Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-12, 13:49   #61
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Vadå kramring, är det som en böghög eller?
Socialhög/bahgdemokrati.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 13:49   #62
Olof
Registered User

Olofs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Höger-vänster tänket är typsikt svenskt. I övriga Europa talar man istället om vilket ansvar staten, närningslivet, individen och samhället bör ha.
Gammal 2008-06-12, 13:57   #63
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
Höger-vänster tänket är typsikt svenskt. I övriga Europa talar man istället om vilket ansvar staten, närningslivet, individen och samhället bör ha.
Så du är "internationell"?

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 14:01   #64
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
Finns det något mer svenskt än att tala om hur icke-svensk man själv är eller dilla om hur det Är(tm) i övriga <välj omslutande entitet så som europa eller världen>.
Gammal 2008-06-12, 14:02   #65
Olof
Registered User

Olofs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
Jag är global
Gammal 2008-06-12, 14:20   #66
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Jag är global
Tänk om anti-globalisterna visste det.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 14:23   #67
D Andersson
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
...

Så, jag vet inte. Socialliberal kanske stämmer?
Ja det är svårt. I princip vem som helst kan benämnas socialliberal då begreppet är så brett. Det man kan göra i det läget är att ta specifika frågor som är stora, för att det inte ska bli för omfattande kan man begränsa sig till vårt land. Då är frågan om man ska ta verkligt stora frågor som kärnkraften, invandringen, koldioxidutsläppen, försvar, rättsväsen och... ja vilka fler stora frågor finns det i Sverige? Eller om man ska ta de frågor som faktiskt är störst, då är bidrags- och ersättningsnivåer den klart största frågan alla kategorier.
Gammal 2008-06-12, 18:23   #68
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Jag gillar att krama den fria marknaden. Men jag litar inte på den tillräckligt för att den skall få bestämma vilka mediciner och mat som är säker utan jag gillar att staten lägger sig i sådant.

Du har väl en del ganska tydliga sociala värderingar. Jag har för mig att du anser att både sjukvård och skola bör vara skattefinansierat väl? Eller vilka bland mina åsikter anser du vara för mycket åt vänster för din smak?
Sjukvård och skola får också vara skattefinansierat. Självfallet. Är det socialt det?
Gammal 2008-06-12, 18:35   #69
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Sjukvård och skola får också vara skattefinansierat. Självfallet. Är det socialt det?
Ja, det tycker jag.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 18:36   #70
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Tyskarna var åtminstone tidigare rätt förtjusta i att uttrycka sig i termer av "rechts" (höger) och "links" (vänster). Men det kan ju ha ändrat sig, vad vet jag.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 20:39   #71
CroCop
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Finns det något mer svenskt än att tala om hur icke-svensk man själv är eller dilla om hur det Är(tm) i övriga <välj omslutande entitet så som europa eller världen>.
Ochdet ska komma från dig som tjatar om hur mycket mer du har gemensamt med dina indiska datanördspolare än med en "vanlig" svennebanan. Pinsamt.

Jag syftar på det du skrivit i trådar av typen "Finns det något typiskt svenskt" eller "finns det ngn svenska kultur"
CroCop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 20:40   #72
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
Har inte läst tråden men jag anser mig vara heterosexuell, även om jag smygkollar på killar i duschen.
Gammal 2008-06-12, 21:12   #73
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ja, det tycker jag.
Det har varit socialt åtminstone sedan 1200-talet. Tämligen konservativt.
Gammal 2008-06-12, 21:15   #74
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CroCop Visa inlägg
Ochdet ska komma från dig som tjatar om hur mycket mer du har gemensamt med dina indiska datanördspolare än med en "vanlig" svennebanan. Pinsamt.

Jag syftar på det du skrivit i trådar av typen "Finns det något typiskt svenskt" eller "finns det ngn svenska kultur"
Vad exakt är det som är pinsamt?
Gammal 2008-06-12, 21:28   #75
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Problemet med att kalla sig något är att det finns alltid någon som kör med "no true scotsman", alltså om man skulle kalla sig liberal så finns det alltid någon som säger att ingen äkta liberal har åsikten x. Men jag kan nog kalla mig socialliberal och anser att det kan passa rätt bra.

Jag gillar den "fria marknaden" men samtidigt så anser jag inte att den klarar av att vara helt fri. Jag tror inte på att den osynliga handen löser allt utan anser att utan viss statlig reglering så kan marknader komma att låsas till ett fåtal större aktörer som kväver all konkurrens. Andra värdefulla regleringsåtgärder är t.ex. livsmedelsverket.

Jag gillar individens rättigheter och att man skall kunna uttrycka sig. Därför ogillar jag i grunden speciallagar som kan användas så de inskränker i yttrandefrihet, t.ex. hets mot folkgrupp. Jag anser att individen skall ha ett starkt skydd mot polisåtgärder, övervakning etc.

Jag anser att för att individen skall kunna vara riktigt fri (enligt min definition av fri) så krävs ett samhälle som kan ge alla (eller så många som möjligt) en chans till fritt liv och fria tankar. Jag vill med andra ord att skolgång och sjukvård bör vara skattefinansierat.

Samtidigt så anser jag inte att staten behöver sköta t.ex. alla delar i sjukvården, det är bara att staten skall betala den. I mitt idealsamhälle så finns det mycket hårdare krav på vetenskaplig riktighet i utbildningar och sjukvård. Genusperspektiv och kiroprakti är två exempel som man inte skall kasta ut pengar på i den formen som existerar nu.

Staten får gärna minska i storlek, t.ex. utförsäljningen av vin och sprit var ett bra exempel på en bra åtgärd. Det är inte statens uppgift att brygga sprit. Jag är inte emot svt i sig, men anser att det bör vara skattefinansierat och minskas rejält. Eftersträvande efter neutrala nyheter är en bra sak för skyddandet av demokratin men dit hör inte melodifestivalen och OS.

Så, jag vet inte. Socialliberal kanske stämmer?
Åh, jag är helt chockad. Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Så, är jag också socialliberal nu?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.