2008-02-24, 16:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Att börja träna bort sin svank är nog bland det dummaste man kan göra. Hur många här som fått för sig att de behöver träna bort sin svank har mätt den?
|
|
|
2008-02-24, 17:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Man vill ju inte ha bort svanken helt... Det är den onödigt stora svanken man vill komma åt. Ryggen har en naturlig svank i korsryggen och har den inte det så är det oftast inte ett så bra tecken.
Men oftast pga det myckna sittandet och ofta obefintliga strethandet av höftböjare osv så har rätt många för stor svank.
|
|
|
2008-02-24, 18:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh
Man vill ju inte ha bort svanken helt... Det är den onödigt stora svanken man vill komma åt. Ryggen har en naturlig svank i korsryggen och har den inte det så är det oftast inte ett så bra tecken.
Men oftast pga det myckna sittandet och ofta obefintliga strethandet av höftböjare osv så har rätt många för stor svank.
|
Sittande minskar normalt nästan alltid svanken
|
|
|
2008-02-24, 18:38
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Det här är intressant. Jag har lite putrumpa och svank. Men när jag var hos naprapat när jag hade besvär med ryggen för ca 2år sedan så skulle jag strecha höftböjare, baksida lår och gluteus enligt honom. Jag blir lite förvirrad 
|
Det ska du vara, för din naprapat har fel. Du ska naturligtvis inte stretcha både böjare och sträckare för att förändra bäckenställningen. Du antingen försenar utvecklingen, går +-0 noll, eller förvärrar läget. Helt onödigt. Fixa till din svank enligt tipsen ovan (och glöm för guds skull inte vardagshållningen), och behöver du rörliga höftsträckare av någon anledning, så gör det efteråt när övrig muskulatur/nervsystemet har anpassat sig till den nya bäckenställningen.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2008-02-24, 18:42
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wao
Jag hade också tänkt få bort min svank nu, men jag har alltid stretchat hamstrings, rumpa och mage, men jag ska alltså sluta med det för att inte få mera svank?
|
Ja.
Citat:
En annan fråga angående det där med höftböjaren. Ska man stå som visat på bild på sidan 1 och pressa benet roterande frammåt? Förstod inte riktigt vad som skrevs.
|
Den här stretchen är den bästa tycker jag. I alla stretcher för höftböjarna handlar det om att "stoppa svansen mellan benen", d.v.s. att göra det som kallas bakåttippning av bäckenet. Bäckenets övre kant rör sig bakåt, och den undre kanten framåt. Stoppa svansen mellan benen, helt enkelt.
Det finns uppenbara fördelar med att köra båda sidorna samtidigt. Genom att hålla höften rak kommer man att stretcha den stelaste sidan först. Ojämn stretch kan snedbelasta ryggen, särskilt i tunga övningar som knäböj.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2008-02-24, 18:42
|
|
made a huge mistake
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Knabb
Sittande minskar normalt nästan alltid svanken
|
Det är ju så de flesta har fått det.. Fast det gäller att sitta rätt.
|
|
|
2008-02-24, 18:44
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av phrack
Sheo, har inte magmusklerna någon koppling till hur mycket man svankar? Precis när jag började med knäböj t.ex. hade jag en tendens att svanka väldigt mycket, men när jag fick pli på magen så slutade jag med detta. När jag bar tung ryggsäck på denna tid kunde jag komma på mig själv med att svanka också, något som jag heller inte gör längre.
|
Absolut. Testa att stoppa svansen mellan benen och se vilka muskler du använder. Mage och rumpa!
|
|
|
|
2008-02-24, 18:45
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av stargate
|
Ett bra sätt att öka sin svank. En annan tråd.
|
|
|
|
2008-02-24, 20:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Ja.
Den här stretchen är den bästa tycker jag. I alla stretcher för höftböjarna handlar det om att "stoppa svansen mellan benen", d.v.s. att göra det som kallas bakåttippning av bäckenet. Bäckenets övre kant rör sig bakåt, och den undre kanten framåt. Stoppa svansen mellan benen, helt enkelt.
Det finns uppenbara fördelar med att köra båda sidorna samtidigt. Genom att hålla höften rak kommer man att stretcha den stelaste sidan först. Ojämn stretch kan snedbelasta ryggen, särskilt i tunga övningar som knäböj.
|
Tack så mycket. Testade nyss den stretchingen och det kändes jäkligt bra faktiskt.
|
|
|
2008-02-24, 21:28
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wao
Tack så mycket. Testade nyss den stretchingen och det kändes jäkligt bra faktiskt. 
|
|
|
|
|
2008-02-24, 21:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
jag säger bara "best of" eller "sticky". det har kommit många frågor på det hära den senaste tiden
|
2008-02-27, 12:16
|
|
helt ok
Reg.datum: May 2006
|
Bump! En bra tråd. Men tycker fortfarande det är tråkigt att man inte får stretcha baksida lår utan bara höftböjaren.
|
|
|
2008-02-27, 12:24
|
|
made a huge mistake
Reg.datum: Sep 2007
|
Tråkigt? :P För det bryter med vad du har trott tidigare?
|
|
|
2008-02-27, 12:26
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan
Bump! En bra tråd. Men tycker fortfarande det är tråkigt att man inte får stretcha baksida lår utan bara höftböjaren.
|
Tja, om du är stelare på ena sidan är det bra att stretcha dig till jämn rörlighet, så att du inte riskerar att rotera ditt bäcken i någon knäpp vinkel.
Alltid något?
|
|
|
|
2008-02-27, 12:44
|
|
helt ok
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av tobbo
Tråkigt? :P För det bryter med vad du har trott tidigare?
|
Tråkigt för att jag är så hel-helvetes stel i baksida lår, framsida lår, vader osv osv.
Har försökt ta itu med problemet men det har aldrig blivit av.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.
|

|