2007-08-23, 16:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thorwaldsson
|
Ok, men då äre lugnt. Tror jag drog ihop strax under 70tusen i sommar så det ska inte vara nån fara.
|
2007-08-23, 16:48
|
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
tack för svaren gott folk, bra att äntligen få veta hur det ligger till.
Upptäckte själv att jag kommer klara gränsen så jag råkade räkna med juli månad som då hamnar under första terminen
|
|
|
2007-08-23, 16:56
|
|
|
Apprentice of Grub
Reg.datum: Sep 2005
|
Hatar verkligen att det finns ett fribelopp. Låter för mig helskumt att man ska straffas för att man är flitig under sin studietid
Visst, om arbetet hade stört ens prestationer inom skolan så hade jag väl kunnat ta det, men så är inte fallet för en annan. Borde rentav få en bonus för att jag läst in ett år och CSN på så sätt slipper betala ut ytterligare ett års bidrag till mig.
Efter att ha skickat in världens sämsta CV så, mot alla odds, ringer dom faktiskt tillbaka. Då sitter jag självklart och skiter och lägger av värsta brakskiten medan vi pratar så jag kan inte hålla mig för skratt och fnissar mig igenom hela samtalet. Får jag jobbet så finns det en Gud alltså.
|
|
|
|
2007-08-23, 17:38
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Tur jag inte ska plugga i höst..har överskridit fribeloppet med ca 1 miljard. Däremot tyckte tydligen CSN att jag ska betala 3500kr denna månad och 3500kr i november...suckers!
Blekfetto - vad studerar du ?
|
|
|
2007-08-23, 17:39
|
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff
Tur jag inte ska plugga i höst..har överskridit fribeloppet med ca 1 miljard. Däremot tyckte tydligen CSN att jag ska betala 3500kr denna månad och 3500kr i november...suckers!
Blekfetto - vad studerar du ? 
|
Jag studerar "KalleAnka-skola" medan jag söker in till farbror polis.
|
|
|
2007-08-23, 18:41
|
|
|
fjollhulken
Reg.datum: Sep 2003
|
Kan bara instämma i det som de andra sagt. Först kollar dom helår. Om du överskrider då så går dom inte och kollar halvårsvis.
Jag överskred summan med nån tusenlapp typ (suck) och fick betala tillbaka. Bittert
|
2007-08-23, 18:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Värt att veta är även att inkomst av kapital räknas in. Ta inte hem några vinster medan du pluggar mao.
|
|
|
2007-08-23, 19:25
|
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av The Auditor
Värt att veta är även att inkomst av kapital räknas in. Ta inte hem några vinster medan du pluggar mao.
|
Eller så har du aktier i en kapitalförsäkring, så slipper du det problemet. Ingen skatt på vinst eller utdelning heller. Däremot får du betala en årlig skatt på cirka en procent av hela beloppet du har i försäkringen. Skatten varierar lite eftersom det är 27 % av föregående års statsskuldsränta.
|
|
|
2007-08-23, 19:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad
Eller så har du aktier i en kapitalförsäkring, så slipper du det problemet. Ingen skatt på vinst eller utdelning heller. Däremot får du betala en årlig skatt på cirka en procent av hela beloppet du har i försäkringen. Skatten varierar lite eftersom det är 27 % av föregående års statsskuldsränta.
|
njae för att vara petig så beskattas utdelningen om den kommer från utlandet, tror de ligger på 15 %.
|
|
|
2007-08-23, 19:58
|
|
|
Disco Inferno
|
Citat:
Ursprungligen postat av Body Guard
njae för att vara petig så beskattas utdelningen om den kommer från utlandet, tror de ligger på 15 %.
|
Men nu pratar jag om svenska kapitalförsäkringar som man kan skaffa hos Avanza eller Nordnet t ex. Hur det ligger till med utländska varianter vet jag inte.
|
|
|
2007-08-23, 20:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad
Men nu pratar jag om svenska kapitalförsäkringar som man kan skaffa hos Avanza eller Nordnet t ex. Hur det ligger till med utländska varianter vet jag inte.
|
Det är ju de jag menar. Om du har en KF hos avanza eller nordnet och äger aktier som är noterade i utlandet, tex USA eller Kanada, då beskattas utd trots att du har dem i en KF.
|
|
|
2007-08-23, 20:02
|
|
|
Älskar eterneller
Reg.datum: Aug 2006
|
Tjänar du mer än du får ska du fan inte ha fullt studiebidrag, så sjukt det är dessa dagar då alla jävlar ska fuska så att skattebetalarna får ta skiten istället. Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.
|
|
|
2007-08-23, 20:09
|
|
|
Disco Inferno
|
Ok, då är jag med.
|
|
|
2007-08-23, 20:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av olander08
Tjänar du mer än du får ska du fan inte ha fullt studiebidrag, så sjukt det är dessa dagar då alla jävlar ska fuska så att skattebetalarna får ta skiten istället. Sluta fuska och ta erat jävla ansvar som svenska medborgare.
|
Tycker du det är bättre att arbeta svart?
|
|
|
2007-08-24, 02:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Om du nu tjänat 60 000 under sommaren, varför ska du då ha fullt studiestöd? Bidrag ska bara betalas ut till de som inte kan tjäna sina egna pengar och lånet borde du vara glad för att slippa.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.
|

|