2009-09-22, 08:31
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Födointag ingen faktor för muskeltillväxt
Citat:
Although resistance exercise training (RT) is a common intervention to stimulate muscle protein synthesis and increase skeletal muscle mass, the optimal daily protein and total energy intakes sufficient to support RT-mediated muscle growth are as yet unclear. Further, the efficacy of RT varies widely among adults of all ages and whether this is attributable to interindividual differences in nutrition is not known. To determine if self-selected daily intake of macronutrients and specific components of dietary protein and fat are predictive of the magnitude of RT-mediated muscle growth, detailed 4-day dietary records were analyzed on 60 subjects previously clustered (K-means cluster analysis) as non-, modest, and extreme responders (non, n = 16; mod, n = 29; xtr, n = 15), based on the magnitudes of change in vastus lateralis myofiber cross-sectional area following a 16-week, 3-day-per-week, high-intensity RT. Despite the marked contrast between 60% myofiber hypertrophy in xtr and zero growth in non, we found no differences among response clusters in daily intakes of energy (mean +/- SEM: non 102 +/- 8; mod 111 +/- 6; xtr 109 +/- 5 kJ.kg-1.day-1), protein (non 0.97 +/- 0.08; mod 1.07 +/- 0.07; xtr 1.05 +/- 0.06 g.kg-1.day-1), carbohydrate (non 3.02 +/- 0.24; mod 3.18 +/- 0.20; xtr 3.14 +/- 0.17 g.kg-1.day-1), and fat (non 0.95 +/- 0.09; mod 1.05 +/- 0.08; xtr 1.03 +/- 0.08 g.kg-1.day-1), which generally met or exceeded dietary recommendations. There were no cluster differences in intakes of branched chain amino acids known to stimulate muscle protein synthesis. Using the novel K-means clustering approach, we conclude from this preliminary study that protein and energy intakes were sufficient to facilitate modest and extreme muscle growth during RT and intrinsic or extrinsic factors other than nutrient ingestion apparently impaired the anabolic response in nonresponders.
|
Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Aug;34(4):632-9. Does habitual dietary intake influence myofiber hypertrophy in response to resistance training? A cluster analysis.
|
|
|
2009-09-22, 08:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Så kosttillskott är överflödigt vid tillräckligt intag av vanligt mat för maximal tillväxt eller läser jag snett?
|
2009-09-22, 08:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kosttillskott har aldrig varit nödvändig.
Den här studien säger att det inte spelar någon större roll hur man äter heller.
Det vet jag inte alls om jag tror på, men jag tror definitivt att det pekar på en poäng: kostens betydelse för styrketräningens resultat är kraftigt överdriven. Ibland läser man när folk skriver att kosten har lika stor eller större betydelse än träningen... vilket naturligtvis är rent struntprat. Kosten är av klart underordnad betydelse. Gram hit och minut dit är till stor del irrelevant.
|
|
|
2009-09-22, 08:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av SeTi
Så kosttillskott är överflödigt vid tillräckligt intag av vanligt mat för maximal tillväxt eller läser jag snett?
|
Det du säger känns ju som en självklarhet iofs, om man redan får tillräckligt behöver man aldrig tillskott.
|
|
|
|
2009-09-22, 08:57
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kosttillskott har aldrig varit nödvändig.
Den här studien säger att det inte spelar någon större roll hur man äter heller.
Det vet jag inte om jag tror på, men jag tror definitivt att det pekar på en poäng: kostens betydelse för styrketräningens resultat är kraftigt överdriven. Ibland läser man när folk skriver att kosten har lika stor eller större betydelse än träningen... vilket naturligtvis är rent struntprat. Kosten är av klart underordnad betydelse. Gram hit och minut dit är till stor del irrelevant.
|
Något jag själv roidat och härjat om i flera år på forumet. Kommer aldrig nå fram till byggerikadern.
|
|
|
2009-09-22, 09:00
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Java, du tror inte på näringstiming heller?
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2009-09-22, 09:04
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Java, du tror inte på näringstiming heller?
|
Det är inte fråga om tro eller någon löjlig Allanesqt maschåinställning. Jag köper studierna och nyttjar själv EAA som jag försöker konsumera enligt ett urval av konstens alla regler. MEN! Jag är helt övertygad om att det råder ett linjärt förhållande mellan träningsinsats och resultat som fortsätter riktigt rejält långt in i det gudomliga bruna området.
Jag tror helt enkelt att en helt vanlig strax över energibalansdiet av hälsosam kost kan driva resultat som överstiger det den absolut största majoriteten tränande får. Givet att träningen bedrivs på ett bättre sätt. Tvärtom kommer inte att ge annat än sura och dyra fisar.
|
|
|
2009-09-22, 09:17
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Jag tror helt enkelt att en helt vanlig strax över energibalansdiet av hälsosam kost kan driva resultat som överstiger det den absolut största majoriteten tränande får. Givet att träningen bedrivs på ett bättre sätt. Tvärtom kommer inte att ge annat än sura och dyra fisar.
|
Japp. Träningsinsatsen är den klart viktigaste faktorn.
|
|
|
2009-09-22, 09:18
|
|
Registered User
|
Trubblet är väl eg inte tillskotten utan att folk får fel fokus, kompositionen av pre och post träningsdrinken och näringstimingen på målet efter träningen ses som minst lika viktiga som att träna hårt.
|
|
|
|
2009-09-22, 09:20
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Trubblet är väl eg inte tillskotten utan att folk får fel fokus, kompositionen av pre och post träningsdrinken och näringstimingen på målet efter träningen ses som minst lika viktiga som att träna hårt.
|
Eller mer viktiga när man läser vad en del skriver (eller lyssnar på vissa på träningen). Vilket är lite tråkigt.
|
|
|
2009-09-22, 09:23
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
|
Hårt-ordet har ju fått otroligt dåligt rykte. Men många lägger en otrolig tid på att sätta sig in i hur olika tillskott påverkar olika system i kroppen för att de ska kunna optimera alla förutsättningar för förträffliga resultat. Men de nöjer sig sedan efter 2 minuters funderande med... äh, jag satsar på kontakt n trysch.
Vad hände med att bränna in lika många timmar på att reflektera över bästa sättet att träna för hypertrofi med återhämtningsfönster och -förmåga i åtanke? Progression? Byggare fastnar vid att det skulle vara bättre att träna på fikonvikter med kontakt än att hålla stilen och driva upp vikterna. Att man inte får känna sig trött under passet får då dör man kataboldöden. Pass FÅR(tänk på barnen111!11) inte överstiga 45.00 minuter. Etc.
En massa optisaker man kan välja in i näringsintaget, men bara en massa måsten som gör att man måste välja bort när det gäller "träningsintaget".
|
|
|
2009-09-22, 09:32
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Hårt-ordet har ju fått otroligt dåligt rykte.
|
Som jag ser det är order "hårt" extremt subjektivt. Att det krävs hård träning för att uppnå resultat vet alla, men vafan är hårt då? Jag har ingen aning. jag skulle säga att jag tränar hårt, men du skulle kanske skratta åt mina pass.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2009-09-22, 09:37
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
men vafan är hårt då? Jag har ingen aning. jag skulle säga att jag tränar hårt, men du skulle kanske skratta åt mina pass.
|
Alla har någon som skrattar åt dem, även jwzrd.
Hårt för mig är när jag har ångest inför nästa set/sparringrunda (på mikronivå), och när jag känner att jag verkligen behöver vila från träningen någon dag (på makronivå).
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-09-22, 09:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Som jag ser det är order "hårt" extremt subjektivt. Att det krävs hård träning för att uppnå resultat vet alla, men vafan är hårt då? Jag har ingen aning. jag skulle säga att jag tränar hårt, men du skulle kanske skratta åt mina pass.
|
Vet inte om gränsen för vad som är hårt för Jwzrd vs Slarti är relevant, om man tycker att man vill ha bättre resultat än man får så blir svaret med ett fokus på hård träning, "jag behöver träna hårdare, oftare eller bättre!" medans ett fokus på tillskottsteori blir "Jag kanske måste justera mängden Aminosyra 1 vs 2 och ta min EAA 5 sekunder senare!".
|
|
|
|
2009-09-22, 09:43
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Det ligger så mycket skam och inbyggt hån i detta så en intressant debatt blir knepig. Grejen är att det är relativt ens egen förmåga. Att pressa sig innebär att det man gör känns obekvämt och att man helt enkelt vill sluta om det inte vore för att man är motiverad och medvetet vill göra något annat. Får man aldrig någonsin känslan av att man inte är så jävla sugen på att fortsätta passet så tror jag inte man kan höja nivån mer och få mer resultat.
Det handlar verkligen och absolut inte om något slags maschå-trams om vem som tränar hårdast / har störst pillesnopp under skivstången.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Alla har någon som skrattar åt dem, även jwzrd.
Hårt för mig är när jag har ångest inför nästa set/sparringrunda (på mikronivå), och när jag känner att jag verkligen behöver vila från träningen någon dag (på makronivå).
|
Exakt.
De flesta har lätt att identifera sig med att bita ihop och släpa sig till mål när de springer. Det smakar dåligt men man övervinner instinkten att stanna för att man har andra intentioner helt enkelt. Har man jobbat på att fila av sekunder från ett visst rekord ett tag så kommer det att smaka ohyggligt dåligt till slut. Är man i löpspåret och ser gubbsen där piska upp sig så ser man hur det ser ut att gå riktigt hårt.
Samma gäller på gymmet. Man kan och bör höja nivån så att man får smaka så att man grinar illa innan, under och efter. Inte med det som egensyfte utan helt enkelt för att det är konsekvensen av att använda det som är en tillgängligt. Det är verkligen inga konstigheter. Din kropp och dina instinkter har verkligen inget intresse av att bygga några jävla muskler eller styrka. Alltså smakar det.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.
|

|