Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-07, 15:58   #1
Englund
Registered User

Englunds avatar

Reg.datum: Dec 2006
Fettförbränning

Kroppen kan ju enligt studier bara släppa ifrån sig 70-80 kcal/kg fett per dag. Låt säga att Pelle väger 60 kg, han har en kroppsfettprocent på 10% vilket betyder att han har 6 kg fett. Det leder till att han max kan förbränna 480 kcal fett, eller 53,33 gram fett per dag. Låt säga att han har en förbrukning på 2000 kcal/dag och han äter även 2000 kcal/dag.
En dag får pelle lust att gå på en lång promenad. Eftersom Pelle inte kan någonting om något (i princip) så har han enbart ätit kolhydrater idag, alltså INGET fett och INGET protein. Enda stället han kan få tag på fett är från kroppsfettet. Pelle är ute och går 10 timmar och förbränner 400 kcal/timme där förbränningen består av 50% kolhydrater och 50% fett. Alltså, han förbrukar 200 kcal fett (22,22 gram) per timme och 200 kcal kolhydrater (50 gram) per timme. Efter 2 timmar och 24 minuter så har han förbrukat 53,33 gram fett (som är det mesta hans fett kan släppa ifrån sig per dygn).

Så om detta nu stämmer så upphör fettförbränningen efter 2 h och 24 minuter och då börjar kroppen ta energi direkt från musklerna. Vilket i sin tur istället leder till teorin om att vid en viss ansträningsnivå så använder kroppen energi från fett (50% i detta fall) och kolhydrater (50% i detta fall) inte stämmer.

Okej, jag vet att dessa formler inte stämmer i extremfall, även om detta inte var ett extremfall. Men tacka vet jag fysikens lagar, dom stämmer i princip överallt. Ja, jag vet att kropper är mer komplex, men man ska inte tro på allt man läser. För det säger ju sig självt att Pelles kropp inte tvärt, hopp, snipp, slutar att förbränna fett efter 2 timmar och 24 minuter. Inte heller efter 4, 5 eller 6 timmar.
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 16:02   #2
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kör mycket sit ups så bränner du mycket fett. Det bränner både på magen men även över hela kroppen. Det är det enda du behöver tänka på.
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 16:05   #3
Englund
Registered User

Englunds avatar

woah, skrattsmurfarna hoppar av glädje. Kul Dnepr!
Gammal 2006-12-07, 16:06   #4
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Vad är frågan?
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 16:06   #5
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Englund Visa inlägg
woah, skrattsmurfarna hoppar av glädje. Kul Dnepr!
Det var ju så du sa Men om fettförbränningen är så obefintligt att man inte borde kunna med att nämna den, så kan du hoppa över det jag sa ovan.
Gammal 2006-12-07, 16:09   #6
Englund
Registered User

Englunds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin Visa inlägg
Vad är frågan?
Det är inte någon fråga. Det jag ville var att föra fram att vanligt logiskt tänkade funkar bättre i många fall än vad många studier gör. Och därefter kanske skapa en diskussion!
Gammal 2006-12-07, 16:10   #7
Englund
Registered User

Englunds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr Visa inlägg
Det var ju så du sa Men om fettförbränningen är så obefintligt att man inte borde kunna med att nämna den, så kan du hoppa över det jag sa ovan.
Jag har ALDRIG i hela mitt liv sagt att sit ups bränner mycket fett. Dock så har jag sagt att det bränner fett.
Gammal 2006-12-07, 16:11   #8
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

Citat:
Jag har ALDRIG i hela mitt liv sagt att sit ups bränner mycket fett. Dock så har jag sagt att det bränner fett.
Iom att det bränner fett så kan ju det vara bra att ha med nu då när du vill bränna. Om du kör massa situps så kommer du säkert nå ditt mål.
Gammal 2006-12-07, 16:14   #9
Englund
Registered User

Englunds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr Visa inlägg
Iom att det bränner fett så kan ju det vara bra att ha med nu då när du vill bränna. Om du kör massa situps så kommer du säkert nå ditt mål.
Jasså, vad är mitt mål då? Jag är inte ute efter att bränna fett om det var det du trodde. Jag tycker inte att jag behöver bränna nått fett överhuvudtaget då jag väger 74 kg och är 183 cm lång. Om man skriver nått om fettförbränning betyder det då att man vill förbränna fett? ÖHH
Gammal 2006-12-07, 17:43   #10
Englund
Registered User

Englunds avatar

Ingen som har någon studie eller dylikt som kan tillbakavisa mitt påstående i första posten?
Gammal 2006-12-07, 18:15   #11
putteb
Registered User

puttebs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det är inte så att den mängden fett du nämner som man kan förbränna på en dag är netto? I så fall menar jag att du kan fortsätta förbränna fett för att du under dagen också lägger på dig fett genom att kolhydrater omvandlas till fett, lipogenesen eller nåt sånt heter det?
putteb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 18:49   #12
Englund
Registered User

Englunds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av putteb Visa inlägg
Det är inte så att den mängden fett du nämner som man kan förbränna på en dag är netto? I så fall menar jag att du kan fortsätta förbränna fett för att du under dagen också lägger på dig fett genom att kolhydrater omvandlas till fett, lipogenesen eller nåt sånt heter det?
Okej, men som du märker i Pelles fall här då använder han alla kolhydrater han har fått i sig under denna dag. Då han har ätit 2000 kcal i kolhydrater.
Gammal 2006-12-07, 18:52   #13
putteb
Registered User

puttebs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Okej, men som du märker i Pelles fall här då använder han alla kolhydrater han har fått i sig under denna dag. Då han har ätit 2000 kcal i kolhydrater.
ok, ja om han även bränner upp allt sitt glykogenlager (gör han?) så måste ju energi tas från kroppen dvs fett eller muskler. Men jag är inte rätt person att fortsätta resonemanget...
putteb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 18:57   #14
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Om du inte har kolhydrater så kommer kroppen självklart inte att kunna förbränna kolhydrater. Det som händer med Pelle när han är ute och går är att han kommer förbränna fett och muskelmassa, hela tiden. Det är inte så att han förbrännar endast fett de första 2tim 24min.

Det teoretiska värdet på 70-80kcal gäller för fettförlust utan muskelförlust och således så kommer pella att tappa mycket mer än 53g fett under sin 10tim promenad.
Gammal 2006-12-07, 19:01   #15
Englund
Registered User

Englunds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det teoretiska värdet på 70-80kcal gäller för fettförlust utan muskelförlust och således så kommer pella att tappa mycket mer än 53g fett under sin 10tim promenad.
Ahaa, okej, då vet jag hur det ligger till

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18.