Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-24, 02:04   #31
ahz
Registered User

ahzs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av The Auditor Visa inlägg
Tycker du det är bättre att arbeta svart?
Tycker du att det är ok att jobba svart och samtidigt får socialbidrag också?
ahz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 06:07   #32
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ahz Visa inlägg
Om du nu tjänat 60 000 under sommaren, varför ska du då ha fullt studiestöd? Bidrag ska bara betalas ut till de som inte kan tjäna sina egna pengar och lånet borde du vara glad för att slippa.
Är du seriös?

Tror du man kan betala all kostnad för ett radhus samt en familj på snart 4st + djur?

Hur jävla dum får man vara? Nä dags att komma ut ur mamma livmoder och upptäcka att mjölken i kylen visst kan ta slut.
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 08:38   #33
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av The Auditor Visa inlägg
Tycker du det är bättre att arbeta svart?
Uppenbarligen inte.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 10:43   #34
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ahz Visa inlägg
Om du nu tjänat 60 000 under sommaren, varför ska du då ha fullt studiestöd? Bidrag ska bara betalas ut till de som inte kan tjäna sina egna pengar och lånet borde du vara glad för att slippa.
Som om 60 000 skulle räcka i ett halvår? Ok om man bor hemma eller i ett riktigt billig studentrum kanske och lever själv. Men har man dyrare boende än så och kanske familj dessutom, då blir det knepigt.

Det sjuka med fribeloppet är att om man inte vill ta lån och därför jobbar in motsvarande den summan varje månad, samt jobbar heltid under de tre månaderna på sommaren då man varken studerar eller får bidrag, så kommer man ofta över fribeloppet! Och då är det ju inte precis så att man då drar in en årsinkomst som man skulle kunna leva gott på.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 11:15   #35
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Största fenomenet är ändå att de öht får bry sig om vad jag gör över de knappa tre sommarmånader som jag varken studerar eller har rätt till studiemedel. Hur det borde vara övriga månader när jag aktivt studerar och har rätt till studiemedel låter jag vara osagt..men men..
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 11:46   #36
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Tjänar du mer än du får ska du fan inte ha fullt studiebidrag, så sjukt det är dessa dagar då alla jävlar ska fuska så att skattebetalarna får ta skiten istället. Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.
Har du bara låg IQ eller snaskar du svamp?

Bidraget får du ut helt även om du jobbar utan det är lånet som blir mindre varje månad. Men hör och häpna att det heter lån för man betalar tillbaka pengarna... Så att prata om att skattebetalarna betalar ens skolgång är enbart efterblivet. Var glad att folk utbildar sig så du får behålla ditt arbete på er lokala städfirma.
Gammal 2007-08-24, 11:51   #37
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Big Forre tycker jag har en poäng och så tyckte jag med när jag pluggade.

undrar om Blekfet har rätt?
Har ju inte studerat på ett par år men tidigare var det så att dom reducerade en del ifrån lånet och en del i från bidraget har jag för mig? Men även om du bara har bidrag så kan du inte tjäna hur mycket som helst. Jag tycker det är rätt men sen kan det naturligtvis bli tufft om man har dragit på sig massa fasta driftskostnader.

tidigare så var CSN dåliga på att kolla upp huruvida man nått upp till maxbeloppet eller inte men tror dom är mer noggranna nu och gör körningar. Tidigare gjorde dom bara stickprov. Jag klarade mig hela tiden men var beredd att betala tillbaka.
Gammal 2007-08-24, 11:54   #38
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
Big Forre tycker jag har en poäng och så tyckte jag med när jag pluggade.

undrar om Blekfet har rätt?
Har ju inte studerat på ett par år men tidigare var det så att dom reducerade en del ifrån lånet och en del i från bidraget har jag för mig? Men även om du bara har bidrag så kan du inte tjäna hur mycket som helst. Jag tycker det är rätt men sen kan det naturligtvis bli tufft om man har dragit på sig massa fasta driftskostnader.

tidigare så var CSN dåliga på att kolla upp huruvida man nått upp till maxbeloppet eller inte men tror dom är mer noggranna nu och gör körningar. Tidigare gjorde dom bara stickprov. Jag klarade mig hela tiden men var beredd att betala tillbaka.

Hade 2 personer i klassen förra terminen som studerade med endast bidraget samt arbetade ungefär 80-90% i månaden, och det var inte problem alls för dem angående bidraget.
Gammal 2007-08-24, 12:01   #39
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
För att klargöra för dom som inte pluggar så har man det inte så fett på csn. Jag klarar mig bra för jag är ensamstående, behöver inte åka bil, klarar mig på cykel så behöver inget busskort, min hyra ligger på 3000 kr när allt är betalat och jag köper nästan aldrig några kläder och håller mig till studentpubarna.

Säg att man bor i stockholm, man har en hyra på 4000, tunnelbana för 500 i månaden, man bränner 1500 på mat i månaden då återstår det 1000 kr i månaden att ha till studielitteratur, fika, kläder och andra fritidsnöjen som att gå ut å dricka öl. 33 kr om dagen pratar vi om. En macka på fiket på campus kostar 37 spänn...

Vill man ha några extra pengar så får man dra in dom på sommaren.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 12:05   #40
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
Största fenomenet är ändå att de öht får bry sig om vad jag gör över de knappa tre sommarmånader som jag varken studerar eller har rätt till studiemedel. Hur det borde vara övriga månader när jag aktivt studerar och har rätt till studiemedel låter jag vara osagt..men men..
Och framför allt varför får inte jag stämpla på sommaren då jag de facto är arbetslös när jag har inarbetad akassa? Jo för att jag är inskriven på ett universitet resten av året! Något CSN får jag ju inte då jag inte pluggar på sommaren... Jävligt smidigt.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 12:07   #41
Yucko
Banned

Reg.datum: Jul 2007
Har jag drömt, eller har de blåa snackat om att höja fribeloppet?
Yucko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 12:12   #42
Solros
Registered User

Solross avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Yucko Visa inlägg
Vet ej, däremot var dom blåa det enda partiet som inte ville höja bidragen/lånen för studenter.
Solros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 12:25   #43
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yucko Visa inlägg
De pratade tom om att slopa fribeloppet helt om jag minns rätt. Sen hände... ingenting.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 12:43   #44
Yucko
Banned

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
De pratade tom om att slopa fribeloppet helt om jag minns rätt. Sen hände... ingenting.
Som vanligt då. Mycket snack och lite verkstad från Reinfeldt.
Yucko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 12:56   #45
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Om man når över fribeloppet så är det ju inte som om man behöver betala tillbaka ALLT. Det är väl 50% av överskridande beloppet eller liknande.

Så man tjänar ju fortfarande på att arbeta över fribeloppet.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.