Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-05, 12:41   #451
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo Visa inlägg
Kan någon svara? :P
Helt omöjligt att svara på. Det är så otroligt många faktorer som spelar in hur resultaten kommer bli. Väldigt svårt att veta hur stor del av resultaten just EAA intag istället för vassle står för.

Ge träningen tid! Sköter du dig så kommer resultaten. Alla har olika uppfattningar på hur en snygg kropp ser ut så det är oxå svårt att säga exakt hur mycket en person måste gå ner/upp för att det ska synas några muskler.
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 14:52   #452
skeletron
Registered User

skeletrons avatar

Reg.datum: Mar 2005
Ska låta King Grub få svara, men det är klart att det inte går att säga något exakt! Alla svarar väl olika på olika stimulanser, och det går liksom inte att mäta riktigt. Om du jämför muskelmassa nu och om 3 månader, så har du ju förhoppningsvis växt pga att du tränat bra. Och hur mycket detta är, samt vad som beror på tillskott på EAA kan du knappast räkna fram.

Du får gå på känsla helt enkelt, blir du starkare, tycker du får bättre utveckling än annars så är det förmodligen bra skit

Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo Visa inlägg
Kan någon svara? :P

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 17:04   #453
bugfix2k
Registered User

Reg.datum: Nov 2008
Beställde hem en burk Fairing Essential Amino Rush, smak juicy lemon. Hällde upp en skopa i 3dl ljummet vatten. Började dricka och förväntade mig att få tvinga bort kräkreflexen baserat på tidigare omdömen här. Till min förvåning smakade det som en mild variant av Treo Citron (ja, huvudvärkstabletten). Det var ju inga problem alls att dricka! Löste sig mycket bra i ljummet vatten, testade i ett glas och behövde bara röra en kort stund för att allt skulle lösas upp.
bugfix2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 11:45   #454
eskiil
Registered User

Reg.datum: Jan 2009
Någon som har testat att svepa pulvret utan vatten?

Alltså bara hälla i en skopa i munnen och svälja, och sedan möjligtvis dricka vatten.
Gammal 2009-08-07, 11:51   #455
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av bugfix2k Visa inlägg
Beställde hem en burk Fairing Essential Amino Rush, smak juicy lemon. Hällde upp en skopa i 3dl ljummet vatten. Började dricka och förväntade mig att få tvinga bort kräkreflexen baserat på tidigare omdömen här. Till min förvåning smakade det som en mild variant av Treo Citron (ja, huvudvärkstabletten). Det var ju inga problem alls att dricka! Löste sig mycket bra i ljummet vatten, testade i ett glas och behövde bara röra en kort stund för att allt skulle lösas upp.
Ja jag vart oxå glatt överraskad av juicy lemon, orange rush var inte riktigt lika smärtfri att vänja sig vid.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 16:28   #456
Tricis
Registered User

Triciss avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av eskiil Visa inlägg

Alltså bara hälla i en skopa i munnen och svälja, och sedan möjligtvis dricka vatten.
Ja och det är minst lika illa som att dricka det med vatten.
Gammal 2009-08-07, 18:55   #457
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av eskiil Visa inlägg

Alltid, det är både smidigare och godare än med vatten. En skopa i mun och några klunkar vatten sen är man igång!
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 09:43   #458
Snorre Snabel
Registered User

Snorre Snabels avatar

Reg.datum: Apr 2009
Jag brukar dra i mig 7 g EAA i samband med styrketräning. På senare har det även blivit i samband med löpning/cykling/simmning. Kommer detta att på sikt minska effekten av EAA:t jag tar efter styrketräningen? Typ fler insulintoppar per dag eller motsv.? Att jag tar det i samband med cardio är lite av en safening. Nån klok som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Går sedan till gymmet och svingar några bicepscurls och kör mage, springer lite på bandet efter också. Äter ett äpple efter.
Som många andra "hardgainers" mao.
Snorre Snabel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 09:45   #459
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Snorre Snabel Visa inlägg
Kommer detta att på sikt minska effekten av EAA:t jag tar efter styrketräningen?
Nej. Något sådant finns det inte ens misstankar om.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 09:49   #460
Snorre Snabel
Registered User

Snorre Snabels avatar

Gött, då slösar jag på

Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Går sedan till gymmet och svingar några bicepscurls och kör mage, springer lite på bandet efter också. Äter ett äpple efter.
Som många andra "hardgainers" mao.
Snorre Snabel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 16:00   #461
Humbucker
Registered User

Question

Jag ställer en fråga som säkert besvarats tidigare - så ni får ursäkta:

I dagsläget kör jag endast Whey-80, oftast 3 gånger om dagen â ~25 gram åt gången, varav ett av tillfällena är direkt innan, samt direkt efter träning.

Jag funderar på att införskaffa EAA och då undrar jag om det är bättre att köra så här:

* Vassle som vanligt spritt över dagen då behov finnes, för att dryga ut proteinintaget totalt sett
* EAA direkt innan passet, ca 10 gram (istället för vassle som jag kör nu)
* Vassle + Maltodextrin direkt efter passet

Frågan är vad vasslet direkt efter träningen gör för muskeluppbyggandets skull? Konkurrerar den på något sätt med EAA och därmed hindrar dess proteinsyntesstimulerande effekt efter passet? Eller gör detta bara så att mitt dagliga proteinintag ökar totalt sett, utan att för den delen störa EAA's arbete direkt efter träning? Kanske ska jag köra EAA även efter träning?

Delfråga: Om jag vanligtvis intar exempelvis 20 gram vassle 3 gånger om dagen utanför träning, går det precis lika bra att ersätta det med EAA 10 gram x 3? Då får jag ju dock i mig mindre protein totalt sett från kosttillskott, dock "effektivare" protein? Eller bör jag kanske ha vassle som vanligt som "protein för utspädning" och EAA reserverat endast för intag innan (och kanske även efter?)

(Mina frågor är naturligtvis ställda på så sätt att jag är ute efter maximera förutsättningarna för muskelbyggnad vid varje tillfälle av intag av EAA/vassle)
Humbucker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 16:35   #462
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Frågan är vad vasslet direkt efter träningen gör för muskeluppbyggandets skull?

Stimulerar proteinsyntesen. Intag både före och efter samma pass har inte undersökts, men det finns inget som säger att även intaget efter skulle stimulera muskeluppbyggnaden. Negativt är det inte i alla fall. EAA är effektivare än vassle här också.

Om jag vanligtvis intar exempelvis 20 gram vassle 3 gånger om dagen utanför träning, går det precis lika bra att ersätta det med EAA 10 gram x 3?

Ja, och med större effekt. EAA verkar enligt precis samma mekanismer som vassleprotein, bara kraftfullare, oavsett tillfälle.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-08-09, 16:35   #463
Tricis
Registered User

Triciss avatar

Reg.datum: Jul 2009
Hur lång tid tror ni det tar innan man ser resultat om man som jag:
Tar EAA innan och efter träning.
Träning 3 ggr i veckan.
Äter ca 2000 kcal om dagen.
Gammal 2009-08-09, 16:37   #464
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Men tänk till lite nu; det där kan ingen svara på.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-08-09, 16:48   #465
Humbucker
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Frågan är vad vasslet direkt efter träningen gör för muskeluppbyggandets skull?

Stimulerar proteinsyntesen. Intag både före och efter samma pass har inte undersökts, men det finns inget som säger att även intaget efter skulle stimulera muskeluppbyggnaden. Negativt är det inte i alla fall. EAA är effektivare än vassle här också.

Om jag vanligtvis intar exempelvis 20 gram vassle 3 gånger om dagen utanför träning, går det precis lika bra att ersätta det med EAA 10 gram x 3?

Ja, och med större effekt. EAA verkar enligt precis samma mekanismer som vassleprotein, bara kraftfullare, oavsett tillfälle.
Kommer vasslet som jag isåfall tar direkt efter träning (när jag tagit EAA direkt innan), på något sätt "utkonkurrera" EAA's effekt? Eller bör jag för enkelhetens skull (till plånbokens lilla nackdel) ersätta allt med EAA istället?
Humbucker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.