2009-08-13, 13:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag känner mig kränkt. 
|
Jag tycker att du ska anmäla det till en ADMIN/MODERATOR!
|
|
|
2009-08-19, 20:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av [UnTr] freshmint
Är salt-bundet Nitrit (ex. Natriumnitrat) från charkprodukter också användbart under en Nitritladning?
|
Nitrit ej= nitrat
|
|
2009-08-19, 20:39
|
|
225kg bänk RAW!!
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av -Englund
Jag tycker att du ska anmäla det till en ADMIN/MODERATOR! 
|
Han är ju en själv? lol

|
|
|
|
2009-08-20, 05:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sarkastisk
Han är ju en själv? lol
|
Hört talas om ironi?
[UnTr] freshmint: Blandar du inte ihop med natriumladdning nu? Någon nitritladdning finns förhoppningsvis ingen människa som gör. Men mycket natriumnitrit kommer i alla fall få samma effekt som mycket natrium. Det är ju dock det dummaste man kan göra.
|
|
|
2009-08-20, 06:08
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Känns lite riskabelt med nitratladdning. En och annan gång kanske men knappast regelbunden användning.
Risken att bilda nitrit och därefter nitrosaminer är ganska stor vid regelbunden användning.
Det är säkert mycket bra att använda askorbinsyra. Ffa för att det skyddar mot bildandet av nitrosaminer.
|
|
|
2009-08-20, 07:17
|
|
225kg bänk RAW!!
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Hört talas om ironi? 
|
Haha han var seriös 
Nu kommer han säkert säga något annat

|
|
|
|
2009-08-20, 08:14
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Rödbetsjuice och rödbetsavkok/"rödbetste" är ju inte riktigt samma saker heller. Rödbetsjuice får man fram genom att köra rödbetorna i en råsaftcentrifug där saften pressas ur rödbetorna. Avkok/te får man fram som Eddie beskriver ovan. Jag vet inte hur nitrat beter sig, men jag misstänker att koncentrationen borde vara högre i rödbetsjuicen än i avkoket?
|
Fungerar det verkligen bara att köra råa rödbetor i centrifugen, eller måste juicen som kommer ut kokas upp efteråt eller dyl.?
|
|
|
2009-08-20, 11:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Till en som aldrig har ätit rödbetor annat än inlagda, hur smakar det jämfört med de inlagda? Jag klarar inte av all ättika, socker och vad man nu lägger in dom i. Hela mitt ansikte skrumpnar ihop och det är kanske det värsta jag någonsin ätit. Ryser bara jag tänker på inlagda rödbetor.
Finns det någon rotfrukt, vanliga obehandlade rödbetor smakar som? Morötter, rädisor, potatis?
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2009-08-20, 11:09
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Till en som aldrig har ätit rödbetor annat än inlagda, hur smakar det jämfört med de inlagda? Jag klarar inte av all ättika, socker och vad man nu lägger in dom i. Hela mitt ansikte skrumpnar ihop och det är kanske det värsta jag någonsin ätit. Ryser bara jag tänker på inlagda rödbetor.
Finns det någon rotfrukt, vanliga obehandlade rödbetor smakar som? Morötter, rädisor, potatis?
|
Näe, de smakar nog mest rödbeta tyvärr...
|
|
|
2009-08-21, 14:51
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Känns lite riskabelt med nitratladdning. En och annan gång kanske men knappast regelbunden användning.
Risken att bilda nitrit och därefter nitrosaminer är ganska stor vid regelbunden användning.
Det är säkert mycket bra att använda askorbinsyra. Ffa för att det skyddar mot bildandet av nitrosaminer.
|
Det forskas för fullt om nitratladdning på GIH just nu, vilket tas upp i en av länkarna jag postade (han som skrivit blogginlägget är doktorand och jobbar med det projektet)
|
|
2009-08-21, 14:53
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
|
Lite som morötter, fast lite strävare och med mer jordsmak skulle jag säga. Väldigt olikt inlagda rödbetor i smak. Supergott med kokta rödbetor med smör och salt. Eller gratinerade med fetaost. Även gott att ugnsrosta tillsammans med andra rotsaker. Testa!
|
|
2009-08-21, 14:54
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Fungerar det verkligen bara att köra råa rödbetor i centrifugen, eller måste juicen som kommer ut kokas upp efteråt eller dyl.?
|
Det är mig veterligen inte skadligare med råa rödbetor än råa morötter, så det är nog bara att dricka den som den är.
|
|
2009-08-21, 14:54
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Lite som morötter, fast lite strävare och med mer jordsmak skulle jag säga. Väldigt olikt inlagda rödbetor i smak. Supergott med kokta rödbetor med smör och salt. Eller gratinerade med fetaost. Även gott att ugnsrosta tillsammans med andra rotsaker. Testa!
|
Fast försvinner inte effekten det stod om i artikeln då, eller kan rödbetorna prepareras och fortfarande vara så nyttiga?
|
|
|
2009-08-22, 06:34
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Det forskas för fullt om nitratladdning på GIH just nu, vilket tas upp i en av länkarna jag postade (han som skrivit blogginlägget är doktorand och jobbar med det projektet)
|
Behöver inte betyda att jag inte är skeptisk till regelbunden nitratladdning.
Det lär kosta några tusen möss eller hektoliter av unga studenters blod innan man vet de långsiktiga effekterna av stora mängder nitrat.
Jag ser direkt en påverkan på de anaeroba bakterierna som kan trivas lite längre ned i tarmen.
|
|
|
2009-08-22, 09:36
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Fast försvinner inte effekten det stod om i artikeln då, eller kan rödbetorna prepareras och fortfarande vara så nyttiga?
|
Nitrat är inte värmekänsligt mig veterligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Behöver inte betyda att jag inte är skeptisk till regelbunden nitratladdning.
Det lär kosta några tusen möss eller hektoliter av unga studenters blod innan man vet de långsiktiga effekterna av stora mängder nitrat.
Jag ser direkt en påverkan på de anaeroba bakterierna som kan trivas lite längre ned i tarmen.
|
Man har ju i andra studier sett att en nitratrik kost skyddar mot vissa former av patogena bakterier också och att viss "nitratladdning" gett skydd mot magåkommor vid utlandsvistelse. Hörde detta för första ggn för flera år sedan, men det stod även om det i senaste numret av Nordisk nutrition. Tyvärr har jag inte referenserna framför mig för tillfället.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.
|

|