Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-03, 12:12   #16
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe_H Visa inlägg
Jag tror att dom som kör är medvetna om de risker som finns? Alla är inte heller GR som kör som en dåre bland så pass mycket trafik och människor. Man busar ju där man kan.

Många olyckor inträffar även pga bilister som inte ser mc komma. Så man ska inte dra alla mcförare över en kam och säga att alla är idioter som kör i 100km/h på bakhjulet genom en korsning.
Absolut inte. Men det är oftast dom som ligger och blodar ner gatan efter att ha fränat sig...

Jag kör också MC ibland.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:15   #17
Speedy
Registered User

Speedys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Skulle jag försöka syssla med allt jag jag vill på fritiden skulle inte 50 kkr räcka så långt så det är väl en fråga om prioriteringar.

Det gör det men sen är det få hästar som kommer upp i över 70 km/h så personskadedelen behöver inte vara lika hög.
Ja självklart är det ju så jag kanske var lite man kan ju alltid bränna pengar, det jag menade var att det finns ju inte någon sportslig chans att ha råd, säg mig 23 år MC Förs. ca : 60k år jag betalar alltså ca:5k i månaden för att försäkra som det är nu, sen kommer ju bensin och skatt och dyl men det hör ju itne hit. nu när de pratar om att höja försäkringen med MINST 30% vad jag hört blir det ju närmare 6,5k i månaden om ja får ut ca: 12k så blir det minst sagt tufft detta är inte heller räknat på en vidare ny hoj eller någon av de värsta samt i "skogen" jag kör som en duvunge och är fan livrädd när det går fort hehe

de gånger jag har ridit har det gått illa värre betydligt värre än när jag kört MC hehe
Gammal 2007-04-03, 12:16   #18
bluelight
Registered User

bluelights avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Skulle jag försöka syssla med allt jag jag vill på fritiden skulle inte 50 kkr räcka så långt så det är väl en fråga om prioriteringar.

Det gör det men sen är det få hästar som kommer upp i över 70 km/h så personskadedelen behöver inte vara lika hög.

Nu handlar det om ETT intresse, inte alla du har.
Tror inte rika kör bättre än fattiga.
Gammal 2007-04-03, 12:19   #19
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Försäkringen handlar helt enkelt om att ni unga killar kör så dåligt att ni får betala för varandras olyckor.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:21   #20
Speedy
Registered User

Speedys avatar

det handlar väl mer om att några unga killar kör illa och att den stora massan får betala....

det är ju dessutom så att det var fler av de äldre som körde ihjäl sig förra året..än yngre... de gamla som aldrig tagit MC lektioner eller dyl de får köra bäst fan de vill tydligen????
Gammal 2007-04-03, 12:24   #21
Sebbe_H
Registered User

Sebbe_Hs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Absolut inte. Men det är oftast dom som ligger och blodar ner gatan efter att ha fränat sig...

Jag kör också MC ibland.
Har du rätt i, det är ju den största andelen i mc olyckor. Oansvariga sporthojsförare. Sen tillkommer ju även de som fick körkortet i cornflakespaketet och de som vart påkörda av bilar eller liknande, osv osv.

Jag med
Sebbe_H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:24   #22
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Jag har hoj och jag gnäller inte om försäkringspremien på nya sporthojar, det finns en anledning till att det är så dyrt. Men angående skaderisken så såg jag en artikel här om dagen om att det är 20 gånger så stor risk att råka ut för en allvarlig skada på en häst jämfört med med en mc.
Sen finns det ju många som kör som idioter och det finns det ingen ursäkt för men att dra alla över en kam är som att säga att alla som tränar på gym roidar på puben.
Många av olyckorna som händer med mc innefattar också en bilist som inte såg/trodde det var en moppe/kollade inte innan han körde ut/glömde blinka osv så att skylla allt på mc-föraren även om det är han/hon som råkar värst ut är bara dumt.
Andelen äldre som råkar ut för mc-olyckor ökar också eftersom det är inne och köra hoj nu och fler har råd samtidigt som dom äldre fick sitt mc-kort när dom tog för bil.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:25   #23
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av bluelight Visa inlägg
Nu handlar det om ETT intresse, inte alla du har.
Tror inte rika kör bättre än fattiga.
Jag vill också åka båge.

Jag vill skaffa jägarexamen och därefter skaffa några roliga bössor vilket också kostar en rejäl slant.

Jag vill skaffa en riktigt rolig bil.

Tre intressen som alla faller utanför mina ekonomiska ramar just nu och som alla kostar betydligt mer än vad än vad som är normalt att klara av på en "vanlig" inkomst om man har lite andra utgifter. Självklart har inte körförmågan med inkomsten att göra och det är surt om någon som hållit på ett bra tag och inte haft några problem inte längre har råd att åka båge när någon som har betydligt mer pengar kan fortsätta trots att den kör som en kratta.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:25   #24
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe_H Visa inlägg
Har du rätt i, det är ju den största andelen i mc olyckor. Oansvariga sporthojsförare. Sen tillkommer ju även de som fick körkortet i cornflakespaketet och de som vart påkörda av bilar eller liknande, osv osv.

Jag med
Det är inte sant.

Gammal 2007-04-03, 12:27   #25
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Vill man åka hoj men tycker det är för dyrt så kan man skaffa sig en hoj som är 20 år gammal för då kostar det 1400 kr per år att HELförsäkra hojen. Men det är klart för dom som det inte räcker med 100 hk i en hoj blir det ju värre.

Gammal 2007-04-03, 12:28   #26
Sebbe_H
Registered User

Sebbe_Hs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Det är inte sant.
Kanske inte, var ju något om att gamlingarna hade hamnat i fler olyckor va?
Sebbe_H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:30   #27
Speedy
Registered User

Speedys avatar

jag anser det ju vara farligare att köra på en hoj som är 20 år gammal än en som är 3 år gammal..trots att det kanske skiljer i effekt...bara för att det finns effekt betyder inte det att man använder den..iaf inte för mig..

är ju samma som med bilar..sitt i en bmw från -87 och i en från 07...en viss skillnad..
Gammal 2007-04-03, 12:31   #28
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Vill man åka hoj men tycker det är för dyrt så kan man skaffa sig en hoj som är 20 år gammal för då kostar det 1400 kr per år att HELförsäkra hojen. Men det är klart för dom som det inte räcker med 100 hk i en hoj blir det ju värre.
Å andra sidan känns det lite löjligt. Vad ska man med en sån cykel till om inte att busköra?
Gammal 2007-04-03, 12:32   #29
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Speedy Visa inlägg
jag anser det ju vara farligare att köra på en hoj som är 20 år gammal än en som är 3 år gammal..trots att det kanske skiljer i effekt...bara för att det finns effekt betyder inte det att man använder den..iaf inte för mig..

är ju samma som med bilar..sitt i en bmw från -87 och i en från 07...en viss skillnad..
Ja, den nya bågen har ju airbag, sidokrockskydd och allt möjligt va?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:33   #30
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Precis, alla vet ju att nya hojjar har mycket bättre krocksäkerhet.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.