2008-07-31, 10:58
|
#196
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 602
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Har man varit i USA och stött på deras känsla för service så behöver man inte fråga efter konkreta exempel. Det genomsyrar hela deras affärsidé. Det är helt enkelt på en annan nivå.
|
Har du kört bil där? Vad tycker du om systemet, att man måste lämna ifrån sig sin bil på många ställen för att få parkera? Man kanske hade vant sig efter en tid, men det känns inte bra... Det kan ju vara vem som helst i kostym som hävdar att han jobbar för stället...
|
|
|
2008-07-31, 11:05
|
#197
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
|
Citat:
Ursprungligen postat av Granatgiraffen
Jag pratar försäljare på gatan och du pratar telefonförsäljare.
|
Jag trodde vi pratade butikspersonal. Nu var det tydligen folk på gatan som sålde saker.
Jag hänger inte med.
Men då kanske telefonförsäljarna var nästa steg?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot
För klén för Frälsningsarmén.
TK Trossö
|
|
|
2008-07-31, 11:08
|
#198
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
|
Fast om England, där (här) försöker personalen eller något slags säljagenter på de stora varuhusen rikta sig till barnen direkt och sätter leksaker och godis i händerna på dem med ett leende och hoppas att föräldarna skall betala. Rivs det ned nallar och godis - antagligen bara bra, för affären säljer ju mer. Servicen är annars ofta bra, visst. "Vill du ha hjälp att packa?" hör man, i stället för läser lappen med "Vänd streckkoden mot dig, bygg inte varuberg".
Fast en videobutik är en videobutik. Även i 'serviceländer' står personen i kassan, ofta en härdad gatusmart typ med stenansikte, med full överblick över hela den välplanerade filmade butiksytan, och har baseballträt aldrig mer än 3 dm från högra näven. Någon direkt vänlighet kan man knappast förvänta sig.
|
|
|
2008-07-31, 11:35
|
#199
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
|
Skyndar mig att tillägga min personliga åsikt att "service" ofta är en tunn yta. Att ha en relation kund-konsument är väl också service. Och där brister det i UK, man får ofta prata med folk som knappt förstår engelska, (kanske just därför) och når aldrig rätt information per telefon när man väl köpt. Att säga upp abonemang exempelvis kan ibland ta flera år av krångel och omöjligheter.
Dessutom är det ingen eller dålig service på de flesta små jourlivs, frisörer, verktygsaffärer osv som inte ligger på de fina ställena.
Min slutsats är att Sverige har, när allt kommer omkring, bättre eller jämförbar service -hur man nu skall definiera den- än England när man varit vardagskonsument några år. Vården skall jag däremot inte ge mig in på men har inget med tråden att göra.
|
|
|
2008-07-31, 12:10
|
#200
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
|
Granatgiraffen, iom att jag skrev att 11/10 kunder är idioter, borde du kanske misstänka en medveten överdrift?
Anyway, min poäng är: det är INTE dålig service om en kund beter sig som ett svin och inte blir rövkysst av personalen undertiden. Klarar man inte hantera "svåra" kunder så får man öva, eller byta jobb. Absolut. Och kunden är butikens viktiate tillgång. Men det finns en gräns där man inte "ens" som butikspersonal behöver ta skit. Och man kan inte som kund bete sig hur som helst och tro att man kommer undan med det, bara genom att skylla på att man är butikens viktigaste tillgång.
Själv saknar jag tiden i butik ibland, det var skoj med alla människor knäppa som goa.
|
|
|
2008-07-31, 12:42
|
#201
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Liljeholmen
Inlägg: 2 398
|
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
|
|
|
2008-07-31, 12:49
|
#202
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
|
Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
|
Samma här. Tycker både att personal och kund har ett ansvar att bete sig som folk. Men den anställde borde ha lite mer tålamod i vissa fall.
Får jag dålig service på något ställe, är jag jävligt snabb med att gå därifrån och aldrig återvända igen. Har faktiskt inte satt min fot på Stadium på nästan 12 år nu.
|
|
|
2008-07-31, 12:52
|
#203
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes
Samma här. Tycker både att personal och kund har ett ansvar att bete sig som folk. Men den anställde borde ha lite mer tålamod i vissa fall.
Får jag dålig service på något ställe, är jag jävligt snabb med att gå därifrån och aldrig återvända igen. Har faktiskt inte satt min fot på Stadium på nästan 12 år nu.
|
Haha ja, den attityden är jag också uppväxt med, om Servicen hade dålig attityd, så hoppade familjen (alla 7) raskt ur affären och återvände aldrig igen, åtminstone inte på flera år.
Ont: Jag var i Hemmakväll nyligen, och frågade en arbetare om hon kunde rekommendera mig någon komedifilm i stil med Monty Python, hon rekommenderade mig senaste American Pie.
Behöver jag säga att jag aldrig ska återvända dit?
|
|
|
2008-07-31, 12:57
|
#204
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
|
Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr
jag försöker alltid vara trevlig mot personalen i butiker etc, men om de, som John Rambo brukar säga "drew first blood", då blir jag en väldigt jobbig kund.
|
Samma här.
|
|
|
2008-07-31, 13:00
|
#205
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Ont: Jag var i Hemmakväll nyligen, och frågade en arbetare om hon kunde rekommendera mig någon komedifilm i stil med Monty Python, hon rekommenderade mig senaste American Pie.
Behöver jag säga att jag aldrig ska återvända dit?
|
Sånt är det 5 års karens på. Ble.
Det är lite jobbigt när det händer på ett monopol, apoteket eller systemet, då kan man ju inte välja att inte gå dit.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot
För klén för Frälsningsarmén.
TK Trossö
|
|
|
2008-07-31, 13:07
|
#206
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Liljeholmen
Inlägg: 2 398
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Sånt är det 5 års karens på. Ble.
Det är lite jobbigt när det händer på ett monopol, apoteket eller systemet, då kan man ju inte välja att inte gå dit.
|
du vet att det går att få tag på viagra på internet va?
|
|
|
2008-07-31, 13:46
|
#207
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
|
Citat:
Ursprungligen postat av hangatyr
du vet att det går att få tag på viagra på internet va?
|
Nej. Jag har aldrig behövt det så jag har inte funderat på var man får tag i det. Det är bara min allergimedicin och hundens anti-fästing-gift jag handlar där.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot
För klén för Frälsningsarmén.
TK Trossö
|
|
|
2008-07-31, 13:55
|
#208
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Liljeholmen
Inlägg: 2 398
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Nej. Jag har aldrig behövt det så jag har inte funderat på var man får tag i det. Det är bara min allergimedicin och hundens anti-fästing-gift jag handlar där.
|
touché.
|
|
|
2008-07-31, 15:58
|
#209
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
|
Exempel på god service fick jag idag (igen).
Har letat mig grön efter en kylbricka (ni vet sån som finns på restaurangers bufféer, håller drickan kall fast den står framme) och hittade till slut en grossist ute på ett industriområde i Malmö.Till att börja med var inte säljaren där utan bara en reparatör men han sa att det fixar sig ändå, och det var dessutom ok att jag köpte en sådan som privatperson. Jag halade glatt upp mitt slitna Mastercard. Oj, säger han, vi tar inte kort. Casch är king, men inte i min plånbok och jag visste att närmaste bankomat var i stan så undrade jag om vi inte kunde lösa det på annat sätt. Vi skickar en faktura säger gubben. Ok, säger jag, men annars kan jag slänga in pengarna på ett postgiro idag så är det klart. Alrajt, säger gubben och fixar fram ett nr. Jag undrar då vad jag ska skriva istället för OCR-nr? -ditt namn blir bra, svarar han. (Han har då inte ens frågat vad jag heter).
Vi bestämmer det och sen undrar jag om 520 är med eller utan moms. "Det är utan" säger han men det blir bra med 520.
Vad kan man säga annat än, tack för kaffet. pengarna är på väg, de har fått en väldigt nöjd kund som kommer att rekommendera alla han känner att välja dem ifall sådan situation uppstår.
__________________
En gubbdjävels bekännelser
Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2008-07-31, 16:08
|
#210
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 650
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Har man varit i USA och stött på deras känsla för service så behöver man inte fråga efter konkreta exempel. Det genomsyrar hela deras affärsidé. Det är helt enkelt på en annan nivå.
|
Kan vara därför som jag frågade, i och med att jag inte har besökt USA ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Exempel på god service fick jag idag (igen).
Har letat mig grön efter en kylbricka (ni vet sån som finns på restaurangers bufféer, håller drickan kall fast den står framme) och hittade till slut en grossist ute på ett industriområde i Malmö.Till att börja med var inte säljaren där utan bara en reparatör men han sa att det fixar sig ändå, och det var dessutom ok att jag köpte en sådan som privatperson. Jag halade glatt upp mitt slitna Mastercard. Oj, säger han, vi tar inte kort. Casch är king, men inte i min plånbok och jag visste att närmaste bankomat var i stan så undrade jag om vi inte kunde lösa det på annat sätt. Vi skickar en faktura säger gubben. Ok, säger jag, men annars kan jag slänga in pengarna på ett postgiro idag så är det klart. Alrajt, säger gubben och fixar fram ett nr. Jag undrar då vad jag ska skriva istället för OCR-nr? -ditt namn blir bra, svarar han. (Han har då inte ens frågat vad jag heter).
Vi bestämmer det och sen undrar jag om 520 är med eller utan moms. "Det är utan" säger han men det blir bra med 520.
Vad kan man säga annat än, tack för kaffet. pengarna är på väg, de har fått en väldigt nöjd kund som kommer att rekommendera alla han känner att välja dem ifall sådan situation uppstår.
|
Där handlar det väldigt mycket om att lita på att kunden faktiskt gör det och inte bara skriver ett falskt namn och drar. Visst, har man den tilliten så är det bra så länge det går, men jag undrar hur lång tid det tar innan de blir lurade.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.
|
    
|