Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-22, 18:53   #3811
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-22, 19:10   #3812
Rååbin
Registered User

Rååbins avatar

Reg.datum: Sep 2006
130kg finsk sisu delar ut kärlek åt alla koloiter, stora som små, bönder som stadsfjollor
Rååbin är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-22, 19:32   #3813
elo_
surbrölande finne

elo_s avatar

Reg.datum: Aug 2005
fint med pers! starkt!
elo_ är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-22, 21:07   #3814
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Att jag skulle dela ut kärlek åt stadsfjollor är ändå att gå för långt...

Gammal 2008-10-22, 21:45   #3815
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Kommentar angående Sheiko och styrketräning för avancerade lyftare rent allmänt

All styrketräning bygger på någon form av långsiktig progressivitet ("ökande träning") - alltså t.ex ökande volym, intensitet, kg/arbetsserie.

När man tränat så länge som du är man avancerad. Detta betyder att ackommodationsnivån ("tillvänjningsnivån") är hög. Detta i sin tur betyder att de stimuli (det arbete/den träning) musklerna behöver för att utveckla maxstyrka måste vara mycket starkare än de behöver vara för nybörjare eller intermediates. Man övervinner ackommodation huvudsakligen på två sätt : 1) ökad intensitet (högre % av 1RM) och 2) ökad variation.

Din träning har sannolikt redan länge varit högintensiv. Detta betyder för det första att du tränat mest korta serier (vilket ger möjlighet till högre träningsintensitet). För det andra betyder det, att då du tränar t.ex 3or så går du till dagens maxtrea (3RM för dagen). Från detta kan du höja intensiteten bara genom att förkorta serierna till dagens 2RM eller 1RM. (Att träna uteslutande ettor kan dock vara kontraproduktivt för en viktig faktor gällande maxstyrkan, nämligen för att öka i muskelmassa)

Detta betyder att det är mycket svårt för en avancerad lyftare att öka intensiteten. Då blir variationen ännu viktigare. Man kan variera genom att variera t.ex övningar eller serier. Att variera övningar är inte så lätt, eftersom allt färre övningar ger positiv transfer ("påverkan") på bänkpressen ju längre man tränat. Det gäller att vara kreativ, innovativ och modig.

För din del har du dessutom ökat en hel del i kroppsvikt de senaste åren och kan troligen inte dra nytta av ökning pga kroppsviktökning den närmaste framtiden.

Sheiko innebär väl oftast högfrekvent träning med relativt låg intensitet. Den (relativt) låga intensiteten är ett måste pga den höga frekvensen. Som bekant tar det mellan 10 och +72 timmar att återhämta sig helt från ett träningspass, bl.a beroende på passets hårdhet. Man kan iof träna innan full återhämtning inträtt, även om det på längre sikt är omöjligt. Men är antalet serier stort och frekvensen låg måste de flesta serierna vara lågintensiva.

Du sänker alltså din intensitet på kort sikt genom att träna Sheiko. Men det är inte så farligt, därför att intensiteten ska höjas på lång (och inte på kort) sikt. Eftersom du knappast tränat sheiko-aktigt förut så får du istället variation, vilket är nyttigare. Så visst kan du ha nytta av Sheiko, förutsatt att kroppen håller för den höga frekvensen (du har ju varit skadedrabbad).

När man är avancerad och närmar sig sitt kommande slutliga max blir den mentala sidan av träningen ännu viktigare än förut. Jag brukar alltid predika för mina adepter att de ska tro på vad de gör. Om de förväntar sig att träningen ska ge önskat resultat så accepterar de detta mentalt. Detsamma gäller dig och Sheiko : om du tror på det - tränar det med "öppet sinne" - så är chanserna att det fungerar bra större.

Man kanske kan tro att man alltid accepterar mentalt att man ska gå framåt. Men så behöver det inte alltid vara. När man närmar sig världsrekordet i bänkpress så närmar man sig den barriär som är det mesta någon (IPF-)lyftare klarat av. Att överträffa detta är ett psykologiskt barriärmål. Dessutom har man märkt att de egna ökningarna (helt naturligt) kommer långsammare. Det blir allt svårare rent fysiskt att gå framåt. Detta gör att det också blir allt svårare att förvänta sig (mentalt acceptera) ökningar. Den psykiska pressen ökar.

Det som ger ett hopp framåt kan då mycket väl vara (och är troligen oftast) någon form av variation, något nytt.

Jag är medveten om att inlägget är långt och att jag skrivit om fakta de flesta känner till. Men jag måste på något sätt motivera min åsikt om Sheiko, därav resonemanget.
Gammal 2008-10-22, 23:17   #3816
O.W.
OLW ?

O.W.s avatar

Reg.datum: Aug 2003
Även fast inlägget var långt, tycker jag det var mycket bra, sakligt och intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-23, 08:07   #3817
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Att jag skulle dela ut kärlek åt stadsfjollor är ändå att gå för långt...
Ja. Några gränser får det finnas.

Stahlberg: Mycket bra inlägg.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-23, 08:45   #3818
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Tackar Stålis!
Jo jag tror att sheiko kan ge en stabilare grund att stå på.
4 veckor vanligträning och lite vila efter sheiko så skall jag tävla i Helsningfors. Tror att det kan bli pers. Kanske...

Gammal 2008-10-23, 13:39   #3819
stahlberg
Registered User

Välkommen till Helsingfors (där jag tillbringar största delen av min tid numera. Också just nu).
Gammal 2008-10-23, 14:02   #3820
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

14.12 är tävlingen stålis. Kom gärna förbi och växla några ord. Jag tävlar ifall formen är god och barnafödandet gått väl.

Var ute 2,5h idag och jobbade med stockar&ved. Monika knäppte en par bilder.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skog 001.jpg (74.3 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg skog 002.jpg (98.9 KB, 123 visningar)

Gammal 2008-10-23, 15:16   #3821
Hank
Hård & tuff

Hanks avatar

Reg.datum: Mar 2008
Alla vet att ett hårt dagsverke på de karga finska slätterna gör en starkare än något shalajko dajko schema
Gammal 2008-10-23, 16:37   #3822
stahlberg
Registered User

Tyvärr är det troligt att 13-14.12 är ett av de tillfällen jag har möjlighet att vara i Sverige nu på hösten (på lag-SM). Men vi får se!
Gammal 2008-10-23, 17:09   #3823
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Hank Visa inlägg
Alla vet att ett hårt dagsverke på de karga finska slätterna gör en starkare än något shalajko dajko schema
Det finns en gammal myt om att det legendariska finska marklyftet bygdes med arbete i finnskogarna.

Ja den 14:e är ju dagen efter Lag-SM. Dålig timing.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2008-10-23, 17:16   #3824
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Visst är det så att man blir stark av att arbeta.
Jag är nu ingen hejare på marklyft precis. Men visst kan det ligga nåt i det. Stark nacke får man iaf.

Var ute och passade i gymmet idag blev lite CoC med höger hand. 21+15 reps med #2.

Gammal 2008-10-23, 17:30   #3825
stahlberg
Registered User

Det är sant att det finns en myt - men det är inte säkert att den är sann (så är det för övrigt med många myter). Det sades om f.d finske rekordhållaren i marklyft, Veli Kumpuniemi, att han sas kom direkt från den finska skogen.

Visst blir man stark av arbete. Men den styrka som behövs för att lyfta bra bänkpressar, marklyft eller knäböj måste man nog träna sig till.

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.