Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-04, 22:48   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är ju det vi säger...

Man äter ett överskott... men så blir det som var ett överskott när det låg uppvägt på tallrikarna inte ett överskott när det metaboliserats och kompenserats av en upp/nedreglering av ämnesomsättningen.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 22:53   #17
Englund
Registered User

Englunds avatar

Reg.datum: Dec 2006
Mm, men jag påstår fortfarande att ett överskott alltid är ett överskott. Det går inte att motsägas. Jag tror vi har förstått varandra, vi kommer nog inte längre än såhär
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 23:15   #18
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Englund Visa inlägg
Mm, men jag påstår fortfarande att ett överskott alltid är ett överskott. Det går inte att motsägas. Jag tror vi har förstått varandra, vi kommer nog inte längre än såhär
På en mätperiod, säg ett dygn och den mat du överätit har blivit kroppsvärme t.ex, då är det längre inte ett överskott eftersom du har brännt kcal.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 23:17   #19
Englund
Registered User

Englunds avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
På en mätperiod, säg ett dygn och den mat du överätit har blivit kroppsvärme t.ex, då är det längre inte ett överskott eftersom du har brännt kcal.
Som jag sa, diskusionen kommer inte längre. Det du precis skrev är ju det vi har diskuterat.
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 00:18   #20
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Englund Visa inlägg
Visst har du rätt i det. När ämnesomsättningen uppreglerat sig som svar på den större näringstillgången så är det inte fråga om något överskott längre.

Poängen kvarstår dock - ämnesomsättningen är flexibel och kroppen vill befinna sig i homeostas. Om man försöker ligga bara 100-200 kcal över sin jämviktsförbränning så kommer detta till stor del ätas upp av en förhöjd ämnesomsättning, och då måste man öka på igen för att faktiskt ligga på ett överskott över huvud taget. Alltså är det lika bra att lägga sig på +500-700 kcal (eller ~+20%) på en gång, så man faktiskt ligger på ett överskott och inte bara eldar för kråkorna.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 02:00   #21
jedimind
Registered User

jediminds avatar

Reg.datum: Apr 2006
500+ e fullgott. Har aldrig legat högre (vad jag vet)
Gammal 2007-03-05, 07:20   #22
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Någon som vet ungefär hur stor ökning i kroppsvikt per vecka ett överskott på ca. +500kcal ger i snitt?
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 08:16   #23
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Någon som vet ungefär hur stor ökning i kroppsvikt per vecka ett överskott på ca. +500kcal ger i snitt?
Det beror på om du bygger upp glykogen, muskelmassa eller fett. De innehåller inte lika mycket energi. Sedan beror det också till viss del på hur kosten ser ut, dvs om du överäter bara protein eller fett, pga olika termogen effekt mm.
Senast blev det ca 4750 kcal/kg för min del, men det är uppskattat från förändring i kroppsammansättningen, inte mätt energi in-energi ut.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:27.