Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-01, 19:32   #16
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
T.ex. löpning skall inte heller underskattas, om vi verkligen pratar om att stärka skelettet. Träning som involverar stötar mot underlaget (löpning, olika hopp, etcp) stimulerar bentillväxten (inte så mycket i armarna, förstås, men i en stor del av den viktbärande delen av benstommen).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 19:40   #17
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Ett helt normal radiushuvud hos en manlig individ till vänster och hos en exeptionellt stark och muskulös individ till höger.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg PICT1991_2.jpg (139.9 KB, 288 visningar)
Gammal 2007-05-01, 21:35   #18
DonAlonzo
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Upptaget Visa inlägg
Kan lova att jag har smalast handleder här på KoloZzeum forum, omkretsen ligger på 17 cm slå det om ni kan era jävlar ??= kommer läsa effektivt i denna tråden efter tips..
Jag har 16-16,5 Jobbigt..
DonAlonzo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 21:36   #19
DonAlonzo
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Om någon vet, borde inte boxning stärka benstommen i handlederna rätt mycket?
DonAlonzo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 21:44   #20
LuThe
ständigt bulkande

LuThes avatar

Reg.datum: Jan 2006
vad är radiushuvet ? Så skelettet växer alltså mest utav styrketräning/viktbelastning? och lite mindre utav löpning?
Gammal 2007-05-01, 21:46   #21
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av LuThe Visa inlägg
vad är radiushuvet ? Så skelettet växer alltså mest utav styrketräning/viktbelastning? och lite mindre utav löpning?
Såvida det inte är kortare distanser vi snackar om så kan jag bara säga som så att 1500-meterslöpare och uppåt har väl knappast breda imponerande benstrukturer eller?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 21:49   #22
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ulna och radius, ben i underarmen. Jag såg ett tvprogram om kenyanska(eller var det etiopiska?) löpare där de hävdade att en anledning till deras många och framgångsrika löpare är deras små och lätta fotleder/smalben vilket kräver mindre energi att flytta.
Gammal 2007-05-01, 21:51   #23
LuThe
ständigt bulkande

LuThes avatar

Reg.datum: Jan 2006
haha jaha. jag har alltid sett framför mig att dom med bred benstomme har grov halls och grova lår typ. inte tränade för de men liksom att dom bara är naturligt stora av ngn anledning...

har de ingenting att göra med typ bredden på axlarna eler ngt?
Gammal 2007-05-01, 22:18   #24
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Upptaget Visa inlägg
Kan lova att jag har smalast handleder här på KoloZzeum forum, omkretsen ligger på 17 cm slå det om ni kan era jävlar ??= kommer läsa effektivt i denna tråden efter tips..
Något över 16 cm på vänstern...
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 23:03   #25
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Citat:
Strålbenets (radius) proximala del. Den del som är närmast armbågen. Det ben som bla biccan fäster på.
Gammal 2007-05-02, 02:57   #26
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Arne jag blev grymt nyfiken, var det någon stor skillnad i själva längd, eller andra faktorer som kan förklara storleksskillnaden mellan de två benen, eller var det till största del styrketräning som hade gjort denna skillnad?
Är lite sent och vet inte om jag förklarar vad jag frågar tydligt nog...

Blev hursomhelst helt fascinerad av den bilden.
krellik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 07:28   #27
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Såvida det inte är kortare distanser vi snackar om så kan jag bara säga som så att 1500-meterslöpare och uppåt har väl knappast breda imponerande benstrukturer eller?
De har ett betydligt tätare skelett än de som inte springer och har även grövre benstomme än vad de skulle haft om de inte sprang men idrott är självsanerade så de som håller på var oftast inte så stora från början och därför ser deras skelett inte så stort ut.

Att stötbelasta skelettet ger mer för skelettstyrkan än att styrketräna enligt undersökningarna men jag har inte sett någon riktigt lång undersökning som går över 10 år då jag tror att styrketräningen kommer ifatt och går om när belastningen stiger. En löpare (eller liknande) har ju bara anledning att öka upp till en viss nivå och sen stiger inte belastningen på kroppen på samma sätt som en som styrketränar seriöst.
Undersökningar på styrkelyftare och tyngdlyftare där man bara mäter bentätheten just då visar däremot på att de har ovanligt täta skelett.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 07:51   #28
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av krellik Visa inlägg
Arne jag blev grymt nyfiken, var det någon stor skillnad i själva längd, eller andra faktorer som kan förklara storleksskillnaden mellan de två benen, eller var det till största del styrketräning som hade gjort denna skillnad?
Är lite sent och vet inte om jag förklarar vad jag frågar tydligt nog...

Blev hursomhelst helt fascinerad av den bilden.
Den högra individen var i 190 cm klassen men hans storlek på skelettet är oavsett helt enormt. Tyvärr så har han varit död i ca 1000 år så det har i detta fall knappast varit en byggare eller någon som sysslat med doping.
Gammal 2007-05-02, 08:32   #29
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Jag har också sett sådana gamla skelettdelar som varit grova. Livet var hårdare förr. Btw, 190 cm, måste varit en riktig resling på den tiden. Var kommer benet från?

Tror att Louis Cyr, http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Cyr hade en mycket grov benstomme. Han växte förresten upp som skogsarbetare. Men även hans dotter var onormalt stark.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 11:13   #30
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag har också sett sådana gamla skelettdelar som varit grova. Livet var hårdare förr. Btw, 190 cm, måste varit en riktig resling på den tiden. Var kommer benet från?

Tror att Louis Cyr, http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Cyr hade en mycket grov benstomme. Han växte förresten upp som skogsarbetare. Men även hans dotter var onormalt stark.
Han var troligen i hövdingposition. Han år påträffad på Öland. Jag känner väl till Louis Cyr. Tyvärr blev han lite väl fet i slutet av sin levnad. Många av hans mått var även våldsamt överdrivna.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.