Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson
Jag tog dig som exempel för att poängen skulle gå fram, samt för att locka hit dig. Så vad kallar du din politiska läggning?
|
Problemet med att kalla sig något är att det finns alltid någon som kör med "no true scotsman", alltså om man skulle kalla sig liberal så finns det alltid någon som säger att ingen äkta liberal har åsikten x. Men jag kan nog kalla mig socialliberal och anser att det kan passa rätt bra.
Jag gillar den "fria marknaden" men samtidigt så anser jag inte att den klarar av att vara helt fri. Jag tror inte på att den osynliga handen löser allt utan anser att utan viss statlig reglering så kan marknader komma att låsas till ett fåtal större aktörer som kväver all konkurrens. Andra värdefulla regleringsåtgärder är t.ex. livsmedelsverket.
Jag gillar individens rättigheter och att man skall kunna uttrycka sig. Därför ogillar jag i grunden speciallagar som kan användas så de inskränker i yttrandefrihet, t.ex. hets mot folkgrupp. Jag anser att individen skall ha ett starkt skydd mot polisåtgärder, övervakning etc.
Jag anser att för att individen skall kunna vara riktigt fri (enligt min definition av fri) så krävs ett samhälle som kan ge alla (eller så många som möjligt) en chans till fritt liv och fria tankar. Jag vill med andra ord att skolgång och sjukvård bör vara skattefinansierat.
Samtidigt så anser jag inte att staten behöver sköta t.ex. alla delar i sjukvården, det är bara att staten skall betala den. I mitt idealsamhälle så finns det mycket hårdare krav på vetenskaplig riktighet i utbildningar och sjukvård. Genusperspektiv och kiroprakti är två exempel som man inte skall kasta ut pengar på i den formen som existerar nu.
Staten får gärna minska i storlek, t.ex. utförsäljningen av vin och sprit var ett bra exempel på en bra åtgärd. Det är inte statens uppgift att brygga sprit. Jag är inte emot svt i sig, men anser att det bör vara skattefinansierat och minskas rejält. Eftersträvande efter neutrala nyheter är en bra sak för skyddandet av demokratin men dit hör inte melodifestivalen och OS.
Så, jag vet inte. Socialliberal kanske stämmer?