2009-04-18, 14:22
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
När någon ber er om legitimation, brukar ni säga ert personnummer?
Jag har märkt vissa gör detta när de ska hyra film av mig. Det är oftast män runt 40-60 årsåldern. Jag har aldrig riktigt förstått detta, och alla lutar på höger armbåge på disken och ser lite sluga ut medan de gör det.
Detta driver mig lite till vansinne, och jag försöker se vad alla dessa män har gemensamt i och med att deras kroppsspråk blir precis detsamma, likaså deras blick och deras sätt att säga sitt personnummer.
Kan någon förklara för en ungjävel?
PS: För er som blir komfunderade: När någon ber om legitimation så handlar det ofta om någon sorts identifikationshandling, inte om personnummer. DS.
|
|
|
2009-04-18, 14:23
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
aldrig hört talas om att ngn gör det
|
|
|
2009-04-18, 14:33
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2005
|
Det kan vara att de inte har de nya leggen där man kan scanna av personnumret. Så då säger dom de lika gärna. Ren gissning dock :p
|
|
|
2009-04-18, 14:36
|
|
treehugger
Reg.datum: Jun 2004
|
Du kanske har något i utseendet som gör att du ser lite gay ut? Inget illa menat bara ett förslag.
|
|
|
2009-04-18, 14:43
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Det hände mig ibland också både på ICA och mitt andra butiks-sälj-jobb. Precis som du blev jag kraftigt irriterad av detta. Det balla är att när man suckar/roflar åt dom och ber om identifikation TACK, så blir det ju i fem av tio fall lite gräl. "Vaddå, du fick ju mitt personnummer!" "Vad ska du med det till egentligen, pojkvasker?"
Och som du redan konstaterat är det män i 40-60 års ålder som gör så.
|
2009-04-18, 14:49
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Så det handlar inte om att de äldre herrarna helt enkelt försöker mästra yngre män?
|
|
|
2009-04-18, 16:00
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Så det handlar inte om att de äldre herrarna helt enkelt försöker mästra yngre män?
|
Det är precis det det handlar om.
|
|
|
2009-04-18, 16:01
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Jag brukar säga "Det är ju jag! Det ser du väl!" om nån ber om legitimation.
Men jag får ändå visa legitimationen. De ser nog inte att det är jag.
|
|
|
2009-04-18, 16:20
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
|
No kidding.
Som svar på frågan: Nej, för kassören bad mig visa mitt leg, inte tala om hur gammal jag är.
|
|
|
2009-04-18, 16:38
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Det tror jag inte. Tror det helt enkelt handlar om att de äldre följer inte med i utvecklingen lika mycket som oss "yngre". Jag tror helt enkelt att de inte har någon ny legitimation som man kan scanna. Och de vet dom om, därför säger dom bara sitt personnummer. Kanske för att inte skämmas? Vad vet jag.
Fråga nästa gång i trevlig ton, så får du svar på frågan.
|
|
|
2009-04-18, 17:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Jag brukar säga "Det är ju jag! Det ser du väl!" om nån ber om legitimation.
Men jag får ändå visa legitimationen. De ser nog inte att det är jag.
|
Haha kungen!
|
|
|
2009-04-18, 17:30
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
Det tror jag inte. Tror det helt enkelt handlar om att de äldre följer inte med i utvecklingen lika mycket som oss "yngre". Jag tror helt enkelt att de inte har någon ny legitimation som man kan scanna. Och de vet dom om, därför säger dom bara sitt personnummer. Kanske för att inte skämmas? Vad vet jag.
Fråga nästa gång i trevlig ton, så får du svar på frågan.
|
Nja, jag är inte lika övertygad om det. Legitimationer man kan scanna har funnits ganska länge och man måste trots allt förnya den nån gång också.
Nej, jag tror det handlar om att de försöker smådjävlas bara. Det är någon form av revirpissande bara, att försöka få kassören att se dum/generad ut genom att inte göra som de blir ombedda (vilket i slutänden bara får "herrarna" själva att verka hopplöst efterblivna imho).
|
|
|
2009-04-18, 17:36
|
|
Banned User
|
Citat:
Nja, jag är inte lika övertygad om det. Legitimationer man kan scanna har funnits ganska länge och man måste trots allt förnya den nån gång också.
Nej, jag tror det handlar om att de försöker smådjävlas bara. Det är någon form av revirpissande bara, att försöka få kassören att se dum/generad ut genom att inte göra som de blir ombedda (vilket i slutänden bara får "herrarna" själva att verka hopplöst efterblivna imho).
|
hehe aa kanske det :P Trådskaparen bör fråga nästa gång så vet vi det riktiga svaret
|
|
|
2009-04-18, 18:36
|
|
treehugger
Reg.datum: Jun 2004
|
Fattade lite fel. Trodde dom frågade efter ditt personnummer med kåt blick.
Jaha hmm, men hur menar ni att man mästrar genom att spela dum? Det tillbaka-mästras ju alltför lätt genom att spela att man inte fattar att dom spelar
|
|
|
2009-04-19, 00:32
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
hehe aa kanske det :P Trådskaparen bör fråga nästa gång så vet vi det riktiga svaret 
|
" - Är du dum på riktigt, eller har du glömt legitimationen hemma?" är kanske inte helt rätt att fråga, men jag kan ha fel
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.
|

|