2007-02-09, 18:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
hehe bananer är också lite 1995 kanske
|
2007-02-09, 18:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av jedimind
Vem äter 10 gram malto efter träning? sådana som tränat ögonlock kanske.
Vad jag läst är mjölkfett inte bra för hjärta och kärl. Om det finns bättre och godare alternativ, varför då slurka i sig massa äcklig fet mjölk?
Det handlar inte om överdriven "rädsla". Men det finns nyttigare alternativ, varför inte ta dem istället?
lite 1995 å hälla i sig mjölk efter träning när det finns bananer och blåbärs-whey =)
|
10 gram va givetvis bara en överdrift för å få fram budskapet att mängden kolhydrat är mer väsentlig än snabbheten.
Å ja de finns nyttigare alternativ men det är varken bra att få i sej för stor andel omättat fett lr för mycke mättat, det viktigaste är en balans. Ett skithögt intag av omega-6 är förmodligen skadligare än mjölkfett då omega-6 är en väldigt lättoxiderande fettsyra till skillnad från mättade fettsyror.
|
|
|
2007-02-09, 18:34
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av jedimind
OK, ja det ska jag ta en titt på, men finns det inte minst lika många rapporter om att whey skulle vara mer fördelaktigt?
|
Nej. Det finns inga andra studier som undersöker skillnaden på proteinbalansen vid intag av kasein eller vassle efter styrketräning.
Den här är gjord av världens främsta experter inom området styrketräning + protein/aminosyror, och det finns ingen anledning att tvivla på resultaten. Fenylalaninnivåerna i plasman stiger lika fort av kaseinintag som av vassleintag, när det handlar om efter styrketräning.
Ur studien:
|
|
|
2007-02-09, 18:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
10 gram va givetvis bara en överdrift för å få fram budskapet att mängden kolhydrat är mer väsentlig än snabbheten.
Å ja de finns nyttigare alternativ men det är varken bra att få i sej för stor andel omättat fett lr för mycke mättat, det viktigaste är en balans. Ett skithögt intag av omega-6 är förmodligen skadligare än mjölkfett då omega-6 är en väldigt lättoxiderande fettsyra till skillnad från mättade fettsyror.
|
Jo jag förstår kontentan, dock innehåller en portion pasta mycket mer glukos än 10 gram malto...så det var lite missledande. du kunde sagt 100 gram pasta eller 60-65 gram malto..
Men om vi för över teorin i praktiken. Låt oss säga att du dricker en liter röd mjölk efter träningen. hur mycket fett får du i dig då? >30 gram?
du trycker ju aldrig i dig 30 gram omega-6 eller 3 på en hel dag? Om du nu inte har nån form av fetischim för det eller har gott om flis.
|
2007-02-09, 18:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej. Det finns inga andra studier som undersöker skillnaden på proteinbalansen vid intag av kasein eller vassle efter styrketräning.
Den här är gjord av världens främsta experter inom området styrketräning + protein/aminosyror, och det finns ingen anledning att tvivla på resultaten. Fenylalaninnivåerna i plasman stiger lika fort av kaseinintag som av vassleintag, när det handlar om efter styrketräning.
Ur studien:
|
Hmm intressant, får läsa igenom denna och se om jag blir frälst då! =)
|
2007-02-09, 19:01
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det finns ingen anledning att välja kasein framför vassle. Ingen försöker "frälsa" någon. Vassle är inte sämre, men billigare. Poängen är att det är inte sämre med kasein heller. Och poängen med studien i originalinlägget är inte att göra reklam för Arla, utan helt enkelt visa att mjölk efter styrketräning resulterar i anabolism. Varken mer eller mindre.
|
|
|
2007-02-09, 19:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Kanske är det A-vitaminet i fettet som ökar proteinanvändningen. Det är känt sedan länge att A-vitamin utgör en viktig komponent i proteinsyntesen.
|
|
|
2007-02-09, 20:21
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Hur ? Att retinol behövs för tillverkningen av glykoprotein är känt men tillverkning av muskelprotein som aktin och myosin ?
|
|
|
2007-02-09, 20:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det finns ingen anledning att välja kasein framför vassle. Ingen försöker "frälsa" någon. Vassle är inte sämre, men billigare. Poängen är att det är inte sämre med kasein heller. Och poängen med studien i originalinlägget är inte att göra reklam för Arla, utan helt enkelt visa att mjölk efter styrketräning resulterar i anabolism. Varken mer eller mindre.
|
Ok...då förstår jag. Nu finns det ju ett antal mejerier men...
Hur kan kasein vara dyrare än vassle när det är dyrare att urvinna vassle?
|
2007-02-09, 21:00
|
|
Symmetrisk moderator
|
En kvalificerad gissning:
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Större efterfrågan på hårdost, Keso och kvarg. Utbud och efterfrågan alltså.
|
|
|
|
2007-02-09, 22:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Tragiskt dåliga artiklar jag tycker att Jim Roslund skriver, va är slutsasten i den här artikeln? Jo, "en del personer är laktosintoleranta å dom bör inte dricka mjölk"...no shit.
Fan jag som alltid försvsrar Metro annars när de debatteras om hur jävla bedrövlig kvällspressen är. Men jag står fast vid att Metro är en helt okej nyhetstidning i övrigt.
|
Jag kan inte mer än hålla med. Hans artiklar är i stort sett alltid dåliga. Sen för någon vecka sen så stod det att han nu fått i uppdrag att skriva i friskis & svettis tidning med
Håller med dig om det andra dock, metro är bra nyhetstidning annars. Slår alla de andra gratisalternativen med hästlängder.
|
|
|
2007-02-10, 10:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
En kvalificerad gissning:
|
Jepp, men tänkt när hela världen (den icke laktosintoleranta då) inser hur gott det är med messmör. Då är det slut med billigt vassle.
|
|
|
2007-02-10, 11:26
|
|
Symmetrisk moderator
|
Om nu inte norrmänen kan lära oss att äta mesost. Hur ska vi lära världen att äta något så laxerande som messmör
|
|
|
2007-02-10, 11:41
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Anledningen att vassle är så billigt för oss är förmodligen eftersom bönder kan använda det som tillskott till sina djur, men de får köpa 25kgs säcker för en spottstyver istället (ej smaksatta såklart).
|
|
|
2007-02-10, 12:10
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Jepp, men tänkt när hela världen (den icke laktosintoleranta då) inser hur gott det är med messmör. Då är det slut med billigt vassle.
|
Messmör ja :-) Gillade det när jag var yngre, men nu tycker jag det smakar blä :-/
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.
|

|