Såg ju bra ut, var det verkligen ett bottennapp? Du försökte ju på en mastig vikt i lutande bänk, kan du bänka nästan lika mycket där som i vanlig? Då måste axlarna vara en stor styrka hos dig antar jag?
Sedan funderar jag på hur du kan klara så stor volym i bänken. Det gäller väl att bygga på i små steg så och på sikt närma sig det antal set och reps du kör. Hur mycket har du ungefär ökat i mängd per träningsår?
Skulle inte riktigt säga att jag bänkar lika mycket i lutandebänk. Gör ju 8 reps i bänkpress med mitt max i lutandebänk. Kom ihåg att 2x3x210 och 7x200 var långt/en bit i från max idag i bänkpressen. Men den rätta känslan uteblev.
Angående volymen är det nåt jag succesivt ökat med åren allt efersom utvecklingen blivit sämre.
Angående volymen är det nåt jag succesivt ökat med åren allt efersom utvecklingen blivit sämre.
Först tänkte jag, standard svar på standard fråga. Men sedan kom jag att tänka på, om nu utvecklingen stannat till men volymen ökat har den ökade volymen gett resultat? Visst kan man tänka sig att du kommit nära en prestationsgräns, men kan du, med grund kanske i träningsdagboken, se över långt perspektiv och säga att ökad volym gett ökningar i tävlingsprestation?
Har du testat under en period att köra lägre volym och sett resultat därifrån? Bara funderar lite, men klart blir du inte övertränad eller skadad så bör ju förmågan att kunna köra så där tungt leda till någon sorts ökningar tycker man.
Först tänkte jag, standard svar på standard fråga. Men sedan kom jag att tänka på, om nu utvecklingen stannat till men volymen ökat har den ökade volymen gett resultat? Visst kan man tänka sig att du kommit nära en prestationsgräns, men kan du, med grund kanske i träningsdagboken, se över långt perspektiv och säga att ökad volym gett ökningar i tävlingsprestation?
Har du testat under en period att köra lägre volym och sett resultat därifrån? Bara funderar lite, men klart blir du inte övertränad eller skadad så bör ju förmågan att kunna köra så där tungt leda till någon sorts ökningar tycker man.
Jo jag tror iaf att den gett resultat. Men stor volym är ingen självklarhet heller. Kör ju min träning på känsla och många ggr kör jag liten volym då jag så vill. Egentligen blir det bara hög volym då det går dåligt och jag är arg.
Försöker reflektera över en chocken, skräcken och händelserna i slutet på förra veckan. Eftersom du nog gärna vill ha reflektionerna återgivet skall jag försöka göra mitt bästa här.
Till att börja med förbannar jag min förklenade hjärna att jag glömde bla både film och vanlig kamera. Jag vet det är spöstraff på det när man åker till pighouse, dessbättre levererade ju elo en ihopklippt version av grisbrottarlyftning.
Så vad var det som hade hänt? Jag landade ute i vasas obygd efter en timmes samtal med en 80årig österbottnisk tant på propellerflyget. Tanten var engagerad i bevarandet av österbottniska kulturen och historien. Som tur var så var det faktiskt rätt intressant att lyssna på då jag ju knyter an med mina fäders rötter i österbottniska Korsnäs och Bergö.
Freddi hämtade upp mig i en bil för att brukas av kalkonfarmen där han jobbade extra, "finbil" tyckte han. Freddi åkte runt i Malax, som jag inte riktigt visste om det var en by eller hus som låg utspritt över obygden. Det jag kände till sedan tidigare var Botnia båtvarv som tillverkar bla kappsegelbåten H-båt samt den delikata malaxlimpan, värd varje euro även om priset är så högt som 5,50 euro.
Freddi är lite speciell, han passar inte riktigt in i Malaxbornas lugna lite tillbakadragna jordnära stil. Det är nog en av anledningarna till att alla känner honom i Malax. Den gamla husvagnen levererade en fullgod hamburgare helkött 2x120gr som stillade min hunger första kvällen. Ville ju ha något i magen innan läggdags eftersom det vankades träning dagen efter. Det märktes tydligt vart Freddi byggt upp sina 140kg, han hade fullspons från husvagnen.....
Lite trångt men god stämning med mycket öppenhet upplevde jag som gäst hos Freddi och Monica. Lite sisådär med att sätta igång och laga mat, så jag erbjöd såklart att slänga ihop ett par senapsbiffar till lunch (även om Freddi fnyste åt sådana svenskbögiga ingredienser som fransk dijonsenap).
Kalkonfarmen var intressant men inget för en stadsmänniska, bromsarna härjade i tusental, svetten rann längs med ryggen och ingenstans fanns att ta skydd. Till slut gick vi in i svärföräldrarnas hus i väntan på en köpare av kalkonfoder. 240kg lastade Freddi in i den lilla personbilen som ingenting, som nog såg lite baktung ut där den försiktigt kröp iväg tillbaka till den finskspråkiga delen som den kommit ifrån.
Resten av dagen fördrev jag genom filmtittande och slösurfande innan det var dags för träningen i Pighouse, vi var där redan kl 16 medans utlovad till var kl 17. Men de gjorde inget, slappa i gungsoffa är inte fel. Träningen erbjöd mycket skratt. En del förstod jag inte men om man lyssnade ordentligt så kunde man nog förstå i princip allt. Lite stelt till en början, märks att Pighouse inte har så många gästande svenskar på träning. Eftersom jag inte hade någon fastlagd plan förutom Fu-bänk och klossbänk så körde jag sånt som föll in efter dom andra, bla fatbar och bytte klossarna mot racklockout från golvet. Fick lite tips om min arm av Åke, som jag nu har stretchat varje dag enl instruktionerna. Ska bli mycket intressant att se om det blir bättre, har nypit till en gång under veckan.
Efter träning väntade vi på att den franska grytan som Freddis mamm lagade skulle bli klar, Freddi fnyste så klart åt den utländska finmaten. Jag tyckte dock den var superb, ett kraftigt vin till serverades och föräldrarna var även ett mycket gott sällskap till middagen. Freddi, du måste utveckla smaklökarna då det finns så mycket gott i världen att ta in tänkte jag då han höll på att spotta ut vinet som han endast tog en smutt på.
Del 1 slut, nu ska jag äta frukost får se om jag hinner skriva mer ikväll.
Eftersom jag hade fruktansvärd träningsvärk i hela överkroppen var jag i behov av ett återhämtande pass för att få igång näringstillförseln till musklerna.
Efter besöket tog vi oss hem till lugnet igen, en dusch och filmen romper stomper sattes sedan på laptopen i sovrummet mellan mig och freddi, medans jocke och monica satt ute i soffan för att se på skräptv.
tyvärr blev jag för trött för att se klart filmen men annars är det en sevärd udda rulle.
På förmiddagen åkte vi till min gammelfarfars gård utanför korsnäs för att kika lite, vemodigt och sentimentalt men klart uppfriskande för bevarandet av minnet av ens tillhörighet. Vi letade även reda på vår gamla stuga som såldes för en 12-13 år sen, eftersom den inte längre är i släkten ville vi inte spankulera runt på gården där då det säkert skulle se misstänkt ut med en ariskliknande rakad 110kgs svensk + 140kg grisbrottare med zigenarutseende kika genom fönsterrutorna i den gamla stugan. Vi åkte därifrån innan någon hann ringa polisen (eller vi hann iväg innan polisen kommit fram).
Shoppade lite reservmat ifall det skulle bli tunt ute på ön, man vet ju inte hur stora portioner som dom andra hade tänkt skulle räcka. Vi åkte vidare till Molpe för att möta resten av min släkt för att vi tillsammans skulle skjutsas ut till stugan ute på ön, vinden hade tilltagit rejält och värmen från gårdagen var helt borta. Som tur var hade dom ordnat en riktig motorbåt att åka med så vi kunde sitta inombord hela resan. Vid resturangen i Molpe inmundigade freddi imponerande 1 st wienersnitzel plus 2/3 oscarsnitzel, själv orkade jag bara en oscarsnitzel ihop med familjen.
Resan till Rågskär utgick från ön där min farmor växt upp, Bergö. Sen var det ett par dagar med trädfällning, fiske, tomtrensning, vedklyvning, bastubadande, vandringar och slappande. Skönt att slippa den moderna världen en kort tid iaf.
Resan tillbaka mot Sverige började något sämre, dygnsur efter ha åkt i öppen bustermotorbåt genom spöregn i tre kvart. Så ett snabbt ombyte av kläder innan jag hoppade in i bilen, träningsbyxorna var det enda extra par byxor jag hade med så det fick bli så resten av resan blev i lodismundering.
Hesburger inmundigades i vasa men höjdpunkten var nog ändå att möta Magnus Uggla på flygplatsen. Undrade om han skulle spela i Åminne som ju är lika folkligt som herr Uggla själv. Landade i Stockholm 14:35, flygbuss till st:eriksplan, tunnelbana, in i bilen och mot hemort Falkenberg. Blev nu påmind om varför jag så sällan åker till österbotten, sablars jobbigt att resa.
Segling är min melodi när det kommer till resande, fast å andra sidan att segla från Falkenberg till Malax skulle ta lite för lång tid.
intressant historia! men du lämnade bort att du blottade dig för freddis flickvän upprepade gånger.
jag blottar mig hej vilt, inte så nogräknad av mig. Duschade efter träningen men vilka tillfällen skulle det ha varit annars? Nåja isf så fick hon se vad hon går miste om som är tillsammans med freddi
Rotator cuff 2 set
Speedbänk 2x30x20kg 2x10x40kg 10x60kg 3x3x80kg 3x110kg 3x3x130kg 3x3x140kg 2x3x100kg
Stångrodd 5 set
latsdrag 2 set
mage 2 set
biceps 1 set
Har fruktansvärd träningsvärk i främre deltan. Tog dagens bänkar i hopp om att slippa träningsvärken. Körde även tunga och fula roddar.
Här är 11x200kg som är mycket strikta. Måste även tillägga att jag inte står och spänner ryggen i början av filmen med vett och vilja.
Skulle inte herr sisu kunna ha "Björneborgarnas marsch" som ingångsmusik på VM? Den är tuff och finsk.
Citat:
Söner av ett folk, som blött
På Narvas hed, på Polens sand, på Leipzigs slätter, Lützens kullar,
Än har Finlands kraft ej dött,
Än kan med oväns blod ett fält här färgas rött!
Bort, bort, vila, rast och fred!
En storm är lös, det ljungar eld och fältkanonens åska rullar;
Framåt, framåt led vid led!
På tappre män se tappre fäders andar ned.
Ädlaste mål
Oss lyser på vår bana;
Skarpt är vårt stål
Och blöda är vår vana.
Alla, alla käckt framåt!
Här är vår sekelgamla frihets sköna stråt.
Lys högt, du segersälla fana,
Sliten av strider sen en grånad forntids dar,
Fram, fram, vårt ädla, härjade standar!
Än finns en flik med Finlands gamla färger kvar.
Aldrig skall vår fosterjord
Av våldets makt ur oförblödda bataljoners armar ryckas;
Aldrig ljuda skall det ord,
Att Finlands folk förrått sin fria bygd i nord.
Falla kan den tappre blott,
Ej rygga för en faras hot, ej svika, böjas och förtryckas.
Falla, sköna krigarlott,
Bliv vår, sen för en seger än vi kämpa fått!
Vapen i hand
Och käckt vår ovän nära!
Dö för vårt land
Är leva för vår ära.
Rastlöst fram från strid till strid,
Ty nu är stunden vår och nu är skördens tid!
Glesnare leder vittne bära
Härligt om mod och bragder, om vårt lands försvar.
Fram, fram, vårt ädla, trotsiga standar!
Omkring dig än din trogna finska vakt du har.