den dräkten kan visa sig vara riktigt riktigt bra, men det återstår att se.
Samtidigt skall man komma ihåg att man i cirkusförbunden lyckas dra sumomark i en Titan Boss (dubbel Centurion) med framgång.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-24, 11:23   #4139
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Samtidigt skall man komma ihåg att man i cirkusförbunden lyckas dra sumomark i en Titan Boss (dubbel Centurion) med framgång.
Men helt ärligt; många av lyftarna i cirkusförbunden drar sina marklyft med allt annat än bra teknik. Dom presterar toppresultat med hjälp av andra saker än dräkterna och snygg lyftning. Jag har exempelvis tittat på videofilmerna där Titans nya dräkt (velocity?) används. Den dräkten lär ska vara gjord i ett väldigt stumt tyg. Jag tycker att lyftaren i filmen har bedrövlig teknik. Kanske pga dräkten? Inte någon nybörjare i min klubb lyfter så fult och riskfyllt.
Gammal 2009-11-24, 12:58   #4140
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Det låter ju inte alls bra. För lätta lyftare kanske det kan fungera bra, men stora och tunga lyftare kommer inte att ha en chans att komma ner i perfekta marklyftsvinklar.
Jag tror att det blir svårt för större lyftare att hitta rätt vinklar i den.

Men för en lättare lyftare som drar smalmark kan den kanske funka bra.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.