|
Visa resultat för omröstning: Skyddar du din dator?
|
|
Ja, med brandvägg
|

|
29 |
13.43% |
|
Ja, med brandvägg OCH antivirusskydd
|

|
157 |
72.69% |
|
Nej
|

|
20 |
9.26% |
|
Va?
|

|
10 |
4.63% |
2007-01-09, 00:02
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Att man inte kör antivirus och brandvägg och tycker att man inte har något virus har ju förklaring i att man inte är medveten om att man har dem.
Det var länge sedan som virusen skapade nämnvärd skada på datorn, i dagsläget är det mycket trojaner som öppnar backdoors, skickar riktad reklam och undersöker din internettrafik. Samt använder din dator för att skicka vidare, sprida via bekantas addreser etc.
Virusen börjar endast jävlas med en när de upptäcks, alltså genom antivirus.
Man kan alltså vara ignorant och köra på med allt skit, men någon gång sitter man där med förlorat bankkonto lr liknande.
|
|
|
|
2007-01-09, 01:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Dedikerad server med m0n0wall som brandväggar hela mitt hemnätverk.
NOD32 Antivirus på alla klienter.
Webroot Spy Sweeper Shield när jag porrsurfar.
|
|
|
2007-01-09, 01:38
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Att man inte kör antivirus och brandvägg och tycker att man inte har något virus har ju förklaring i att man inte är medveten om att man har dem.
Det var länge sedan som virusen skapade nämnvärd skada på datorn, i dagsläget är det mycket trojaner som öppnar backdoors, skickar riktad reklam och undersöker din internettrafik. Samt använder din dator för att skicka vidare, sprida via bekantas addreser etc.
Man kan alltså vara ignorant och köra på med allt skit, men någon gång sitter man där med förlorat bankkonto lr liknande. 
|
För egen del kommer jag åt det mesta med anti-spyware program. Att jag slipper virus och skit kan jag vara rätt säker på eftersom jag ibland scannar datorn bara för att.
|
|
|
2007-01-09, 07:53
|
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Corpobal
Windows brandvägg och F-secure antivirus
|
+1.
Körde Norton förut, men en kille som jobbar på Symantec rekommenderade att jag kör windowsbrandväggen istället
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
|
|
|
2007-01-09, 07:57
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
F-Secure använder Kasperskys motor (den förra versionen) och definitioner - skillnaden ligger främst i att F-Secure startar upp X fler processer och drar ett par hundra procent mer systemkraft.
|
|
|
2007-01-09, 08:32
|
|
|
Insaneinthemembrane
Reg.datum: Aug 2004
|
Självklart har jag rba skydd..tycker det är lustigt att gemene man tror att de kommer märka per automatik om de fått in skadlig kod. Visst, en del malware syns, men en stor del varken syns eller märks nämnvärt..du har mycket större chans att sprida din skadliga kod och nyttja den mer om det inte är helt uppenbart att den finns där..
|
|
|
2007-01-09, 09:02
|
|
|
Santa took advantage of me...
Reg.datum: Jun 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av T-train
Självklart har jag rba skydd..tycker det är lustigt att gemene man tror att de kommer märka per automatik om de fått in skadlig kod. Visst, en del malware syns, men en stor del varken syns eller märks nämnvärt..du har mycket större chans att sprida din skadliga kod och nyttja den mer om det inte är helt uppenbart att den finns där..
|
Har man någorlunda koll på internetaktiviteten och processoraktiviteten så märker man om något inte är som det ska vara. Jag lever iaf under den uppfattningen och kör därför utan antivirus, kör för tillfället utan brandvägg med men de ska snart införskaffas en router..
De resurserna ett antivirus program drar (även om det är minimalt) tycker inte jag de är värt, speciellt inte om man sitter med en laptop där batteritiden och prestandan är rejält begränsad som det är.
|
|
|
2007-01-09, 09:02
|
|
|
Honorary Member.
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag har massa hemligt skydd som jag inte tänker berätta om.
|
|
|
2007-01-09, 09:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Norton + Pest-Patrol
|
|
|
2007-01-09, 09:27
|
|
|
Insaneinthemembrane
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Har man någorlunda koll på internetaktiviteten och processoraktiviteten så märker man om något inte är som det ska vara. Jag lever iaf under den uppfattningen och kör därför utan antivirus, kör för tillfället utan brandvägg med men de ska snart införskaffas en router..
De resurserna ett antivirus program drar (även om det är minimalt) tycker inte jag de är värt, speciellt inte om man sitter med en laptop där batteritiden och prestandan är rejält begränsad som det är.
|
Tyvärr, sitter du inte o sniffar nätet hela tiden så är det inte alls säkert att du märker något. Konsten att gömma sig för operativet och för användaren har blivit rätt sofistikerade.
|
|
|
2007-01-09, 09:28
|
|
|
Spare some change..?
Reg.datum: Nov 2005
|
Kaspersky+en gammal linuxburk som brandvägg.
|
2007-01-09, 09:38
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
windows brandvägg och Kaspersky a-virus kör jag med.
|
2007-01-09, 09:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Kaspersky Internet Security
|
|
|
|
2007-01-09, 09:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
+1.
Körde Norton förut, men en kille som jobbar på Symantec rekommenderade att jag kör windowsbrandväggen istället 
|
Har för mig att det var Symantec som gjorde mycket av windows inbyggda säkerhet förr. Eller minns jag fel?
|
|
|
|
2007-01-09, 09:54
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
|
Kör en scan var fjärde månad med ett online-virusskydd. Till 99% är det användaren som gör att virus infekterar datorn. Virus som sprider sig utan att användaren gör något är sällsynta och ännu mer sällsynt att de får stor spridning innan operativsystemet är uppdaterat.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.
|

|