2009-05-17, 10:39
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
LCHF är inget nytt. Dieter baserat på fet fläsk, grädde och kokt kål fanns när man började behandla diabetes med insulin. Det var en konsekvens av insulinet. Idag har utvecklingen kommit så långt att vi diabetiker kan äta och leva hyffsat normalt.
|
Jo, men du har väl typ 1-diabetes? Då är det väl annorlunda mot typ 2-diabetes? Jag missunnar dig verkligen inte!
Men...
Ur mitt perspektiv, glukosintolerans/insulinresistens, handlar det ändå om att normalisera både blodsocker och HbA1c. Diabetesfot och synproblem. Ett sätt är motion, ett sätt är genom kosten. Om det inte finns möjlighet till motion får man gå på kosten. Vilket inte gjordes.
Vetenskap och beprövad erfarenhet är ju faktiskt vad det är, åtminstone enligt Socialstyrelsen, och vad du just berättat om.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-05-17, 10:55
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Han vet inte vad som reglerar fettoxidationen i mitokondrien. Förhoppningsvis har han skaffat sig de kunskaperna nu.
|
Varför så vag hela tiden?
Vad är det då som reglerar fettoxidationen i mitokondrien och hur skulle det kunna leda till en högre metabolism vid frånvaro av kolhydrater?
Vad jag vet är det främst tre mekanismer som påverkar oxidationen av fett i mitokondrierna. Bara en av dom är direkt kopplad till mängden kolhydrat vi får i oss och då är det transporten av fettet in i mitokondrierna som påverkas. Hur menar du att det skulle förklara "att det kostar betydligt mer skapa användbar energi av fett då det saknas glukos i systemet"?
|
|
|
2009-05-17, 11:32
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Jo, men du har väl typ 1-diabetes? Då är det väl annorlunda mot typ 2-diabetes? Jag missunnar dig verkligen inte!
Men...
Ur mitt perspektiv, glukosintolerans/insulinresistens, handlar det ändå om att normalisera både blodsocker och HbA1c. Diabetesfot och synproblem. Ett sätt är motion, ett sätt är genom kosten. Om det inte finns möjlighet till motion får man gå på kosten. Vilket inte gjordes.
Vetenskap och beprövad erfarenhet är ju faktiskt vad det är, åtminstone enligt Socialstyrelsen, och vad du just berättat om.
|
Jag vill ogärna lägga mig i en diskussion om enskilda fall där jag inte känner några omständigheter, men på det här inlägget låter det som om du är övertygad om att man kan "backa" diabetesfot och synskador med kostbehandling, och det tror jag är mycket tveksamt. I diskussionen om diabetes typ I vs. II skulle jag säga att diabetes typ I är ett större och mer svårhanterat problem än diabetes typ II, inte minst därför att det som regel dyker upp mycket tidigare i livet.
|
|
|
2009-05-17, 11:36
|
|
Freak of Nutrition
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av RandomC
Varför så vag hela tiden?
Vad är det då som reglerar fettoxidationen i mitokondrien och hur skulle det kunna leda till en högre metabolism vid frånvaro av kolhydrater?
Vad jag vet är det främst tre mekanismer som påverkar oxidationen av fett i mitokondrierna. Bara en av dom är direkt kopplad till mängden kolhydrat vi får i oss och då är det transporten av fettet in i mitokondrierna som påverkas. Hur menar du att det skulle förklara "att det kostar betydligt mer skapa användbar energi av fett då det saknas glukos i systemet"?
|
Jag väntar fortfarande med spänning på vad han menar.
|
|
|
2009-05-17, 13:11
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Finns det en regleringsmekanism ?
Jag antar att förbränningen helt styrs av tillgången på ämnena ( eller deras metaboliter ), vilket jag bara sådär sköt in.
Finns mekanismen har vi snart ett läkemedel. En tablett eller en spruta med ett ämne som säger - Bränn fett NU. Vips kan musklerna spara på aminosyrorna och får en riktigt bra anabol miljö.
|
|
|
2009-05-17, 17:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
svara på en mängd inlägg...
|
Inget svar till mina frågor Mikael? Var är bevisen? Om du inte har några, varför tror du att bevisen saknas? Hur förklarar du att lågkolhydratskost presterar lika dåligt som alla andra dieter i randomiserade studier trots alla de otroliga fördelarna som du "predikar" här på kolo hela tiden?
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach
Jag väntar fortfarande med spänning på vad han menar.
|
Klassisk Anders The Peak argumentation: - Skriv ett säkert påstående som du inte har några bevis för
- när någon ifrågasätter så gör du ett personangrepp alt. lägger fram studier som inte är relevanta
- får du fler kritiska kommentarer så gör du ett ogrundat påstående eller personangrepp till
- Lämna sen diskussionen eller fortsätt svara på andra kommentarer men ignorera de kritiska
|
|
|
2009-05-17, 17:45
|
|
Andas genom munnen
Reg.datum: Dec 2007
|
Jag kan bara komma med mina egna, högst subjektiva upplevelser, av en rätt kort period (3 veckor) av LCHF-kost.
Jag presterade uruselt i samtliga övningar och då låg jag på ett mindre energiunderskott än jag gör nu i min "mac n' cheese-diet" och presterade alltså sämre. Dessutom var jag konstant trött.
Nä, för mig är LCHF mest en bearnaisesås-sekt.
|
2009-05-17, 17:58
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Inget svar till mina frågor Mikael? Var är bevisen? Om du inte har några, varför tror du att bevisen saknas? Hur förklarar du att lågkolhydratskost presterar lika dåligt som alla andra dieter i randomiserade studier trots alla de otroliga fördelarna som du "predikar" här på kolo hela tiden?
|
Du får ange vilken variabel du syftar till när du säger "presterar".
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-05-17, 18:19
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Du får ange vilken variabel du syftar till när du säger "presterar".
|
Jag antar att han menar långsiktig viktnedgång och hur väl de håller sig till dieten.
|
|
|
2009-05-17, 18:29
|
|
Freak of Nutrition
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Finns det en regleringsmekanism ?
Jag antar att förbränningen helt styrs av tillgången på ämnena ( eller deras metaboliter ), vilket jag bara sådär sköt in.
Finns mekanismen har vi snart ett läkemedel. En tablett eller en spruta med ett ämne som säger - Bränn fett NU. Vips kan musklerna spara på aminosyrorna och får en riktigt bra anabol miljö.
|
AMPK and PPARd Agonists Are Exercise Mimetics
Cell 134, 1–11, August 8, 2008
Activation of AMP-activated protein kinase increases mitochondrial enzymes in skeletal muscle
J Appl Physiol 88: 2219–2226, 2000
Åt det hållet iaf
|
|
|
2009-05-17, 18:36
|
|
Freak of Nutrition
|
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Klassisk Anders The Peak argumentation: - Skriv ett säkert påstående som du inte har några bevis för
- när någon ifrågasätter så gör du ett personangrepp alt. lägger fram studier som inte är relevanta
- får du fler kritiska kommentarer så gör du ett ogrundat påstående eller personangrepp till
- Lämna sen diskussionen eller fortsätt svara på andra kommentarer men ignorera de kritiska

|
Ja vi får se om det blir någon klarhet den här gången.
Väntar fortfarande på en studie som han skulle fixa som visade på att protein/aminosyror omvandlade till glukos via levern skulle bidra med mest energi till muskelarbete. http://www.kolozzeum.com/forum/showt...protein&page=2
|
|
|
2009-05-17, 18:52
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Hittade något som vår vän 1+1=? skrivit.
|
Jo har läst dylikt förut, men det finns vad jag vet fortfarande inte ordentliga studier som försöker utröna skillnaden tyvärr.
|
2009-05-17, 18:54
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av frambogir
Jag kan bara komma med mina egna, högst subjektiva upplevelser, av en rätt kort period (3 veckor) av LCHF-kost.
Jag presterade uruselt i samtliga övningar och då låg jag på ett mindre energiunderskott än jag gör nu i min "mac n' cheese-diet" och presterade alltså sämre. Dessutom var jag konstant trött.
Nä, för mig är LCHF mest en bearnaisesås-sekt.
|
Frågan är hur du skulle mått efter en månad, som verkar vara någonslags omställningsgräns. Jag är lite nyfiken på hur du åt också; kan du ge ett exempel på en typisk dag?
|
2009-05-17, 19:14
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach
AMPK and PPARd Agonists Are Exercise Mimetics
Cell 134, 1–11, August 8, 2008
Activation of AMP-activated protein kinase increases mitochondrial enzymes in skeletal muscle
J Appl Physiol 88: 2219–2226, 2000
Åt det hållet iaf
|
Men i det abstraktet står:
Hexokinase was markedly increased in all three muscles, and GLUT-4 was increased in red and white quadriceps.
Vilket borde tyda på ökat upptag av glukos i muskelcellen. Andra enzymer ökade också i aktivitet så jag tolkar det mer som om musklerna blir bättre på att förbränna energi. Både fett och kolhydrat.
Är jag ute och cyklar ?
|
|
|
2009-05-17, 19:17
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Jo har läst dylikt förut, men det finns vad jag vet fortfarande inte ordentliga studier som försöker utröna skillnaden tyvärr.
|
Aight. Säg till om du hittar nå't mer!
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Frågan är hur du skulle mått efter en månad, som verkar vara någonslags omställningsgräns. Jag är lite nyfiken på hur du åt också; kan du ge ett exempel på en typisk dag?
|
Utan att vara den du frågade: jag upplevde mig själv lite trög kring tre-fyra veckor (inget före, inget efter). Det verkar vara vanligt, som sagt.
-- mikaelj, som på sin höjd ätit 2 dl bearnaise senaste 9 månaderna ;-)
Senast redigerad av mikaelj den 2009-05-17 klockan 19:20.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.
|

|