Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-31, 23:12   #76
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Motorbreath Visa inlägg
Det är upp till domstolen att avgöra huruvida publiceringen av Mohammed-bilderna är hets mot folkgrupp eller inte. Om publiceringen är ett brott, så ska brottslingarna så klart straffas.

Men är det rimligt att ställa en hel nation till svars för en eller ett fåtal personers handlingar?
Är det rimligt att dra en hel religionsgrupp över en kam, som många gör? Nej, självklart inte. Men i och med att ingen har, så vitt jag vet, tagit någon handling mot de här bilderna - Vad säger det om Sverige? Att vi accepterar hets mot religioner.

Självklart tycker jag inte att den del av Pakistan som är ute och bränner flaggor är särskilt smarta. Faktum är att jag tycker de är dumma så det förslår. Men om man tänker efter på hur mycket deras religion betyder för dem, och hur jävla upprörda andra parter blivit ifall något liknande hade gjorts där det hade varit hån mot Förintelsen eller vad som, som är känsligt - Då är det bara pinsamt att förvänta sig en lågmäld reaktion.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:13   #77
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av weli Visa inlägg
Asså det handlar om att respektera andras tro.
Nej. Det handlar om en grupp religiösa människor som har huvudena så långt upp sina egna arslen att de försöker tvinga sin religion på omvärlden, för att de känner sig oförättade.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:13   #78
Avesta
Cavalleria Rusticana

Avestas avatar

Reg.datum: May 2004
Förstår inte det där med provocera för att visa att ett samhälle inte alls till 100% lever upp till det som står i lagar och författningar. Även en åsna kan gå genom livet utan att lyckas trampa någon på tårna och att lyckas provocera är ingen konst. Gå runt med en karikatyr på Abraham Lincoln i USA så finns det säkert tusentals som gärna hade lynchat dig. Och så överaskande att han blir mordhotad, han förtjänar nästa lite stryk för sin förmåga att vara wanna-be Linda Ro-sing.
Avesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:16   #79
ALEXPALEX
Registered User

ALEXPALEXs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag kan tycka att enbart av respekt kan vi väl låta bli att skoja om deras profet, jag menar.. Inte så många ändå skulle komma på tanken att det är kul att publicera hakkors i tidningar eller ställa ut som rondellhundar och skulle det hända så blir nog ramaskriet värreän vad det har blivit den här gången.
ALEXPALEX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:21   #80
tjabon
Joser

tjabons avatar

Reg.datum: May 2007
Det som faktiskt gör mej lite orolig är att många muslimer
verka ha total avsaknad av självdistans och humor.

Det gör ju att man för säkerhets skull undviker denna grupp
av rädsla för att stöta sej.
Och så snackar vissa om misslyckad integrationspolitik........
Gammal 2007-08-31, 23:25   #81
backflash
Heinoist

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
... och hur jävla upprörda andra parter blivit ifall något liknande hade gjorts där det hade varit hån mot Förintelsen eller vad som, som är känsligt - Då är det bara pinsamt att förvänta sig en lågmäld reaktion.
Och tidigare:
Citat:
Det är bara ett jävla hyckleri - Du visar inte en jude ett hakkors och skrattar
Jag vet inte. Det hade nog också känts fel. Jag menar att använda sig av något historiskt, något som är en del av ett folks kultur, arv, till något sådant. Använda det på ett sätt som frambringar lidande känns nog fel.

Al-Yawm vet däremot hur man gör!

Vänster Al-hayat höger Der Stürmer ... för några år sen.

Inte direkt livat runt de här bilderna - här. Inga kravaller i alla fall - eller som min vän uttryckte det: vi ville, men man tjänar inga pengar under en demonstration, upprätthålla en fasad du vet! Det finns så många karikatyrer att det till och med utlystes en tävling, av judar för judar, om vem som skulle göra den bästa. Galgenhumor kallas det har jag för mig. För att matcha Irans tävling då då.
Gammal 2007-08-31, 23:26   #82
Avesta
Cavalleria Rusticana

Avestas avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon Visa inlägg
Det som faktiskt gör mej lite orolig är att många muslimer
verka ha total avsaknad av självdistans och humor.

Det gör ju att man för säkerhets skull undviker denna grupp
av rädsla för att stöta sej.
Och så snackar vissa om misslyckad integrationspolitik........
Humor?

Get the fock out of here.
Avesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:27   #83
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nej. Det handlar om en grupp religiösa människor som har huvudena så långt upp sina egna arslen att de försöker tvinga sin religion på omvärlden, för att de känner sig oförättade.
Men den som startade det hela försökte inte tvinga på någon sin syn?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:31   #84
Motorbreath
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Är det rimligt att dra en hel religionsgrupp över en kam, som många gör? Nej, självklart inte. Men i och med att ingen har, så vitt jag vet, tagit någon handling mot de här bilderna - Vad säger det om Sverige? Att vi accepterar hets mot religioner.

Självklart tycker jag inte att den del av Pakistan som är ute och bränner flaggor är särskilt smarta. Faktum är att jag tycker de är dumma så det förslår. Men om man tänker efter på hur mycket deras religion betyder för dem, och hur jävla upprörda andra parter blivit ifall något liknande hade gjorts där det hade varit hån mot Förintelsen eller vad som, som är känsligt - Då är det bara pinsamt att förvänta sig en lågmäld reaktion.
Det är ju en bedömningsfråga för domstolen huruvida det är hets mot folkgrupp eller ej. Det borde ju rimligtvis ha kommit in en polismälan angående det, sen får rättssystemet ha sin gång och vi får se om det blir någon dom eller ej.
Skulle bilderna ha censurerats innan det framgick om det var ett brott att publicera dem eller inte?
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:35   #85
Snowflake
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Avesta Visa inlägg
Humor?

Get the fock out of here.
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/un...5&pubID=809750 Ja humor
Snowflake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:40   #86
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Motorbreath Visa inlägg
Det är ju en bedömningsfråga för domstolen huruvida det är hets mot folkgrupp eller ej. Det borde ju rimligtvis ha kommit in en polismälan angående det, sen får rättssystemet ha sin gång och vi får se om det blir någon dom eller ej.
Skulle bilderna ha censurerats innan det framgick om det var ett brott att publicera dem eller inte?
Du gillar att säga att det är en bedömningsfråga - Och eftersom nazismen är så bra här...

Ifall någon går ut på gatan, mitt bland folket, och skriker "Heil Hitler", "Sieg Heil" och mer där till medan han gör hälsningen - Står det inte rätt självklart att det är hets mot folkgrupp?!

Samma sak här, de där karikatyrerna borde inte ha tillkommit överhuvudtaget egentligen, och är man så dum att man gör en sådan sak när man vet hur mycket det betyder för de troende - Då får man helt enkelt stå sitt kast.

Sen ska man ju egentligen självklart inte dra alla över en kam, men det är knappast något unikt för muslimer.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:42   #87
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Men den som startade det hela försökte inte tvinga på någon sin syn?
Nej, faktiskt inte. Han visade mycket riktigt upp sin syn men det fanns inte något tvång inblandat. Muslimerna svarar dock med våld och hot om våld. Det är att försöka tvinga på andra sin syn.

Att den här tecknaren, vad han nu heter, publicerat provokativa bilder ska liksom inte vara något problem. Man kan tycka vad man vill om bilderna i sig; vissa finner dem roliga och andra finner dem respektlösa och förolämpande. Det är lugnt. Om arga muslimer svarat med förolämpa honom tillbaks eller något annat icke-våldsamt hade det också varit lugnt.

Det är yttrandefrihet. Man får säga precis vad fasen man vill och andra får svara med samma mynt. När det blir frågan om våld och hot om våld däremot, då har man introducerat en helt annan dimesion. Det är frågan om att försöka tvinga någon till tystnad, att inkräkta på människors frihet och i det här fallet att tvinga på andra sin religion.
Gammal 2007-08-31, 23:51   #88
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Yes: Jag sanktionerar inte våld. Det var dock oklart i din första post om du syftade på de som använt/hotat med våld eller på samtliga som blivit upprörda av teckningarna.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 23:57   #89
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Yes: Jag sanktionerar inte våld. Det var dock oklart i din första post om du syftade på de som använt/hotat med våld eller på samtliga som blivit upprörda av teckningarna.
Aha okej, jag syftar förstås på de svarar med våld. Inget ont om dem som uttrycker sin ilska på ett civiliserat sätt.
Gammal 2007-09-01, 00:00   #90
Motorbreath
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Du gillar att säga att det är en bedömningsfråga - Och eftersom nazismen är så bra här...

Ifall någon går ut på gatan, mitt bland folket, och skriker "Heil Hitler", "Sieg Heil" och mer där till medan han gör hälsningen - Står det inte rätt självklart att det är hets mot folkgrupp?!

Samma sak här, de där karikatyrerna borde inte ha tillkommit överhuvudtaget egentligen, och är man så dum att man gör en sådan sak när man vet hur mycket det betyder för de troende - Då får man helt enkelt stå sitt kast.

Sen ska man ju egentligen självklart inte dra alla över en kam, men det är knappast något unikt för muslimer.
Ja, de får helt enkelt bedöma utifrån nuvarande lagar om publiceringen är ett brott eller ej.

Ja, en hyllning till Hitler är ett hån mot förintelsens offer och judarna som folk. Men det är absurt att ens jämföra dessa två scenarion.
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.