2007-02-06, 19:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Bulka "bättre" med nyttig mat, sant eller falskt?
Hallå Kolo!
Snabb fråga bara utan att krångla till det:
Är det bättre att bulka med nyttig mat än onyttig, eller är det energi in och energi ut som gäller?
Mvh, Tom St.
|
|
|
2007-02-06, 19:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Ärligt?
Rent spontant, vad tror du själv?
|
|
|
2007-02-06, 19:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Mening med bulka är att? man ska bygga så mycket muskler som möjligt på ett energiöverskott eller?
|
|
|
2007-02-06, 19:47
|
|
|
Kolozzeums hjältinna.
|
Alltså om jag inte missförstått allt totalt så är det energi in resp. ut som gäller för muskelbygge, förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein då förstås (ca 2 g/kg kroppsvikt). Men sedan behöver ju kroppen alla andra viktiga näringsämnen också för att fungera och för att du skall må bra, så ditt mående beror mycket på hur nyttig maten du stoppar i dig är. Lever du på 3000 kcal om dagen bestående av godis lär du inte må så bra... och lär ju inte heller ha någon ork till träningen och därmed lär du inte göra särskilt stora ökningar heller.
Typ.
|
2007-02-06, 19:49
|
|
|
Registered User
|
Nej, jag är inte dum i huvudet. Så klart att jag förstår att det är bättre att äta nyttig mat. Men, gör det någonting om man äter t.ex. en kebabtallrik för 1000 kalorier eller en broccolipasta i stor mängd för 1000 kalorier. Har det någon skillnad, får man mer fett inlagring om man äter kebaben... mer så jag undrade, ursäkta om det inte framgick.
|
|
|
2007-02-06, 19:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Jr
Nej, jag är inte dum i huvudet. Så klart att jag förstår att det är bättre att äta nyttig mat. Men, gör det någonting om man äter t.ex. en kebabtallrik för 1000 kalorier eller en broccolipasta i stor mängd för 1000 kalorier. Har det någon skillnad, får man mer fett inlagring om man äter kebaben... mer så jag undrade, ursäkta om det inte framgick.
|
Rent klorimässigt är skillnaden oväsentlig om de nu enbart är de du menar.
Men som alla redan påpekat är ju alltid näringsrik och nyttig mat de man ska basera sin kost på, oavsett om man bulkar å har svårt med aptiten. Mat med mycke kcal är inte per definition "dålig mat".
|
|
|
2007-02-06, 20:01
|
|
|
Registered User
|
Kebabtalrik är ju fan grym bulk-mat ju
|
|
|
2007-02-06, 20:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
Riktigt uselt exmpel då broccolipasta inte innehåller specielt mycket med protein. Hade du jämfört med kyckling å pasta så hade kycklingen vunnit.
Självklart är det bättre med bra mat men det är klart man ska unna sig nån pizza och kebab när man är sugen. Man kan ju tänka på att inte vräka i sig mättade fetter och äta ordentligt med grönsaker.
|
|
2007-02-06, 20:33
|
|
|
Registered User
|
Okej. Så, man blir lika fet, och får lika mycket underhudsfett på sig ifall man äter en kycklingfilé med tillbehör för 800 kcal och en kebabtallrik för 800 kcal?
|
|
|
2007-02-06, 20:39
|
|
|
Registered User
|
Lite off-topic.
Kebab är gott och jag käkar det en hel del.
|
|
|
2007-02-06, 20:44
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Okej. Så, man blir lika fet, och får lika mycket underhudsfett på sig ifall man äter en kycklingfilé med tillbehör för 800 kcal och en kebabtallrik för 800 kcal?
|
Ja
|
|
|
2007-02-06, 20:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
|
Ja. Eller lika smal...men en kebabtallrik innehåller ju mycket fett per viktenhet, så det är inte en bra fördelad måltid rent såsett.
Om du skulle äta 6 mål med kyckling m.m och 6 mål kebabtallrik som resulterar i samma antal kalorier kommer du få lika mycket fett fast mindre muskler. Om din kycklingtallrik inte är översvämmad med bärnabä och brunsås
|
2007-02-06, 20:47
|
|
|
Registered User
|
När man bulkar måste man va på ett jättestort överskott ? det räcker väl med några hundra i energiöverskott väl? varför ska man då äta för mycket om det mesta blir till fett?
|
|
|
2007-02-06, 21:06
|
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av jedimind
Om du skulle äta 6 mål med kyckling m.m och 6 mål kebabtallrik som resulterar i samma antal kalorier kommer du få lika mycket fett fast mindre muskler. Om din kycklingtallrik inte är översvämmad med bärnabä och brunsås 
|
Det skulle jag inte vara så säker på. Om man får i sig nödvändig mängd protein så blir det nog ingen märkbart skillad, om sen kebabtallriken innehåller grönsaker i tillräckligt mängd vete sjutton.
Däremot skulle man efter ett tag vara rejält trött på antingen kebab eller kyckling..
|
|
2007-02-06, 21:12
|
|
|
Registered User
|
Nån som kan svara på min fråga? ifall det är så?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.
|

|