2007-03-30, 23:34
|
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Stoltz, visst är det en möjlighet, men som jag ser det så är den möjligheten så löjeväckande liten att Metal_boys fantasier är rent ut sagt är löjeväckande. Speciellt när de baseras på saker som att inga kranar i världen kan flytta på stenar som väger 2,5 ton.
|
|
|
2007-03-30, 23:36
|
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Stoltz, visst är det en möjlighet, men som jag ser det så är den möjligheten så löjeväckande liten att Metal_boys fantasier är rent ut sagt är löjeväckande. Speciellt när de baseras på saker som att inga kranar i världen kan flytta på stenar som väger 2,5 ton. 
|
Men det där köper inte jag heller, visst sjutton kunde människor ha byggt det själva rent fysiskt. Det som förundrar mig är alla mätningar.
|
|
|
2007-03-30, 23:41
|
|
|
Lamer
Reg.datum: Dec 2005
|
Det handlar ju inte om att vi säger att för oss okända varelser från ett okänt solsystem skulle resa hit och byggt pyramider är en omöjlighet, utan att teorier om att vi själva skulle byggt dem är desto troligare.
Att det sedan presenteras vettiga förslag (med förklaringar) på hur byggena skulle ha skett, som du totalt avfärdar och hävdar ”löjliga”, utan att komma med något vettigt där till, gör dig bara till en tråkig debattör.
|
|
|
2007-03-30, 23:42
|
|
|
Svampig bröstvårta.
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr
Nog för att det kanske kan finnas liv på andra planeter - men därifrån - att dom skulle sticka hit och bygga pyramider - känns mer komiskt än troligt. Men människan har alltid velat tro på övernaturliga saker, Ufon, Loch Ness, Tomten osv. Jag har t.om trott på min granne - och fan vad han ljuger.
|
Jag blir irriterad, inget är ju fan bevisat på svart och vitt. Jag är säker på att allt existerar helt ärligt men ingen kan få tummen ur och gräva fram ORDENTLIGA bevis. Jag snackar inte om tomten nu.
|
|
|
2007-03-30, 23:42
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
När Metal_boy bestämt sig finns ingen återvändo för honom. Det är bara att släppa det. Han kommer _aldrig_ att ge sig.
Metal_boy> jag är inte säker på att du förstår vad teori innebär. Det är inte så att teorier handlar om sagor och rena fantasier. Det som händer är att man observerar något - pyramider, tunga stenjävlar, etc - sen försöker man förklara detta så gått det går. Vissa förklaringar är bättre än andra, de är mer sannolika. Att säga: Aliens staplade stenar! HAR förvisso en sannolikhet, men den är långt mycket mindre sannolik än att man t ex förlitade sig på slavar, bögstryk av första klass, storstryk, misshandel, hårdare spö, smarta sätt att flytta tunga stenblock, väldigt många slavar och mer stryk (och hot om mer).
|
|
|
2007-03-30, 23:43
|
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
En lite komisk term för diskussionen:
Pyramidiots
Barbara Mertz reports another term for Pyramidologists:
"Even in modern times when people, one would think, should know better, the Great Pyramid of Giza has proved a fertile field for fantasy. The people who do not know better are the Pyramid mystics, who believe that the Great Pyramid is a gigantic prophecy in stone, built by a group of ancient adepts in magic. Eqyptologists sometimes uncharitably refer to this group as 'Pyramidiots,' but the school continues to flourish despite scholarly anathemas."
http://en.wikipedia.org/wiki/Pyramidology#Pyramidiots
Senast redigerad av Zakath den 2007-03-30 klockan 23:45.
|
|
|
2007-03-30, 23:47
|
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bönne
Det handlar ju inte om att vi säger att för oss okända varelser från ett okänt solsystem skulle resa hit och byggt pyramider är en omöjlighet, utan att teorier om att vi själva skulle byggt dem är desto troligare.
Att det sedan presenteras vettiga förslag (med förklaringar) på hur byggena skulle ha skett, som du totalt avfärdar och hävdar ”löjliga”, utan att komma med något vettigt där till, gör dig bara till en tråkig debattör.
|
Bra inlägg Bönne.
|
|
|
2007-03-30, 23:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
När Metal_boy bestämt sig finns ingen återvändo för honom. Det är bara att släppa det. Han kommer _aldrig_ att ge sig.
Metal_boy> jag är inte säker på att du förstår vad teori innebär. Det är inte så att teorier handlar om sagor och rena fantasier. Det som händer är att man observerar något - pyramider, tunga stenjävlar, etc - sen försöker man förklara detta så gått det går. Vissa förklaringar är bättre än andra, de är mer sannolika. Att säga: Aliens staplade stenar! HAR förvisso en sannolikhet, men den är långt mycket mindre sannolik än att man t ex förlitade sig på slavar, bögstryk av första klass, storstryk, misshandel, hårdare spö, smarta sätt att flytta tunga stenblock, väldigt många slavar och mer stryk (och hot om mer).
|
Jag tror bara att det kan vara så att vi aldrig finner ett svar på hur det egentligen har gått till iom att det finns stora brister i teorierna som finns. Självklart vet jag vad teorier innebär. Klart jag fattar att det är något som också kommer från forskning och inte bara gissningar och påhitt. Däremot tror jag det är svårt att veta hur stor sannolikheten är på att det skulle kunna vara ett avstamp från en annan värld.
|
2007-03-30, 23:54
|
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_
Jag tror bara att det kan vara så att vi aldrig finner ett svar på hur det egentligen har gått till iom att det finns stora brister i teorierna som finns. Självklart vet jag vad teorier innebär. Klart jag fattar att det är något som också kommer från forskning och inte bara gissningar och påhitt. Däremot tror jag det är svårt att veta hur stor sannolikheten är på att det skulle kunna vara ett avstamp från en annan värld.
|
Handlar det egentligen inte om att ingen riktigt vet HUR egypterna byggt dom, och inte ATT dom byggt dom. Bara för att ingen vet hur fan dom kunde vara SÅ duktiga - så känns inte alien-tesen mer trolig för det. För det finns ju lite olika hyfsat rimliga teorier kring hur egypterna kan ha gått tillväga, men har du nån om hur alierna har gjort?
|
|
|
2007-03-30, 23:55
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag minns en dokumentär jag såg på Discovery för länge sedan där man faktiskt testade att bygga en pyramidjävel, fast i mindre skala, på samma sätt man trodde egyptierna hade gjort. Det gick förstås alldeles utmärkt, trots att man saknade både lyftkranar och aliens. Även om det var en liten fispyramid hade de ju inte heller tusentals slavar och samma handfasta ledarskap för att motivera arbetarna.
|
|
|
2007-03-30, 23:55
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
|
Det är tillåtet att tycka.
|
2007-03-30, 23:56
|
|
|
Jag ber om det.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bönne
|
Menar du mig nu? Det enda jag gjort klart är att jag inte står på någon av sidorna, utan med båda fötterna på var sin sida om linjen.
Den sista paragrafen förstod jag inte riktigt, ifall det var menat mot mig
|
|
|
2007-03-30, 23:58
|
|
|
Jag ber om det.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Jag minns en dokumentär jag såg på Discovery för länge sedan där man faktiskt testade att bygga en pyramidjävel, fast i mindre skala, på samma sätt man trodde egyptierna hade gjort. Det gick förstås alldeles utmärkt, trots att man saknade både lyftkranar och aliens. Även om det var en liten fispyramid hade de ju inte heller tusentals slavar och samma handfasta ledarskap för att motivera arbetarna.
|
Det går ändå inte att jämföra med tanke på de utbildningar som finns inom byggning nu, den allmänna kunskapen är långt större vad gäller byggning nu än vad den var då och sen beror det ju väldigt mycket på hur många som byggde respektive hur tungt arbete som utfördes på vilken tid.
|
|
|
2007-03-30, 23:58
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr
Handlar det egentligen inte om att ingen riktigt vet HUR egypterna byggt dom, och inte ATT dom byggt dom. Bara för att ingen vet hur fan dom kunde vara SÅ duktiga - så känns inte alien-tesen mer trolig för det. För det finns ju lite olika hyfsat rimliga teorier kring hur egypterna kan ha gått tillväga, men har du nån om hur alierna har gjort?
|
Nä det har jag inte. Det är därför jag håller mig till att det kan vara något vi inte förstår. Allt har en förklaring, men jag tror inte man kan få en förklaring på allt.
|
2007-03-31, 00:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Bara jag som sett Predator 2?.. Det var dom som byggde pyramiderna, om jag minns rätt
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.
|

|