Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-13, 22:24   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Ja, med mjölk så kan jag förstå att man blir mätt. Konstigt att ni blir så mätta av smågodis; det är en av de få saker jag kan äta "obegränsat" av utan att bli mätt.
Gammal 2009-10-13, 22:37   #17
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Om du bara vill öka på ditt kaloriintag så funkar nog grädde ypperligt. Däremot kan man ju ställa sig frågan hur mycket mättat fett man egentligen bör få i sig..

Jag skulle nog kunna krydda det mesta med grädde, det är så himla gott.

Ett oslagbart frukostexempel:

Rågmjölsgröt med lingonsylt, en smörklick, grädde och mjölk.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 22:51   #18
malfunction
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
När jag blev desperat efter att gå upp i vikt drack jag kokosmjölk + kakao varje kväll, det var gott ett tag sen mådde man ganska dåligt av det. Jag tror inte det är särskilt farligt för en aktiv person som du att dricka grädde men jag tror helt klart det finns vettigare lösningar, t.ex. mjölk eller mer kaloririk mat. Det hade nog underlättat om du skrev hur du åt (exempel på hur du ätit idag kanske) så blir det lättare att hjälpa till. Jag förstår om du vill ha ett direkt svar angående grädden men det är svårt att säga utan att se din kost i helhet. Äter du jättemkt mättat fett redan hade jag nog tagit det lugnt eftersom det verkar finnas en del risker med en hög konsumtion av mättat fett men om du lever på stärkelsekällor, kyckling, fisk, proteinpulver och grönsaker (som de flesta byggare) känns inte grädden som en särskilt big deal.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Ja, med mjölk så kan jag förstå att man blir mätt. Konstigt att ni blir så mätta av smågodis; det är en av de få saker jag kan äta "obegränsat" av utan att bli mätt.
Detta kanske låter dumt men för mig så mättar inte godis men det dödar min aptit helt. Jag kan äta godis i ganska obegränsade mängder men skulle inte t.ex. vilja äta riktig mat efter en påse. Risken med att äta godis som bulk är att den riktiga maten "försvinner". Jag tycker godis/glass bör ätas efter maten.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 23:32   #19
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Ja, jag kan ofta både dricka lite mer, samt äta lite mer när jag är mätt. Men poängen är att jag verkligen tappar all längtan till mat när jag håller på och trycker i mig så. Det blir helt enkelt inte kul att äta mer. Jag försöker hålla mig till någerlunda bra mat.
Z-bumbi och scratch har redan sagt det.
Men har du nån aning om vad som är bra mat för dig?
Vad är det du äter idagsläget.
Jag kan räkna upp några livsmedel som är dåliga för ditt ändamål. Tonfisk kycklingfilér, magert kött. Fullkornsprodukter och fiberberikade produkter. Sallad gurka tomat och andra kalorisnålla volymkrävande grönsaker. Havrgrynsgröt, grovt mörktbröd, fettsnåla pålägg som kalkon skinka, mager ost.

Håll dig undan ord som fiberberikat och fullkorn och grovt. Se till att det är feta produkter i såserna majonäs etc. vitt ris, ljus pasta, ljust bröd. Lätt ätna pålägg osv är bra för dig.

Att dricka ren grädde här och där lär inte magen tycka är så roligt. Du kan ju testa om du vill, men mycket hällre öka på fettintaget på måltiderna....
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 23:50   #20
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
testa att göra hemmagjorda shakes. blanda mjölk, proteinpulver,glass, oboy, havregryn, bananer, honung, kvarg etc etc..
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 02:17   #21
nmanradnävna
Tim Salijva

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Kanske missförstår dig lite nu men ja, godis kan även jag äta i enorma mängder. Om det finns godis så äter jag upp det oavsett hur mycket det är. (Om vi inte snackar flera kilon godis, fast jag tror aldrig jag testat någon sådan mängd)
Men en eller två godisbitar är ändå en sinnessjuk aptitdödare för min del!
Jag blir alltså inte mätt men det dödar aptiten för riktig mat, förstår du vad jag menar?

Du verkar dock inte ha det problemet, grattis!
nmanradnävna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 05:23   #22
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Koka mannagrynsgröt på röd mjölk och en skvätt gräde. Servera med en klick smör, en klick jorgubbsylt och mjölk. Till det en macka (gör inget om det är vitt bröd eller halvgrovt) med ett ordentligt lager smör, stekta ägg med majonnäs.

En proteindrink till det och du har en energibomb till frukost som inte alls MÅSTE vara supermättande, i alla fall inte sett till energitätheten. Godis finns aldrig anledning att FÖRBJUDA sig att äta om man gillar det men se det heller inte som någon bra metod för att snabbt öka i vikt. "Unna sig" godis kan man göra vid buljk som deff men det bör alltid hållas till ett lågt intag.

Här har du en del konkreta tips jag skrivit om:

http://traningslara.se/blogg/konkret...ll-upp-i-vikt/

Angående grädden så ser jag inga fel i att dryga ut som du säger. Extra gräde i såsen, lite i gainern, lite tillsammans med mjölken på gröten o.s.v. känns helt okej. Att däremot halsa grädde eller halsa 1 dl rapsolja som en del gör känns bara äckligt och extremt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 06:04   #23
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Trådskapararen har fortfarande inte skrivit upp vad han äter på en dag. Det är betydligt enklare att ge konkreta tips då.
Gammal 2009-10-14, 07:10   #24
NiklasAlm
Registered User

NiklasAlms avatar

Reg.datum: Jun 2009
Ett annat tips är salladsdressing som består av 1/3 vinäger och 2/3 rapsolja får du i dig lite fleromättade fettsyror också på ett gott sätt som man inte blir mätt på.
Gammal 2009-10-14, 07:44   #25
AmericanDragon
Registered User

AmericanDragons avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Att däremot halsa grädde eller halsa 1 dl rapsolja som en del gör känns bara äckligt och extremt.
Jag har för mig du skrev i en tråd för länge sen att det har hänt att du har druckit ett glas grädde till maten några gånger. Men jag kanske tänker på någon/något annat
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 09:01   #26
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanDragon Visa inlägg
Jag har för mig du skrev i en tråd för länge sen att det har hänt att du har druckit ett glas grädde till maten några gånger. Men jag kanske tänker på någon/något annat
Då har du läst fel.

Jag HAR druckit protienpulver blandat med grädde men det var inga stora mängder och enbart för att det är sjukt gott. Tycker man saker är goda är det ju skillnad jämfört med att göra något enbart för energiinnehållet tycker jag. Jag har aldrig påstått att mina smakpreferenser är särskilt "normala" heller.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 11:06   #27
Trashcan
Registered User

Trashcans avatar

Reg.datum: Jul 2006
Jag är mitt uppe i min mest lyckade sk. "bulk" hittills, denna förändring kom när jag flyttade hemifrån och fick laga all mat själv. Jag går igenom minst en liter olja i veckan, det är helt vansinnigt lätt att gömma undan i saker. I en proteindrink kan jag t ex "gömma" säkert 0.75 dl olja utan att det märks alls på smaken, och det är ju en ganska betydlig ökning i kalorier, typ 600-700 kcal.
Rapsolja som jag använder kan man tydligen bre på rätt mycket av, ska väl vara en av dom nyttigare oljorna.
Ugnssteker du potatis suger potatisen åt sig hur mycket fett som helst om du häller det i pannan, och det blir jättegott. Något som är vansinnigt gott också är CREME FRAICHE! 38% fett och helt otroligt gott. Koka en ordentlig portion pasta och vräk ner 1½-2 dl creme fraiche och det smakar himmelskt gott och kalorierna skjuter i höjden. Testa det! =) Och så självklart ALLTID sås till vad man än äter, gärna med mycket grädde/smör/olja. Och röd mjölk till maten, det är skitbra.
Om jag äter en måltid som känns lite i underkant trycker jag gärna i mig en smoothie gjord på typ mjölk, proteinpulver, vitt mjöl, havregryn och olja. Kanske inte passar alla smaker men jag tycker det går ner hur lätt som helst. Har hittills gått upp typ 2-3 kg på fyra veckor, skitkul att det äntligen funkar. =) Gör nog stor skillnad om du har svårt att trycka i dig mat. Det funkar för mig iaf. Hoppas det hjälper även dig =)
Trashcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 11:07   #28
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasAlm Visa inlägg
Ett annat tips är salladsdressing som består av 1/3 vinäger och 2/3 rapsolja får du i dig lite fleromättade fettsyror också på ett gott sätt som man inte blir mätt på.
Fleromättade fettsyror är ju dom man vill försöka hålla lågt.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 11:38   #29
malfunction
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Fleromättade fettsyror är ju dom man vill försöka hålla lågt.
Varför?
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-14, 14:34   #30
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Trashcan Visa inlägg
Jag är mitt uppe i min mest lyckade sk. "bulk" hittills, denna förändring kom när jag flyttade hemifrån och fick laga all mat själv. Jag går igenom minst en liter olja i veckan, det är helt vansinnigt lätt att gömma undan i saker. I en proteindrink kan jag t ex "gömma" säkert 0.75 dl olja utan att det märks alls på smaken, och det är ju en ganska betydlig ökning i kalorier, typ 600-700 kcal.
Rapsolja som jag använder kan man tydligen bre på rätt mycket av, ska väl vara en av dom nyttigare oljorna.
Ugnssteker du potatis suger potatisen åt sig hur mycket fett som helst om du häller det i pannan, och det blir jättegott. Något som är vansinnigt gott också är CREME FRAICHE! 38% fett och helt otroligt gott. Koka en ordentlig portion pasta och vräk ner 1½-2 dl creme fraiche och det smakar himmelskt gott och kalorierna skjuter i höjden. Testa det! =) Och så självklart ALLTID sås till vad man än äter, gärna med mycket grädde/smör/olja. Och röd mjölk till maten, det är skitbra.
Om jag äter en måltid som känns lite i underkant trycker jag gärna i mig en smoothie gjord på typ mjölk, proteinpulver, vitt mjöl, havregryn och olja. Kanske inte passar alla smaker men jag tycker det går ner hur lätt som helst. Har hittills gått upp typ 2-3 kg på fyra veckor, skitkul att det äntligen funkar. =) Gör nog stor skillnad om du har svårt att trycka i dig mat. Det funkar för mig iaf. Hoppas det hjälper även dig =)
Skoj att du lyckas gå upp i vikt! Gör det inte till en grisbulk bara, det är aldrig roligt när man ska deffa sen
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.