Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver
Jag vet, men det är ibland skönt att beklaga sig över sin livssituation på internet för främlingar, speciellt när man vill äta 2 paket kakor och dricka absurda mängder alkohol.
Det som stör mig mest av allt är fortfarande det sociala trycket på mat. Jag skulle kunna gå på rätt många aktiviter nykter, men det ska alltid tvingas i en mat. Nekar du mat är du fan konstig på riktigt 
|
Tro mig jag vet.... Inte exakt samma sak, men liknande upplevelse.
Jag levde under ganska lång period (typ 8-9 år) på vegetarisk kost och det slog aldrig fel i hur mycket det skulle disktueras varje gång man tackade nej till någon maträtt...
Samma sak vid fikabordet på jobbet. Jag gillar faktiskt inte bakverk (Mammas tårta, Baklava och Wienerbröd undantaget) och har aldrig gjort.
Därför tog jag av naturliga skäl aldrig för mig av vad det som erbjöds vid de gemensamma fredagsfikorna.
Och även om det vara samma 7-8 kollegor som jag jobbat med i över 5 år så var det (nästan) alltid någon som förvånat skulle fråga:
"Meen vaaa? Ska du inte ha? Varför inte det? Bantar du nu igen??"
Och steget från det till att de var tvugna att berätta att "en bulle/tårbit blir man inte tjock av" och dylika saker var väldigt kort.
En annan favorit kommentar var tydligen att "det är oartigt att tacka nej när man blir bjuden...."
Det är märkligt hur provocerande det verkar vara för andra människor att man väljer bort viss kost.