2014-08-16, 07:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av tomn
|
Bra fart, tycker inte alls att du ska sakta ner. Det är ett missförstånd att lyftet ska starta långsamt för att sedan accelerera, tror det kommer sig av att elitlyftare på maxvikter inte förmår sätta fart på stången förrän mitt på låret.
Avseende startpositionen behöver du visa bröstet framåt.
Du passerar aldrig position 1/fullt sträck. Testa att börja i den positionen (med lätt vikt, kanske bara stången) och se om du hittar känslan.
|
2014-08-16, 07:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzeen
Du drar fortfarande stången långt ifrån kroppen. Hade jag varit du hade jag skippat själva "sittet" sålänge.
Jobba på att få till alla positioner (se California strength klippet någon länkade) korrekt ända upp tills slutdraget, och för guds skull, sakta ner tempot i draget lite. Lycka till! 
|
Citat:
Ursprungligen postat av Plaad
1) Du ser ut att hålla rätt smalt? Är det pga skada (har det problemet personligen) så är det ju inget att göra åt, men annars bör du hålla så brett att stången är vid höft''vecket'' när du står utlåst.
2) Lugna ned draget som tidigare nämndes, det är sista 10-20cm acceleration ska ske för att man skall kunna bibehålla position genom hela draget.
3) Försök dra stången närmare kroppen. Punkt 2 har nog dock stort inflytande över detta.
|
Alright, tack för input!
Ska testa om det går bra att hålla bredare och lugna ner mitt drag. Bara nöta vidare så får vi se om jag kan förbättra något.
Citat:
Ursprungligen postat av Jona
Bra fart, tycker inte alls att du ska sakta ner. Det är ett missförstånd att lyftet ska starta långsamt för att sedan accelerera, tror det kommer sig av att elitlyftare på maxvikter inte förmår sätta fart på stången förrän mitt på låret.
Du passerar aldrig position 1/fullt sträck. Testa att börja i den positionen (med lätt vikt, kanske bara stången) och se om du hittar känslan.
|
Okej! Lite konfunderad blir man ju nu när åsikterna är olika. Antar att det finns olika skolor kanske?
Om jag jämför med california strength ( https://www.youtube.com/watch?v=L6SjuAOjMEk) så tycker jag att dem har ganska hög fart också?
Jo, jag verkar ha stora problem med startpositionen.. Får jobba med det!
Du menar att jag inte riktigt får till fullt sträck i vrister, knän och höfter innan själva rycket?
Senast redigerad av tomn den 2014-08-16 klockan 07:47.
|
|
|
2014-08-16, 08:09
|
|
Registered User
|
second pull visar vad jag menar med fullt sträck
Senast redigerad av Jona den 2014-08-16 klockan 08:11.
|
|
|
2014-08-16, 08:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Bra och pedagogisk bild det där Jona!
En sak jag alltid undrat är vid second pull om man ska shrugga efter man går upp på tårna eller ska man göra allt samtidigt eller rentav före?
|
|
|
2014-08-16, 08:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldOnLehmä
Bra och pedagogisk bild det där Jona!
En sak jag alltid undrat är vid second pull om man ska shrugga efter man går upp på tårna eller ska man göra allt samtidigt eller rentav före?
|
Ja, du vill generellt sett "shrugga" i second pull av rycken. Detta gäller även stötar.
EDIT: Läste fel, lite morgontrött. Såfort du fått stången vid höften ska du sträcka ut, eller "shrugga", precis efter transition phase.
Senast redigerad av Beols den 2014-08-16 klockan 08:42.
|
|
|
2014-08-16, 09:22
|
|
Registered User
|
Citat:
second pull visar vad jag menar med fullt sträck
|
Tack!
|
|
|
2014-08-16, 10:05
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
|
Tyvärr är det ju inte snabbast vinner i tyngdlyftning..
Varför köra full rulle när man inte hålla positionerna?
|
|
|
2014-08-16, 10:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzeen
Tyvärr är det ju inte snabbast vinner i tyngdlyftning..
Varför köra full rulle när man inte hålla positionerna?
|
Det är ju en kombination utav båda. Ta i och dra på redan ifrån början, men det ska inte vara ett okontrollerat kaos. Så inte mer än att man missar positionerna. Men sen ska man inte hålla på och tänka så mycket att man glömmer av att ta i också.
|
|
|
2014-08-16, 10:57
|
|
Registered User
|
^
Ja, självklart. Men jag resonerade kring att han var helt grön inom tyngdlyftning och då ser jag ingen anledning till att köra full rulle, utan istället sakta ned draget och låta det ta tid att få in rörelsemönstret. Farten kommer med tiden.
|
|
|
2014-08-16, 12:15
|
|
Registered User
|
Nilzeen, såklart kan man minska farten i övningssyfte. Ex köra riktigt långsamt, med 2 sek paus i varje position. Eller dela upp rycket, och dra Ryckmark från pos 5->4, eller från bockar till pos 2 eller 1. Den här lyftaren verkar ha störst problem i pos 5/starten, där han inte har någon fart alls, och i pos 1/fullt sträck, där fart är oundvikligt om lyftet ska kunna fortsätta. Därför tycker jag inte att det är självklart att en fartminskning hjälper, och tror man det måste man vara tydlig med att det endast är i inlärningssyfte och inte som Plaad påstå att "det är sista 10-20cm acceleration ska ske".
|
2014-08-16, 12:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Nilzeen, såklart kan man minska farten i övningssyfte. Ex köra riktigt långsamt, med 2 sek paus i varje position. Eller dela upp rycket, och dra Ryckmark från pos 5->4, eller från bockar till pos 2 eller 1. Den här lyftaren verkar ha störst problem i pos 5/starten, där han inte har någon fart alls, och i pos 1/fullt sträck, där fart är oundvikligt om lyftet ska kunna fortsätta. Därför tycker jag inte att det är självklart att en fartminskning hjälper, och tror man det måste man vara tydlig med att det endast är i inlärningssyfte och inte som Plaad påstå att "det är sista 10-20cm acceleration ska ske".
|
Inget illa menat mot lyftaren men det är ju inte bara starten där är fel på och jag ser inte hur hög fart skulle hjälpa han med inlärningen? Faktiskt så ser jag inte hur farten i de olika positionerna är relevant överhuvudtaget när man är så pass ny?
Jag som är självlärd önskar att jag hade lagt ner mer tid på det, gäller att tänka långsiktigt
Senast redigerad av Nilzeen den 2014-08-16 klockan 12:55.
|
|
|
2014-08-16, 13:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Att lyfta så snabbt man kan som total nybörjare är ett säkert recept på pannkaka.
|
|
|
2014-08-16, 15:39
|
|
Registered User
|
Så sammanfattningsvis så bör jag;
1) Få till startpositionen bättre. Få till ett bättre utgångsläge (tänk "brösta upp") och få ett bättre drag längs med kroppen.
2) Försöka att dra ner på hastigheten i draget en aning och fokusera mer på att bana in rörelsemönstret i de olika faserna.
3) Ett bra koncept för detta skulle kunna vara att t.ex. börja träna mer specifikt på faserna istället för hela momentet (ryckmark, hängande vänd från knä samt höft, high pull, snatch balance)?
Roligt att ni orkar engagera er, det är uppskattat!
|
|
|
2014-08-16, 16:16
|
|
Registered User
|
Citat:
1) Få till startpositionen bättre. Få till ett bättre utgångsläge (tänk "brösta upp") och få ett bättre drag längs med kroppen.
2) Försöka att dra ner på hastigheten i draget en aning och fokusera mer på att bana in rörelsemönstret i de olika faserna.
3) Ett bra koncept för detta skulle kunna vara att t.ex. börja träna mer specifikt på faserna istället för hela momentet (ryckmark, hängande vänd från knä samt höft, high pull, snatch balance)?
|
Ja, det låter skitbra. Lycka till
|
|
|
2014-08-16, 16:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
|
2) Lyft inte för fort men inte för sakta heller. Lyft i den hastighet att du känner att du har kontroll. Egentligen skulle du haft någon som kunde kollat över banan när du lyfter på plats.
3) Jag delar inte åsikterna att börja med kombinationsövningar innan du behärskar hela momentet. Jag hade(och gjorde) kört hela ryck/stöt i en längre tid(2-4 månader, 3-5ggr i veckan) med 4+reps/3-6 arbetsset i varje moment. Att börja med kombinationsövningar kan lätt ge fel känsla för teknik samt medföra onödiga krämpor/skador som lätt uppstår i dessa övningar. Spara dessa övningar till när du vet vad du gör och kan lägga ett program där de passar. Allt du behöver nu är ryck,stöt kbb/kbf, rdrag/sdrag och allmän träning(spänsthopp,stretching,dedikerade magövningar, kullerbyttor,medicinboll..Ja ni fattar  )
Lycka till!
Ragnar
|
|
|
Ämnesverktyg |
|
Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.
|

|