Citat:
|
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Det jag undrar är hur många som tror de kör till failure verkligen kör till failure? Själv blir jag bättre med tiden att kunna träna hårdare, ta i mer och inte ge sig så tidigt. Är ju lätt att tänka "nä fan det går inte mer" när det egentligen kanske skulle gå 2 rep till. Men man har inte den psykiska kraften för det. Således borde man ju inte gå till failure då, fast man tror det. Nu säger inte jag att jag alltid går till failure eller ens verkligen tar ut mig så mycket som jag kan.
|
Helt klart värt att tänka på, man kan ju kanske inte alltid veta om man orkar en repetition mer eller inte, har man dock tränat ett bra tag och känner sin kropp så kan man säkert göra en kvalificerad gissning, i mitt fall är det när jag på en repetition tror att jag ska faila, får panik, och därför lyckas även med den repetitionen (i 7 fall av 10), då är jag 100% säker att jag inte klarar en till för jag vet att när jag väl börjar tappa i styrka så går det snabbt. Hade jag försökt mig på en till repetition till hade jag förmodligen behövt en passare som fått kämpa rätt bra för att hjälpa mig upp med vikten.
Allt sånt här är väl individuellt, jag vet själv att jag har dålig muskeluthållighet och det är därför när jag väl börjar få failure-känningar så har jag max 1-2 repetitioner kvar.
Citat:
|
Ursprungligen postat av DonKocke
Jag fattar inte varför ni försöker övertala er själva att det är lika hårt att inte träna till failure..e de så svårt att svälja ? Det är klart som fan att det är jobbigare att träna till failure..om du kör på 100 kg så e de såklart jobbigare att göra så många repetitioner som du klarar av än att lägga av några repetitioner innan..det är ungefär som att säga att det är lika hårt att jogga lite och sen bara tvärt lägga av fasst man orkar mer ; Som att Springa tills man ligger och spyr och krampar och inte kan röra en muskel ..Failure är mycket jobbigare allla andra som säger något annat, Tänk logiskt .. Vad är jobbigast att lägga av när du klarar mer eller köra tills du inte orkar nånting mer
|
Det är två olika saker med "failure-jobbigt" och "tung vikt-jobbigt"
När du börjar ett set med en tung vikt så är det jobbigt från första början, varje repetition är en utmaning. Kör man med lättare vikter och har tänkt göra 12 reps så är de första 8 repetitionerna noll utmaning medans de sista blir jobbigare och jobbigare.