2005-12-16, 14:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Det här en annan sida av testosteronet som går att överföra till den manliga könet också:
Samband mellan melatonin och testosteron
Det har även gjorts undersökningar på sambandet mellan PMS och testosteron. Man har till exempel sett att kvinnor med PMS har förhöjt fritt testosteron under hela menstruationscykeln. Testosteron intresserar därför att det är ett sorts aggressivitetshormon precis som serotonin, man vet exempelvis att självmord är vanligare strax innan mens hos PMS-patienter. Vid östrogenbehandling kan man se att nivåerna av fritt testosteron minskar.
Så kallade affektgenombrott – att man blir fruktansvärt arg för ingenting – är kanske det som är mest besvärande för PMS-patienter. Likheten är i det fallet stor med symtom man kan se vid sömnbrist.
– Där har studier visat att det finns en koppling mellan melatonin och testosteron som man vet bidrar till affektlabilitet, säger Lil Träskman-Benz. Om man använder ljus och påverkar melatoninkoncentrationen så påverkar man även koncentrationerna av testosteron. Man vet till exempel att kvinnor på Grönland inte har menstruation under den mörka årstiden. Man tror att även vinterdepression har med östrogennivåer att göra.
Det kanske inte alltid är så positivt med höga nivåer av fritt testosteron. Men jämna normala nivåer minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar kraftfullt.
|
|
|
2005-12-16, 14:54
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Men om du kunde förklara diagrammet så vore det bra. Varifrån kommer det? Har du ritat det själv med tanke på felstavningen? Hur kan diagrammet visa nivåer av totalt testosteron som är lägre än nivån av fritt testosteron? Vad betyder att både totalt och fritt testosteron för män i den yngsta åldergruppen är 20%? 20% av vad? 40% av vad?
|
|
|
2005-12-16, 14:59
|
|
Registered User
|
Det är en dansk studie som jag tog diagrammet från. Min syfte var bara att visa att man ofta inte ser skogen för alla träd som står ivägen.
|
|
|
2005-12-16, 15:01
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Det är en dansk studie som jag tog diagrammet från. Min syfte var bara att visa att man ofta inte ser skogen för alla träd som står ivägen.
|
Så vad betyder diagrammet då Ulf?
|
|
|
2005-12-16, 15:04
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Haha du har alltså inte en aning om vad du visar för diagram? Ok, när jag läst visar det sig att det du presenterar för oss är alltså FREKVENSEN, dvs förekomsten, av personer med hypogonadism som har testosteronnivåer under vissa nivåer av fritt- respektive bundet testosteron... Starkt jobbat Uffe.
|
|
|
2005-12-16, 15:05
|
|
Registered User
|
Norsk studie över den åldrande mannen...
|
|
|
2005-12-16, 15:06
|
|
Banned User
|
Citat:
Norsk studie över den åldrande mannen...
|
Citat:
Ursprungligen postat av Skal eldre menn behandles med testosteron?
Frekvens av hypogonadisme hos 1 565 menn som deltok i den fjerde Tromsø-undersøkelsen 1994 - 95: a) definert som totalt testosteron < 11,0 nmol/l eller fritt testosteron < 0,225 nmol/l, b) definert som totalt testosteron < 6,7 nmol/l eller fritt testosteron < 0,127 nmol/l (2,5-percentilen av deltakere yngre enn 50 år)
|
...
|
|
|
2005-12-16, 15:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Haha du har alltså inte en aning om vad du visar för diagram? Ok, när jag läst visar det sig att det du presenterar för oss är alltså FREKVENSEN, dvs förekomsten, av personer med hypogonadism som har testosteronnivåer under vissa nivåer av fritt- respektive bundet testosteron... Starkt jobbat Uffe.
|
En del av studien men en del av studien visar de normala testosteronvärdena som är nog så intressanta...
|
|
|
2005-12-18, 03:07
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
Är det ens VÄRT att sluta runka alternativ ha sex? Någon måtta får det väl va, personligen har jag ingen flickvän och jag runkar som en tok varenda dag och förstår fan inte hur jag ska stå ut med att bara sluta med det för att bygga mer muskler :P. jag kommer ju fan bli våldtäcktsman lr nåt då :P.
king grub, kan du inte klargöra detta åt oss. Är det ens lönt att sluta ejakulera för att bygga mer muskler? Är ökningen av testosteron så påtaglig?
|
|
|
2005-12-18, 05:05
|
|
Curl til you hurl!
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
king grub, kan du inte klargöra detta åt oss. Är det ens lönt att sluta ejakulera för att bygga mer muskler? Är ökningen av testosteron så påtaglig?
|
Jag är inte King Grub.. men.. herregud nej, varför tror du det?
Jwzrd skrev det bra här nånstans.. den totala positiva effekten på muskelbyggande blir knappast mer än nominell då det endast är en av väldigt många faktorer som påverkar.. summa summarum blir nog snarare att du får en negativ effekt inräknat det faktum att du i det läget blivit så anal när det kommer till träning att kroppen/psyket till slut går in i väggen.
Shit.. man måste ju leva också ffs.
|
|
|
2005-12-18, 06:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
king grub, kan du inte klargöra detta åt oss. Är det ens lönt att sluta ejakulera för att bygga mer muskler?
|
Jag saknar ord för att kunna svara på en sådan fråga.  Man blir ju helt stum.
|
|
|
2005-12-18, 09:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag saknar ord för att kunna svara på en sådan fråga.  Man blir ju helt stum.
|
Nej, nej, nej Grub. Hur kan du missa att svar JA på den frågan? Jag menar, bara hänvisa till några påhittade studier och sedan luta dig tillbaka och se framför dig hur oroliga tonårsmödrar ångestfyllt ser på när deras styrketränande söner bygger upp en inre frustration som följd av sin avhållsamhet. Naturligtvis kopplar dessa ömma mödrar denna frustration till sonens kroppsbyggande och internetforumsdeltagande, sålunda konfronterar hon tonåringen med "-Petrus, pappa och jag misstänker att du använder sådana där anabåla sterider, du har inte varit sig själv på sista tiden tycker vi." Sen blir det livat hos familjen under julhelgen.
|
2005-12-18, 14:29
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Har ni inte sett Rocky I? rocky avstår sex pga förberedelserna inför sin stora match.
Är man riktigt riktigt pedant, skulle man ju avstå från sex. Finns säkert individer här inne som mäter protein och kolhydrater på grammet, så varför skulle dom då inte avstå från sex för att få en ev pytteliten ökning av extra tändning på gymet. Själv vet jag att sex innan träningen absolut inte funkar på tunga träningsdagar.
|
|
|
2005-12-18, 14:45
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Bubbe: det intressanta är att de faktiskt har gjort studier på det (och nej jag har inte referenserna i bakfickan). Maraton, 5000 m och nån terrängdistans. De testade med två dygns avhållsamhet (A), fem dygns avhållsamhet (B), utlösning dagen innan testet (C) och utlösning femton minuter innan start (D).
De bästa tiderna gjorde de undersökta vid C och D, sämre tider vid A och B.
Även precisionsidrottare, skytte bl.a. hade bättre resultat i fall C och D.
Jag tror inte man ska hänga upp sig på hormonvariationer. Det är nog mer det allmänna välbefinnandet samt orken/kondisen som avgör.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.
|

|