2009-05-10, 07:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Köptips för router
Dags att inhandla en ny router då min gamla håller på att ge upp.
Söker en stabil router som klarar 100/100 och har tittat på lite olika alternativ.
Dlink DIR-655
Dlink DIR-855
Linksys WRVS4400N
Någon som har några andra förslag?
Kan säga att jag för närvarande inte kör trådlöst alls så det är inte högsta prio.
Är 855 en så mycket bättre router än 655 att man kan motivera prisskillnaden eller är det mest att den klarar två band trådlöst simultant som gör att den är nästan dubbelt så dyr. Hur är Linksysen i jämförelse?
Andra märken/modeller?
|
|
|
2009-05-10, 08:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Inga andra förslag, men jag kan varmt rekommendera DIR-655. Den har tjänat mig i lite drygt två år nu och har nog aldrig hängt sig eller ställt till med några problem, även när den varit tungt belastad.
|
|
|
2009-05-10, 09:54
|
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
DIR-655 funkar klockrent här också. Jag har 100/10. Det enda negativa är att en omstart krävs om man gör nya inställningar i port forward-menyn.
|
2009-05-10, 09:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Linksys är en Cisco router för hemma bruk, så i princip köper du en Cisco router och jag har alltid haft problem med D-Link så min rekommendation, HP, Cisco eller Linksys. Huawei om de har privat bruk.
|
|
2009-05-10, 09:58
|
|
|
In Sweden we call it a kick
Reg.datum: Aug 2006
|
Kan inte säga något om någon specifik model men tycker helt klart du ska köra på d-link. Håller hur länge som helst, för mig iaf!
|
|
|
2009-05-10, 09:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Själv hade jag satsat på Cisco.
Gärna deras ASA-serie, t.ex 5505.
http://www.dustin.se/pd_5010108728.aspx
Själv har jag en:
http://www.dustin.se/pd_5010101373.aspx
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
|
|
|
|
2009-05-10, 10:00
|
|
|
Försöker åtminstone!
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alone_in_the_dark
Linksys är en Cisco router för hemma bruk, så i princip köper du en Cisco router och jag har alltid haft problem med D-Link så min rekommendation, HP, Cisco eller Linksys. Huawei om de har privat bruk.
|
Ja givetvis är de märkena 'bättre' än D-link, men i det här fallet har D-link DIR-655 övertaget. Både prismässigt och prestandamässigt, faktiskt.
Jag har också en DIR-655 eftersom precis varje test som jag hittade visade att DIR-655 hade bäst prestanda. Jag har 100/10 och den flaskhalsar ingenting.
|
|
|
2009-05-10, 10:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Kan lägga till en, Netgear funkar bra, har inte haft några problem med dem. ASA serien är fina saker
|
|
2009-05-10, 10:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
För att bryta trenden så skulle jag rekommendera apple's airport extreme. Jag har den inte själv men ska köpa till sommaren. Kompisar som har hävdar att det är den bästa router de har testat och de har inte haft några problem med den. Finns massa käcka finesser med den nya versionen till exempel som att den kan köra via 2 band, 2.4 och 5Ghz vilket kan vara rätt användbart.
http://store.apple.com/se/product/MB...mco=NDE4NDQ3OA
|
|
|
2009-05-10, 10:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Vem köper en Cisco för hemmabruk, när en leksaksrouter gör samma jobb?
Morty - CCENT
|
|
|
2009-05-10, 10:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Morty - CCENT
|
En som vill ha kvalitet rakt igenom sitt hemmanät?
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
|
|
|
|
2009-05-10, 10:30
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Morty - CCENT
|
Beror på vad man vill göra med den. Skall man köra torrents i 100/100 full fart 24/7 med tusentals anslutningar, t ex, är det inte så lyckat med en "leksaksrouter".
|
|
|
2009-05-10, 12:34
|
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Morty - CCENT
|
Min första tanke var precis densamma, men har man pengarna och vill kunna hålla maxfart med bra säkerhet i 100Mbit upp och ner så blir det svettigt för en leksaksrouter.
(hahavaffan - CCNA(snart)   )
|
2009-05-10, 13:51
|
|
|
Oomkullrunkelig.
Reg.datum: Feb 2008
|
Även jag lägger rösten på DIR-655, har haft den i flera år nu och den kärvar aldrig. Tidiga modeller vet jag hade problem med värmeutveckling, men det handlar lika mycket om var man placerar enheten.
Visserligen kör jag bara 25/5, men den funkar suveränt. Av alla hemmaroutrar jag testat under årens lopp (ganska många) så är det min favorit.
Den är helt enkelt good enough, finns ingen mening att slänga ut mer pengar än nödvändigt.
|
2009-05-10, 18:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av rememberence
En som vill ha kvalitet rakt igenom sitt hemmanät?
|
Jag kommer självklart att köra cisco rätt igenom när jag flyttar hemmifrån, med MPLS alt L3-switching mellan rummen  (Beroende på om jag bestämmer mig för enterprise networks eller ISP...
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Beror på vad man vill göra med den. Skall man köra torrents i 100/100 full fart 24/7 med tusentals anslutningar, t ex, är det inte så lyckat med en "leksaksrouter".
|
Låter osannolikt, men då väljer man såklart Cisco
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Min första tanke var precis densamma, men har man pengarna och vill kunna hålla maxfart med bra säkerhet i 100Mbit upp och ner så blir det svettigt för en leksaksrouter.
(hahavaffan - CCNA(snart)   )
|
CCNA om 15 dar
|
|
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:59.
|

|