Citat:
Ursprungligen postat av Ostbågen
Men hur är det egentligen?
Skillnaden mellan att köra två styrkepass i veckan och att inte träna alls är ju massiv vad gäller ökning av muskelvolym förutsatt att man äter tillräckligt.
Men hur stor är egentligen skillnaden mellan att köra 2pass och att köra 3pass? Hur stor är skillnaden mellan att köra 3pass eller 4pass eller 4pass eller 5pass? Växer man mycket bättre av 25set bröst än av 20set bröst?
|
5 set väldigt korrekt tekniskt utförda set med tung vikt kommer få dig att växa mera än 20/25 set dåligt utförda set. Poängen är att det handlar inte om kvantitet utan om kvalité på träningen. Sen är det nog inte många som skulle rekommendera enbart 5 set bröst, för att få en massiv bringa. Vad som är viktigast i början är basövningar, basövningar och mera basövningar. Lägg stor fokus på utförande och gå hellre ned i vikt för att hitta rätt teknik i övningen för att få ut maximalt av övningen. Det kan kännas mindre manligt att ligga och fisa på vikter som biffarna värmer upp med. Tro mig de har också en gång i tiden varit nybörjare. Det är bättre att låta det ta lite extra tid i början att fokusera på teknik och låta muskelfästen vänja sig. Än att du smäller på tonvis med vikt och försöker att "maxa" i varje övning.
Citat:
Är det genomgripande förändringar vi talar om eller endast marginella ökningar på ett fåtal procentenheter?
Skulle vara kul att se studier där träningsvolym i relation till ökning av fettfri massa analyserades. Det är ju ganska självklart att sambandet inte är linjärt.
|
Det är natt och dag i skillnad på hur kroppen kommer att kännas mellan helkroppspass och splitscheman där muskelgrupperna tränas på olika dagar. Bara för att träningsvolymen ökar betyder det inte att man kommer att få viktökning. Det är många faktorer som spelar in; kön, vikt, kroppstyp (vi har alla olika förmåga att förbränna och uppta näring), sömn, matvanor, etc. Rent teoretiskt borde en person öka i styrka oberoende om denna kör med helkroppsschema eller splitschema. De flesta kommer till en nivå där de inte ökar speciellt mycket mera i muskelmassa eller i vikt. Helt enkelt för de "pushar sig" inte tillräckligt hårt, inte sköter kroppen utanför gymmet. Kroppen har en viss tendens att vänja sig med belastning, om man fortsätter på samma sätt vecka efter vecka, månad efter månad, så lär inga ökningar infinna sig.
Jag är knappast någon näringsexpert eller fysiolog så jag kan inte uttala mig om hur träningsvolymen i relation till muskel-och fettmassa påverkas. Men det där är inget man ska stirra sig blind på så länge man tränar på amatörnivå. Ska du inte tävla, så är det nästintill oväsentligt om du råkar få på dig lite extra fett på kroppen.
Citat:
Något annat jag hört är att det dåliga med helkroppsupplägg är att man tränar alla muskler i kroppen under samma pass vilket innebär att kroppen inte lika effektivt kan bygga upp dom igen. Vad säger ni om det?
|
En stor orsak till att de flesta kör helkroppsupplägg är tidsbrist, de hinner inte köra 4 eller 5 pass i veckan. Så de kör igenom kroppen med mindre övningar, på färre tillfällen. Dock så ska du komma ihåg att antalet vilodagar bli fler och kroppen borde hinna få tillräcklig vila inför nästa pass. Personligen så känner jag att helkroppsupplägg inte fungerar för att uppnå en bra fysik. Det räcker säkerligen för att känna sig lite nyttig och få motion. Allt handlar om vilken nivå du vill uppnå och hur mycket tid du har, i din fråga om helkroppsupplägg kontra splitscheman.