Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-06, 13:47   #1
tumme
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
Pressar ihop knäna vid knäböj.

Hej, har märkt att jag gärna pressar ihop knäna när jag kör knäböj. Vet inte om det är skadligt eller så men har aldrig sätt nån annan göra det så antar att det inte är så bra i längden.

Har alltid haft problem med knäna. Från att jag var 13 till 17 år(började träna då) kunde jag knappt göra knäböj utan vikt utan att det gjorde ont. Har styrketränat i 2 år nu utan att ha känt nån smärta i knäna men är fortfarande riktigt svag i dom.

Har försökt att hålla knäna i fötternas riktning men så fort jag lägger på lite vikt så det blir jobbigt får jag verkligen koncentrera mig och pressa ut knäna för att dom inte ska vika in sig.

Nån som har nått tips på hur jag kan korrigera detta? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 13:52   #2
Martin Löwgren
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
Hej, har märkt att jag gärna pressar ihop knäna när jag kör knäböj. Vet inte om det är skadligt eller så men har aldrig sätt nån annan göra det så antar att det inte är så bra i längden.

Har alltid haft problem med knäna. Från att jag var 13 till 17 år(började träna då) kunde jag knappt göra knäböj utan vikt utan att det gjorde ont. Har styrketränat i 2 år nu utan att ha känt nån smärta i knäna men är fortfarande riktigt svag i dom.

Har försökt att hålla knäna i fötternas riktning men så fort jag lägger på lite vikt så det blir jobbigt får jag verkligen koncentrera mig och pressa ut knäna för att dom inte ska vika in sig.

Nån som har nått tips på hur jag kan korrigera detta? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Stärk m. gluteus medius och se över din knäböjsteknik så kommer problemetet till 99,9% försvinna.

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 13:55   #3
jebu
Registered User

jebus avatar

Reg.datum: Dec 2001
Lättast för att kunna hjälpa dig är nog att du filmar ett set böj och lägger upp här.

Men att tänka på kan vara att stå ganska brett, tårna vinklade lite utåt och starta rörelsen med att du skjuter dina knän utåt över tårna och försöker sedan verkligen hålla kvar dem där ute. Är du stel i rumpa, hamstrings eller adduktorer ?
Min journal
Umeå Power
jebu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 14:12   #4
tumme
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Stärk m. gluteus medius och se över din knäböjsteknik så kommer problemetet till 99,9% försvinna.

Mvh
Låter ju logiskt om man tänker på det , tackar.

Jebu: Precis så jag försöker göra (och klarar på lägre vikt) men så fort det blir tungt vill dom vika in sig.

Någon som har tips på övningar för m. gluteus medius? Om jag förstått rätt borde denna hjälpa : http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipAb...pAbduction.gif ?
Gammal 2009-10-06, 14:16   #5
ANIKI
Registered User

ANIKIs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Jawohl. Vrid fötterna lite utåt, spänn magen och kör på. Ge fan i att lasta på för mycket så ryggen böjs frammåt...
ANIKI är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 15:12   #6
Martin Löwgren
Registered User

Citat:
Låter ju logiskt om man tänker på det , tackar.
Bästa är att först aktivera muskeln med specifika övningar och sedan integrera den att fungera tillsammans med andra muskler.

Jag arbetar uteslutade funktionellt utan maskiner vid gluteus medius svaghet.

De funkar inte att försöka pressa ut knäna under utförandet då muskeln som du blivit tipsad om inte aktiveras. Ska de funka behöver du ha ett gummiband runt knäna som aktivit pressar in knäna.
Gammal 2009-10-06, 15:20   #7
tumme
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
1.Bästa är att först aktivera muskeln med specifika övningar och sedan integrera den att fungera tillsammans med andra muskler.

2.De funkar inte att försöka pressa ut knäna under utförandet då muskeln som du blivit tipsad om inte aktiveras. Ska de funka behöver du ha ett gummiband runt knäna som aktivit pressar in knäna.
1: Det var min plan också, har du några tips på övningar jag kan göra?

2: Pressandet var mer för att försöka få rätt teknik men tackar, hade tänkt köra knäböj och fokusera på att hålla knäna rätt som träning

Riktigt tacksam för all hjälp här! <3 kollo
Gammal 2009-10-06, 15:26   #8
Martin Löwgren
Registered User

Citat:
1: Det var min plan också, har du några tips på övningar jag kan göra?

2: Pressandet var mer för att försöka få rätt teknik men tackar, hade tänkt köra knäböj och fokusera på att hålla knäna rätt som träning

Riktigt tacksam för all hjälp här! <3 kollo
Finns så jävla dåligt med bra träningsövningar på internet men dessa är bra aktiveringsövningar för medius.

rehab10.jpg

gluteusmedius-480-90-480-70.jpg

HipHike.jpg

Det viktiga är att sedan gå på mobiliseringsövningar då dessa övningar inte kommer klara av att stärka medius tillräckligt men man måste börja någonstans.
Gammal 2009-10-06, 15:38   #9
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Jag skulle säga:

- Skaffa ett par vettiga skor, t ex lyftarskor. De ska absolut inte rulla fram eller svampa innåt.
- Börja om från scratch belastningsmässigt och ha en en träningskamrat som du litar på som hjälper dig. Han eller hon ska ge dig bassning _precis varenda gång_ du fuskar med knäna.
- Tryck ut knäna när du reser dig ur botten
- Periodvis kan du träna knäböj med stopp i botten med något bredare fotstans men med samma fokus på att hålla ut knäna
- Sist och viktigast nästan: Ha tålamod och känn insikten om att du kommer att komma upp utan att bryta in knäna.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 15:49   #10
Alone_in_the_dark
Registered User

Alone_in_the_darks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag skulle säga:

- Skaffa ett par vettiga skor, t ex lyftarskor. De ska absolut inte rulla fram eller svampa innåt.
- Börja om från scratch belastningsmässigt och ha en en träningskamrat som du litar på som hjälper dig. Han eller hon ska ge dig bassning _precis varenda gång_ du fuskar med knäna.
- Tryck ut knäna när du reser dig ur botten
- Periodvis kan du träna knäböj med stopp i botten med något bredare fotstans men med samma fokus på att hålla ut knäna
- Sist och viktigast nästan: Ha tålamod och känn insikten om att du kommer att komma upp utan att bryta in knäna.
Glöm inte indianen innan du börjar böja hjälper en hel del

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Alone_in_the_dark är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.