Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-12, 11:48   #46
D Andersson
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Vad i hela fridens namn gör "Christian democracy" där?
Förstår du vad jag menar nu?

Alla political compass-tester och liknande stjälper mer än de hjälper. I mina ögon är sådana tester i regel vänstervridna i sin utformning.

edit: jag var seriös när jag sa att jag ville veta vad du benämner din politiska läggning.

Senast redigerad av D Andersson den 2008-06-12 klockan 11:51.
D Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 11:53   #47
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg
Istället blir det frågeställarens syn på någons politiska läggning. Trance politiska läggning exempelvis är något helt annat i mina ögon än vad man får som svar av honom själv.
Du menar att jag är krånglig och vägrar benämna mig som terroristkommunist?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 12:06   #48
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Förstår du vad jag menar nu?

Alla political compass-tester och liknande stjälper mer än de hjälper. I mina ögon är sådana tester i regel vänstervridna i sin utformning.

edit: jag var seriös när jag sa att jag ville veta vad du benämner din politiska läggning.
Visst men jag är intresserad av hur flera olika personer "oberoende" av varandra väljer att definiera saker. Rimligtvis värderar inte du och jag saker lika eftersom vi då hade haft samma syn på saker och ting. Nu har vi inte det och därför känns det intressant för mig att få veta ungefär hur du och andra förhåller er till olika saker.

Vad menar du t ex med att den där kompassen (och liknande) är vänstervriden?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 12:12   #49
D Andersson
Registered User

Citat:
Vad menar du t ex med att den där kompassen (och liknande) är vänstervriden?
Det finns ju ett antal "testa var du står politiskt" på nätet. Bilden stevebc infogade i inlägg 31 kommer från eller påminner om bilden från ett sådant test. Utifrån hur man svarar på ett antal frågor talar testet om var du befinner dig på den politiska skalan. Jag menar att frågorna och därmed testet är utformat så att du ska hamna till vänster.

http://www.politicalcompass.org/

Kan du inte berätta vilen politisk läggning du anser dig ha först och sedan kan vi diskutera hur väl det stämmer?
Gammal 2008-06-12, 12:14   #50
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
Socialliberal. Sug på den.
Rebell.

Alltså inte jag.

Jag är nog mest frihetlig raljist om jag måste etikettera mig
Gammal 2008-06-12, 12:16   #51
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Wikipedia kallar dem för Nyliberaler de som strävar efter en Nattväktarstat.
Typ såna där som vill ha kameror vid Medborgarplatsen nattetid?
Gammal 2008-06-12, 12:20   #52
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Det finns ju ett antal "testa var du står politiskt" på nätet. Bilden stevebc infogade i inlägg 31 kommer från eller påminner om bilden från ett sådant test. Utifrån hur man svarar på ett antal frågor talar testet om var du befinner dig på den politiska skalan. Jag menar att frågorna och därmed testet är utformat så att du ska hamna till vänster.

http://www.politicalcompass.org/

Kan du inte berätta vilen politisk läggning du anser dig ha först och sedan kan vi diskutera hur väl det stämmer?
Jag vet inte vad jag har för polisk läggning, dvs vilket namn den här. Jag inbillar mig att jag försöker ha en pragmatisk syn på det mesta och tycker inte att någon - varken stat eller företag - ska bestämma allt för mycket. Samtidigt tycker jag att det ligger ett jävligt stort ansvar på individen att se till att allting inte är och /för/blir värdelöst. Det senare sorterar bort i princip alla socialdemokrater jag känner eftersom de gärna vill ha saker att skylla på, bidrag att fylla fickorna med och ursäkter för att de inte är framgångsrika. Socialdemokrater verkar också ofta ha en jävligt auktoritär ådra som jag verkligen inte gillar.

Du verkar dock kalla allting som inte innebär att Påven bestämmer kalsongfärg för vänster så jag antar att jag är vänster med din måttstock.
Gammal 2008-06-12, 12:20   #53
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Typ såna där som vill ha kameror vid Medborgarplatsen nattetid?
Nej de är socialdemokrater.
Gammal 2008-06-12, 12:37   #54
D Andersson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du menar att jag är krånglig och vägrar benämna mig som terroristkommunist?
Jag tog dig som exempel för att poängen skulle gå fram, samt för att locka hit dig. Så vad kallar du din politiska läggning?
Gammal 2008-06-12, 13:07   #55
Trance

Trances avatar

Citat:
Jag tog dig som exempel för att poängen skulle gå fram, samt för att locka hit dig. Så vad kallar du din politiska läggning?
Problemet med att kalla sig något är att det finns alltid någon som kör med "no true scotsman", alltså om man skulle kalla sig liberal så finns det alltid någon som säger att ingen äkta liberal har åsikten x. Men jag kan nog kalla mig socialliberal och anser att det kan passa rätt bra.

Jag gillar den "fria marknaden" men samtidigt så anser jag inte att den klarar av att vara helt fri. Jag tror inte på att den osynliga handen löser allt utan anser att utan viss statlig reglering så kan marknader komma att låsas till ett fåtal större aktörer som kväver all konkurrens. Andra värdefulla regleringsåtgärder är t.ex. livsmedelsverket.

Jag gillar individens rättigheter och att man skall kunna uttrycka sig. Därför ogillar jag i grunden speciallagar som kan användas så de inskränker i yttrandefrihet, t.ex. hets mot folkgrupp. Jag anser att individen skall ha ett starkt skydd mot polisåtgärder, övervakning etc.

Jag anser att för att individen skall kunna vara riktigt fri (enligt min definition av fri) så krävs ett samhälle som kan ge alla (eller så många som möjligt) en chans till fritt liv och fria tankar. Jag vill med andra ord att skolgång och sjukvård bör vara skattefinansierat.

Samtidigt så anser jag inte att staten behöver sköta t.ex. alla delar i sjukvården, det är bara att staten skall betala den. I mitt idealsamhälle så finns det mycket hårdare krav på vetenskaplig riktighet i utbildningar och sjukvård. Genusperspektiv och kiroprakti är två exempel som man inte skall kasta ut pengar på i den formen som existerar nu.

Staten får gärna minska i storlek, t.ex. utförsäljningen av vin och sprit var ett bra exempel på en bra åtgärd. Det är inte statens uppgift att brygga sprit. Jag är inte emot svt i sig, men anser att det bör vara skattefinansierat och minskas rejält. Eftersträvande efter neutrala nyheter är en bra sak för skyddandet av demokratin men dit hör inte melodifestivalen och OS.

Så, jag vet inte. Socialliberal kanske stämmer?
Gammal 2008-06-12, 13:14   #56
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
[...]

Så, jag vet inte. Socialliberal kanske stämmer?
Fast jag skulle gärna öppna dörren in i min marknadskramande ideologi, för det är lite grann vad du vurmar för när du säger att staten skall gripa in för att korrigera de fall där marknaden inte fungerar, såsom vid monopol. Sedan har jag inga problem med att definiera några ting som allmänna och låta dem finansieras med skattemedel, så länge man utnyttjar fördelarna med marknaden som vid exempelvis entrepenad.
Gammal 2008-06-12, 13:17   #57
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Både liberal och social klingar illa nuförtiden i mina öron. Socialliberalism låter som en tydlig svensk lagomideologi: inte våga ta moralisk ställning (liberalism) samt ge arbetarna tandvård (social).

Jag betraktar mig själv som en eklektisk högerman.
Gammal 2008-06-12, 13:41   #58
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Fast jag skulle gärna öppna dörren in i min marknadskramande ideologi, för det är lite grann vad du vurmar för när du säger att staten skall gripa in för att korrigera de fall där marknaden inte fungerar, såsom vid monopol. Sedan har jag inga problem med att definiera några ting som allmänna och låta dem finansieras med skattemedel, så länge man utnyttjar fördelarna med marknaden som vid exempelvis entrepenad.
A, du är också socialliberal. Låt oss bilda kramring!

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 13:42   #59
Trance

Trances avatar

Citat:
Jag gillar att krama den fria marknaden. Men jag litar inte på den tillräckligt för att den skall få bestämma vilka mediciner och mat som är säker utan jag gillar att staten lägger sig i sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Både liberal och social klingar illa nuförtiden i mina öron. Socialliberalism låter som en tydlig svensk lagomideologi: inte våga ta moralisk ställning (liberalism) samt ge arbetarna tandvård (social).

Jag betraktar mig själv som en eklektisk högerman.
Du har väl en del ganska tydliga sociala värderingar. Jag har för mig att du anser att både sjukvård och skola bör vara skattefinansierat väl? Eller vilka bland mina åsikter anser du vara för mycket åt vänster för din smak?
Gammal 2008-06-12, 13:45   #60
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
A, du är också socialliberal. Låt oss bilda kramring!
Vadå kramring, är det som en böghög eller?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.