Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-22, 22:00   #121
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Ja, det är kollat med jurist från RF.
Toppen!
Mkt bra initiativ också.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 22:11   #122
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Toppen!
Mkt bra initiativ också.
Toppen och toppen vet jag inte. Det var Jocke som var i kontakt med en Karlsson (Tomas eller Tom?) och ha sa att från RF´s sida så var de inte negativt inställd till en ansvarsförbindelse, men att han heller inte egentligen kunde svara på vad som skulle hända vi eventuellt brott. Däremot var han helt på det klara med att det är ett kontrakt stiftat av en myndig, juridisk person, och således bindande. Vidare är det som vi tidigare varit inne på är den enskilda föreningens stadgar av intresse. I våra har vi, som jag tidigare skrivit, skrivit in att personer som bryter ansvarsförbindelsen kan uteslutas efter styrelsebeslut.

Vår förhoppning är ju naturligtvis att ingen skarp juridisk prövning skall behövas göra då allt arbete som görs är i strikt preventivt syfte och inte för klubbens eventuella ekonomiska vinning.
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 22:48   #123
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Ja, det är kollat med jurist från RF.
Vi har ett sånt kontrakt som alla medlemmar måste skriva på. Vi har haft det sen -94. Enligt kontakt med jurist så kan en förening neka någon medlemskap på ganska lösa grunder (motverka klubbens intressen och så). Men att utesluta nån som redan är medlem är mycket svårare. Vilket gjorde att juristen som vi pratade med rådde oss att kräva att alla skrev på och de som inte ville skulle inte få bli medlemmar

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 19:40   #124
doommessiah
Registered User

doommessiahs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jebu Visa inlägg
Ett tipps är att även införa ett antidopingkontrakt, som alla medlemmar i kubben måste skriva under, där krav på böter till klubben finns med och att medlemmarna aktivt skall jobba mot doping. Åker en medlem dit så drabbar detta klubbens anseende hårt, detta märks både i attityder mot sporten, men även ekonomiskt då sponsorer kan dra sig ur.
Dessa kontrakt är något som alla norra norrlands-klubbarna har som krav på medlemskap.

Exempel på kontrakt finns på Luleå Ak:s hemsida http://www.luleaak.se/html/antidopingkontrakt.pdf

Vi har även hos oss diskuterat hur ett sådant kontrakt skulle kunna se ut, så det var välkommet med en länk till detta

Personligen kan jag tycka att alla klubbar skulle ha ett kontrakt mot doping och inskrivet i sina stadgar att missbruk inte accepteras...
Gammal 2009-06-06, 16:40   #125
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Det finns ingen retroaktivitet i reglen om man tänker i banorna att man skulle gå bakåt i tiden & justera resultat, den gäller från 2009-01-01.

Dock så är den retroaktiv så tillvida att den gäller 10 år bakåt i tiden när man tittar på förseelsen.
För den som vill delta på SM-tävlingar & i serielag gäller det att vederbörande inte får ha en dopingavstängning för hormodoping vilken har avslutats senare än 10 år från det datum deltagande skall sek (dvs för ex vis idag så gäller det då bak till 1999.02.03).

/the_PL_man

För att väcka den björn som sover...

Jörgen överklagade den här regeln (gällade att han blev nekad start på sm i sundsvall) och efter ett par vändor fram o tillbaka så har RIN gett honom rätt.
Förbundet har inte rätt att "bestraffa" folk som är dömda före regelns införande 01.01.2009 utan den ska bara gälla för de som blir avstängda efter den dan.

"Hört på ASK..."
Gammal 2009-06-06, 18:39   #126
110 kg Finne
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Citat:

Jörgen överklagade den här regeln (gällade att han blev nekad start på sm i sundsvall) och efter ett par vändor fram o tillbaka så har RIN gett honom rätt.
Förbundet har inte rätt att "bestraffa" folk som är dömda före regelns införande 01.01.2009 utan den ska bara gälla för de som blir avstängda efter den dan.

"Hört på ASK..."
Det är tråkigt, jag undrar vad den mannen vill egentligen, alla vet ju att han är en fuskare!
Som strongman har han ju fått tävla, räcker inte det?
110 kg Finne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 06:59   #127
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:

"Hört på ASK..."
Men sista ordet är nog inte sagt här ännu! Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det finns några olika sätt att angripa problemet på.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 08:47   #128
110 kg Finne
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Men sista ordet är nog inte sagt här ännu! Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det finns några olika sätt att angripa problemet på.
Jag vet att det finns andra sätt......
110 kg Finne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 22:47   #129
Deceiver85
Bänkpress

Deceiver85s avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Även om det nu känns surt, historien Jörgen Ljungberg är ju nästan unik vad gäller förlorat förtroende för en person, så är det ett korrekt förfarande att inte döma någon retroaktivt.

Ett förslag för en doping"friare" sport...
Permanent avstängning från tävlan för alla som testas positivt för doping. Vill man återkomma får man bevisa att man håller sig ren (X antal godkända, oannonserade dopingprov per år), samt några tusenlappar i "återinträdesavgift".
Gammal 2009-06-08, 22:50   #130
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:

"Hört på ASK..."
Olustigt att jag skulle få rätt så här i efterhand trots hån och förklaringar om vad ord betyder.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 05:44   #131
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Olustigt att jag skulle få rätt så här i efterhand trots hån och förklaringar om vad ord betyder.
Både lustigt och olustigt.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 06:38   #132
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag hinner inte förklara närmare nu, men jag vågar påstå att sannolikheten är stor för att SSF förlorade mot Jörgen pga att skrivelsen till RIN var felaktigt formulerad.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 08:08   #133
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Även om det nu känns surt, historien Jörgen Ljungberg är ju nästan unik vad gäller förlorat förtroende för en person, så är det ett korrekt förfarande att inte döma någon retroaktivt.

Håller med helt.

Och den nya regeln är en avsevärd skärpning av dopingreglerna. Om man åker dit idag kan man inte tävla på SM eller i serielag förrän 2021. Det är mer än tillräckligt avskräckande för mig iaf.

Men vilka regler man än hittar på är det inte okej att döma någon retroaktivt.
Oavsett vad han heter eller hur duktig han var. Fortsätter SSF med det här tycker jag det börjar lukta diskriminering.
Gammal 2009-06-09, 09:05   #134
LindaS
Registered User

LindaSs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Ja, det får räcka. Hoppas att båda sidor avslutar detta nu.

Tyvärr så kommer det nog alltid att finnas dom som tror att dom inte kommer att upptäckas, så vi är nog inte av med problemet så "enkelt".

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 09:28   #135
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Håller med helt.

Och den nya regeln är en avsevärd skärpning av dopingreglerna. Om man åker dit idag kan man inte tävla på SM eller i serielag förrän 2021. Det är mer än tillräckligt avskräckande för mig iaf.

Men vilka regler man än hittar på är det inte okej att döma någon retroaktivt.
Oavsett vad han heter eller hur duktig han var. Fortsätter SSF med det här tycker jag det börjar lukta diskriminering.
"Dömer" IOK också retroaktivt när de inför ett nytt krav för att få delta på OS eller inför de ett nytt kvalifikationskriterium?

"Hårdare straff för doping
2008-08-29

Internationella olympiska kommittén (IOK) har beslutat att person som blivit avstängd mer än 6 månader för något brott mot dopingreglerna inte får delta i det närmast följande sommar och vinter OS. Den nya regeln gäller från och med 1 juli 2008.

Det räknas från det datum avstängningen går ut. I den nya världsantidopingkoden som börjar gälla 1 januari 2009 så införs möjligheten att bestraffa grov doping med fyra års avstängning redan vid första tillfället och sedan livstid vid andra tillfället. IOK:s nya regel täpper till möjligheten för de som får mildare straff att komma tillbaka till följande OS."
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:22.