Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-23, 19:03   #1
MrCool
Registered User

Reg.datum: May 2007
Viktproblem

Hej alla hängivna forumskribenter!

Först och främst vill jag ursäkta ifall det redan fanns en liknande tråd (jag kunde verkligen inte hitta någon) och det är mycket möjligt att jag har råkat posta den här tråden i fel forumsektion, sedan skulle jag även vilja tacka alla för detta fina forumet. De flesta känner med all säkerhet inte igen mitt forumnamn "MrCool" eftersom jag är tämligen ny.

Bakgrundshistoria till problemet:

Jag hade idrottat (främst fotboll men även ishockey och bordtennis) sedan jag var fem år och slutade vid 12-13 års ålder då jag tyckte att datorspelande var mycket roligare än att träna. Några år senare hade jag gått från att vara en smal pojke med mycket vänner och ett bra liv till en olycklig och överviktig tonårsgrabb med nästan inga vänner alls.

För cirka ett år sedan, då jag var 15 år gammal vägde jag 86-87 kg och var väl 177-178 cm lång. Den 1:e februari i år vägde jag 80 kg och var 179 cm lång. Ett par veckor senare började jag styrketräna på gym samt konditionsträna (framförallt utomhuslöpning). Ett par månader senare slutade jag på det dåvarande gymmet och fortsatte endast med löpning. I maj månad det här året tog jag upp styrketräningen på ett gym där jag nu stortrivs. Idag är jag ungefär 181-182 cm lång och väger 64-65 kg, jag har tagit upp kontakt med både nya och gamla vänner. Flickor som jag aldrig trodde skulle finnas i mitt liv finns idag. Jag har även haft den bästa sommaren i mitt liv trots vädret.

Hur som helst, nu till mitt problem!:

Jag har blivit av med mycket fett och vågen visar nu 64-65. Trots detta är jag inte helt nöjd. Jag vill väga över 70kg i alla fall, men i dagsläget känns det inte aktuellt i och med att jag har synliga fettdepåer kvar även om de inte alls är i samma mängd som de var för ett år sedan. En del "fett", exempelvis vid magen misstänker jag är överflödigt skinn. Men hur som helst, jag vill fortfarande bli av med den mängd överflödigt fett/skinn som jag har kvar och samtidigt öka i vikt. Mina frågor till er:

Hur ska jag göra för att gå upp i vikt samtidigt som jag vill bli av med fettet?
Kommer det överflödiga skinnet att dra ihop sig eller inte? (jag har inga bristningar om det skulle vara ett problem)

Jag är tacksam för alla seriösa tips, synpunkter och råd!

Tack på förhand, med vänliga hälsningar, MrCool!
MrCool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 21:01   #2
ikmor
Registered User

ikmors avatar

Tjenare MrCool!

Jag tror ju inte att du vill gå upp i fett, eftersom du, som du skriver, fortfarande har synliga fettdepåer. Så då ligger svaret där och kittlar en i näsan; muskler!
Muskler väger mer än fett. Muskla upp dig. =] Så hamnar du där om några år, eller vad det blir (inte så insatt i hur mycket muskelmassa man går upp på en viss tid, det är ju dessutom beroende på träning o.s.v.)
-
Där är en tråd just nu aktuell som heter just Hud.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=98370

Kolla där för lite tråkig fakta, men håll även i sinnet att inte alla är likadana, och jag vet ej hur mycket lös hud just du har.

Problemet då ligger i att man inte riktigt kan kombinera viktminskning med viktökning... =P Man måste ligga på kalori+ för att musklerna ska ha nog med bränsla för att bli större medan man måste över till kalori- för att tappa fettet. Man kan tyvärr inte ta av kroppens redan lagrade fetmassa (idiotiskt, jag vet) för det ändamålet.

Givetvis ska jag säga, att vi nybörjare (jag och du och alla andra som inte lyft skrot i typ ett år eller mer...?) klarar det där med att bygga muskler TROTS att vi ligger på kaloriminus. Det är som att musklerna har inneliggande potenial att bli bättre, som exploderar igång så fort man börjar anstränga dem lite mer ordentligt, eller så blir de kanske bara så chockade av att man plötsligt använder dem att de inte vet vad de ska göra, och som väl är beslutar sig för att växa lite.
-

En planerad viktökning + styrketräning = Bulk
En planerad viktminskning + styrketräning = Deff
Under deffen håller man impulserna igång, de som säger åt musklerna att inte slappna av och börja förbrännas. Alltså tar kroppen mer av fettet.
På detta vis är en Deff toppenkanon som viktnedgångsmetod, för samtidigt som man som nybörjare blir lite lite mer pumpad (definierad runt musklerna kan man kanske kalla det), så ser kroppsfetts%-minskningen till att musklerna kommer fram ännu mer i dagen.

Andra får räta det jag nyss skrivit om jag är helt uppåt väggarna.

Men en sak som är säker MrCool, det är att du har kommit till rätt ställe.

/Kim

Ps. 87 kg - 64, det är fanimej värt stående ovationer. Fortsätt mot mål nu, vad än det månde vara! Ds.
ikmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 21:55   #3
MrCool
Registered User

Tack ikmor för det långa och välskrivna svaret!

Jo, det är ju just muskelvolymen som jag vill öka samtidigt som jag vill väga mer. Men saken är den att jag vill verkligen inte gå under 60 kg och fortfarande ha fett kvar på kroppen. Jag vill så snabbt som möjligt bli av med det överflödiga fettet och börja bygga upp muskler. Kan det vara så att jag bränner muskler? Jag har legat på 1200-1500 kalorier det senaste halvåret nu, är det för lite för en växande 16-åring? En konstig grej som jag har lagt märke till är också att under en vecka då jag hade träningspaus, drack alkohol och åt en del skräpmat utan att träna någonting (jag var i och för sig ute rätt mycket och traskade runt med vänner) gick ner cirka 2 kg. Har jag tappat muskler eller fett? Eller kanske lite av bägge?

P.S. Jag har inget mål för tillfället förutom att bli av med lite fett här och var. Jag vill bara uppnå målet så att jag kan sätta nya mål där jag kommer försöka att "bulka" upp min muskelvolym.
Gammal 2007-07-23, 22:16   #4
Torwald
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MrCool Visa inlägg
Tack ikmor för det långa och välskrivna svaret!

Jo, det är ju just muskelvolymen som jag vill öka samtidigt som jag vill väga mer. Men saken är den att jag vill verkligen inte gå under 60 kg och fortfarande ha fett kvar på kroppen. Jag vill så snabbt som möjligt bli av med det överflödiga fettet och börja bygga upp muskler. Kan det vara så att jag bränner muskler? Jag har legat på 1200-1500 kalorier det senaste halvåret nu, är det för lite för en växande 16-åring? En konstig grej som jag har lagt märke till är också att under en vecka då jag hade träningspaus, drack alkohol och åt en del skräpmat utan att träna någonting (jag var i och för sig ute rätt mycket och traskade runt med vänner) gick ner cirka 2 kg. Har jag tappat muskler eller fett? Eller kanske lite av bägge?

P.S. Jag har inget mål för tillfället förutom att bli av med lite fett här och var. Jag vill bara uppnå målet så att jag kan sätta nya mål där jag kommer försöka att "bulka" upp min muskelvolym.
Nu är du ju ganska lätt, så 1500kcal är inte EXTREMT lite, men det är lite. Om du motionerar är det mycket lite. 1200 låter väldigt väldigt lite för en ung man som fortfarande växer! Särskilt om du konditionstränar.

Alkohol torkar ut kroppen, så du kan mycket väl ha tappat en hel del vatten. Om du snabbt gick upp 2kg igen var det förmodligen nästan uteslutande vatten. Om du INTE gick upp snabbt igen var det förmodligen en del fett och en hel del muskler (man kan bara tappa ca 75kcal fett/kg kroppsfett/dygn, så du ska ha bra mycket fett för att viktförlusten skulle vara enbart fett). Det tvivlar jag dock på.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 22:17   #5
ikmor
Registered User

ikmors avatar

Nej, under 60kg på 182 centimeter är nog direkt skadebringande, du ligger på 19.3 BMI redan nu, vilket är underviktig = inte så bra. Det tänkte jag inte ens på att räkna på innan. Sorry.
1200-1500 kalorier är...lite. Väldigt lite. heh. Speciellt på en, som du berättar, växande 16-åring.

Jag tror anledningen till att du gick ner den veckan, var just för att du lät kroppen vara. Den ligger nog på "VARNING, SVÄLT!"-läge just nu. Därför är den ganska ovillig till all viktnedgång.
Jag har märkt det, att om jag håller igen med styrketräningen en vecka, så är jag starkare nästa gång jag kör. Kroppen har hunnit vila upp sig.

Tänker, kanske är problemet i sig inte "all fett", utan snarare brister på muskelmassa. I detta läget kan jag tror jag faktiskt jag ger dig två alternativ som tips:

1. Sök upp en sida här på Kolozzeum-forumet som innehåller
energi11.zip

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...6&postcount=25

Där var den.

Med det programmet kan du räkna ut hur mycket Kcal du förbrukar per dag, i vilande läge osv. Den innehåller för uträkningens skull också en aktivitetsfaktor mellan 1.0 och 2.0 som du själv måste fylla i. Hur man gör det kan du också hitta här på kolozzeum.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...tivitetsfaktor

Bl.a.

Gör sedan som så att du går upp till den kalorimängden i föda som du minst skulle behöva i vilande läge.
Det kommer säkerligen göra att du går upp, eftersom det i jämförelse med vad du äter nu är ..mer. =P
Men jag tror det kommer göra din kropp betydligt gladare! Det kommer nog ställa din kropp i mer balans, vad gäller mycket.
Så kan du börja styrketräna, tiden är inne.

2. Börja Bulka, ligg på energi+ uträknad med hjälp av energi11-programmet där du sedan fyller i med en aktivitetsfaktor som kan passa dig, beroende på hur mycket du rör dig.
Så kan du börja styrketräna, tiden är inne.

Summan av kardemumman blir nog att tiden är inne för att sluta gå ner i vikt nu. När du sedan gått upp eller iaf stått still ett tag och samtidigt skaffat dig mer muskelmassa...DÅ kan man börja på en liten Deff igen.

Hoppas jag inte låter för "tillrättavisande" eller nåt.
Kör hårt. =]
/Kim
Gammal 2007-07-24, 13:32   #6
MrCool
Registered User

Tack för er hjälp såhär långt!

Ikmor, jag måste säga att jag är lite rädd för att gå upp i fettmassa igen och jag vill verkligen bli av med det sista fettet kring överkroppen och kring "rumpsektionen".

Hur som helst, jag kanske får ta och ge mig nu. Vilken nivå borde passa mig tror ni? Det finns förmodligen tonvis av trådar om det här men jag skulle vara tacksam för hjälp ändå. Det bör kanske nämnas att jag styrketränar i ungefär en timme, 3-4 gånger i veckan och sedan löper jag 5-6 km, 1-2 gånger per vecka. Är det bättre att välja per dag?

En vän till mig har slutat med styrketräning och han har mycket proteinpulver kvar och han har sagt att jag gärna får ta av det, är det något jag kanske borde göra?

Tack för alla svar och ge mig gärna mer tips, råd och hjälp!
Gammal 2007-07-24, 16:02   #7
ikmor
Registered User

ikmors avatar

MrCool, jag förstår din rädsla, man vill inte tillbaka till hur saker var "då".
Men tro mig, du kommer inte tillbaka dit. =] Det var då, och nu är...mycket bättre! Eller hur? ^^
Speciellt sen du nu ska börja bygga muskler. Kommer bli skitgött. =D
Men jag förstår att detta nog kommer vara en sak som du slåss mycket med inom dig själv. Det att man bryter ett mönster som "fungerar för en".
Det känns lite sm att reparera någonting som fungerar. Men det du gör,
är egentligen att förbättra! Se det så, för det är så.

Styrketräningsdelen låter enligt mig topp och likaså cardion. Jag kör ca 1.5 h per pass 4 ggr i veckan, varav ett är ben/cardio. Sen är jag mycket ute och cyklar och har mig också.. Väldigt individuellt men dit låter som sagt bra. =]

Med "nivå" antar jag att du menar i energi-programmet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så värst mycket där, är själv lite förvirrad över det.
räkna med att inta runt 2000 kcal kanske, eller egentligen ger dig ut och letar i tråddjungeln här. (Det vore klart bäst).
Sen märker du helt enkelt på vågen om en vecka eller två om du går upp i vad som verkar vara en bra takt.
Går det för fort, för långsamt, inte alls, eller om du fortfarande går ner..Så får man ändra därefter. Långt ifrån alla här på Kollo räknar Kcal ändå så, och de lyckas bli atleter de med, haha!
Leta även rätt på hur mycket experterna här tycker är rimligt som viktuppgång. Går man upp för långsamt så går man upp långsamt i muskler också, går man upp för snabbt så växer fettmassan om muskelmassan, eller hur man ska säga.
Angående efter att välja vecka eller dag i det där programmet..
Lämnar jag åt någon annan att besvara, exempelvis dig, så kan du lära mig sen när du hittat svaret, hehe.

Proteinpulver är protein och inget annat. Med en normal varierad husmannakost är det inget du har nytta av som så.
Protein som inte används konverteras till fett det med. Som all annan energi. *rycka på axlarna*

Proteinpulver är mer för då man känner att man har fyllt alla sina andra källor för dagen (fett/kolhydrater o.s.v.), men inte nått upp till proteingränsen. (Man räknar väl 1.2 - 2g protein per kroppsvikt om dagen, där 2 egentligen är lite att ta i). Men enligt mig är det..tja. Inte så nödvändigt.
Tips på proteinrik föda:
Alaska Pollock (fisk)
Tonfisk,
Sojabönor,
Ägg,
Vetegroddar,
Halloumiost,
Kyckling,
Kvarg (Exempelvis Arlas märke Kesella som egentligen inte är kvarg, men kallas det iaf, och som är såpass snarlikt att det nog kan kallas kvarg, Eller Milbona som man köper billigt på Lidl.) (tips här; kvarg med Funlight, perfekt mellanmål *dregla*)

+ alla andra diverse köttprodukter egentligen (även fisk då).

Där var några. Alla godare än Proteinpulver. ^^

Annat att tänka på är det med intaget av föda efter ett pass. Den ska ju intagas ganska nära inpå, helst inom en halvtimma/timma, efter vad jag förstått det. Alltså kan man ha med två ägg, eller just Kvarg+Funlight, eller vad man nu tycker... Det viktigaste är väl en god proteinkälla och snabba kolhydrater.. (Inte säker på det där med kolhydraterna dock).
JAG kör i.a.f. ovan nämnda två kokade ägg.

Det kan bli lite svajjigt med hela tillvaron till en början, nu. Det vet både du och jag och alla andra. Det är ju så när man ändrar på mönster.

Men det kommer gå skitbra, bara så du vet. =D

/Kim
Gammal 2007-07-26, 16:09   #8
MrCool
Registered User

Allt det här med muskelbyggandet låter så himla komplext. Jag lagar ju inte maten hemma och har inte jättestort inflytande på den heller men vi brukar ju äta som en helt "vanlig" familj. Dock kan jag ju säga att jag avstår från sötsaker och skräpmat helt och hållet i princip.

Hur som helst, det jag är ute efter är inte en bodybuilderkropp direkt. Det ser bra ut på många men jag tror inte det skulle passa mig med tanke på att jag är relativt kort. Om jag blir över 185 cm då kanske jag kan tänka mig att "biffa" upp mig lite. Just nu är jag ute efter en sund och vältränad kropp. Jag hoppas verkligen ingen bodybuilder tar upp när jag skriver detta men det jag söker är väl en kropp likt en manlig modell typ Markus Schenkenberg eller Brad Pitt under inspelningen av filmen "Troja". Det är väl kroppstyper som de flesta känner igen. Hur ska man bära sig åt för att forma en sådan kropp? Är det bara att träna på?

Sedan måste jag säga att jag tog mig en ordentlig titt på det där energiprogrammet och jag vet verkligen inte vilken aktivitetsfaktor jag ska välja. Jag har försökt leta i tråddjungeln men det är så otroligt svårt eftersom folk är olika byggda.

P.S. Jag är ledsen för mitt sena svar men jag har varit upptagen på sistone.

Tack på förhand, mvh, MrCool!
Gammal 2007-07-26, 16:15   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Angående kroppstypen behöver du verkligen inte "oroa dig" över bodybuilderkropp, för det kommer du inte få.

Då ska du leva som en bodybuilder i 15 år och inte ens det är nån garanti. Muskelbyggning tar TID! En kropp á la Brad Pitt är inget man uppnår i en handvändning det heller.

Träna hårt och ät vettigt, mer invecklat än så behöver du inte göra det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 21:49   #10
MrCool
Registered User

Bodybuilder var väl lite till överdrift, men jag menar det finns ju folk på det här forumet som är otroligt stora, det ser jättebra ut på dem, men jag vet att det inte skulle se bra ut på min kropp. Har du några träningstips får du ju gärna bidra med det. Sedan, angående min kost, jag vet inte riktigt hur jag ska äta, jag äter normalt och hoppar som tidigare sagt över sötsakerna, dock blir det väl någon suparhelg lite då och då. Eddie Vedder du har möjligtvis inte något träningsschema som man kan köra efter? Vilka muskelgrupper man ska träna i kombination och hur ofta man ska träna dem?
Gammal 2007-07-26, 21:58   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Bodybuilder var väl lite till överdrift, men jag menar det finns ju folk på det här forumet som är otroligt stora, det ser jättebra ut på dem, men jag vet att det inte skulle se bra ut på min kropp.
Och det jag försöker säga är att det inte ens är något du behöver fundera över eftersom du inte kommer uppnå det ens om du under det närmsta året gör allt du bara kan i laglig väg för att bygga. Det tar så pass lång tid och kräver så pass mycket.

En hyfsad fysik kan man skaffa sig, att få en bb-kropp innebär dock att lägga ner allt i träningen. Så det enda du behöver göra är i stort set att inte leva bodybuilding 24 timmar om dygnet så kommer du inte få fen kroppen. Det klarar du nog av att undvika.

Citat:
Sedan, angående min kost, jag vet inte riktigt hur jag ska äta, jag äter normalt och hoppar som tidigare sagt över sötsakerna, dock blir det väl någon suparhelg lite då och då.
Om du äter normalt så fortsätt med det, kosten är inte raketforskning och det finns ingen anledning att detaljonanera i strävan efter det optimala kostupplägget. Sträva efter att äta dig mätt på hyfsat näringstäta men någorlunda energisnåla och mättande livsmedel. Potatis, grönsaker, rågflingsgröt o.s.v. Jättebra mat, dessutom ska du inte ha fettskräck i strävan efter att sänka kcal.

En vanlig tallriksfördelning och en mängd mat som motsvarar ditt önskade energiintag så blir det nog bra.

Citat:
Eddie Vedder du har möjligtvis inte något träningsschema som man kan köra efter? Vilka muskelgrupper man ska träna i kombination och hur ofta man ska träna dem?
Nej det har jag inte, jag är dålig på träningsdelen och hänvisar därför till den forumdelen istället. Läs i träningsdeln för där finns träningsexperterna.

....jag tillhör INTE kategorin träningsexperter på forumet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 22:06   #12
Guybrush
Registered User

Guybrushs avatar

Reg.datum: Feb 2007
z_bumbi har lagt upp bra träningsprogram som Sticky i Träning - Vikter & Kondition
Guybrush är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.