FÅR de hålla gard i WTF då? Finns nog en chans att den som gör det vinner hela skiten.
Roligt med regelverk som säger att man inte får knocka men som tillåter slag/sparkar i huvet Men man ska väl inte attackera med full kraft då kanske?
Passiviteten har jag sett flera ggr på eurosport när de visat em/vm matcher och under OS. Visst de slåss om medaljer eller i en utslagsturnering men som publik är det fan inte kul att se.
Jodå, man får hålla guard om man vill. Men som sagt, reglerna gör att det känns mindre motiverat än i t.ex. ITF Taekwon-do.
Vad gäller icke-knockandet i ITF så är det på pappret "semi kontakt". Jag skriver det inom "", eftersom det egentligen bara betyder "slå/sparka så hårt du bara kan, men knockar du din motståndare så blir du diskad alt. får en varning". Jag har både gett och fått knockar utan regelmässiga konsekvenser dock, så det är nog dels upp till den individuelle domaren samt just en pappersprodukt. Iaf oftast.
OS-Taekwondo (dvs WTF) är som sagt alldeles för ofta riktigt tråkig, pasiv, sprattelgubbe hoppande och inte mycket mer. Träningsformen skiljer sig dock inte så mycket mellan ITF och WTF. De har en hel del slag inom WTF också, bara just att deras regelverk inte tillåter det under tävling. Och som konsekvens väljer många klubbar att inte träna det, då man istället försöker inrikta träningen på tävlingsresultat. Om det är rätt eller fel är upp till var och en. Träningarna är lika roliga på WTF som på ITF iaf.
Som väl förövrigt hette dyt chagi har jag för mig?
Denna va dock favvis sparken bandae dollyo chagi
Nån mer här som tränade på JSK, sveav 130?
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Som väl förövrigt hette dyt chagi har jag för mig?
stämmer stavningen är jag osäker på dock.
Kolla 3.52 in i detta klipp, vilken jävla välplacerad dyt chagi (back-kick), första snurra två varv och precis när motståndaren lyfter på benet för en pyt chagi så får han en dyt chagi i magen Fan magik att upptäcka det medan man snurrar runt.
(Detta klipp är när de var 17/18år gamla, båda är barndomskompisar till mig)
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
vafan coolt, tränar du fortfarande? kännt dem sen jag var 4år, själv haft gult bälte i taekwondo men sen slutade jag
vafan coolt, tränar du fortfarande? kännt dem sen jag var 4år, själv haft gult bälte i taekwondo men sen slutade jag
Nej jag sluta träna 02 eller nåt fick bara rött sen börja jag köra mer "mma" inriktat istället much better
Nej jag sluta träna 02 eller nåt fick bara rött sen börja jag köra mer "mma" inriktat istället much better
ah, tävlade du något då?
Kolla 3.52 in i detta klipp, vilken jävla välplacerad dyt chagi (back-kick), första snurra två varv och precis när motståndaren lyfter på benet för en pyt chagi så får han en dyt chagi i magen Fan magik att upptäcka det medan man snurrar runt.
Lomma cup och Allstyleopen, bara 1gång på varje. Jag kände mig för gammal för att tävla samt att jag tävlade så jäkla mycket i judo förr i tiden så det va bara kul att testa tävla i tkd.
Jag har talat med några ITF och WTF utövare som tävlat internationellt och de säger föjande:
*De som inte har guard är slarviga. De offrar guarden för att kunna fokusera 100 % på benen.
*Eftersom det är så svårt att få poäng för handtekniker (WTF) så förekommer slag så sällan att de behöver bry sig om dem.
*De har sannolikt aldrig behövt möta en duktig headhunter.
Min åsikt är att tkd har massor med duktiga utövare som kan trolla med benen. Men somliga är för lata för att lägga tid på att utveckla den kordinationsförmåga som krävs för att hålla guard i samband med hand- och fottekniker. Det straffar sig om de byter MT eller kickboxning.