Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-31, 10:58   #196
AJO
Registered User
 
AJOs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 602
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Har man varit i USA och stött på deras känsla för service så behöver man inte fråga efter konkreta exempel. Det genomsyrar hela deras affärsidé. Det är helt enkelt på en annan nivå.
Har du kört bil där? Vad tycker du om systemet, att man måste lämna ifrån sig sin bil på många ställen för att få parkera? Man kanske hade vant sig efter en tid, men det känns inte bra... Det kan ju vara vem som helst i kostym som hävdar att han jobbar för stället...
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 11:05   #197
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Granatgiraffen Visa inlägg
Jag pratar försäljare på gatan och du pratar telefonförsäljare.
Jag trodde vi pratade butikspersonal. Nu var det tydligen folk på gatan som sålde saker.

Jag hänger inte med.

Men då kanske telefonförsäljarna var nästa steg?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 11:08   #198
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Fast om England, där (här) försöker personalen eller något slags säljagenter på de stora varuhusen rikta sig till barnen direkt och sätter leksaker och godis i händerna på dem med ett leende och hoppas att föräldarna skall betala. Rivs det ned nallar och godis - antagligen bara bra, för affären säljer ju mer. Servicen är annars ofta bra, visst. "Vill du ha hjälp att packa?" hör man, i stället för läser lappen med "Vänd streckkoden mot dig, bygg inte varuberg".

Fast en videobutik är en videobutik. Även i 'serviceländer' står personen i kassan, ofta en härdad gatusmart typ med stenansikte, med full överblick över hela den välplanerade filmade butiksytan, och har baseballträt aldrig mer än 3 dm från högra näven. Någon direkt vänlighet kan man knappast förvänta sig.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 11:35   #199
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Skyndar mig att tillägga min personliga åsikt att "service" ofta är en tunn yta. Att ha en relation kund-konsument är väl också service. Och där brister det i UK, man får ofta prata med folk som knappt förstår engelska, (kanske just därför) och når aldrig rätt information per telefon när man väl köpt. Att säga upp abonemang exempelvis kan ibland ta flera år av krångel och omöjligheter.

Dessutom är det ingen eller dålig service på de flesta små jourlivs, frisörer, verktygsaffärer osv som inte ligger på de fina ställena.

Min slutsats är att Sverige har, när allt kommer omkring, bättre eller jämförbar service -hur man nu skall definiera den- än England när man varit vardagskonsument några år. Vården skall jag däremot inte ge mig in på men har inget med tråden att göra.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 12:10   #200
Ganymedes
winning
 
Ganymedess avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
Granatgiraffen, iom att jag skrev att 11/10 kunder är idioter, borde du kanske misstänka en medveten överdrift?

Anyway, min poäng är: det är INTE dålig service om en kund beter sig som ett svin och inte blir rövkysst av personalen undertiden. Klarar man inte hantera "svåra" kunder så får man öva, eller byta jobb. Absolut. Och kunden är butikens viktiate tillgång. Men det finns en gräns där man inte "ens" som butikspersonal behöver ta skit. Och man kan inte som kund bete sig hur som helst och tro att man kommer undan med det, bara genom att skylla på att man är butikens viktigaste tillgång.

Själv saknar jag tiden i butik ibland, det var skoj med alla människor knäppa som goa.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 12:42   #201
hangatyr
Registered User
 
hangatyrs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Liljeholmen
Inlägg: 2 398
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
hangatyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 12:49   #202
Ganymedes
winning
 
Ganymedess avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr Visa inlägg
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
Samma här. Tycker både att personal och kund har ett ansvar att bete sig som folk. Men den anställde borde ha lite mer tålamod i vissa fall.

Får jag dålig service på något ställe, är jag jävligt snabb med att gå därifrån och aldrig återvända igen. Har faktiskt inte satt min fot på Stadium på nästan 12 år nu.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 12:52   #203
Tricklev
Spamming user
 
Tricklevs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Samma här. Tycker både att personal och kund har ett ansvar att bete sig som folk. Men den anställde borde ha lite mer tålamod i vissa fall.

Får jag dålig service på något ställe, är jag jävligt snabb med att gå därifrån och aldrig återvända igen. Har faktiskt inte satt min fot på Stadium på nästan 12 år nu.
Haha ja, den attityden är jag också uppväxt med, om Servicen hade dålig attityd, så hoppade familjen (alla 7) raskt ur affären och återvände aldrig igen, åtminstone inte på flera år.


Ont: Jag var i Hemmakväll nyligen, och frågade en arbetare om hon kunde rekommendera mig någon komedifilm i stil med Monty Python, hon rekommenderade mig senaste American Pie.
Behöver jag säga att jag aldrig ska återvända dit?
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 12:57   #204
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr Visa inlägg
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
Samma här.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 13:00   #205
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ont: Jag var i Hemmakväll nyligen, och frågade en arbetare om hon kunde rekommendera mig någon komedifilm i stil med Monty Python, hon rekommenderade mig senaste American Pie.
Behöver jag säga att jag aldrig ska återvända dit?
Sånt är det 5 års karens på. Ble.

Det är lite jobbigt när det händer på ett monopol, apoteket eller systemet, då kan man ju inte välja att inte gå dit.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 13:07   #206
hangatyr
Registered User
 
hangatyrs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Liljeholmen
Inlägg: 2 398
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Sånt är det 5 års karens på. Ble.

Det är lite jobbigt när det händer på ett monopol, apoteket eller systemet, då kan man ju inte välja att inte gå dit.

du vet att det går att få tag på viagra på internet va?
hangatyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 13:46   #207
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr Visa inlägg
du vet att det går att få tag på viagra på internet va?
Nej. Jag har aldrig behövt det så jag har inte funderat på var man får tag i det. Det är bara min allergimedicin och hundens anti-fästing-gift jag handlar där.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 13:55   #208
hangatyr
Registered User
 
hangatyrs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Liljeholmen
Inlägg: 2 398
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Nej. Jag har aldrig behövt det så jag har inte funderat på var man får tag i det. Det är bara min allergimedicin och hundens anti-fästing-gift jag handlar där.
touché.
hangatyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 15:58   #209
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Exempel på god service fick jag idag (igen).
Har letat mig grön efter en kylbricka (ni vet sån som finns på restaurangers bufféer, håller drickan kall fast den står framme) och hittade till slut en grossist ute på ett industriområde i Malmö.Till att börja med var inte säljaren där utan bara en reparatör men han sa att det fixar sig ändå, och det var dessutom ok att jag köpte en sådan som privatperson. Jag halade glatt upp mitt slitna Mastercard. Oj, säger han, vi tar inte kort. Casch är king, men inte i min plånbok och jag visste att närmaste bankomat var i stan så undrade jag om vi inte kunde lösa det på annat sätt. Vi skickar en faktura säger gubben. Ok, säger jag, men annars kan jag slänga in pengarna på ett postgiro idag så är det klart. Alrajt, säger gubben och fixar fram ett nr. Jag undrar då vad jag ska skriva istället för OCR-nr? -ditt namn blir bra, svarar han. (Han har då inte ens frågat vad jag heter).
Vi bestämmer det och sen undrar jag om 520 är med eller utan moms. "Det är utan" säger han men det blir bra med 520.
Vad kan man säga annat än, tack för kaffet. pengarna är på väg, de har fått en väldigt nöjd kund som kommer att rekommendera alla han känner att välja dem ifall sådan situation uppstår.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 16:08   #210
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 650
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Har man varit i USA och stött på deras känsla för service så behöver man inte fråga efter konkreta exempel. Det genomsyrar hela deras affärsidé. Det är helt enkelt på en annan nivå.
Kan vara därför som jag frågade, i och med att jag inte har besökt USA ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Exempel på god service fick jag idag (igen).
Har letat mig grön efter en kylbricka (ni vet sån som finns på restaurangers bufféer, håller drickan kall fast den står framme) och hittade till slut en grossist ute på ett industriområde i Malmö.Till att börja med var inte säljaren där utan bara en reparatör men han sa att det fixar sig ändå, och det var dessutom ok att jag köpte en sådan som privatperson. Jag halade glatt upp mitt slitna Mastercard. Oj, säger han, vi tar inte kort. Casch är king, men inte i min plånbok och jag visste att närmaste bankomat var i stan så undrade jag om vi inte kunde lösa det på annat sätt. Vi skickar en faktura säger gubben. Ok, säger jag, men annars kan jag slänga in pengarna på ett postgiro idag så är det klart. Alrajt, säger gubben och fixar fram ett nr. Jag undrar då vad jag ska skriva istället för OCR-nr? -ditt namn blir bra, svarar han. (Han har då inte ens frågat vad jag heter).
Vi bestämmer det och sen undrar jag om 520 är med eller utan moms. "Det är utan" säger han men det blir bra med 520.
Vad kan man säga annat än, tack för kaffet. pengarna är på väg, de har fått en väldigt nöjd kund som kommer att rekommendera alla han känner att välja dem ifall sådan situation uppstår.
Där handlar det väldigt mycket om att lita på att kunden faktiskt gör det och inte bara skriver ett falskt namn och drar. Visst, har man den tilliten så är det bra så länge det går, men jag undrar hur lång tid det tar innan de blir lurade.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)