Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-15, 17:51   #16
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ligne Visa inlägg
anledningen till detta är att när man frågar i vanliga hälsobutiker så får man höra att man måste ha snabba kolhydrater efter träningen.
det står ju även på vissa produkter.
Den som söker svar på produktinformationen och hälsobutiker får ju skylla sig själv om man är så dum.

Det är inga nyheter i alla fall, det kan du finna i den mest grundläggande boken om idrottsnutrition.

Sedan är det lätt att feltolka även det man läser/hör och kanske snarare uppfattar att snabba kolhydrater är primärt även om det egentligen bara handlar om ett tips om att det är bra. Vilket det ju är.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 18:15   #17
Aimbert
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö Visa inlägg
För en styrketränande individ är snabbheten av kolhydraterna i princip irrelevanta. Face it! Precis som Eddie & King Grub skriver som (förmodligen) är mer påläst än de flesta näringsexperterna i området. Speciellt de som jobbar i hälsobutikerna. Värdelös referens.

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Ditt inlägg lät ologiskt. På det stora hela låter det som om du håller med! Men din första mening säger tvärtemot
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Den som söker svar på produktinformationen och hälsobutiker får ju skylla sig själv om man är så dum.
Jag tyckte det var ganska uppenbart att han inte tyckte att det var allmänt känt, som Eddie påstod. Han sa alltså inte emot sakfrågan.
Aimbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 18:24   #18
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert Visa inlägg
Jag tyckte det var ganska uppenbart att han inte tyckte att det var allmänt känt, som Eddie påstod. Han sa alltså inte emot sakfrågan.
Med "allmänt känt" syftade jag alltså på vad som är välbelagt och som man vetat om länge. D.v.s. inget som man sett i resultatet av någon enstaka ny studie med tveksam metod och tveksamma slutsatser.

Vi säger såhär då: "Det är allmänt accepterat fakta" så kanske jag gö mig förstådd bättre. Vad som är allmänt känt bland gemene man var inte vad jag åsyftade. Där är det ju allmänt känt att man måste dricka fyra liter vatten om dagen för att inte drabbas av vätskebrist, att man blir tjock av mat efter klockan 18, att styrketräning är något man måste se upp med "för att inte bli för stor" etc.
Gammal 2008-07-15, 18:35   #19
Aimbert
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Med "allmänt känt" syftade jag alltså på vad som är välbelagt och som man vetat om länge.
Don't shoot the messenger.
Aimbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 19:07   #20
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
För att brodera tråden med ytterligare ett exempel så kan jag väl säga att om jag tränar på på morgonen och på kvällen så märker jag skillnad genom att 100 gram malto/dextros ger mig energi utöver den vanliga frukosten som ifall jag intog som gröt/flingor antagligen skulle bråka med magen under dagen. Hur mycket jag än gillar att äta stora mängder mat så ska det inte stickas under stol att de gör en slö och orkeslös. Give me glukos or give me svältn, då kan jag sporta igen.
Gammal 2008-07-15, 21:05   #21
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Äter du kolhydrat innan träningspasset kommer det till en större del förbrännas före glykogenet sk. exogen kolhydratoxidation.
Tack för svaret.

Ska detta räknas som en fördel eller nackdel ? - Fördel säger jag, men jag kan å andra sidan inte min näringslära. (Vilket troligtvis märks).
Gammal 2008-07-15, 21:10   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ja, det är en fördel för prestationen. En nackdel om man vill maximera fettoxidationen under träning.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 21:49   #23
Sox303
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Hmm, det va ju mycket intressant... Så för oss glada amatörer så spelar det egentligen ingen roll om man äter snabba eller långsamma kolhydrater.

Ännu intressantare blir det eftersom jag igår läste "Much ado about CARBS" här : http://www.thinkmuscle.com/newsletter/030.htm#1

Ni som "vet", stämmer det här och finns det flera studier på det området? Isåfall borde det väl vara mer opti att bara käka kollisar med låg gi för lean mass gain eller "upp i muskler och ner i fett"?

Hehe såg att Grub skrev precis det, slarvigt slarvigt...

Senast redigerad av Sox303 den 2008-07-15 klockan 21:51.
Sox303 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 02:02   #24
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Skylla sig själv för att man är så dum är verkligen att ta i. Det är väldigt svårt och jobbigt för icke intresserade att ha någon aning om vem eller vad de ska tro på. Logiskt tycker man nog att en person som jobbar på en hälsobutik borde veta mer än vad man själv gör som helt ovetande.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 04:54   #25
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Logiskt tycker man nog att en person som jobbar på en hälsobutik borde veta mer än vad man själv gör som helt ovetande.
Och då får man som sagt skylla sig själv. Ungefär som om man skulle ta för givet att en person som jobbar i sportaffär skulle ha bra koll på sportutrustning.
Gammal 2008-07-16, 05:23   #26
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Och då får man som sagt skylla sig själv. Ungefär som om man skulle ta för givet att en person som jobbar i sportaffär skulle ha bra koll på sportutrustning.
Sant.

Sportbutiker säljer modekläder, sportutrustning köper man på internet.
Gammal 2008-07-16, 19:53   #27
Xerxex
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det är en fördel för prestationen. En nackdel om man vill maximera fettoxidationen under träning.

Postade du inte en studie nyligen som sade att snabba kolisar innan träning inte gjorde någon skillnad på prestationen?
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 19:56   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...gdbfrom=pubmed

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 21:27   #29
Zealot
Registered User

Zealots avatar

Reg.datum: Sep 2004
Om vi ändå pratar snabba kolhydrater kanske jag kan få låna tråden till en snabb fråga.

Kan det vara skadligt om en stor del av det totala dagsintaget av kolhydrater består av malto?

Hobbybyggare @ F&S i Uppsala...
Zealot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-16, 22:10   #30
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zealot Visa inlägg
Kan det vara skadligt om en stor del av det totala dagsintaget av kolhydrater består av malto?
Det är inte otänkbart. Väldigt svårt att uttala sig om men först och främst är det ju en fråga om huruvida du fyller ditt näringsbehov. Malto är totalt fritt från essentiella näringsämnen, lika nyttigt som strösocker ur det perspektivet. Så dels föreligger ju en risk för inadekvat näringsintag om för mycket av din kaloribudget utgörs av något som inte bidrar med ett enda mikrogram av essentiella näringsämnen.

Vidare finns ju den långsiktiga påverkan på glukosmetabolism, insulinkänslighet o.s.v. Om det föreligger hereditet för diabetes i din släkt kan det t.ex. vara klokt att se upp. Men nästintill omöjligt att svara på, hursomhelst är det inget bra alternativ. Så mycket kan man konstatera.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.