Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-08, 17:53   #1
Ostbågen
Banned

Reg.datum: Sep 2008
Mjölk bra eller dåligt för tänderna?

Var hos min tandläkare som frågade kring mina vanor. Jag sade att jag dricker mycket kaffe vilket kanske bidragit till mina dåliga tänder.
Hon frågade då om jag drack kaffe med mjölk eller socker i vilket jag inte gör och fick då veta att det inte är någon fara, svart kaffe ökar inte risken för karies.

Tänkte inte på det då, men varför nämnde hon mjölk? Det kändes nästan som att hon antydde något.

Mjölk innehåller ju laktos vilket består av två sockerarter men även kalcium som "stärker" tänderna.

Någon som vill bidra med lite info?
Ostbågen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 18:12   #2
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Jag tror hon frågade om du hade i mjölk och socker. Det är sockret som är boven i dramat.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 18:18   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kolhydrater som kommer in kontakt med tänderna lär ju orsaka en liten syraattack men det måste vara ganska obetydligt.

Som du säger är ju dessutom kalcium värdefullt för skelettet och likaså vitamin D som även det finns i mjölk. Även mjölkprotein har positiv inverkan på dentalhälsan.

Att kaffe skulle vara obetydligt tror jag definitivt inte. Kaffe är ju surt och borde inverka negativt, att det ger missfärgningar kan man ju t.o.m. se. Jag är själv orolig för mina tänder då jag knarkar kaffe, två muggar varav en mugg motsvarar 4 normalstora koppar slank just ner t.ex. 8 koppar med andra ord.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 21:48   #4
Ostbågen
Banned

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Kolhydrater som kommer in kontakt med tänderna lär ju orsaka en liten syraattack men det måste vara ganska obetydligt.

Som du säger är ju dessutom kalcium värdefullt för skelettet och likaså vitamin D som även det finns i mjölk. Även mjölkprotein har positiv inverkan på dentalhälsan.

Att kaffe skulle vara obetydligt tror jag definitivt inte. Kaffe är ju surt och borde inverka negativt, att det ger missfärgningar kan man ju t.o.m. se. Jag är själv orolig för mina tänder då jag knarkar kaffe, två muggar varav en mugg motsvarar 4 normalstora koppar slank just ner t.ex. 8 koppar med andra ord.
Menar du de kolhydrater som är sockerarter då(brukar stå så på näringsinnehåll, kolhydrater Xgram varav sockerarter Xgram). Eller är kolhydrater överlag dåligt för tänderna?
Ostbågen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 03:37   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ostbågen Visa inlägg
Menar du de kolhydrater som är sockerarter då(brukar stå så på näringsinnehåll, kolhydrater Xgram varav sockerarter Xgram). Eller är kolhydrater överlag dåligt för tänderna?
Alla kolhydrater påverkar tänderna men vissa mer än andra. Sackaros är ju betydligt värre för tänderna än vanlig stärkelse men även det innebär an viss påfrestning på dentalhälsan.
Gammal 2008-09-09, 07:02   #6
Grubben
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Fermentable carbohydrates

http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_caries

Läsvärt från Wikipedia.
Grubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 07:27   #7
Grubben
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Sökte lite till och hittade denna på svenska, från Dan sukker dessutom

http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=31
Grubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 08:40   #8
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Jag har alltid fått höra att kaffe skyddar mot karies.

Citat:
Skyddar mot karies och tandröta

Italienska laboratorietester visar att flera av de ämnen som ingår i kaffe förhindrar bakterier från att få fäste på emaljen. De komponenter i kaffe som skyddar mot tandröta är klorogensyra, nikotinsyra och trigonellin.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article110778.ab
Inte världens bästa referns, jag vet.

Såhär ser pH-kurvan ut efter ett intag av kaffe med mjölk.

http://www.mjolkframjandet.se/faktab...t_pa_ph-vardet
http://www.mjolkframjandet.se/faktab..._olika_drycker
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 10:14   #9
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Alla kolhydrater påverkar tänderna men vissa mer än andra. Sackaros är ju betydligt värre för tänderna än vanlig stärkelse men även det innebär an viss påfrestning på dentalhälsan.
Inte isomaltulos väl? Är nästan 100 på att den inte orsakar någon karies, får till och med marknadsföra sig som icke kariesbildande av FDA...
Gammal 2008-09-09, 10:23   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Inte isomaltulos väl? Är nästan 100 på att den inte orsakar någon karies, får till och med marknadsföra sig som icke kariesbildande av FDA...
Nej okej, men är inte det en syntetisk sockerart? För i såna fall kan vi ju även räkna bort t.ex. xylitol, sorbitol, mannitol och typ laktulos borde väl inte eller påverka tänderna kanske?

Någon som förresten vet om laktulos ens absorberas och ger energi eller passerar det bara tarmsystemet?
Gammal 2008-09-09, 13:04   #11
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
isomaltulos framställs oftast syntetisk från socker, men finns även naturligt i honung och sockerrör. Den räknas som en disackarid och den ger lika mycket energi som socker, glukos, malto och fruktos.

Xylitol, sorbitol och mannitol är som du vet sockeralkoholer. Laktulos har jag aldrig hört talas om
Gammal 2008-09-09, 13:09   #12
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Någon som förresten vet om laktulos ens absorberas och ger energi eller passerar det bara tarmsystemet?
En liten del absorberas, men den utsändras, som jag fattat det, i urinen sedan. Nedbrytningen (till div. organiska syror, t.ex. mjölksyra) sker inte förrän i tjocktarmen och då borde det inte bli så stort upptag, tycker man?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 18:11   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Laktulos har jag aldrig hört talas om
En sjukgymnast borde väl känna till laxermedel som används inom sjukvården.

En disackarid av galaktos+fruktos som binder vätska och ger bulk åt avföringen. Det förekommer som ingrediens i t.ex. pulver somLaktipex och Movicol men kan även tas "rent" i form av en sirap typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
En liten del absorberas, men den utsändras, som jag fattat det, i urinen sedan. Nedbrytningen (till div. organiska syror, t.ex. mjölksyra) sker inte förrän i tjocktarmen och då borde det inte bli så stort upptag, tycker man?
Nej det är så jag uppfattat det också. Att laktulos uppför sig lite som en kostfiber.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-09-09 klockan 18:15.
Gammal 2008-09-09, 18:13   #14
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
En sjukgymnast borde väl känna till laxermedel som används inom sjukvården.
Det märks att du sommarjobbat inom äldrevården, I say.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.