Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-21, 13:40   #31
Don_Kocke
Registered User

Reg.datum: Dec 2005
Att låga repetitioner ger mer styrka vet man till 100 % alla styrkelyftare t.ex kör oftast 1-3 reps..men om 8-12 bygger mer volym än 1-4 har jag aldrig fått klart för mig ..någon som kan förklara
Don_Kocke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 13:41   #32
keffat_liv
Banned

keffat_livs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Don_Kocke
Att låga repetitioner ger mer styrka vet man till 100 % alla styrkelyftare t.ex kör oftast 1-3 reps..men om 8-12 bygger mer volym än 1-4 har jag aldrig fått klart för mig ..någon som kan förklara
Har varit uppe förr och det finns helt enkelt ingen som kan förklara det... Ingen som kunde det då iaf (för 1 mån sen ungefär) Så what to believe..
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 14:15   #33
Ulf A Big
Registered User

Ulf A Bigs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Här kan man beställa adekvat material när det gäller frågan:

http://www.cif.space2u.com/page_23.html

Om man nu gillar att läsa forskningsrapporter

En snabbguide till styrketräningens hemligheter"generellt"

http://www.dansk-atletik.dk/postscri...nn_styrke1.pdf

Lite äldre och längre kompendium som ger svar på alla frågor:

http://natqa.uas.se/biomek/ref/sok_styrketraning.pdf
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 14:43   #34
Runda Grodan
Registered User

Runda Grodans avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Jag fattar inte varför ni försöker övertala er själva att det är lika hårt att inte träna till failure..e de så svårt att svälja ? Det är klart som fan att det är jobbigare att träna till failure..om du kör på 100 kg så e de såklart jobbigare att göra så många repetitioner som du klarar av än att lägga av några repetitioner innan..det är ungefär som att säga att det är lika hårt att jogga lite och sen bara tvärt lägga av fasst man orkar mer ; Som att Springa tills man ligger och spyr och krampar och inte kan röra en muskel ..Failure är mycket jobbigare allla andra som säger något annat, Tänk logiskt .. Vad är jobbigast att lägga av när du klarar mer eller köra tills du inte orkar nånting mer
Vi börjar våra set samtidigt. Jag stannar innan failure, du fortsätter till failure. När du sitter och vilar inför nästa set kör jag två set till.

Edit. Hoppas du förstår vad jag menar. Exemplet var lite på skoj men ändå relevant tycker jag.
Runda Grodan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 14:49   #35
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Runda Grodan
Vi börjar våra set samtidigt. Jag stannar innan failure, du fortsätter till failure. När du sitter och vilar inför nästa set kör jag två set till.

Edit. Hoppas du förstår vad jag menar. Exemplet var lite på skoj men ändå relevant tycker jag.
Bra formulerat. Tilläggas bör att du antagligen har den bättre muskelutvecklingen också.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 14:50   #36
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:

Jag funderade på hur jag skulle formulera mig för att svara.
Men du fick ju fram det jag ville ha sagt så jag slipper.

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 15:32   #37
Don_Kocke
Registered User

Citat:

Jag förstår vad du menar..men jag tycker ändå inte att det går att köra hårt utan failure..även om man använder ultrahög intensitet eller någoit..har försökt att sluta träna till failure för tycker det verkar bättre för bland annat återhämntnuingen att inte göra det..men tycker det är så jävla tråkigt att inte köra till failure kan inte bara sluta..Känns som om man håller på o latchar bara
Gammal 2006-01-21, 15:43   #38
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
När du sitter och vilar
Vaddå sitter och vilar? Det gör man väl efter träningen?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 16:13   #39
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Det jag undrar är hur många som tror de kör till failure verkligen kör till failure? Själv blir jag bättre med tiden att kunna träna hårdare, ta i mer och inte ge sig så tidigt. Är ju lätt att tänka "nä fan det går inte mer" när det egentligen kanske skulle gå 2 rep till. Men man har inte den psykiska kraften för det. Således borde man ju inte gå till failure då, fast man tror det. Nu säger inte jag att jag alltid går till failure eller ens verkligen tar ut mig så mycket som jag kan.
Helt klart värt att tänka på, man kan ju kanske inte alltid veta om man orkar en repetition mer eller inte, har man dock tränat ett bra tag och känner sin kropp så kan man säkert göra en kvalificerad gissning, i mitt fall är det när jag på en repetition tror att jag ska faila, får panik, och därför lyckas även med den repetitionen (i 7 fall av 10), då är jag 100% säker att jag inte klarar en till för jag vet att när jag väl börjar tappa i styrka så går det snabbt. Hade jag försökt mig på en till repetition till hade jag förmodligen behövt en passare som fått kämpa rätt bra för att hjälpa mig upp med vikten.

Allt sånt här är väl individuellt, jag vet själv att jag har dålig muskeluthållighet och det är därför när jag väl börjar få failure-känningar så har jag max 1-2 repetitioner kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av DonKocke
Jag fattar inte varför ni försöker övertala er själva att det är lika hårt att inte träna till failure..e de så svårt att svälja ? Det är klart som fan att det är jobbigare att träna till failure..om du kör på 100 kg så e de såklart jobbigare att göra så många repetitioner som du klarar av än att lägga av några repetitioner innan..det är ungefär som att säga att det är lika hårt att jogga lite och sen bara tvärt lägga av fasst man orkar mer ; Som att Springa tills man ligger och spyr och krampar och inte kan röra en muskel ..Failure är mycket jobbigare allla andra som säger något annat, Tänk logiskt .. Vad är jobbigast att lägga av när du klarar mer eller köra tills du inte orkar nånting mer
Det är två olika saker med "failure-jobbigt" och "tung vikt-jobbigt"
När du börjar ett set med en tung vikt så är det jobbigt från första början, varje repetition är en utmaning. Kör man med lättare vikter och har tänkt göra 12 reps så är de första 8 repetitionerna noll utmaning medans de sista blir jobbigare och jobbigare.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 16:22   #40
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
hann inte editera

Don_Kocke:
Visst håller jag med dig om att gå till failure är jobbigare än att inte göra det, med min post ville jag bara påpeka att man inte behöver gå till failure för att det ska vara tungt.
Däremot tycker jag att ha en hög vikt och stanna innan failure bode räknas som tyngre än att köra på en lägre vikt och reppa tills man är helt slut i muskeln/erna
Det är min syn på "tungt" iaf
Det går ju snabbare att nå failure på en tung vikt än en lättare och det är jobbigt redan från början
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 16:30   #41
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Jag förstår vad du menar..men jag tycker ändå inte att det går att köra hårt utan failure..även om man använder ultrahög intensitet eller någoit..har försökt att sluta träna till failure för tycker det verkar bättre för bland annat återhämntnuingen att inte göra det..men tycker det är så jävla tråkigt att inte köra till failure kan inte bara sluta..Känns som om man håller på o latchar bara
Bevisligen kan man få makalösa resultat utan att gå till det som tydligen är failure. Eftersom de som blitt nåt inte kör till failure. Återigen - jag har sett rätt många av de absoluta toppen träna och de kör inte till failure hela tiden. Det gjorde inte ens de som förespråkar metoden.
Det må vara en bra metod emellanåt, men det sliter på kroppen något så förbannat, och skadorna kommer som brev på posten. I varje fall när man kommit upp på lite vikter. Är man ett spett brukar man svara på all sorts träning. Och återigen - eftersom det aldrig kommit några handfasta besvis - upp med bilder om ni nått makalösa resultat med den metoden.
Vi vill gärna se.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 16:34   #42
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Däremot tycker jag att ha en hög vikt och stanna innan failure bode räknas som tyngre än att köra på en lägre vikt och reppa tills man är helt slut i muskeln/erna
Jag tycker inte det går att säga så generellt. Det beror så mycket på hur du lyfter vikterna. Om du bara pumpar på tills det börjar bli tungt och du tillslut failar, kanske det inte är speciellt jobbigt. Prova däremot köra med en hyffsat tungt vikt och kör medvetet sakta och strikt tills det blir så tungt att du MÅSTE köra sakta. På det viset kommer du få jobba stenhårt redan från början och inte bara dom sista lyften, vilket gör setet väldigt krävande.
Sedan kan det såklart vara ruskigt jobbigt att riva av 1-3 tunga lyft, tror jag iaf, så det är nog upp till varje enskilt fall vilket som är jobbigast.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 16:40   #43
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag skiter faktiskt i vad som är OPTIMALT i det här fallet. Att träna utan att "faila" är så urbota trist att jag är villig att ta eventuella sämre resultat.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 16:43   #44
Don_Kocke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Bevisligen kan man få makalösa resultat utan att gå till det som tydligen är failure. Eftersom de som blitt nåt inte kör till failure. Återigen - jag har sett rätt många av de absoluta toppen träna och de kör inte till failure hela tiden. Det gjorde inte ens de som förespråkar metoden.
Det må vara en bra metod emellanåt, men det sliter på kroppen något så förbannat, och skadorna kommer som brev på posten. I varje fall när man kommit upp på lite vikter. Är man ett spett brukar man svara på all sorts träning. Och återigen - eftersom det aldrig kommit några handfasta besvis - upp med bilder om ni nått makalösa resultat med den metoden.
Vi vill gärna se.

allan
För bara något år sedan körde alla byggare till failure och alla snackade om att det var till failure man skulle köra att det var det som gällde..att köra tills musklerna inte klarar mer så att det skickas signaler om att "här behövs mer muskler" Detdär med fjollträning (Träning som inte är till failure,Som jag själv tänkte börja med nästa vecka) Har jag inte sätt mkt av tidigare inom byggning..däremot så kör styrkelyftarna aldrig till failure..för att det krävs mkt kortare återhämntning så att man kan träna samma muskel oftare..och det är just därför jag funderar på att gå över till fjollträning trots att jag tycker att det är så tråkigt..endast i knäböj,benpress och marklyft känns det något jobbigt innan man når failure
Gammal 2006-01-21, 16:53   #45
johnnytex
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Och återigen - eftersom det aldrig kommit några handfasta besvis - upp med bilder om ni nått makalösa resultat med den metoden.
Vi vill gärna se.

allan
Jeff Willet?
johnnytex är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.